"Älköön kukaan, kiusauksessa ollessaan, sanoko: "Jumala minua kiusaa"; sillä Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän ketään kiusaa. Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee; kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman." Jaak.1:13-15
Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan. Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä. Minkä te olette alusta asti kuulleet, se pysyköön teissä. Jos teissä pysyy se, minkä olette alusta asti kuulleet, niin tekin pysytte Pojassa ja Isässä. Ja tämä on se lupaus, minkä hän on meille luvannut: iankaikkinen elämä. (1Joh 2:22-25)
torstai 20. lokakuuta 2011
keskiviikko 12. lokakuuta 2011
Pimeyden lähettiläs
"Yön he tekevät päiväksi;
valo muka lähenee pimeydestä." Job 17:12
Äiti Amma on jo joitain kertoja käynyt Suomessa ja tuhannet ihmiset jonottavat silloin hänen halattavakseen. Ammasta sanotaan, että hän on rakkauden lähettiläs, suorastaan 'rakkauden ruumiillistuma'.
"Ihmiskunnan palveleminen on elämäni päämäärä. En ole täällä saadakseni jotain, vaan luopuakseni kaikesta tuodakseni muille iloa. " -Amma
http://www.amma.fi/amma/esittely.php
Hän on tehnyt ja tekee paljon hyväntekeväisyyttä; perustanut kouluja, sairaaloita, orpo- ja vanhainkoteja ja auttanut heikoimpia vähäosaisia. Lisäksi hänen järjestönsä harjoittaa luonnonsuojelua ja lähettää vapaaehtoisia avustustyöntekijöitä katastrofialueille, sekä työhön, että meditoimaan. Ihmiset eri puolilta maailmaa tukevat hänen toimintaansa lahjoituksin.
Hindulaisuus on Intiasta peräisin oleva, eri suuntauksia sisältävä uskontojen rypäs, jolle keskeistä on usko sielunvaellukseen sekä karmaan, syyn ja seurauksen lakiin. Sen mukaan hyvät teot elämässä tuottavat hyvää karmaa ja pahat huonoa karmaa ja nämä säätelevät inkarnaatiota eli ruumiillistumaa seuraavassa elämässä. Hindut uskovat, että ihminen syntyy maan päälle yhä uudestaan, kunnes hän oivaltaa yksilöllisen sielunsa atmanin ja maailmansielun brahmanin olevan yhtä.
Hindun päämäärä on valaistuminen, mokša, jossa vapaudutaan jälleensyntymän eli samsaran ketjusta ja yhdistytään brahmaniin, maailman sieluun, jonka katsotaan olevan muuttumaton, voittamaton ja kaikkialla läsnä oleva, sukupuoleton, kaikkivoipa ja kaikkitietävä voima.
Hindut hakevat yhteyttä jumaliinsa mm meditaation ja joogan avulla. Ne ovat levinneet myös länsimaihin ja niistä ovat lähtöisin myös erilaiset mielenhallinta- ja rentoutus-tekniikat, joiden avulla tavoitellaan sisäistä rauhaa 'tyhjentämällä' mieli vastaanottamaan... niin, mitä? Näihin liittyen tärkein piste on kulmakarvojen välissä sijaitseva näkymätön 'kolmas silmä', otsa-chakra Ajna, joka tarkoittaa vastaanottamista, tietämistä tai hallitsemista. Sen tehtävä on olemassaolon ymmärtäminen ja siihen liittyy myös intuitio ja selvänäköisyys. Juuri se sama kohta, jossa hinduilla on 'kastin-merkiksikin' kutsuttu tilaka tai bindi.
Videolla voi nähdä miten Amma halatessaan koskettaa sormellaan tähän kolmannen silmän kohtaan. Miksi?
Hindut eivät tee varsinaista lähetystyötä oman uskontonsa eteen, sillä
he uskovat, että kaikki uskonnot ovat oikeita polkuja ja johtavat
lopulta kohti samaa Jumalaa tai alkulähdettä. Kuullostaako tutulta?
Siihen suuntaanhan länsimainen ekumeniakin on kallistumassa aina vaan enemmän. Ja luterilainen kirkko julistaa, että ei saa tuomita, tärkeintä on rakkaus. Nimenomaan rakkautta Ammakin julistaa.
.
Ainakin uskovat tietävät, että Jumala voi parantaa, siunata jne uskovien käsien kautta. Raamattu puhuu 'kätten päällepanemisesta" (esim. Apt. 5:12). Saatana, joka kaikessa pyrkii jäljittelemään Jumalaa, tekee myös omia 'siunauksiaan' omiensa
kätten kautta. Hindulainen, vaikka olisi miten rakkaudellinen,
hymyilevä, viisaita puhuva, uhrautuva jne, on saatanan oma ja meditoi
(vrt. rukoilee) riivaajahenkiä. Hän ei tietenkään itse sitä ymmärrä,
vaan uskoo jumaliinsa; saatana on onnistunut pettämään kokonaisia
kansoja palvomaan itseään.
Kun hindu laittaa halatessaan kätensä avoimena vastaanottavan ihmisen päälle, hän samalla myös 'siunaa' tämän. Tässä miinusmerkkisessä 'siunauksessa'
valtava lataus, jolla hän siirtää demonivoimia halattavan elämään.
Amman Suomen vierailun info-sivustolla kerrotaan hänen halanneen jo yli 30 miljoonaa
ihmistä eri puolilla maailmaa. Amman kirjoja (=oppeja) on käännetty 35
eri kielelle ja hänen nimiinsä perustettuja henkisiä keskuksia on 350
eri puolilla maailmaa
Info-sivulla kerrotaan, että etusija jonossa on niillä, jotka ovat ensimmäistä kertaa halattavana. Tarkoituksena on siis saada halaamalla 'siunattua' suurin osa maailman ihmisistä. Mitä tämä oikein on??
Info-sivustolla olevan vierailun aikataulussa mainitaan halaamisen jälkeen suluissa 'darshan', joka tarkoittaa jonkinlaista hindulaista siunausta.
"Klo 10 Lyhyt meditaatio, jonka jälkeen Amma vastaanottaa halaamalla (darshan). Darshan jatkuu yleensä noin klo 15:een asti."
"Amman halauksia ja suukkoja ei tule pitää tavallisia. Kun Amma syleilee tai suutelee jotakuta, se on prosessi, puhdistus ja sisäistä parantumista. Amma on lähettää osa Hänen puhdas, elintärkeää energiaa lapsensa. Se myös mahdollisuus kokea aitoa, ehdotonta rakkautta. Kun Amma omistaa joku voi auttaa herättämään uinuvia henkistä energiaa niiden sisällä, mikä lopulta vie ne lopullinen tavoite toteuttaa itseään. "- Amma
http://www.ammanewengland.org/blog/ammatour-boston-home/ammas-darshan
http://translate.google.fi/?hl=fi&tab=wT
Amman vierailun lopuksi on Devi Bhava-juhla, jolloin voi Ammalta pyytää
erityistä siunausta ja saada henkilökohtaisen mantran (riivaajahenkien
kutsumiseen elämäänsä).
Kirjaimellisesti käännettynä "tunnelman Jumaläidin" Devi Bhava on hyvin erikoinen tapahtuma, joka juhlii feminiinistä puolta Jumalasta ja Jumalan ehdotonta rakkautta ja myötätuntoa kaikkia ihmiskunnan. Se on perinteinen, riemullinen juhla kun Amma antaa darshanin kuin Jumaläidin tavalla symboloi hindu perinne."
http://www.ammanewengland.org/blog/ammatour-boston-home/devi-bhava-program-details
http://www.iltalehti.fi/viihde/201109120050105_vi.shtml
lauantai 1. lokakuuta 2011
Eukaristia
Eukaristia tarkoittaa kirkkokielessä ehtoollista.
Nykykreikaksi 'kiitos' on 'efcharistó (ευχαριστώ).
Ehtoollisen yhteydessä kiittämisestä käytetään sanaa 'eucharisteo' (ευχαριστεω) (to be grateful, feel thankful, give thanks) 'olla kiitollinen, tuntea kiitollisuutta, antaa kiitos'. Sana on siis verbi.
Kirkon sana 'eukaristia' ei juonna juuriaan leipään eikä leivän murtoon, vaan kiitämiseen.
"Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni". Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni". Sillä niin USEIN kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te JULISTATTE HERRAN KUOLEMAA, SIIHEN ASTI KUIN HÄN TULEE. Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta; sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa. Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois. Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi; mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi." 1. Kor. 11:23-32
Kirkkoisät ovat kehittäneet Jeesuksen asettaman ehtoollisen ihan omaan muotoonsa, joka ei ole linjassa Raamatun ilmoituksen kanssa. Nimikristitylle kirkkokansalle on esimerkiksi uskoteltu, että he ehtoollisella syövät ja juovat syntinsä anteeksi. Myös lapsikasteen valheet kukevat näissäkin opeissa mukana.
Luterilainen sivusto väittää:
Kirkkokunnasta riippuen on traditioon mahdutettu monenlaisia noituuksia ja "pyhää" rekvisiittaa, menot ovat päivitettyä toisintoa pakanauskontojen riiteistä.
Dionysos-kultista kehittyneessä orfilaisuudessa uhrin syöminen tuotti välittömän jumalyhteyden lisäksi syntien anteeksisaamisen ja turvasi kuolemanjälkeisen autuuden.
Myöhäisantiikin eleusilaisissa mysteerioissa käytettiin lihan ja veren tilalla jo leipää, vettä ja viiniä."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ehtoollinen
Luterilaisen kirkon ehtoollisleipä on nimeltään 'öylätti', joka tulee latinan sanasta 'oblatum', suomennettuna 'eteen kannettu'. Jokainen osallistuja saa oman öylättinsä, joten siinä ei edes ole kysymys raamatullisesta 'leivän murtamisesta', osallisuudesta yhteen leipään. Luterilaisen 'messun' ehtoolliseen saa ottaa osaa jokainen konfirmoitu kirkon jäsen. Käytännössä kirkko tuskin rajoittaa kenenkään ehtoolliseen osallistumista.
"Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen? Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta YHDESTÄ LEIVÄSTÄ OSALLISET.." 1. Kor. 10:16-17
"..Katsokaa luonnollista Israelia;
eivätkö ne, jotka syövät uhreja, ole alttarista osalliset? Mitä siis
sanon? Ettäkö epäjumalanuhri on jotakin, tai että epäjumala on jotakin?
Ei, vaan että, MITÄ PAKANAT UHRAAVAT, SEN HE UHRAAVAT RIIVAAJILLE
eivätkä Jumalalle; mutta minä en tahdo, että te tulette osallisiksi
riivaajista. Ette voi juoda Herran maljasta ja riivaajien maljasta,
ette voi olla osalliset Herran pöydästä ja riivaajien pöydästä." 1. Kor. 10:18-21
"Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä
yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja
vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä? Ja miten
sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on
uskottoman kanssa? Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja
epäjumalat?" 2. Kor. 6:14-16
http://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%96yl%C3%A4tti
Katolisen kirkon happamaton, vehnäjauhoista ja vedestä valmistettu pyöreä ehtoollisleipä on nimeltään 'hostia', joka on latinaa ja tarkoittaa 'teurasuhri'. Roomalaiskatolisessa messussa yleensä vain messua viettävä pappi juo maljasta ja kansalle jaetaan 'kommuunio' pelkän leivän muodossa.
Katolisen kirkon opin mukaan ehtoollisleipä ja -viini konsekroidaan asetussanoilla, jolloin ne katolisten mielestä muuttuvat Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Tällä perusteella katolinen kirkko väittääkin, että joka nauttii pelkän hostian, ”saa eukaristian armon koko hedelmän” (Katolinen katekismus, 1390), vaikkei hän joisikaan maljasta. Ehtoollinen jaetaan katolisessa kirkossa ainoastaan kirkon omille jäsenille. (edes yksi hyvä asia!)
http://www.catholic.fi/usko/sakr/eukaristia.htm
Roomalaiskatolisessa kirkossa konsekroitua hostiaa säilytetään tabernaakkelikaapissa, koska kirkon uskomuksen mukaan leipä on peruuttamattomasti muuttunut Kristuksen ruumiiksi. Tabernaakkelikaappeja on uskonpuhdistuksen jälkeenkin jäänyt myös vanhoihin luterilaisiin kirkkoihin, kuten Naantalin kirkkoon, josta olen kuvan ottanut.
Ortodoksikirkon ehtoollisleipä on nimeltään 'prosfora' tai 'proskura', joka on hiivalla nostatettu vaalea leipä, joita on peräti viisi kappaletta. Kirkon opin mukaan niistä leikataan keihästä muistuttavalla pienellä veitsellä tietty määrä, tietyn mallisia paloja ja laitetaan tiettyyn järjestykseen diskokseksi nimetylle lautaselle. Osansa saa niin Jumalan äiti, kirkon rakentajat kuin muistelukirjan kuolleetkin.
Ortodoksikirkon opin mukaan leipäpalaset ja viini muuttuvat epikleesirukouksessa Pyhän Hengen vaikutuksesta konkreettisesti Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Leipäpalat sekoitetaan ehtoollismaljassa viinin joukkoon ja pappi tai piispa jakaa ne osallistujille lusikalla suoraan suuhun. Ehtoollinen jaetaan ortodoksikirkossa ainoastaan kirkon jäsenille, mikä on hyvä asia, ettei niihin noituuksiin päästetä ulkopuolisia.
http://www.ortodoksi.net/index.php/Ehtoollinen
http://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%96yl%C3%A4tti
Arvelen, että luterilaisen kirkon öylätti tulee lähivuosina vaihtamaan nimensä "hostiaksi", aivan kuten jumalanpalveluskin on jo muuttunut kirkkokansankin suussa "messuksi".
http://fi.wikipedia.org/wiki/Messu
perjantai 23. syyskuuta 2011
Taas uusi vainaja-juhla
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalenteririitti#Syysp.C3.A4iv.C3.A4ntasaus
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhimyskalenteri
Jeesuksen syntymäpäiväjuhlilla on hämärretty alkuperäinen mithran, aurinkojumalan juhlapäivä talvipäivän seisauksen aikaan ja Johannes Kastajan juhlalla on peitetty kesäpäivän seisaukseen liittyvät noituudet. Jeesuksen syntymäjuhlaksi väitetyn joulun ja seimenlapsen korotus vie ihmismassojen huomion pois Jumalan valmistamasta PELASTUSTIESTÄ, Jeesuksen RISTISTÄ. Tässä saatana on onnistunut todella hyvin.
tiistai 13. syyskuuta 2011
John Wesleyn uni
"John Wesley (28. kesäkuuta 1703 – 2. maaliskuuta 1791) oli brittiläinen kirkonmies, anglikaaninen pappi ja kristitty teologi, jonka hengellisen toiminnan seurauksena syntyi herätyskristillinen liike, metodismi."
http://fi.wikipedia.org/wiki/John_Wesley
.
- "Onko siellä katolilaisia?" Kysyi hän.
- "On", vastattiin, "hyvin paljon".
- "Onko Englannin valtiokirkon jäseniä?" Uudisti hän kysymyksensä.
- "On", vastattiin, "hyvin paljon".
- "Entäs presbyteriläisiä?"
- "On niitäkin, hyvin paljon."
- "Mutta onkos wesleyläisiä?"
- "On, on, hyvin paljon."
Erittäinkin viimeisestä vastauksesta kauhistuneena riensi Wesley taivaan portille, jossa hän teki samat kysymykset, vaikka toisessa järjestyksessä.
- "Onko siellä wesleyläisiä?" Kysyi hän hätäisesti.
- "Ei", vastattiin.
- "Onko presbyteriläisiä?"
- "Ei."
- "Onko Englannin valtiokirkon jäseniä?"
- "Ei."
- "Onko katolilaisia?"
- "Ei."
- "No, keitä siellä sitten on?" Kysyi Wesley kauhistuneena ja ihmetellen.
Vastaukseksi kuului:
-"Emme tunne täällä mitään semmoisia, joita kysyitte. Täällä on ainoastaan Kristuksen nimi tunnettu ja tunnustettu. Meitä on täällä suuri joukko kaikista sukukunnista, kansoista ja kielistä, ja me olemme vaatteemme Karitsan veressä valkaisseet."
sunnuntai 11. syyskuuta 2011
Sairaiden puolesta rukoilija
Sateisena torstai-iltana Forssan kirkkoon kerääntyi joitain kymmeniä
ihmisiä kuulemaan naista, joka kiertää ympäri Suomea rukoilemassa
sairaiden puolesta. En sanoisi häntä evankelistaksi, sillä evankelista julistaa evankeliumia, ilosanomaa Jeesuksesta syntien sovittajana ja pelastajana. Nimenomaan VEREN
EVANKELIUMIA, ei siis mitään seimen lapsen evankeliumia. Tämä nainen
puhuu kyllä kauniisti Jumalasta ja Jeesuksesta, mutta siitä puuttuu
USKON YDIN, PELASTUS JEESUKSESSA.
Hän saapui puhujan paikalle pukeutuneena pappimaiseen kokomustaan housuasuun, kaulakorunaan suurehko risti, vain papillinen 'sokeripala' puuttui umpinaisen puseron kauluksesta. Puheen osuus on ympäripyöreää, kevyttä, kaunista ja kaikille sopivaa. Hän puhui kääntymättömille ihmisille Jumalan huolenpidosta ja siitä, miten 'me' emme aina elä ihan niin lähellä Jeesusta kuin pitäisi. Hän pyytää jokaista laittamaan kätensä sydämensä päälle ja rukoilemaan omien sairauksiensa puolesta samalla kun pianisti esitti musiikkikappaleen. Virsi herkisti tunteet ja jotkut pyyhkivät silmiään.
Tällä kerralla saarnan aihe löytyi vääristä kengistä, vanhoista linttanoista, jotka hän oli valinnut säästääkseen parempia kenkiä kastumasta sateessa. Väärien kenkien vuoksi hän oli sitten kompuroinut ja kaatunut ihmisten edessä eräässä kirkkotilaisuudessa. Hän liitti kyseisen tapahtuman yhteen Matt. 25 luvun kertomukseen tyhmistä ja ymmärtäväisistä neitsyistä. Opetuksen pointti oli, että meidän tulisi jokapäiväisessä elämässämme rukoilla viisautta valita oikein. Tässä tapauksessa oikeat kengät, jotta olisi säästynyt ikävältä ja nololta tilanteelta.
Opetusosuuden jälkeen selattiin jokaiselle sisääntulijalle jaettua yhdistyksen julkaisemaa lehteä, jossa oli dokumentoituna tämän naisen käsien kautta tapahtuneita parantumisihmeitä. Lehden kannessa on kuva herätyskellosta, jonka viisarit osittavat viittä vaille kahtatoista ja kellon alla on ortodoksi-uskonnosta tuttu teksti; "Monia vuosia - armorikkaita vuosia!". Virren aikana kiertäneisiin kolehtihaaveihin sujahti setelirahoja toiminnan tukemiseen.
Tämän naisen kokouksissa pääpaino on rukous sairaiden puolesta ja sen yhteydessä tapahtuva kaatuminen 'voiman' vaikutuksesta. Miettiä sopii, mistä lähteestä kyseinen voima oikeasti on...? En tiedä, mutta Raamattu ilmoittaa, että saatanakin tekee ihmeitä. Esim. shamaanit ja muut poppamiehet parantavat sairauksia riivaajien voimalla. Samoin tekevät teosofit, kansanparantajat, henkiparantajat, itämaiset hoidot jne.
.
Jumalan tahto on, että kaikki ihmiset pelastuisivat. Uskon päämäärä on sielun pelastus. Hän kutsuu meitä yhteyteensä ensin hyvyydellään. Usein ihminen ei sitä ymmärrä, vaan jatkaa syntielämäänsä. Jumala joutuu silloin kutsumaan ihmistä ahdistusten, 'huonon tuurin', onnettomuuksien, menetysten, katastrofien tai sairauksien kautta. Juuri näiden ahdistusten puolesta tämä ahkerasti kiertävä naispuhuja rukoilee, että Jumala parantaisi ja auttaisi ahdingosta, toimien näin tuskan varsinaista tarkoitusta vastaan ja ohittaen Jeesuksen sovitustyön ja ihmisen uudestisyntymisen välttämättömyyden. Hänen pitäisi julistaa Jeesusta syntien sovittajana, eikä Jumalaa sairauksien ja vastoinkäymisten parantajana. Ajallisesta terveydestä on vain hetken ilo jos sielu palaa helvetissä ikuisuuden.
Pelastuaksemme meidän täytyy KÄÄNTYÄ Jeesuksen puoleen ja PYYTÄÄ, että Hän antaisi syntimme anteeksi ja saisimme UUDESTISYNTYÄ ylhäältä Jumalan lapsiksi. Ne, jotka eivät ole uudestisyntyneet Jumalan Hengestä eivät ole Hänen lapsiaan, Jumalalla ole äpärälapsia.
.
JEESUS on tie, totuus ja elämä, Isän Jumalan luokse EI OLE muuta tietä kuin Jeesuksen ristin veren kautta, hyväksymällä omalle kohdalleen sen, että Jeesus on vuodattanut verensä ristillä sovittaakseen juuri minunkin syntini. Jeesus on AINOA välimies ihmisen ja Jumalan välillä. Neitsyt Marialla tai muillakaan pyhimyksillä ei ole siinä mitään osaa.
Jotta voisimme ymmärtää tarvitsevamme Jeesusta syntien sovittajana, meillä täytyy olla synnintunto. Ekumeenisissa yhteyksissä synnintunto tukahdutetaan ja peitellään. Jeesuksen ristin sovituksen sijaan kehotetaan yleensä turvaamaan lapsikasteen armoon ja sen lupauksiin, joita Raamattu ei edes mainitse, sillä ne eivät ole Jumalan asettamia, vaan turhia ihmisoppeja.
tiistai 6. syyskuuta 2011
Saanko nähdä Jeesuksen
1. Saanko nähdä Jeesuksen
kerran luona valtaistuimen?
Sana Herran lupaa näin: saan,
kun katson vaan Karitsaan.
2. Saanko vaatteen valkoisen,
joka pesty on verellä Jeesuksen.
Sana Herran lupaa näin: saan,
kun katson vaan Karitsaan.
3. Armosta vain lahjaksi
olen anteeksi saanut syntini.
Kauan sitten jo velkani kun
maksanut on viaton.
4. Herra auta valvomaan,
Herra johda täällä tiellä maan.
Yksin veresi voimasta vaan
periä saan rauhan maan.