torstai 20. lokakuuta 2011

Himo

 "Älköön kukaan, kiusauksessa ollessaan, sanoko: "Jumala minua kiusaa"; sillä Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän ketään kiusaa. Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee; kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman." Jaak.1:13-15

keskiviikko 12. lokakuuta 2011

Pimeyden lähettiläs

 "Yön he tekevät päiväksi; 
valo muka lähenee pimeydestä." Job 17:12



Äiti Amma on jo joitain kertoja käynyt Suomessa ja tuhannet ihmiset jonottavat silloin hänen halattavakseen.  Ammasta sanotaan, että hän on rakkauden lähettiläs, suorastaan 'rakkauden ruumiillistuma'.

"Ihmiskunnan palveleminen on elämäni päämäärä. En ole täällä saadakseni jotain, vaan luopuakseni kaikesta tuodakseni muille iloa. " -Amma 

http://www.amma.fi/amma/esittely.php

Hän on tehnyt ja tekee paljon hyväntekeväisyyttä; perustanut kouluja, sairaaloita, orpo- ja vanhainkoteja ja auttanut heikoimpia vähäosaisia. Lisäksi hänen järjestönsä harjoittaa luonnonsuojelua ja lähettää vapaaehtoisia avustustyöntekijöitä katastrofialueille, sekä työhön, että meditoimaan. Ihmiset eri puolilta maailmaa tukevat hänen toimintaansa lahjoituksin.


 #

Ennen kaikkea, Äiti Amma on HINDU.

"Mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä? 
Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar?" 2. Kor. 6:14-15

#

Hindulaisuus on Intiasta peräisin oleva, eri suuntauksia sisältävä uskontojen rypäs, jolle keskeistä on usko sielunvaellukseen sekä karmaan, syyn ja seurauksen lakiin. Sen mukaan hyvät teot elämässä tuottavat hyvää karmaa ja pahat huonoa karmaa ja nämä säätelevät inkarnaatiota eli ruumiillistumaa seuraavassa elämässä. Hindut uskovat, että ihminen syntyy maan päälle yhä uudestaan, kunnes hän oivaltaa yksilöllisen sielunsa atmanin ja maailmansielun brahmanin olevan yhtä.

Hindun päämäärä on valaistuminen, mokša, jossa vapaudutaan jälleensyntymän eli samsaran ketjusta ja yhdistytään brahmaniin, maailman sieluun, jonka katsotaan olevan muuttumaton, voittamaton ja kaikkialla läsnä oleva, sukupuoleton, kaikkivoipa ja kaikkitietävä voima.

Hindut hakevat yhteyttä jumaliinsa mm meditaation ja joogan avulla. Ne ovat levinneet myös länsimaihin ja niistä ovat lähtöisin myös erilaiset mielenhallinta- ja rentoutus-tekniikat, joiden avulla tavoitellaan sisäistä rauhaa 'tyhjentämällä' mieli vastaanottamaan... niin, mitä? Näihin liittyen tärkein piste on kulmakarvojen välissä sijaitseva näkymätön 'kolmas silmä', otsa-chakra Ajna, joka tarkoittaa vastaanottamista, tietämistä tai hallitsemista. Sen tehtävä on olemassaolon ymmärtäminen ja siihen liittyy myös intuitio ja selvänäköisyys. Juuri se sama kohta, jossa hinduilla on 'kastin-merkiksikin' kutsuttu tilaka tai bindi.

Videolla voi nähdä miten Amma halatessaan koskettaa sormellaan tähän kolmannen silmän kohtaan. Miksi?



Hindut eivät tee varsinaista lähetystyötä oman uskontonsa eteen, sillä he uskovat, että kaikki uskonnot ovat oikeita polkuja ja johtavat lopulta kohti samaa Jumalaa tai alkulähdettä. Kuullostaako tutulta? Siihen suuntaanhan länsimainen ekumeniakin on kallistumassa aina vaan enemmän. Ja luterilainen kirkko julistaa, että ei saa tuomita, tärkeintä on rakkaus. Nimenomaan rakkautta Ammakin julistaa.
.
Ainakin uskovat tietävät, että Jumala voi parantaa, siunata jne uskovien käsien kautta. Raamattu puhuu 'kätten päällepanemisesta" (esim. Apt. 5:12). Saatana, joka kaikessa pyrkii jäljittelemään Jumalaa, tekee myös omia 'siunauksiaan' omiensa kätten kautta. Hindulainen, vaikka olisi miten rakkaudellinen, hymyilevä, viisaita puhuva, uhrautuva jne, on saatanan oma ja meditoi (vrt. rukoilee) riivaajahenkiä. Hän ei tietenkään itse sitä ymmärrä, vaan uskoo jumaliinsa; saatana on onnistunut pettämään kokonaisia kansoja palvomaan itseään.

Kun hindu laittaa halatessaan kätensä avoimena vastaanottavan ihmisen päälle, hän samalla myös 'siunaa' tämän. Tässä miinusmerkkisessä 'siunauksessa' valtava lataus, jolla hän siirtää demonivoimia halattavan elämään. Amman Suomen vierailun info-sivustolla kerrotaan hänen halanneen jo yli 30 miljoonaa ihmistä eri puolilla maailmaa. Amman kirjoja (=oppeja) on käännetty 35 eri kielelle ja hänen nimiinsä perustettuja henkisiä keskuksia on 350 eri puolilla maailmaa

Info-sivulla kerrotaan, että etusija jonossa on niillä, jotka ovat ensimmäistä kertaa halattavana. Tarkoituksena on siis saada halaamalla 'siunattua' suurin osa maailman ihmisistä. Mitä tämä oikein on??

Info-sivustolla olevan vierailun aikataulussa mainitaan halaamisen jälkeen suluissa 'darshan', joka tarkoittaa jonkinlaista hindulaista siunausta. 

"Klo 10 Lyhyt meditaatio, jonka jälkeen Amma vastaanottaa halaamalla (darshan). Darshan jatkuu yleensä noin klo 15:een asti."

"Amman halauksia ja suukkoja ei tule pitää tavallisia. Kun Amma syleilee tai suutelee jotakuta, se on prosessi, puhdistus ja sisäistä parantumista. Amma on lähettää osa Hänen puhdas, elintärkeää energiaa lapsensa. Se myös mahdollisuus kokea aitoa, ehdotonta rakkautta. Kun Amma omistaa joku voi auttaa herättämään uinuvia henkistä energiaa niiden sisällä, mikä lopulta vie ne lopullinen tavoite toteuttaa itseään. "- Amma


http://www.ammanewengland.org/blog/ammatour-boston-home/ammas-darshan
http://translate.google.fi/?hl=fi&tab=wT

Amman vierailun lopuksi on Devi Bhava-juhla, jolloin voi Ammalta pyytää erityistä siunausta ja saada henkilökohtaisen mantran (riivaajahenkien kutsumiseen elämäänsä).


"Mikä on Devi Bhava?

Kirjaimellisesti käännettynä "tunnelman Jumaläidin" Devi Bhava on hyvin erikoinen tapahtuma, joka juhlii feminiinistä puolta Jumalasta ja Jumalan ehdotonta rakkautta ja myötätuntoa kaikkia ihmiskunnan. Se on perinteinen, riemullinen juhla kun Amma antaa darshanin kuin Jumaläidin tavalla symboloi hindu perinne."

http://www.ammanewengland.org/blog/ammatour-boston-home/devi-bhava-program-details

http://www.iltalehti.fi/viihde/201109120050105_vi.shtml


lauantai 1. lokakuuta 2011

Eukaristia

 Eukaristia tarkoittaa kirkkokielessä ehtoollista.

Löysin Raamatusta  kreikankielisen sanan 'eucharistia' (ευχαριστια), joka tarkoittaa 'kiitos', 'kiitollisuus' (thankfulness, the giving of thanks). Se on siis substantiivi.

Nykykreikaksi 'kiitos' on 'efcharistó (ευχαριστώ).

Ehtoollisen yhteydessä kiittämisestä käytetään sanaa 'eucharisteo' (ευχαριστεω) (to be grateful, feel thankful, give thanks) 'olla kiitollinen, tuntea kiitollisuutta, antaa kiitos'. Sana on siis verbi. 

Kirkon sana 'eukaristia' ei juonna juuriaan leipään eikä leivän murtoon, vaan kiitämiseen.


###

"Ja kun hetki tuli, asettui hän aterialle ja apostolit hänen kanssansa. Ja hän sanoi heille: "Minä olen halajamalla halannut syödä tämän pääsiäislampaan teidän kanssanne, ennenkuin minä kärsin; sillä minä sanon teille, etten minä sitä enää syö, ennenkuin sen täyttymys tapahtuu Jumalan valtakunnassa". Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne. Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee." Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun MUISTOKSENI." Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan." Luuk. 22:14-20

"Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni". Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni". Sillä niin USEIN kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te JULISTATTE HERRAN KUOLEMAA, SIIHEN ASTI KUIN HÄN TULEE. Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta; sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa. Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois. Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi; mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi." 1. Kor. 11:23-32

###

Siis julistamme Hänen kuolemaansa, ei seimivauvan syntymää.

Kirkkoisät ovat kehittäneet Jeesuksen asettaman ehtoollisen ihan omaan muotoonsa, joka ei ole linjassa Raamatun ilmoituksen kanssa. Nimikristitylle kirkkokansalle on esimerkiksi uskoteltu, että he ehtoollisella syövät ja juovat syntinsä anteeksi. Myös lapsikasteen valheet kukevat näissäkin opeissa mukana.

Luterilainen sivusto väittää:
"Ehtoollista nauttimalla pysymme Kristuksessa ja hän pysyy meissä. Kristuksen ruumis, elämän leipä, ruokkii ja vahvistaa kasteessa alkanutta hengellistä elämää."


Hengellinen elämä ei ala lapsikasteessa, vaan uudestisyntymisessä ylhäältä. Se on tietoinen valinta lähteä seuraamaan Jeesusta. On mahdotonta pysyä Kristuksessa, jos ei ole vielä hänen kauttaan edes uudestisyntynyt!
Kirkkokunnasta riippuen on traditioon mahdutettu monenlaisia noituuksia ja "pyhää" rekvisiittaa, menot ovat päivitettyä toisintoa pakanauskontojen riiteistä.

"Dionysos-mysteerioissa paloiteltiin ja syötiin Dionysos-jumalaa symboloiva härkä, joka oli Dionysoksen inkarnaatio eli lihaksi tullut jumala. Liha syötiin raakana ja veri juotiin. Historioitsija Plutarkhos (k. 120-luvulla) kertoo, että vielä tuolloin uhrilampaan liha syötiin raakana ja veri juotiin.

Dionysos-kultista kehittyneessä orfilaisuudessa uhrin syöminen tuotti välittömän jumalyhteyden lisäksi syntien anteeksisaamisen ja turvasi kuolemanjälkeisen autuuden.

Myöhäisantiikin eleusilaisissa mysteerioissa käytettiin lihan ja veren tilalla jo leipää, vettä ja viiniä."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ehtoollinen

###

Luterilaisen kirkon ehtoollisleipä on nimeltään 'öylätti', joka tulee latinan sanasta 'oblatum', suomennettuna 'eteen kannettu'. Jokainen osallistuja saa oman öylättinsä, joten siinä ei edes ole kysymys raamatullisesta 'leivän murtamisesta', osallisuudesta yhteen leipään. Luterilaisen 'messun' ehtoolliseen saa ottaa osaa jokainen konfirmoitu kirkon jäsen. Käytännössä kirkko tuskin rajoittaa kenenkään ehtoolliseen osallistumista.

###

"Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen? Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta YHDESTÄ LEIVÄSTÄ OSALLISET.." 1. Kor. 10:16-17

 ###

Uudestisyntyneiden uskovien pitäisi KAVAHTAA luterilaista ja kaikkia muitakin sekakansan (joissa on mukana uskosta osattomia) ehtoollisyhteyksiä. Ehtoollisyhteys on Raamatun mukaan tarkoitettu ainoastaan uudestisyntyneille uskoville, niille, jotka myös pysyvät raamatullisella tiellä. Uudestisyntynyt uskova sekakansan ehtoollisella syö ja juo tuomioksensa, samoin kuin jos hän synnin taakoittamana osallistuu uskovien ehtoollisyhteyteen.

###

"..Katsokaa luonnollista Israelia; eivätkö ne, jotka syövät uhreja, ole alttarista osalliset? Mitä siis sanon? Ettäkö epäjumalanuhri on jotakin, tai että epäjumala on jotakin? Ei, vaan että, MITÄ PAKANAT UHRAAVAT, SEN HE UHRAAVAT RIIVAAJILLE eivätkä Jumalalle; mutta minä en tahdo, että te tulette osallisiksi riivaajista. Ette voi juoda Herran maljasta ja riivaajien maljasta, ette voi olla osalliset Herran pöydästä ja riivaajien pöydästä." 1. Kor. 10:18-21

"Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä? Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa? Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat?" 2. Kor. 6:14-16

 

###
 
"Öylätti on pieni, n. yhden tuuman läpimitaltaan oleva ympyrämäinen pieni leipä. Se voi olla myös suuri, enimmillään jopa kuusi tuumaa. Suuret öylätit murretaan ehtoollisenvieton aikana, mutta pienempiäkin voidaan murtaa, mikäli öylätit eivät näytä riittävän ehtoollisvieraille. Ehtoollisella voidaan käyttää myös yhtä suurta ja joukkoa pienempiä öylättejä, mikä on yleistä erityisesti korkeakirkollisten pappien keskuudessa. Suurta öylättiä nimitetään myös papin leiväksi, koska tridentiinisessä messussa pappi söi ison leivän ja muut saivat pieniä öylättejä."

http://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%96yl%C3%A4tti


###

Katolisen kirkon happamaton, vehnäjauhoista ja vedestä valmistettu pyöreä ehtoollisleipä on nimeltään 'hostia', joka on latinaa ja tarkoittaa 'teurasuhri'. Roomalaiskatolisessa messussa yleensä vain messua viettävä pappi juo maljasta ja kansalle jaetaan 'kommuunio' pelkän leivän muodossa.

Katolisen kirkon opin mukaan ehtoollisleipä ja -viini konsekroidaan asetussanoilla, jolloin ne katolisten mielestä muuttuvat Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Tällä perusteella katolinen kirkko väittääkin, että joka nauttii pelkän hostian, ”saa eukaristian armon koko hedelmän” (Katolinen katekismus, 1390), vaikkei hän joisikaan maljasta. Ehtoollinen jaetaan katolisessa kirkossa ainoastaan kirkon omille jäsenille. (edes yksi hyvä asia!)

http://www.catholic.fi/usko/sakr/eukaristia.htm



Roomalaiskatolisessa kirkossa konsekroitua hostiaa säilytetään tabernaakkelikaapissa, koska kirkon uskomuksen mukaan leipä on peruuttamattomasti muuttunut Kristuksen ruumiiksi. Tabernaakkelikaappeja on uskonpuhdistuksen jälkeenkin jäänyt myös vanhoihin luterilaisiin kirkkoihin, kuten Naantalin kirkkoon, josta olen kuvan ottanut.

###

Ortodoksikirkon ehtoollisleipä on nimeltään 'prosfora' tai 'proskura', joka on hiivalla nostatettu vaalea leipä, joita on peräti viisi kappaletta.  Kirkon opin mukaan niistä leikataan keihästä muistuttavalla pienellä veitsellä tietty määrä, tietyn mallisia paloja ja laitetaan tiettyyn järjestykseen diskokseksi nimetylle lautaselle. Osansa saa niin Jumalan äiti, kirkon rakentajat kuin muistelukirjan kuolleetkin.

Ortodoksikirkon opin mukaan leipäpalaset ja viini muuttuvat epikleesirukouksessa Pyhän Hengen vaikutuksesta konkreettisesti Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Leipäpalat sekoitetaan ehtoollismaljassa viinin joukkoon ja pappi tai piispa jakaa ne osallistujille lusikalla suoraan suuhun. Ehtoollinen jaetaan ortodoksikirkossa ainoastaan kirkon jäsenille, mikä on hyvä asia, ettei niihin noituuksiin päästetä ulkopuolisia.

http://www.ortodoksi.net/index.php/Ehtoollinen

"Ortodoksinen kirkko opettaa, että siunatut aineet pysyvät Kristuksen ruumiina. Luterilaisessa kirkossa ei ole konsensusta siitä, pysyyko öylätti jumalanpalveluksen jälkeen Kristuksen ruumiina. Vuoden 2009 Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Jumalanpalveluksen opas on sillä kannalla, että leipä pysyy Kristuksen ruumiina ja siihen on suhtauduttava kunnioittavasti. Luterilaisten eriävistä kannoista johtuen siunattujen aineiden jälkikäsittelystä on useita kantoja; ehkä yleisin tapa on käyttää siunatut aineet loppuun, mutta jotkut seurakunnat säilyttävät siunatut aineet erikseen ja jotkut sekoittavat ne siunaamattomiin."

http://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%96yl%C3%A4tti

 ###

Arvelen, että luterilaisen kirkon öylätti tulee lähivuosina vaihtamaan nimensä "hostiaksi", aivan kuten jumalanpalveluskin on jo muuttunut kirkkokansankin suussa "messuksi".

"Suomalaisesta kirkkokäsikirjasta sana "messu" poistettiin 1800-luvulla liian katolisena, palaten taas käyttöön vuoden 2001 kirkkokäsikirjassa, jossa evankelis-luterilainen kirkko on alkanut jälleen käyttää ehtoollisjumalanpalveluksista nimeä messu. Samalla jumalanpalvelusten kaavaan otettiin takaisin siitä lähinnä 1800-luvulla pois pudotettuja osia, ja näin palatiin taas lähemmäksi jakamattoman kirkon perintöä."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Messu

perjantai 23. syyskuuta 2011

Taas uusi vainaja-juhla

 

-”Tänään perjantaina vietetään kuolleiden lasten muistopäivää. Helsingissä järjestetään illalla kynttiläkulkue lasten muistoksi. Vastaavia tapahtumia on myös muualla maassa. Kuolleiden lasten muistopäivää vietetään nyt toista kertaa.”

 ###

Vanhoihin pakanallisiin perinteisiin pohjautuvat syksyn juhlat pyörivät vainaja-teeman ympärillä. Kalenterivuoden tasaus- ja seisauspäiviin on liittynyt uskomus siitä, että pahan voimat olisivat silloin aktiivisimmillaan ja niitä vastaan tulee suojautua tulilla (kokko, kynttilä), merkeillä (risti, tähti…) ja riiteillä (loitsut, kiertämiset, piirit...).

Syyspäivän tasauksen ympärille ovat asettuneet mm. muinainen kekri, mikkelinpäivä, wiccojen juhlima samhain, pyhäinmiestenpäivä, halloween sekä Martinpäivä.

Syyspäiväntasauksen juhlien teemoihin liittyy kuolema, kuten muuhunkin vuodenkiertoon. Vainajien juhlassa kunnioitettiin ja muisteltiin suvun edesmenneitä jäseniä.
Suomessa kristillinen vainajien päivä on pyhäinpäivä. Anglosaksisissa maissa pyhäinpäivän aattona 31.10. vietetään halloweenia, alkuaan muinaisten kelttien talven alkamisen päivää, jolloin vainajahenkien uskottiin liikkuvan.”

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalenteririitti#Syysp.C3.A4iv.C3.A4ntasaus

300-luvulla muotonsa saanut kirkkolaitos antoi vanhojen pakanauskontojen juhlille uuden sisällön. Kirkkoisät tiesivät, että kansa, joka oli tottunut viettämään pakanallisia juhliaan, viettää niitä kirkon kielloista huolimatta. Niinpä epäjumalien palvelusriitit ja -symbolit säilytettiin, mutta niille annettiin uusi sisältö.  Näin saivat alkunsa kaikki kirkolliset kalenterijuhlat, joulusta lähtien.

Katolisessa opissa annetaan suuri kunnia vainajille ja vainajien jäännöksille, reliikeille. Niitä pidetään sekä katolisessa, että siitä 1000-luvulla haaraantuneessa ortodoksisuudessa suuressa arvossa ja niissä uskotaan myös olevan ihmeitä tekeviä voimia. Uskomus pohjautuu pakanauskontojen vainajienpalvontaan ja sitä on elvytetty kirkollisten kalenteripyhien traditioksi. Haudoille vietävät kukat ja kynttilät ovat jäänteitä pakanallisista uhrilahjoista vainajille. Uhrilahjoilla on lepytelty vainajahenkiä siunauksen toivossa ja myös, että eivät palaisi entisille asuinsijoilleen kummittelemaan.

Katolisessa ja ortodoksisessa kirkossa reliikkejä, ruumiin kappaleita tai luita, säilytetään kullatuissa lippaissa parhaimmilla paikoilla ja niitä käydään siunausten toivossa ’kunnioittamassa’ ja suutelemassa. Nämä kirkot ovat vaalineet myös epäraamatullisia tapoja rukoilla vainajien puolesta sekä rukoilla vainajaa, nk. pyhimystä, neitsyt Mariaa, edesmennyttä paavia tms. Uskomus on varsin yleinen sillä myös monet ihan tavalliset ihmiset kertovat käyvänsä läheisensä haudalla rukoilemassa. Vainajanpalvontaa eli manismia on paljon luonnonuskonnoissa, joissa uskotaan, että esi-isien henget vaikuttavat kuoleman jälkeen jäljelle jääneiden elämässä.

Tästä vainajan rukoilemisesta on alkuisin myös healing room- rukousklinikoiden ’voitelu’, jota HR-koulutuksessa kätten päällepanemisen kautta siirretään. Kysymyksessä on silloin noituus.

Nimipäiväkalenterimme pohjana on katolinen pyhimyskalenteri. Se sai alkunsa marttyyrien, eli uskonsa vuoksi mestattujen, kuolinpäivistä, mutta myöhemmin siihen on kirjattu myös ’ansioituneiden’ kirkonmiesten ja –naisten kuolinpäiviä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhimyskalenteri

”Katolinen kirkko kanonisoi eli julistaa pyhimyksiksi ihmisiä, jotka ovat osoittaneet sankarillista hyveellisyyttä elämässään ja vain, kun tämä on todistettu yleisellä maineella ja todennetuilla argumenteilla. Kirkon näkemyksen mukaan pyhimykset ovat Jumalan palvelijoita ja ystäviä, joiden elämä on tehnyt heidät Hänen erityisen rakkautensa arvoisiksi. Kirkko katsoo, että pyhimyksiä tulee arvostaa ja kunnioittaa (lat. douleia) ja heiltä voidaan pyytää esirukouksia.”


Raamatun mukaan meidän tulee rukoilla ainoastaan Jumalaa Jeesuksen nimessä. Ei siis vainajia, ei pyhimyksiä, ei paavia, ei neitsyt Mariaa, eikä ketään muutakaan ihmistä, elävää tai kuollutta.

Jeesuksen syntymäpäiväjuhlilla on hämärretty alkuperäinen mithran, aurinkojumalan juhlapäivä talvipäivän seisauksen aikaan ja Johannes Kastajan juhlalla on peitetty kesäpäivän seisaukseen liittyvät noituudet. Jeesuksen syntymäjuhlaksi väitetyn joulun ja seimenlapsen korotus vie ihmismassojen huomion pois Jumalan valmistamasta PELASTUSTIESTÄ, Jeesuksen RISTISTÄ. Tässä saatana on onnistunut todella hyvin.
 

tiistai 13. syyskuuta 2011

John Wesleyn uni

 

"Sillä Jumala puhuu tavalla ja puhuu toisella; sitä vain ei huomata. Unessa, öisessä näyssä, kun raskas uni valtaa ihmiset ja he nukkuvat vuoteillansa, silloin hän avaa ihmisten korvat ja sinetillä vahvistaa heidän saamansa kurituksen, kääntääkseen ihmisen pois pahasta teosta ja varjellakseen miestä ylpeydestä, säästääkseen hänen sielunsa haudasta ja hänen henkensä syöksymästä peitsiin." Job 33:14-18

 ###

"John Wesley (28. kesäkuuta 1703 – 2. maaliskuuta 1791) oli brittiläinen kirkonmies, anglikaaninen pappi ja kristitty teologi, jonka hengellisen toiminnan seurauksena syntyi herätyskristillinen liike, metodismi."

http://fi.wikipedia.org/wiki/John_Wesley

###
.
"Hän oli seisovinansa kadotuksen portilla. Hän kolkutti portille ja tahtoi kuulustella, keitä olisi siellä sisäpuolella.

- "Onko siellä katolilaisia?" Kysyi hän.
- "On", vastattiin, "hyvin paljon".
- "Onko Englannin valtiokirkon jäseniä?" Uudisti hän kysymyksensä.
- "On", vastattiin, "hyvin paljon".
- "Entäs presbyteriläisiä?"
- "On niitäkin, hyvin paljon."
- "Mutta onkos wesleyläisiä?"
- "On, on, hyvin paljon."


Erittäinkin viimeisestä vastauksesta kauhistuneena riensi Wesley taivaan portille, jossa hän teki samat kysymykset, vaikka toisessa järjestyksessä.

- "Onko siellä wesleyläisiä?" Kysyi hän hätäisesti.
- "Ei", vastattiin.
- "Onko presbyteriläisiä?"
- "Ei."
- "Onko Englannin valtiokirkon jäseniä?"
- "Ei."
- "Onko katolilaisia?"
- "Ei."
- "No, keitä siellä sitten on?" Kysyi Wesley kauhistuneena ja ihmetellen.

Vastaukseksi kuului:
-"Emme tunne täällä mitään semmoisia, joita kysyitte. Täällä on ainoastaan Kristuksen nimi tunnettu ja tunnustettu. Meitä on täällä suuri joukko kaikista sukukunnista, kansoista ja kielistä, ja me olemme vaatteemme Karitsan veressä valkaisseet.
"

###

sunnuntai 11. syyskuuta 2011

Sairaiden puolesta rukoilija

 Sateisena torstai-iltana Forssan kirkkoon kerääntyi joitain kymmeniä ihmisiä kuulemaan naista, joka kiertää ympäri Suomea rukoilemassa sairaiden puolesta. En sanoisi häntä evankelistaksi, sillä evankelista julistaa evankeliumia, ilosanomaa Jeesuksesta syntien sovittajana ja pelastajana. Nimenomaan VEREN EVANKELIUMIA, ei siis mitään seimen lapsen evankeliumia. Tämä nainen puhuu kyllä kauniisti Jumalasta ja Jeesuksesta, mutta siitä puuttuu USKON YDIN, PELASTUS JEESUKSESSA.

###

Hän saapui puhujan paikalle pukeutuneena pappimaiseen kokomustaan housuasuun, kaulakorunaan suurehko risti, vain papillinen 'sokeripala' puuttui umpinaisen puseron kauluksesta. Puheen osuus on ympäripyöreää, kevyttä, kaunista ja kaikille sopivaa. Hän puhui kääntymättömille ihmisille Jumalan huolenpidosta ja siitä, miten 'me' emme aina elä ihan niin lähellä Jeesusta kuin pitäisi. Hän pyytää jokaista laittamaan kätensä sydämensä päälle ja rukoilemaan omien sairauksiensa puolesta samalla kun pianisti esitti musiikkikappaleen. Virsi herkisti tunteet ja jotkut pyyhkivät silmiään.

Tällä kerralla saarnan aihe löytyi vääristä kengistä, vanhoista linttanoista, jotka hän oli valinnut säästääkseen parempia kenkiä kastumasta sateessa. Väärien kenkien vuoksi hän oli sitten kompuroinut ja kaatunut ihmisten edessä eräässä kirkkotilaisuudessa. Hän liitti kyseisen tapahtuman yhteen Matt. 25 luvun kertomukseen tyhmistä ja ymmärtäväisistä neitsyistä. Opetuksen pointti oli, että meidän tulisi jokapäiväisessä elämässämme rukoilla viisautta valita oikein. Tässä tapauksessa oikeat kengät, jotta olisi säästynyt ikävältä ja nololta tilanteelta.

Ei siis sanaakaan uudestisyntymisen välttämättömyydestä!

Opetusosuuden jälkeen selattiin jokaiselle sisääntulijalle jaettua yhdistyksen julkaisemaa lehteä, jossa oli dokumentoituna tämän naisen käsien kautta tapahtuneita parantumisihmeitä. Lehden kannessa on kuva herätyskellosta, jonka viisarit osittavat viittä vaille kahtatoista ja kellon alla on ortodoksi-uskonnosta tuttu teksti; "Monia vuosia - armorikkaita vuosia!".  Virren aikana kiertäneisiin kolehtihaaveihin sujahti setelirahoja toiminnan tukemiseen.

Tämän naisen kokouksissa pääpaino on rukous sairaiden puolesta ja sen yhteydessä tapahtuva kaatuminen 'voiman' vaikutuksesta. Miettiä sopii, mistä lähteestä kyseinen voima oikeasti on...? En tiedä, mutta Raamattu ilmoittaa, että saatanakin tekee ihmeitä. Esim. shamaanit ja muut poppamiehet parantavat sairauksia riivaajien voimalla. Samoin tekevät teosofit, kansanparantajat, henkiparantajat, itämaiset hoidot jne.
.
Jumalan parantamisihmeet seuraavat ja vahvistavat julistettua evankeliumia, eivätkä ole itsetarkoitus.

###
.
"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'. Matt. 7:21-23

###

Jumalan tahto on, että kaikki ihmiset pelastuisivat. Uskon päämäärä on sielun pelastus. Hän kutsuu meitä yhteyteensä ensin hyvyydellään. Usein ihminen ei sitä ymmärrä, vaan jatkaa syntielämäänsä. Jumala joutuu silloin kutsumaan ihmistä ahdistusten, 'huonon tuurin', onnettomuuksien, menetysten, katastrofien tai sairauksien kautta. Juuri näiden ahdistusten puolesta tämä ahkerasti kiertävä naispuhuja rukoilee, että Jumala parantaisi ja auttaisi ahdingosta, toimien näin tuskan varsinaista tarkoitusta vastaan ja ohittaen Jeesuksen sovitustyön ja ihmisen uudestisyntymisen välttämättömyyden. Hänen pitäisi julistaa Jeesusta syntien sovittajana, eikä Jumalaa sairauksien ja vastoinkäymisten parantajana. Ajallisesta terveydestä on vain hetken ilo jos sielu palaa helvetissä ikuisuuden.

Pelastuaksemme meidän täytyy KÄÄNTYÄ Jeesuksen puoleen ja PYYTÄÄ, että Hän antaisi syntimme anteeksi ja saisimme UUDESTISYNTYÄ ylhäältä Jumalan lapsiksi. Ne, jotka eivät ole uudestisyntyneet Jumalan Hengestä eivät ole Hänen lapsiaan, Jumalalla ole äpärälapsia.
.
JEESUS on tie, totuus ja elämä, Isän Jumalan luokse EI OLE muuta tietä kuin Jeesuksen ristin veren kautta, hyväksymällä omalle kohdalleen sen, että Jeesus on vuodattanut verensä ristillä sovittaakseen juuri minunkin syntini. Jeesus on AINOA välimies ihmisen ja Jumalan välillä. Neitsyt Marialla tai muillakaan pyhimyksillä ei ole siinä mitään osaa.

Jotta voisimme ymmärtää tarvitsevamme Jeesusta syntien sovittajana, meillä täytyy olla synnintunto. Ekumeenisissa yhteyksissä synnintunto tukahdutetaan ja peitellään. Jeesuksen ristin sovituksen sijaan kehotetaan yleensä turvaamaan lapsikasteen armoon ja sen lupauksiin, joita Raamattu ei edes mainitse, sillä ne eivät ole Jumalan asettamia, vaan turhia ihmisoppeja.

###

tiistai 6. syyskuuta 2011

Saanko nähdä Jeesuksen

 


 

1. Saanko nähdä Jeesuksen
kerran luona valtaistuimen?
Sana Herran lupaa näin: saan,
kun katson vaan Karitsaan.

2. Saanko vaatteen valkoisen,
joka pesty on verellä Jeesuksen.
Sana Herran lupaa näin: saan,
kun katson vaan Karitsaan.

3. Armosta vain lahjaksi
olen anteeksi saanut syntini.
Kauan sitten jo velkani kun
maksanut on viaton.

4. Herra auta valvomaan,
Herra johda täällä tiellä maan.
Yksin veresi voimasta vaan
periä saan rauhan maan.