keskiviikko 30. huhtikuuta 2014

John Wesleyn uni

John Wesley (1703 –1791)

Wesley seisoi kadotuksen portilla. Hän kolkutti portille ja tahtoi kuulustella, keitä on siellä sisäpuolella.

- "Onko siellä katolilaisia?" Kysyi hän.
- "On", vastattiin, "hyvin paljon".
- "Onko Englannin valtiokirkon jäseniä?" Uudisti hän kysymyksensä.
- "On", vastattiin, "hyvin paljon".
- "Entäs presbyteriläisiä?"
- "On niitäkin, hyvin paljon."
- "Mutta onkos wesleyläisiä?"
- "On, on, hyvin paljon."

Erittäinkin viimeisestä vastauksesta kauhistuneena riensi Wesley taivaan portille, jossa hän teki samat kysymykset, vaikka toisessa järjestyksessä.

- "Onko siellä wesleyläisiä?" Kysyi hän hätäisesti.
- "Ei", vastattiin.
- "Onko presbyteriläisiä?"
- "Ei."
- "Onko Englannin valtiokirkon jäseniä?"
- "Ei."
- "Onko katolilaisia?"
- "Ei."
- "No, keitä siellä sitten on?" Kysyi Wesley ihmetellen kauhistuneena.

Vastaus kuului: "Emme tunne täällä mitään semmoisia, joita kysyitte. Täällä on ainoastaan Kristuksen nimi tunnettu ja tunnustettu. Meitä on täällä suuri joukko kaikista sukukunnista, kansoista ja kielistä, ja me olemme vaatteemme Karitsan veressä valkaisseet."

lauantai 8. maaliskuuta 2014

Kuninkaallinen hallintavalta

 

11 Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
12 Älköön siis synti hallitko (basileuo) teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille
Room. 6:12

Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut (basileuo) yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan (basileuo) yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta.
Room. 5:17


###


Kreikankielisessa Uudessa testamentissa on  sana 'basileus', jonka merkitys on 'kuningas', 'kansan johtaja'. Sen sijamuoto on maskuliini substantiivi. Sanan verbimuoto 'basileuo', merkitsee 'hallita', 'olla kuningas'.

basileus (subst.mask.) 935
1) leader of the people, prince, commander, lord of the land, king


basileuo (verbi) 936
to be king, to exercise kingly power, to reign of the governor of a province
of the rule of the Messiah
of the reign of Christians in the millennium
metaph. to exercise the highest influence, to control


Kuninkaalla on hallitsijan valta. Huomaa, että itse sanaan sisältyy, että valta on maskuliininen. Siis vallan tulee olla maskuliininen mm avioliitossa, seurakunnassa, Taivaissa ja maan päällä. Näin Jumala on sen säätänyt.

 

###


Kuninkuutta kuvaavista sanoista  juontuu erilaisia 'hallitsijoita' merkitseviä sanoja. Kreikankielisen sanan 'basilískos' (βασιλίσκος) merkitys on "pieni kuningas".

Flavius ​​Basiliscus oli itä-Rooman (bysantin) keisari vuosina 475 - 476.

Basilika on arkkitehtuuri-termi, nykykielessä lähinnä tietyn mallinen kirkkorakennus. Italiassa se tarkoittaa erityisen arvoaseman omaavaa kirkkorakennusta, muodosta riippumatta.

basilika (Ocimum basilicum), mausteiden kuningas.

Basiliskit (Basiliscus) on leguaaneihin kuuluva matelijoiden suku. Tyypillisiä sademetsän liskoja, jotka elävät suurimman osan ajastaan vesistöjen lähellä kasvavissa puissa.

Basiliski on myös taruolento, käärmeiden kuningas, maan sisällä asuva lisko, jonka pelkkä katse surmaa elävän olion.

Basillit eli sauvabakteerit. Pieniä kuninkaita nekin, jotka hallitsevat sairautena, jos ovat päässeet valtaamaan alaa. Tyypillisiä basillien aiheuttamia tauteja ovat esimerkiksi lavantauti, kurkkumätä, hinkuyskä, tuberkuloosi ja jäykkäkouristus.

###

 
Uudessa testamentissa  verbi 'basileuo' (hallita) on joissain käännöksissä käännetty välillä substantiiviksi 'basileus' (kuningas)  ja silloin koko jakeen merkitys saattaa muuttua epäselväksi, kuten esim.

Mutta viholliseni, jotka eivät tahtoneet minua kuninkaaksensa (basileuo) , tuokaa tänne ja teloittakaa minun edessäni.
Luuk. 19:27

 
Vuoden 1776 Bibliassa jae on käännetty paremmin:

"Kuitenkin ne minun viholliseni, jotka ei tahtoneet minun antaa vallita heitä..."

Mutta hänen kansalaisensa vihasivat häntä ja lähettivät lähettiläät hänen jälkeensä sanomaan: 'Emme tahdo tätä kuninkaaksemme (basileuo)'.
Luuk. 19:14


Biblia: "...emme tahdo, että tämä meitä vallitsee"

ja hän on oleva Jaakobin huoneen kuningas (basileuo) iankaikkisesti ja hänen valtakunnallansa ei pidä loppua oleman.
Luuk. 1:33


Kuningas Jaakon käännös: "And he shall reign over the house of Jacob for ever..."

Te olette jo ravitut, teistä on tullut jo rikkaita, ilman meitä teistä on tullut kuninkaita (basileuo) ! Kunpa teistä olisikin tullut kuninkaita (basileuo) , niin että mekin pääsisimme kuninkaiksi (sumbasileuo) teidän kanssanne!
1.Kor. 4:8

sumbasileuo (verbi) 4821 - hallita yhdessä
1) to reign together
2) metaph. to possess supreme honour, liberty, blessedness, with one in the kingdom of God

Biblia: "...ilman meitä te vallitsette: ja oi jospa te tosin vallitsisitte, että mekin teidän kanssanne vallitsisimme!"

..jonka aikanansa on antava meidän nähdä se autuas ja ainoa valtias, kuningasten Kuningas (basileuo) ja herrain Herra (kurieuo).
1.Tim. 6:15

kurieuo (verbi) 2961 - 'olla herrana', 'omata hallintavalta'
1) to be lord of, to rule, have dominion over
2) of things and forces
2a) to exercise influence upon, to have power over


Darby: "which in its own time the blessed and only Ruler shall shew, the King of those that reign, and Lord of those that exercise lordship"

###


Ilmestyskirjassa verbi 'hallita' on pari kertaa käännetty substantiiviksi 'hallitus' (arche 746):

"Me kiitämme sinua, Herra Jumala, Kaikkivaltias, joka olet ja joka olit, siitä, että olet ottanut suuren voimasi ja ottanut hallituksen (basileuo) .
Ilm. 11:17


Biblia: "...että sinä olet saanut sinun suuren voimas, ja hallinnut."

Ja minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden äänen ja ikäänkuin paljojen vetten pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän sanovan: "Halleluja! Sillä Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut hallituksen (basileuo) .
Ilm. 19:6


Biblia: "...sillä Herra kaikkivaltias Jumala on valtakunnan omistanut."

###


Alla on loput jakeet, joissa on käytetty sanaa 'basileuo'.

Mutta kun hän kuuli, että Arkelaus hallitsi (basileuo) Juudeaa isänsä Herodeksen jälkeen, niin hän pelkäsi mennä sinne.  Matt. 2:22
 
kuitenkin kuolema hallitsi (basileuo) Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva.
Room. 5:14

että niinkuin synti on hallinnut (basileuo) kuolemassa, samoin armokin hallitsisi (basileuo) vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.
Room. 5:21

Sillä hänen pitää hallitseman (basileuo) "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".
1.Kor. 15:25

9 "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista
10 ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan (basileuo) maan päällä".
Ilm. 5:10

Ja seitsemäs enkeli puhalsi pasunaan; niin kuului taivaassa suuria ääniä, jotka sanoivat: "Maailman kuninkuus on tullut meidän Herrallemme ja hänen Voidellullensa, ja hän on hallitseva (basileuo) aina ja iankaikkisesti".
Ilm. 11:15

Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat (basileuo) Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
Ilm. 20:4

Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat (basileuo) hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.
Ilm. 20:6

Eikä yötä ole enää oleva, eivätkä he tarvitse lampun valoa eikä auringon valoa, sillä Herra Jumala on valaiseva heitä, ja he hallitsevat (basileuo) aina ja iankaikkisesti.
Ilm. 22:5


###

tiistai 31. joulukuuta 2013

Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä...

 ... ei herätetä kuolleita. Siinä ei ole voimaa eikä auktoriteettia.

Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää HERRAN JEESUKSEN NIMESSÄ, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.
Kol. 3:17

"Millä voimalla tai kenen nimeen te tämän teitte?" ... olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että JEESUKSEN KRISTUKSEN, Nasaretilaisen, NIMEN KAUTTA, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne.
Ap. t. 4:7,10

Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
1. Kor. 1:13

#

Jeshua valtuutti opetuslapsensa käyttämään hänen nimeään rukouksessa. Me siis rukoilemme Isää Jumalaa välimiehen, Jeshuan nimessä. Kuitenkin monet rukoilevat vielä uskovinakin "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen".  Varsinkin "lausuttaessa" Herran siunausta, loppuun tulee helposti liturginen fraasi: "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". 

Mikä on sen logiikka, silloinhan rukoillaan Isää Jumalaa Isän Jumalan nimessä? Tai Isää Jumalaa Pyhän Hengen nimessä? Ei Raamattu niin opeta! Jeshua ei myöskään käskenyt meitä rukoilemaan  Isää"Pojan nimessä".  Ajetaanko riivaajat ulos "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä"

17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: MINUN NIMESSÄNI he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."
Mark. 16:17-18

Jotkut puolustavat sanontaa sillä, että siinä on kaikki kolme nimeä, eikä se sen vuoksi voi olla väärin. Ainoastaan Jeesuksen, Jeshuan nimessä on voima. 

23 Ja sinä päivänä te ette minulta mitään kysy. Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos te anotte jotakin Isältä, on hän sen teille antava MINUN NIMESSÄNI.
24 Tähän asti te ette ole anoneet mitään MINUN NIMESSÄNI; anokaa, niin te saatte, että teidän ilonne olisi täydellinen.
Joh. 16:23-24

26 Sinä päivänä te anotte MINUN NIMESSÄNI; enkä minä sano teille, että minä olen rukoileva Isää teidän edestänne;

27 sillä Isä itse rakastaa teitä, sentähden että te olette minua rakastaneet ja uskoneet minun lähteneen Jumalan tyköä.
Joh. 16:26-27

12 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,
13 ja mitä hyvänsä te anotte MINUN NIMESSÄNI, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa.
14 Jos te anotte minulta jotakin  MINUN NIMESSÄNI, niin minä sen teen.
15 Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni.
16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
Joh. 14:12-17


#

sunnuntai 29. joulukuuta 2013

Vielä pyhityksestä

I.B.Kargellin kirjasta "Kristus meidän pyhityksemme"
1. painos v. 1936

"Jumalan tarkoitus ja päämäärä meihin nähden on saada meidät todelliseksi omaisuudekseen. Surullista kyllä, uskovaisten keskuudessa ovat käsitteet lunastuksesta useimmiten kovin yksipuolisia, vieläpä vahvasti "minä"-rakkauden kyllästämiä. Oletetaan lunastuksen supistuva vapahdukseen törkeimmistä synneistä ja iankaikkisesta kadotuksesta, eikä huomata lunastuksen varsinaisena tarkoituksena olevan meidän palauttamisemme Jumalamme jakamattoman hallinnan alaisuuteen. Jumala tahtoi saada jälleen omaisuutensa hallittavakseen ei ainoastaan yleisluontoisesti, vaan myös jokaisen lapsensa elämän kaikkine kohtaloineen, aivan pikku seikkoja myöten. Silloin ei pitäisi olla mitään, josta voisimme sanoa: "Tämä on minun!".

Me olemme Hänen omaisuuttaan monessa eri merkityksessä. Mutta vasta pyhitys sen näyttää tunnustammeko todellakin täydellisesti kuuluvamme Hänelle, panemmeko Hänen palvelukseensa kaiken, mitä olemme, mitä omistamme ja mitä hallitsemme, sanalla sanoen, sallimmeko Hänen saada sen, mikä kuuluu Hänelle?

... Jumalan omaisuutena me olemme kokoonpantuja rikkauksien suuresta paljoudesta, jotka samalla, kun ovat keskitettyjä ja kerättyjä meihin, myös päivä päivältä yhä lisääntyvät meissä. Ne ovat joko välittömästi tai välillisesti elämäämme yhdistettyjä. Ennen ne olivat riistettyjä niiden oikealta omistajalta ja niitäkäytettiin meitä itseämme, himojamme, halujamme, maailmaa, syntiä ja saatanaa varten. Mutta, kun nyt olemme itse tulleet palautetuiksi Jumalan luo, tulee myös kaikki nämä aarteet palauttaa Hänen käytettäväkseen.

Yksi näistä monilukuisista aarteista on meidän elämämme. Jos olemme Herran lunastamia, kuuluu elämämme Hänelle. Mutta tarkastelepa, onko niin käytännössä? Tiedä se, että:

...hän on kuollut kaikkien edestä, että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen, vaan hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja ylösnoussut.
2.Kor.5:15

Riittäähän, että menneen ajan olette täyttäneet pakanain tahtoa vaeltaessanne irstaudessa, himoissa, juoppoudessa, mässäyksissä, juomingeissa ja kauheassa epäjumalain palvelemisessa.
1.Piet.4:3

Mikä on pakanain tahto? Sen voit parhaiten huomioida Pietarista itsestään, joka kuitenkaan ei koskaan ollut pakana ja joka opetuslapsena ollessaankin tahtoi varmasti vain hyvää Mestarilleen, mutta Herran täytyi kerran sanoa hänelle:

"Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten".
Matt. 16:23

Kaikki, mikä ei ole Jumalasta, on inhimillistä ja sen takana Herra näkee saatanan.

...Tiedätkö sen, että omaisuutesi ei olekaan sinun? Niin, sinä kyllä tiedät sen, mutta onko se käytännössä sinun kohdallasi sillä tavalla? Usein me isännöimme ja järjestelemme omaisuuttamme lainkaan neuvottelematta sen laillisen isännän kanssa. Paljon käytetään varoja siellä, missä Hän niitä ei käyttäisi yhtään ja sangen usein kitsastellaan siinä, missä Hän runsaskätisesti kylväisi. Ellei olisi näin hullusti useimpien Jumalan taloudenhoitajien tilinkäytön laita, niin ei olisi mitään varojen puutetta Jumalan valtakunnan avaralla työkentällä. Muistakaamme, että lunastettujen pyhityksessä Jumalalla on päämääränään vapauttaa meidän pieni sekä suuri karjamme ja kaikki omaisuutemme synnin faaraon alaisuudesta niin tarkoin, ettei sorkkaakaan saa jäädä orjuuden huoneeseen.

24 Niin farao kutsui Mooseksen ja sanoi: "Menkää ja palvelkaa Herraa; ainoastaan lampaanne ja karjanne jääkööt tänne. Myöskin vaimonne ja lapsenne menkööt teidän mukananne."
25 Mutta Mooses sanoi: "Sinun on annettava mukaamme myös teurasuhrit ja polttouhrit, uhrataksemme niitä Herralle, Jumalallemme.
26 Karjammekin täytyy tulla meidän kanssamme, ei sorkkaakaan saa jäädä, sillä siitä meidän on otettava uhrit palvellaksemme Herraa, Jumalaamme, emmekä itsekään tiedä, ennenkuin tulemme sinne, mitä meidän on uhrattava palvellessamme Herraa."
2.Moos.10:24-26

Edelleen, Hänelle kuuluu meidän voimamme, jäsenemme, terveytemme, ruumiimme, ymmärryksemme, lapsemme, sanalla sanoen kaikki, mitä Hän muodossa tai toisessa on meille antanut. Jospa meidän katseemme olisi kiintynyt yksin Häneen, suumme ylistäisi ainoastaan Häntä, kätemme tekisivät vain Hänen töitään, korvamme kuulisivat yksinomaan Hänen ääntään ja jalkamme vaeltaisivat ainoastaan Hänen tietään! Niin kauan kuin tämä ei pääse toteutumaan kaikessa laajuudessaan, joutuu Herra tappiolle omistusoikeuksissaan, ja siitä, ettei niin saisi olla, olemme täysin tietoisia.

16 Niin he toivat. Ja hän sanoi heille: "Kenen kuva ja päällekirjoitus tämä on?" He vastasivat hänelle: "Keisarin".
17 Jeesus sanoi heille: "Antakaa keisarille, mikä keisarin on, ja Jumalalle, mikä Jumalan on". Ja he ihmettelivät häntä suuresti.
Mark. 12:17


###

 

Jumala on edeltämäärännyt meidät Poikansa kuvan kaltaisiksi

 "Jumala on edeltämäärännyt meidät Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa (Room.8:29). Tässä näemme edeltätuntemisen ja Kristuksen kaltaisuuteen edeltämäärämisen sattuvan yhteen. Siitä huomaamme Isän Jumalan jo alunpitäen katsoneen tuohon päämäärään, se on ollut kaikkina kuluneina aikakausina, Hänen näköpiirissään.  Hän aloitti sieltä, mihin meidän on lopetettava. Hän näki meidät, joita ei vielä ollut ja määräsi, että meidän on saavutettava Hänen Poikansa kuvan kaltaisuus. 

Nykyään useimmat toivovat tulevansa Hänen kaltaisikseen sitten, kun "näkevät Hänet sellaisena kuin Hän on" (1.Joh.3:2). He nähtävästi olettavat luonnollisen kuoleman tai ylöstempaamisen - jos saavat elää sinne asti - heidän vaelluksensa ontuvaisuudesta huolimatta kirkastavan heidät silmänräpäyksessä. 

Älköön kukaan pettäkö itseään! Jos asia olisi siten, ei voisi galatalaisten harahilusta johtuvaa Paavalin sydämen tuskaa mitenkään käsittää, mikä kumminkin oli niin polttava, että se pakotti hänet huudahtamaan; "Lapsukaiseni, jotka minun jälleen täytyy kivulla synnyttää, kunnes Kristus saa muodon teissä" (Gal. 4:19). Miksi nämä toiset synnytyskivut olisivat tarpeellisia, jos Kristus voisi noin vain ilman muuta kirkastua omissaan heidän kuolemassaan tai ylöstempaamisessaan?  Tämä Herran palvelija näkyy käsittäneen asian siten, että Kristuksen täytyy saada ilmoittaa muotonsa meissä tämän elämän aikana. Ja kun se ei iollut tapahtunut galatalaisissa, hän joutuii kärsimään mitä suurimpia tuskia sielussaan heidän tähtensä.

Efesolaisille Paavali puhuu kasvamisesta "Jumalan Pojan tuntemisen täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täysi-ikäisyyden määrään" (Ef.4:13). Tämä, samoin kuin edellinenkin lause, viittaa täällä tapahtuvaan kasvamisen edistymiseen ja molemmissa kohdissa teroitetaan sen tärkeyttä, ei ainoastaan joillekin erityisille henkilöille, vaan ilman eroitusta myös kaikille lunastetuille kuuluvana kehoituksena. 

Apostoli puhuu kolossalaiskirjeessä uudesta ihmisestä. 

9 Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa
10 ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan.
11 Ja tässä ei ole kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikkausta eikä ympärileikkaamattomuutta, ei barbaaria, ei skyyttalaista, ei orjaa, ei vapaata, vaan kaikki ja kaikissa on Kristus.

Kol.3:9-11

Autuas on se ihminen, joka tietää siihen pukeutuneensa! Mutta onko siinä kaikki, mitä tarvitaan? Huomaa, tässä on sanottu, että sellainen ihminen jatkuvasti muuttuu. Jos asiamme ovat kunnossa, tämä uusi ihminen aina uudistuu. Kahdesti viitataan ihanaan esikuvaan, minkä kaltaiseksi tämän ihmisen on tultava. yhden kerrran käytetään sanontaa "Luojansa kuvan mukaan" ja toisen kerran "kaikki ja kaikissa on Kristus". 

Tarkoitettiinko tällä vain apostoleita tai heidän työovereitaan? Tuskinpa pyhälle kirjailijalle lienee päähänkään pälkähtänyt sellainen rajoitus, koska hän sanoo:  "tässä ei ole kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikkausta eikä ympärileikkaamattomuutta, ei barbaaria, ei skyyttalaista, ei orjaa, ei vapaata". Siis kansallisuus, uskonto, sivistystaso tai yhteiskunnallinen asema eivät voi aiheuttaa minkäänlaisia poikkeuksia, vaan kaikilla tulee olla Kristus kaikki kaikessa.

Toisessa paikassa apostoli kuvailee tätä totuutta näin "Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki" (2. Kor. 3:18). Kristuksen kaltaisuus elämässä, toiminnassa, käytöksessä, ilossa, kärsimyksissä, puheissa, vaelluksessa, mielteissä, ajatuksissa, niin meillä tulee olla Kristuksen mieli kaikessa (Fil.2:5). Tätä janoaa taivaallisen Isämme sydän meistä! Jospa vihdoinkin kaikki Jumalan lapset oivaltaisivat tämän ja ottaisivat sen päämääräkseen, niinkuin Jumalakin on sen asettanut meidän päämääräksemme!"

###

lauantai 28. joulukuuta 2013

Pyhityksestä

 1 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
2 "Puhu kaikelle israelilaisten seurakunnalle ja sano heille: Olkaa pyhät, sillä minä, Herra, teidän Jumalanne, olen pyhä.
3. Moos. 19:1-2

19 Vai ettekö te tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen templi, joka teissä on, jonka te Jumalalta saitte, ja ettepä te ole teidän omanne?
20 Sillä te olette kalliisti ostetut; kunnioittakaat siis Jumalaa teidän ruumiissanne ja teidän hengessänne, jotka Jumalan ovat.
1. Kor. 6:19-20 (Biblia)

Miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
2. Kor. 6:16


###

I.B.Kargellin kirjasta "Kristus meidän pyhityksemme"
1. painos v. 1936

"Sana "pyhittää" merkitsee eroittamista jotain erityistä tarkoitusta varten. Jos joku eroittaa jonkin esineen tai asian, niin hän ottaa sen erilleen toisten samanveroisten seasta ja asettaa sen ajattelemaansa tarkoitusta vastaavaan paikkaan ja käyttää sitä valitsemaansa uutta päämäärää silmällä pitäen.

Samoin on myös pyhitys olemukseltaann yhä lisääntyvääihmisen hengen, sielun ja ruumiin eroittamista siitä, millä hänet saatana, maailma ja oma "minä" olivat turmelleet. Pyhitys on alati kasvavaa ja syvenevää Jumalan lapsen eroittumista, kunnes ei mikään vaikutus saa häntä vallita, paitsi yksin Herra, jonka oma hän on luomisen, lunasstuksen ja pyhityksen perusteella.

Tämä kaikesta sellaisesta irrottautuminen, mikä ei ole Jumalasta eikä palvele Jumalan tarkoituksia, toistuu varsin usein Vanhassa testamentissa.

10 Niin Herra sanoi Moosekselle: "Mene kansan luo ja pyhitä heidät tänä päivänä ja huomenna, ja peskööt he vaatteensa.
11 Ja olkoot valmiit kolmanneksi päiväksi; sillä kolmantena päivänä Herra astuu koko kansan nähden alas Siinain vuorelle.
2.Moos.19:10-11

Mooseksen tuli kansaa pyhittäessään eroittaa se tavallisista arkisista töistä ja tehtävistä. Mooseksen tuli huolehtia siitä, että kaikki epäpuhtaus, jopa likapilkutkin kansan vaatteista tuli poistetuiksi, jotta se olisi voinut olla otollinen Herralle Jumalalle ja saisi lähestyä Jehovaa. Tämän kaiken tuli jatkua kolme päivää, mikä merkitsi sitä, että puhdistuksen tuli tapahtua niin perustellisesti, jotta se olisi lähestyvän Jumalan arvon mukaista. Mikä esimerkki tämä onkaan sitä, kuinka Hän, puhdas ja pyhä, saattaa lähestyä ainoastaan pyhiä ja ainoastaan sellaiset saattavat tulla Hänen eteensä. 

7 Pyhittäkää siis itsenne ja olkaa pyhät; sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne.
8 Ja noudattakaa minun käskyjäni ja pitäkää ne. Minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
3.Moos. 20:8

Jotta pyhitys edistyisi kirjoitusten ja Jumalan mielen mukaan, Hänen täytyy saada olla aloittajana, jatkajana ja täydellistyttäjänä. Jumalan täytyy saaada perinpohjaisesti läpitunkea sinun elämäsi läsnäolollaan ja elämällään, pyhyydellään ja voimallaan, voidakseen sisäisesti eroittaa sinut kaikesta, mikä ei ole Hänen ja mikä eroittaa sinut Hänestä. 

Jumala on jo ammoisia aikoja sitten aloittanut tämän työnsä siten, että Hän edeltänäki omansa Hengen pyhittämisessä (1.Piet.1:2) sitten Hän lunasti heidät omaisuudekseen Poikansa verellä kaikista kansoista, sukukunnista ja kielistä, ja sen jälkeen kutsui jokaisen erityisellä pyhällä kutsumuksella, sekä vihdoin uudisti heidän sydämensä Pyhän Hengen kautta. Kaikkeen tähän katsoen voisiko olla muutoin kuin siten, että Hän itse panee toimeen uskovaisen sielun kirkkauteen johtavan pyhityksen.

...Pyhyys ei tule meihin ikäänkuin Hänestä erillisenä, irrallisena lahjana, vaan Hänen kanssaan, HÄNEN PERSOONALLISEN LÄSNÄOLEMISENSA KAUTTA MEISSÄ. Hän pyhittää meidät, ottaen Hänelle luovutetun paikan omaksi asumuksekseen.

...Pyhän ilmestysmajan pyhittämisestä kerrotaan meille:

33 Ja asumuksen ja alttarin ympärille hän laittoi esipihan ja ripusti uutimen esipihan porttiin. Ja niin Mooses päätti sen työn.
34 Sitten pilvi peitti ilmestysmajan, ja Herran kirkkaus täytti asumuksen;
35 eikä Mooses voinut mennä ilmestysmajaan, sillä pilvi oli laskeutunut sen päälle, ja Herran kirkkaus täytti asumuksen.
2.Moos.40:33-35

Näin Jumala otti sen asumuksekseen. Hän levitti sen ja kaikkien siinä olevien esineiden yli oman pyhyytensä ja teki sen yhtenä päivänä siksi, mitä se ei sihen saakka ollut ja mitä se millään muulla tavoin ei voinut koskaan monien vuosienkaan kuluttuakaan olla. Herra omalla pyhyydellään torjuu kauaksi sen kaiken, mikä ei ole Hänen pyhyytensä mukaista. Mooseskaan ei löytänyt paikkaa siellä missä Herra valtasi kaiken alueen. Samoin tapahtui silloin, kun temppeli pyhitettiin.

10 Ja kun papit lähtivät pyhäköstä, täytti pilvi Herran temppelin,
11 niin että papit eivät voineet astua toimittamaan virkaansa pilven tähden; sillä Herran kirkkaus täytti Herran temppelin.
1.Kun.8:10-11

...Herra pyhittää siten, että ottaa pyhitettävän omaan hallintaansa. Tässä on vieläkin pyhityksen  olemuksen salaisuus. Ainoastaan sinne, minne HÄN ITSE TULEE,  tulee pyhyyskin. Mutta silloin siellä on myös täydellinen eroitus, sillä silloin peräytyy kaikki, mikä on meistä, kaikki, mikä on Herralle vierasta, vieläpä meidän itsemmekin tulee hävitä ja silloin Hän tulee kaikki kaikeksi!

... Eroittaminen itsessään ei vielä tuo mitään pyhitystä, eikä pyhitystä voi olla ilman eroittamista. Eroittaminen on negatiivinen puoli pyhityksessä; siinä me eroittaudumme irti siitä, mikä ei ole Jumalan. Postiiivisen puolen tekee Jumala ottaessaan hallintaansa ja asumuksekseen Hänelle eroitetun alueen. Eroittautuessamme me tyhjennymme, mutta samalla Jumala ottaa meissä hallinnan ja me täytymme Hänellä, mikä tekee erottautumisemme todelliseksi ja täydelliseksi. Juuri tämän tähden, älköön kukaan Jumalan lapsi tyytykö paljaaseen erottumiseen, älköön laskeko ajatustakaan, että yksistään siihen sisältyisi Herran tahtoma pyhitys.

...Tarkatkoon jokainen Jumalan lapsi, että hän olisi ei ainoastaan lunastettu Kristuksen omaisuudeksi, vaan myös eroitettu Kristukselle kaikesta, mikä paitsi Herraa tahtoisi esittää hänen elämäänsä nähden vaatimuksiaan. Mutta ennen kaikkea on jokaisen päästävä selvään tietoisuuteen siitä, asuuko hänessä todellakin Herra Kristus, joka on lunastanut meidät itselleen ja jota varten me olemme eroitetut, ja onko hänen läsnäolonsa saanut tunkea läpi meidän henkemme, sielumme sekä ruumiimme.

...Tavallisessa jokapäiväisessä käytännössä voidaan omistaa talo, kuitenkaan siinä asumatta. Sillä on joku omistaja, mutta toiset siinä asuvat.  Vaikka tuolla talolla olisi omistajansa nimikin, niin hänen makuaan ja luonteensa laatua siinä ei näy eikä tunnu niin kauan kunnes hän ei siinä asu; mutta hänen makunsa ja luonteenlaatunsa, joka siinä asuu, ovat kylläkin hyvin selvinä nähtävissä. 

Talon omistajalla voi olla hyvä, kunnioitettu, arvossa pidetty nimi, mutta ne ominaisuudet eivät sillä siirry taloon sittenkään, vaikka sitä aina mainittaisiin omistajan arvossa pidetyn nimen yhteydessä. Tämä tapahtuu vasta sinä päivänä, jona sen omistaja muuttaa taloonsa asumaan. Jos tuossa talossa asuu roskaväkeä, niin se antaa sille aivan päinvastaisen leiman, mitä sen isännän nimi edellyttää.

Juuri samaa täytyy valittaen sanoa monista, joiden varmasti tiedämme olevan uskovaisia, mutta joissa Herra ei voi hallita ja asua niinkuin omassa huoneessaan. Kuinka paljon erilaista "roskaa" on vielä monissa uskovaisissa! Ja sellaista on jatkunut vuosikausia! Kuinka surullista! 

Se tila, mikä pitäisi olla Pyhän Hengen käytettävänä, on täytetty roskalla! Siellä sydämen yhdessä nurkkauksessa lymyilee kateus, toisessa saituus tai ahneus, kolmannessa viha ja jossain muualla häpeälliset himot, parjaus, pahan puiminen, vahingonilo ym. ym. jokapäiväisinä olijoina. Siellä voidaan kohdata vanha-ihminen kaikkine seuralaisineen, itserakkauksineen, kunnian pyyteineen, nurisemisineen aina ja kaikkialla esiintyvänä "MINÄNÄ". 

Milloin yksi, milloin toinen tästä "roskasta" pulpahtaa pinnalle ilmaistakseen olevansa herrana talossa. Totisesti, tällaisen Jumalan lapsen luonne ei ole hänen Herransa luonne, mutta talon asukkaiden luonne, ja tällainen luonne saattaa rehottaa vain pyhyyden puutteessa.

Kuuluuko sydämestäsi vain puolet Herralle ja toinen puoli kanaanilaisille? Niinkö ovat asiasi? Pyhity, luovuta sielusi salaisimmatkin sopunkat Herrallesi ja pidä vaari siitä, ettet tyydy ennekuin Hän on ottanut kaiken hallintaansa ja täyttänyt kaiken läsnäolollansa."

###

keskiviikko 25. joulukuuta 2013

Jumala on YKSI

Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, HERRA ON YKSI.
5 Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi.
5. Moos. 6:4-5

4 “Sh’ma, Yisra’el! Adonai Eloheinu, ADONAI ECHAD [Hear, Isra’el! Adonai our God, ADONAI IS ONE]; 
5 and you are to love Adonai your God with all your heart, all your being and all your resources.  (Complete Jewish Bible)

#

28 Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: "Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?"
29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, HERRA ON YKSI AINOA;
30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'.
Mark. 12:28-30

28 One of the Torah-teachers came up and heard them engaged in this discussion. Seeing that Yeshua answered them well, he asked him, “Which is the most important mitzvah of them all?” 
29 Yeshua answered, “The most important is, ‘Sh’ma Yisra’el, Adonai Eloheinu,  ADONAI ECHAD [Hear, O Isra’el, the Lord our God, the Lord is one], 
30 and you are to love Adonai your God with all your heart, with all your soul, with all your understanding and with all your strength.’ (CJB)

#

29 Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin,
30 koskapa JUMALA ON YKSI, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
31 Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.
Room. 3:29-31

29 Or is God the God of the Jews only? Isn’t he also the God of the Gentiles? Yes, he is indeed the God of the Gentiles; 
30 because, as you will admit, GOD IS ONE. Therefore, he will consider righteous the circumcised on the ground of trusting and the uncircumcised through that same trusting. 
31 Does it follow that we abolish Torah by this trusting? Heaven forbid! On the contrary, we confirm Torah. (CJB)

#

Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta JUMALA ON YKSI
Gal. 3:20

Now a mediator implies more than one, but GOD IS ONE .  (CJB)

#

Sinä uskot, että JUMALA ON YKSI. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
Jaak. 2:19

You believe that “GOD IS ONE”? Good for you! The demons believe it too — the thought makes them shudder with fear! (CJB)

###