Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan. Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä. Minkä te olette alusta asti kuulleet, se pysyköön teissä. Jos teissä pysyy se, minkä olette alusta asti kuulleet, niin tekin pysytte Pojassa ja Isässä. Ja tämä on se lupaus, minkä hän on meille luvannut: iankaikkinen elämä. (1Joh 2:22-25)
Pian saapuva on Messias
Hän koko maailmaa on hallitseva.
Pian saapuva on Messias
Hän koko maailmaa on hallitseva.
Ei toista kertaa ristille käy Jeesus Messiaamme,
vaan nyt saamme Hänet tänne kuninkaana.
Ei toista kertaa ristille käy Jeesus Messiaamme,
vaan nyt saamme Hänet tänne kuninkaana.
Kirkkauden Herra
Kunnian Kuningas,
vanhurskauden armon aurinko,
sä lämmölläs voit parantaa.
***
1 Halleluja! Ylistäkää Jumalaa hänen pyhäkössään, ylistäkää häntä hänen väkevyytensä taivaanvahvuuksissa. 2 Ylistäkää häntä hänen voimallisista teoistansa, ylistäkää häntä, sillä hänen herrautensa on suuri. 3 Ylistäkää häntä pasunan pauhulla, ylistäkää häntä harpuilla ja kanteleilla. 4 Ylistäkää häntä vaskirummuilla ja karkelolla, ylistäkää häntä kielisoittimilla ja huiluilla. 5 Ylistäkää häntä helisevillä kymbaaleilla, ylistäkää häntä kumisevilla kymbaaleilla. 6 Kaikki, joissa henki on, ylistäkää Herraa! Halleluja! Ps.150
Maailmakuulu evankelista, saarnannut evankeliumia massoille vuodesta 1948. Hän on myös edesauttanut ekumeniaa sekä Rooman kirkkoa enemmän kuin kúkaan ja on vieläpä korkeimman asteen vapaamuurari. Graham on nyt 96-vuotias ja hänen kuolemallaan tullaan rahastamaan, jolloin hänen kirjojaan (opetuksiaan) myydään valtavat määrät ja lopputuloksena tulee olemaan maailmanlaajuinen Grahamin evankeliumin julistus.
Videossa sanotaan Grahamin opettaneen "antinomismia"...
Wikipedia kertoo antinomismista:
"Antinomistit ovat uskonpuhdistuksen aikainen kristillinen ryhmittymä, joka korosti syntien anteeksiantamista, mutta vähätteli syntiä ja hengellistä lakia. Antinomismin synnyttäjä oli Martti Lutherin ystävä Johannes Agricola. Antinomistien pääväittämä on, ettei lakia tulisi saarnata ollenkaan. Eli että hengellisen lain sijasta uskon synnyttää evankeliumi. Hengellinen laki poistettiin kokonaan käytöstä. Luther kirjoitti antinomisteja vastaan kirjan "Antinomilaisia vastaan". Luther on myös todennut Agricolasta: "ettei kukaan paavi ole häntä kiusannut niin paljon kuin Agricola". Antinomistisen opin toinen äärilaita on oppi lain kolmannesta käytöstä.
Antinomistinen riita syntyi luterilaisessa kirkossa 1500-luvulla siitä, onko lain saarnaaminen tarpeellista vai ei."
Kirkollinen pääsiäinen ei ole raamatullinen, vaan se on Rooman kirkon asettama. Sen pohjana on muinaiset pakanatraditiot, joille on annettu "kristillinen" merkitys. Katolinen kirkko on buukannut pääsiäiseen paljon muistettavia merkkipäiviä ja se aloitetaan kirkkokunnasta riippuen 1-3 viikon mittaisella karnevaalilla ennen 40 päivän paastoa, jonka kirkko on asettanut edeltämään pääsiäistä.
Kun Luther naulasi teesinsä katolista kirkkoa vastaan Wittenbergin kirkon oveen v. 1517, teki hän sen katolisena merkkipäivänä, Pyhäinmiesten päivänä, jolloin hän tiesi, että kirkkoon tulisi paljon ihmisiä. Hän nousi katolista kirkkoa vastaan ja julisti, että anekaupoilla ja omilla teoillaan ihminen ei tule Jumalan edessä vanhurskaaksi. Reformaatio puhdisti kirkkoa katolisista riiteistä ja syntyi myös Luterilainen kirkko. Nyt luterilaisessa kirkossa kaivetaan kertaalleen poistettuja noituuksia uudelleen esiin ja niitä esitellään "alkukirkon käytänteinä", jollaisina aarteina niitä myös vaalitaan.
Meillä on yleinen käsitys siitä, että pääsiäiseen kuuluu paasto, mutta
RAAMATTU EI PUHU PÄÄSIÄISPAASTOSTA MITÄÄN
Pääsiäisen paastonaika on puhtaasti pakanallinen traditio. Tässä mennään merkilliseen lainalaisuuteen noudattamaan isien turhia perinnäissääntöjä, heikkoja ja köyhiä alkeisvoimia.
***
8 Mutta silloin, kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka luonnostaan eivät jumalia ole. 9 Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla? 10 Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista. 11 Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt. Gal. 4:8-11
***
Hislop kirjoittaa:
"Alun perin kristillistä pääsiäistä vietettiin samaan aikaan kuin juutalaisten pääsiäistä, jolloin Kristus ristiinnaulittiin. Tuo juhla ei ollut pakanallinen eikä sitä edeltänyt paasto. Marseillelainen munkki Cassianus kirjoitti 400-luvulla ja vertasi alkuseurakuntaa oman aikansa kirkkoon: "Neljänkymmenen päivän pituista paastoa ei ollut olemassakaan niin kauan kuin alkuseurakunta säilytti täydellisyytensä ja koskemattomuutensa".
Neljänkymmenen päivän pituisen paaston noudattaminen on lainattu suoraan Babylonian jumalattaren palvojilta. Pakanalliset meksikolaiset noudattivat myös neljänkymmennen päivän paastoa keväällä: "Kolme päivää kevätpäivän tasauksen jälkeen... alkoi juhlallinen neljäkymmentä päivää kestävä paasto auringon kunniaksi". Samanlaista neljänkymmenen päivän paastoa noudatettiin myös Egyptissä Osiriksen kunniaksi."
***
LASKIAINEN
Suomenkielen sanan "laskiainen" alkuperäinen merkitys lienee "paastoon laskeutuminen" tai "paastopäivien laskeminen". Uskonpuhdistuksen myötä myös pääsiäispaasto jäi joksikin aikaa pois, mutta monet uskomukset ja kiellot ovat pysyneet kansan mielissä.
Katolista pääsiäispaastoa edeltävää karnevaalia (laskiainen) vietetään ympäri maailman ja tunnetuin niistä lienee Rion sambakarnevaali, jossa katoliset, lähes alastomat naiset esiintyvät höyhenissä ja kimalteissa. Katolisissa maissa juhlan nimi on Mardi Gras (rasvatiistai) ja karnevaalin huipennus on 46 päivää ennen kirkon eli Rooman pääsiäistä.
Laskiaiseen kuuluvia juhlapäiviä ovat laskiaissunnuntai (ort. maitopyhälasku) sekä laskiaistiistai. Erityisesti ortodoksisissa maissa siihen kuuluu myös niiden väliin jäävä maanantai (Clean Monday).Monissa maissa juhla-aikaan sisältyy myös edeltävän viikon torstai, Fat Thursday (rasvatorstai), jolloin kaupallista karnevaalihumua riittää koko viikoksi.
Karnevaalin jälkeen alkavan neljänkymmenen päivän paaston "virallinen" aloituspäivä on laskiaistiistaita seuraava tuhkakeskiviikko (Ash Wednesday). "Ortodokseille laskiainen merkitsee paaston alkamista. Karjalassa paasto alkoi sunnuntaista. Sitä edelsivät kolme valmistusviikkoa; viikkoa ennen on lihapyhälasku, jolloin liharuoka poistetaan ruokavaliosta ja laskiaissunnuntaina on maitopyhälasku, jolloin vastaavasti maito, voi ja munat poistetaan ruokavaliosta. Paasto jatkui seitsemän viikkoa. Se huipentui piinaviikkoon ja pitkäänperjantaihin." http://www.luovutettukarjala.fi/perinne/vuotuisperinne/paasiainen.htm
***
RASVAISTA RUOKAA
Laskiaisena on ollut tapana syödä tukevasti liharuokaa, sian sorkilla ja/tai -päällä vahvistettua hernerokkaa ja rasvarieskaa. Mitä rasvaisempaa ruokaa, sen paremmin ajateltiin lehmien lypsävän ja possujen lihovan kuluvana vuotena. Seuraavan kerran lihaa sai syödä vasta pääsiäisenä paaston jälkeen. 1800-luvulla suomalaisten laskiaisherkuksi vakiintui myös Saksasta Ruotsin kautta tullut kermatäytteinen laskiaispulla.
***
KARNEVAALI
Karnevaaliperinteet ovat peräisin pakanajuhlista, kuten muinaisen Rooman Saturnalia-juhlasta, viinin ja juhlien jumalan, Dionysoksen ( Rooman Bacchus) pidoista sekä lähestyvän kevään, hedelmällisyyden ja uuden elämän juhlinnasta. Joulun lähelle ajoittuneessa Saturnalia-juhlassa roolit käännetiin päälaellleen; isännät ja orjat vaihtoivat osia karnevaalin ajaksi. Hulluttelu, naamioituminen ja äänekäs musiikki kuuluvat karnevaaliin.
Sana "karnevaali" tulee sanoista "carne vale" (jäähyväiset lihalle) tai latinan sanoista "carnem levare" (ottaa liha pois). Paastossa luovuttiin mm. lihasta sekä maallisista iloista pääsiäiseen asti. Karnevaalissa on "lupa" mässätä ja irroitella viimeisen kerran ennen pitkää paastoa.
Gay & lesbo-kansalle tällaiset karnevaalit ovat aivan erityistä nannaa ja he järjestävätkin mittavat Mardi Gras-juhlansa mm. Sydneyssa.
Karnevaalikulkueeseen liittyy yleensä myös karnevaalivaunu, "carrus navalis", jossa riehuvaa rooliasuihin pukeutunutta esiintyjäkaartia vedetään pitkin katuja. Penkkariajelussa on myös eräänlainen karnevaalivaunu.
Navigium Isidis (Isiksen laiva) oli antiikin Rooman juhla Isis-jumalattaren kunniaksi ja sitä vietetiin vuosittain 5.3. Rooman valtakunnassa sitä juhlittiin vielä Italiassa ainakin vuoteen 416. Kristityt tukahduttivat juhlan Egyptissä 500-luvulla.
***
KARNEVAALI KREIKASSA
Ortodokseina kreikkalaiset aloittavat Apokries (jäähyväiset lihalle) karnevaalikauden hyvissä ajoin ja juhlivat kolme viikkoa ennen ja paaston aloittamista.
Ensimmäinen viikko aloitetaan avaamalla Triodion, kirja, jossa on ortodoksien nk. Suuren Paaston jumalanpalvelustekstit. Ensimmäinen Triodion nykyisessä muodossaan julkaistiin Venetsiassa vuonna 1522.
Toisella viikolla (Tsiknopempti) grillataan lihaa ja syödään sitä koko viikko. Rasvatorstaina kreikkalaisilla on "Burnt Thursday", joka kuvaa hiillostettua lihaa. Maanantain jälkeen se onkin jo kiellettyä. Kolmas viikko on Juusto-viikko tai valkoinen viikko, jolloin kansa syö maitotuotteita ja munia. Naiset eivät pese hiuksiaan juustoviikon aikana, etteivät ne muuttuisi valkoisiksi.
Karnevaalihumu kestää kolme viikkoa alkaen ja päättyen sunnuntaina. Laskiaisviikon maanantai on ensimmäinen "puhdas" päivä. Puhdas maanantai on Kreikassa vapaapäivä ja heillä on silloin tapana lennättää leijoja.
Venäjän kielisten keskuudessa juhla on nimeltään Maslenitsa (voiviikko). Sunnuntaista sunnutaihin kestävässä Maslenitsa-juhlassa remutaan ja syödään blinejä. Jokaiselle päivälle on omat erityiset riittinsä. Juhlan viimeisenä päivänä pyydetään toisiltaan anteeksi ja poltetaan talvea symboloiva olkinen Maslenitsa-nukke.
Muinaiset slaavit uskoivat, että vuodenaikojen vaihtelu oli hedelmällisyyden ja kevään jumalan, Jarilon, taistelua kylmyyden ja pimeyden pahaa henkeä vastaan. Ihmiset uskoivat, että he voivat auttaa Jariloa tuomaan kevään. Pyöreä, rasvainen ja kuuma blini symboloi aurinkoa ja kansa uskoi, että syömällä blinejä he saavat auringon voimaa, valoa ja lämpöä. Ensimmäinen blini laitettiin ikkunalle uhrina esivanhempien hengille. Laskiaisviikon viimeisenä päivänä blinejä poltettiin kokoissa uhrina jumalille.
Päivä, joka on omistettu syömiselle. Silloin mässätään kakkuja, leivoksia ja kaikkea sellaista, mikä paastoaikaan ei kuulu. Nurinkurista on, että se on juhlaa ennen edessä olevaa paastoa, jota ei käytännössä oikeasti edes toteuteta, mutta jota ei myöskään Raamattu tunne eikä velvoita.
Saksankielisissä maissa Fetter Donnerstag, Espanjassa Jueves Lardero, Puolassa Tłusty czwartek, Unkarissa torkos csütörtök, Italiassa Giovedì Grasso
Saksassa järjestetäään rasvatorstaina naisten karnevaali, Weiberfastnacht (lyylipaaston yö?), joka alkaa klo 11:11.
***
LASKIAISSUNNUNTAI
Ortodoksikirkossa laskiaissunnuntai on nimellä Sovintosunnuntai (maitopyhälasku), ja silloin kaikki pyytävät toisiltaan anteeksi.Jo ennen sovintosunnuntaita ortodoksit ovat on asteittain luopuneet ensin liharuuista ja nyt maitoruuista. Varsinainen paasto alkaa heillä seuraavana päivänä, siis maanantaina.
***
CLEAN MONDAY (puhdas maanantai)
Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä päivä on nimeltään Rosenmontag. Ortodokseille puhdas maanantai symboloi sovintosunnutain synninpäästön jälkeistä tilaa, jolloin voi astua 'puhtaana' Suureen Paastoon. Itäisessä ortodoksikalenterissa on Clean Monday (puhdas maanantai) jonka jälkeen seuraa puhdas tiistai, puhdas keskiviikko jne.
Hall Monday, Nickanan Night
Jack o' Lent on "syntipukki", olkinukke, joka kivitettiin ja poltettiin Tuhkakeskiviikkona. Sen poltetut jäänteet pidettiin esillä palmusunnuntaihin asti. Jack o' Lent symboloi talvea ja sen polttaminen valmistaa tien kevään jumalan uudestisyntymälle.
LASKIAISTIISTAI
MARDI GRAS - SHROVE TUESDAY - PANCAKE DAY
Shrove Tuesday (Pancake-day),
"Mardi Gras", rasvatiistai nimitys viittasi aikaan ennen uskonpuhdistusta, jolloin oli tapana ahmia mahdollisimman rasvaisia ruokia ennen paastoviikkoja. Laskiaistiistai tunnetaan eri puolilla maailmaa myös "pannukakku-päivänä". Siis lätty, joka on pyöreä kuin aurinko.
Brittein saarilla, Australiassa ja Kanadassa Shrove Tuesday tunnetaan myös nimellä Pancake-day.
Katolisissa ja protestanttisissa maissa Fat tuesday;Mardi Gras (rasva tiistai), Italiassa Martedì Grasso. Saksankielisissä Fastnachtsdienstag, Fetter Dienstag, Ruotsissa Fettisdagen
Sana "shrove" tarkoittaa synninpäästöä ripin ja katumusharjoituksen kautta. Se on katolisten, lutereilaisten, anglikaanien ja metodistien itsetutkiselun päivä. Laskiaistiistai siis tarkoittaa synninpäästöä ennen paaston alkamista ja tämä rippitiistai on myös karnevaalikauden päätös.
Idän kirkoissa ei ole tuhkakeskiviikkoa, koska heidän paastonsa on alkanut jo sunnuntaina.
Ash Wednesday, Aschermittwoch
Tuhkakeskiviikkoa vietetään läntisessä kristillisyydessä; katoliset, luterilaiset, metodistit, anglikaanit ja presbyteerit. Reformaatiossa POISTETUT katoliset riitit otetaan takaisin kirkkoihin, sillä nämä ovat palaamassa katoliseen "Äiti-kirkkoon". Lutherin työ on valumassa hukkaan.
"Suomessakin päivää sanottiin j o k e s k i a j a l l a tuhkakeskiviikoksi tai tuhkan ja säkin päiväksi (dies cineris, dies cinerum et cilicii). Myöhemmin nimitys u n o h t u i , mutta on viime aikoina tullut uudelleen käyttöön."
"Tuhkakeskiviikko (dies cinerum) on läntisen kristikunnan kirkkovuodessa juhla, joka aloittaa pääsiäistä edeltävän 40 päivän paastonajan ... Tuhkakeskiviikko on saanut nimensä lännen kirkossa 1000-luvulla alkaneesta tavasta sirotella paastonajan aluksi ylleen tuhkaa katumuksen ja parannuksen merkiksi.... Nykyään katolisessa kirkossa diakoni tai pappi piirtää tavallisimmin tuhkan ja öljyn tai veden seoksella ristin katumuksentekijän otsaan lausuen samalla sanat: ”Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”. . . . Luterilaisuudessa tuhkakeskiviikon viettäminen käytännössä lakkasi uskonpuhdistuksen jälkeen, mutta 1900-luvun jälkipuoliskolla tapa on uudestaan alkanut elpyä...."
"Vanhurskaiden kärsimys on yksi vaikeimmista asioista, joita kristityt joutuvat kohtaamaan. Aina Kristuksen aikoihin asti juutalaiset liittivät menestyksen ja hyvän terveyden jumalisuuteen. He uskoivat Jumalan olevan kanssasi, jos olit varakas ja jos terveytesi oli hyvä. Tästä syystä opetuslasten oli vaikea ymmärtää näitä Jeesuksen sanoja:
Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan. Matt.19:24
Opetuslapset kysyivät: "Kuka sitten voi pelastua?" Vielä tänäkin päivänä on olemassa virheellistä oppia, jonka mukaan ne, jotka ovat liitossa Jumalan kanssa, eivät joudu kärsimään! Tämän opetuksen mukaan sinun tulee vain kutsua Jumalaa ja Hän tulee juoksujalkaa ja ratkaisee välittömästi kaikki ongelmat. Mutta tämä ei ole oikeaa evankeliumia!
Kaikki heprealaiskirjeen 11. luvussa mainitut uskon sankarit vaelsivat liitossa Jumalan kanssa - ja he joutuivat kärsimään kivityksiä, kidutusta ja väkivaltaista kuolemaa (Hepr.11:37-38). Toiset joutuivat kärsimään julmaa pilkkaa ja ruoskimista (jae 36). Paavali, jolla oli kiinteä yhteys Jumalaan, joutui haaksirikkoon, häntä kivitettiin ja ruoskittiin ja hänet jätettiin kuolemaan. Hänet ryöstettiin, hänet vangittiin ja hän menetti kaiken omaisuutensa. Miksi? Koska nämä kaikki olivat koettelemuksia, puhdistuksia ja uskon koetuksia!
Pietari sanoi:
12 Rakkaani, älkää oudoksuko sitä hellettä, jossa olette ja joka on teille koetukseksi, ikäänkuin teille tapahtuisi jotakin outoa,
13 vaan iloitkaa, sitä myöten kuin olette osallisia Kristuksen kärsimyksistä, että te myös hänen kirkkautensa ilmestymisessä saisitte iloita ja riemuita.
1.Piet.4:12-13
6 Sentähden te riemuitsette, vaikka te nyt, jos se on tarpeellista, vähän aikaa kärsittekin murhetta moninaisissa kiusauksissa,
7 että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä.
1.Piet.1:6-7
Yksi pahimmista asioista, minkä vanhempi voi tehdä, on se, että hän osoittaa lapselle myötätuntoa ja lohtua kesken kurituksen ja ennen kuin tämä on oppinut läksynsä! Tämä voi tuhota lapsen . Jos vitsaa on säästetty ja jos läksyä ei ole koskaan opittu, seurauksena on kapinallinen mieli.
Jeesus on vanhempamme, ja kurituksen aikana voit kutsua Häntä niin paljon kuin haluat, mutta Hän ei liikauta sormeakaan, ennen kuin olet oppinut sen, minkä Hän haluaa sinulle opettaa. Hän ei heitä vitsaa pois, ennen kuin antaudut!
Mutta kaiken aikaa, kun sinua koetellaan ja kuritetaan, olet kuitenkin Jumalan suojeluksessa. Raamattu sanoo, että niitä, joita koetellaan monissa vastoinkäymisissä ja kiusauksissa, varjellaan kuitenkin Jumalan voimasta uskon kautta (1.Piet.1:5). Voit huutaa Jumalan puoleen ajatellen, että olet vaarassa, mutta Hän tietää, etteinäin ole. Hän ainoastaan odottaa, että oppisit läksysi.
Kun Jeesus sallii elämäämme kärsimyksiä ja koettelemuksia, Hänen mielessään on ainoastaan yksi asia. Tämä asia on sama kuin se, joka oli Jumalan mielessä silloin, kun Hän pyysi Aabrahamin uhraamaan rakkaan Iisak-poikansa (1. Moos. 22:1-19).
Jumala salli Aabrahamin viedä Iisakin vuorelle ja kohottaa veitsensä uhratakseen hänet. Vasta silloin Herra sanoi: "Ei!" Mihin Herra pyrkii käyttäytyessään näin? Yksinkertaisesti tähän. "Aabraham, merkitsenkö sinulle enemmän kuin ne asiat, joita maallisella tasolla suuresti rakastat?" Aabraham oli valmis luopumaan kaikista hänelle rakkaista asioista - ainoasta pojastaankin, jonka hän oli saanut Jumalan lupauksen kautta - ja asettamaan tulevaisuutensa Jumalan käsiin. Hän antoi Herralle kaiken!
Juuri tälllä hetkellä saatat kärsiä köyhyydestä tai työttömyydestä. Toisia saatetaan koetella sairauden kautta. Mutta oli tilanne sitten mikä tahansa, Jumala saattaa käyttää noita koettelemuksia ja kärsimyksiä paljastaakseen sisällämme piilevän napisevan tai valittavan hengen."
"Niilo Tuomenoksa (1893-1967) oli suomalainen viidennessä herätysliikkeessä mukana ollut julistaja ja kirjailija. Tuomenoksa joutui isänsä kuoltua lopettamaan koulunkäynnin 14-vuotiaana ja menemään työhön tehtaaseen. Hän valmistui 29-vuotiaana metodistikirkon pappisseminaarista ja toimi aluksi pastorina Helsingissä. Vuonna 1940 Tuomenoksa muutti Yhdysvaltoihin ja teki siellä hengellistä työtä suomalaisten siirtolaisten keskuudessa Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Vuonna 1950 Tuomenoksa oli käymässä Suomessa ja hänet kutsuttiin mukaan vuonna 1945 toimintansa aloittaneen Kansan Raamattuseuran toimintaan."
"Alkuajan kristityillä oli yltäkylläissti sitä, mitä Jumala Kristuksessa oli heille lahjana antanut. Heidän sisäinen rikkautensa ei myöskään ollut mitän hengellistä kannutavaraa, vuosien takaista kokemussta, homeeseen harmaantunutta oppia ja sen muistelemista ja palvomista, mikä oli isillä, muttei enää heillä. Kalliistaan hengellisestä kokemuksesta ei ole lupa elää jatkuvasti, koska Herra elää ja auttaa jatkuvasti, ja hänen virtansa on vettä täynnä. Elävää hengellisyyttä on mahdotonta pyhimpäänkään varastoida. Kellään meillä ei ole elämää itsessään. Se on vain Isällä ja Pojalla ja niillä, jotka istutetaan pysyvään yhteyteen Kristuksen kanssa, niinkuin oksa on rungossa. Jos oksa katkaistaan se kuivettuu ja heitetään tuleen. Tyhjän tynnyrin kolinaa se vain on, kun ammoin koetuista hengellisistä kokemuksista kerskaillaan. Eilinen hengentäyteys ei merkitse sitä, että niin olisi tänäänkin. Kerran hengellä täytettyjä hengettömiä vilisee kaikkialla. Pää on suuri, mutta sydän tyhjä ja pieni. Ylen vanha on hapanta, joskus myrkyllistäkin. Se on vaarallista senkin vuoksi, että kokemuksistaan ja eilisestään elävälle kristitylle käy Kritus tarpeettomaksi. Armon kerjäläisistä tulee ennen saduilla komeileva pyhä. Eilisestään elävän hengellisyydestä katoaa siihen aiottu ihana ja vapaa luonnollisuus."
s. 39-40
***
Metodistikirkon verkkolehti 2013
Metodistiseurakunnan vaiheita 1930–1943
"1930-lukua metodismissa leimaa voimakkaasti vuosina 1931–32 syntynyt kastekriisi. Tällöin kolme saarnaajaa, Tampereella 1930-31 pastorina toiminut Niilo Suomela sekä Leo Rautanen ja Niilo Tuomenoksa kieltäytyivät kastamasta lapsia. He omaksuivat baptistien kastekäsityksen ja näin ollen heidät erotettiin Oulun vuosikonferenssissa vuonna 1931. Kirkko olisi ollut valmis myöntämään heille melko suuria etuoikeuksia, jos he olisivat jääneet kirkon palvelukseen. He olisivat saaneet uudestikastaa niitä, jotka sitä halusivat, mutta sen lisäksi heidän olisi pitänyt kastaa myös lapsia. Eniten tämä kastekriisi hajotti Tampereen ja Kuopion seurakuntia. Tampereen seurakunnasta erosi liki noin 70 henkeä (sekä monia ei-jäseniä) ja he perustivat oman ryhmän, ”vapaat kristityt”... ...jäljempänä olevan vuosikirjataulukon tiedoissa näkyy selvästi miten Tampereen metodistiseurakunnan jäsenmäärä suorastaan romahti kastekriisin myötä... ...Kastekriisi kesti pitkään ja vuoden 1931 Rauhan sanomissa otettiin asiaan kantaan useampiosaisella julkaisusarjalla ”Onko kaste evankeliumin keskeisiä totuuksia?” ...Kastekriisistä mainittiin Rauhan sanomissa Sinisalon tullessa pastoriksi seurakuntaan, että seurakunnan työ alkaa mennä vähitellen eteenpäin hajaannuksesta huolimatta. Tämä seikka ei kuitenkaan näkynyt seurakunnan jäsenmäärissä vielä vuosiin. ... Suomalaisen metodismin kohdalla voidaan puhua laajemminkin kuin Tampereen seurakunnan kohdalla ”pysähtyneisyyden ajasta” 1930-luvun kastekriisin jäljiltä. Pysähtyneisyyden aika jatkui sotavuosina, joskin vaikeat ajat loivat jonkin verran herätystä."
Kun he sanovat: "Nyt on rauha, ei hätää mitään", silloin yllättää heidät yhtäkkiä turmio, niinkuin synnytyskipu raskaan vaimon, eivätkä he pääse pakoon. 1. Tess. 5:3 Sillä kuin he sanovat: nyt on rauha ja ei mitään hätää, silloin kadotus lankee äkisti heidän päällensä, niinkuin raskaan vaimon kipu, ja ei he suinkaan saa paeta. (biblia) For when they shall say, Peace and safety; then sudden destruction cometh upon them, as travail upon a woman with child; and they shall not escape. (KJV)
@@
David Wilkerson: Keskiyön huuto (julk. 1989) s.36-41 Äkillinen tuho tulee kuin synnytyskipu raskaana olevalle naiselle. "Tämä on Jumalan inspiroitu Sana; ja jokainen sana on huolella valittu. Hävitys tulee äkkiä aivan kuin synnytyskivut naiselle joka pian synnyttää. Nainen on tässä kadotettu, syntinen, jumalaton yhteiskunta - ja hirviö on syntymäisillään. Tuomio tulee sen omasta kohdusta! Yhtä varmasti kuin odottava nainen ei voi peittää raskauttaan, lähestyvien tuomioiden tulisi olla ilmeisiä kaikille. Nainen valmistautuu yhdeksän kuukautta! Tuomiot tulevat kuin synnytyskivut. Kun synnyttämisen aika lähenee, synnytyskivut lisääntyvät lukumäärältään ja voimakkuudeltaan. Ne voivat tulla tunnin välein, sitten puolen tunnin, sitten kymmenen minuutin välien. Nainen viedään sairaalaan, ja kivut lisääntyvät. Äkkiä tulevat jatkuvat poltot! Synnytys! Hengellinen sovellus on se, että lopullinen hävitys alkaa tuskallisilla varoituksilla jotka voimistuvat ja kiihtyvät. Jumala kutsuu omiaan valvomaan ja olemaan raittiita tuhon päivän lähestyessä. Älkäämme siis nukkuko niinkuin muut, vaan valvokaamme ja olkaamme raittiit. 1. Tess. 5:6 4 Mutta te, veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä voisi yllättää teidät niinkuin varas; 5 sillä kaikki te olette valkeuden lapsia ja päivän lapsia; me emme ole yön emmekä pimeyden lapsia. 1. Tess. 5:4-5 Paavali sanoo itseasiassa: "Se, mitä tapahtuu tälle maailmalle on hirvittävä pimeyden ja tuhon yö, on uuden päivän koitto teille jotka valvotte ja olette raittiit. Tällä pimeyden ja tuomion päivällä ei ole mitään tekemistä meidän kanssamme". Aivan varmasti, kun emme ole tästä maailmasta, meitä ei myöskään kohtaa pimeys ja tuho, sillä Sillä ei Jumala ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta 1. Tess. 5:9 Kun synnytyskivut lisääntyvät se merkitsee joatain suurenmoista Kristuksen morsiamelle! Se on yksi kriisi lähempänä kotia! Se on heidän lähtölaskentansa tuhoon; se on meidän lähtölaskentamme kirkkauteen! Heitä kohtaa viha, meitä kohtaa ylösnousemus! He itkevät ja kirkistelevät hampaitaan; me riemuitsemme ja huudamme ilosta! Ne, jotka ovat tämän suuren pimeyden, tuhon yön lapsia, ovat juovuksissa ja nukkuvat. 7 Sillä ne, jotka nukkuvat, ne yöllä nukkuvat, ja jotka juovat itsensä juovuksiin, ne yöllä juovuksissa ovat. 8 Mutta me, jotka olemme päivän lapsia, olkaamme raittiit, ja olkoon pukunamme uskon ja rakkauden haarniska ja kypärinämme pelastuksen toivo. 1. Tess. 5:7-8 Tämä tarkoittaa kaikenlaista maallista päihtymystä. Tämä on voimallinen varoitus apostoli Paavalilta. Hän varoitti meitä kiinnittämästä mieltämme maallisiin tuhon aattona - päihtymästä mistään muusta kuin Kristuksesta! Meidän tulee ahkeroida kunnes Hän tulee takaisin. Meidän tulee olla ahkeria ja pitää huolta kodeistamme - tehdä parhaamme niin kuin tekisimme kaiken Hänelle. Mutta ennen kaikkea muuta, meidän tulee olla raittiita ja valvoa. Sana 'raitis' tarkoittaa tässä 'hillittyä, arvostelukykyistä, varovaista'. Toisin sanoen, älä anna minkään viedä sydäntäsi. Pidä huolta siitä, ettet kiinnostu, innostu tai sotkeennu liikaa tämän maailman asioihin. 8 Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä. 9 Vastustakaa häntä lujina uskossa, tietäen, että samat kärsimykset täytyy teidän veljiennekin maailmassa kestää. 1.Piet. 5:8-9 8 Be sober, be vigilant; because your adversary the devil, as a roaring lion, walketh about, seeking whom he may devour: 9 Whom resist stedfast in the faith, knowing that the same afflictions are accomplished in your brethren that are in the world. (KJV) Ole varuillasi! Ota varoituksesta vaarin! Saatat juuri tällä hetkellä juoda paholaisen sekoittamaa viiniä - kiireen viiniä. Raamattu varoittaa, että saatana yrittää pettää, jos mahdollista niin valitutkin. Olen usein ihmetellyt miten tämä voisi olla mahdollista. Ei aviorikoksen, haureuden, ylpeyden, pahojen tapojen kautta . vaan sallien jonkin hyvän, jonkin arvokkaan ottavan tilan sydämestä - käyttämällä sitä, mikä voi laillisesti vallata sydämen ja viedä ihmisen kaiken ajan. Raamatun mukaan Jumalan omien tulee vilpittömästi toivoa tätä äkillistä tuhon päivää. 10 Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat. 11 Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa, 12 teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat! 13 Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu. 14 Sentähden, rakkaani, pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi, rauhassa, hänen edessänsä; 17 Koska te siis, rakkaani, tämän jo edeltäpäin tiedätte, niin olkaa varuillanne, ettette rietasten eksymyksen mukaansa tempaamina lankeaisi pois omalta lujalta pohjaltanne, 2.Piet. 3:10-14,17 10 Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas yöllä, ja silloin taivaat suurella pauhinalla menevät pois, mutta elementit pitää palavuudesta sulaman, ja maa, ja rakennukset, jotka hänessä ovat, pitää palaman ylös.(biblia) Meidän tulee vilpittömästi kaivata tuota palavaa päivää - koska tämä vanha synnin kiroama maa on puhdistettava, jotta tilalle voisi tulla uusi taivas ja uusi maa, missä Hänen vanhurskautensa asuu. Ravistelun aika Nyt ei ole paikoilleen asettumisen ja mukavan elämän aika. Nyt ei ole helppojen päivien aika Siionissa. Nyt tarvitaan ravistelua. 12 Siihen aikaan (ennen tuomioita) minä tutkin lampuilla Jerusalemin ja rankaisen ne miehet, jotka rauhassa makaavat pohjasakkansa päällä ja sanovat sydämessään: "Ei Herra tee hyvää eikä pahaa". Sef.1:12 Sillä ajalla tahdon minä Jerusalemin kynttilällä etsiä, ja etsiskellä niitä miehiä, jotka rahkansa päällä makaavat, ja sanovat sydämessänsä: ei Herra tee hyvästi eikä pahasti. (biblia)
And it shall come to pass at that time, that I will search Jerusalem with candles, and punish the men that are settled on their lees: that say in their heart, The LORD will not do good, neither will he do evil. [settled: Heb. curded, or, thickened] (KJV) "Jotka rauhassa makaavat pohjasakkansa päällä" tarkoittaa huolettomia. "Pohjasakka" on viinin sakkaa, joka painuu tynnyrin pohjalle. Monet kristityt eivät ole halunneet Pyhän Hengen ravistelua; he pysyttelevät etäällä, ottavat rauhallisesti ja antavat kaiken lian pesiytyä sydämeensä. Jotkut ovat jättäneet Times Square-kirkkomme, koska siellä ravistellaan sydämiä liikaa heidän mielestään. Sakka nousee pintaan. He ovat jatkaneet matkaansa etsien paikkaa, missä ei ravistella. He sanovat: "En kestä painetta, voimakasta saarnaamista. Liian paljon sydämen tutkistelua - liian paljon omantunnon pistelyä". Mutta todellinen Pyhän Hengen seurakunta tulee olemaan Jumalan kynttilä, joka kulkee kaupungin kaduilla etsien ja tehden elämän epämukavaksi niille, jotka ovat asettuneet aloilleen. Jumalan Sana sanoo, ettei "sitä ole tyhjennetty astiasta astiaan" Surutonna on Mooab ollut nuoruudestaan asti ja levännyt rauhassa sakkansa päällä; ei sitä ole tyhjennetty astiasta astiaan, eikä se ole pakkosiirtolaisuuteen vaeltanut. Sentähden siihen on jäänyt sen oma maku, eikä sen haju ole muuttunut. Jer.48:11 Nämä ihmiset pitivät parempana hiljaista, rauhallista ja häiritsemätöntä menestymistä - he kieltäytyivät joutumasta koetukselle, tuomituiksi tai ravisteltaviksi. He eivät halunneet mukaan. Jos tietäisimme kuinka lähellä olemme Herran päivää - kuinka lähellä tuomioita, kiittäisimme Jumalaa siitä, että Hän ravistelee meitä. Meidän tulisi kiittää Jumalaa evankeliumin julistajista, jotka kehottavat meitä kulkemaan vanhurskaudessa ja jotka julistavat meille Jumalan synnistä vakuuttavaa, sydämen lävistävää totuuden Sanaa. Tuomion päivänä tulemme olemaan Jumalalle iankaikkisesti kiitollisia siitä, että Hän on herättänyt meidät pasunan soitolla, joka sai meidät parannukseen ja todelliseen Jumalan pelkoon. Jos sinä vaellat Hengessä, silloin Jeesuksen Kristuksen kirves on asetettu jokaisen siteen juurelle, joka sitoo sinua sinua maahan (Luuk.3:9). Tämä oli Johannes Kastajan voimallinen profeetallinen lausuma. Hän näki Jerusalemin hävityksen tulevan. Israelin päivät olivat luetut - Jumala leikkasi heidät irti. Mutta se on kuva myös lopun ajan kristityistä. Minun tavarani on pakattu! Olen valmis; kaipaan nähdä Jeesuksen kasvoista kasvoihin. Minut on vieroitettu tästä maailmasta. Mammonan vastustaminen tässä materialistisessa yhteiskunnassa on jokapäiväinen taistelu, mutta tämän maailman pitää tulla meille roskaksi. Paavali oli siinä oikeassa. Kuinka hyvältä tuntuukaan tietää, ettei meidän tarvitse pelätä kauhistuttavaa vihan päivää ja edessä olevia vaikeuksia. Elämme tai kuolemme, kuulumme sittenkin Herralle. Äkkinäinen tuho kohtaa aivan varmasti pahoja; mutta äkkinäinen kunnia odottaa voittajia. Nyt ei pidä leikitellä salaisilla synneillä. Nyt ei pidä viettää tunteja televidsion edessä tuhlaamassa kallisarvoisia hetkiä, jotka tulisi viettä rukouksessa ja hiljaisuudessa Herran edessä. Jumalan pasunan ääni kuuluu - äänekkäästi ja selvästi. Meilä ei ole mitään puolustusta, ja pian joudumme hätkähtämään nopeasti tapahtuvia, pahaenteisiä terrorin, onnettomuuksien ja ongelmien esiintymisiä - maailmanlaajuisesti. Ne jotka tuntevat Herrran ja vaeltavat Hänen vanhurskaudessaan eivät pelkää. He tulevat olemaan hengellisen taistelukentän etulinjoilla - ja voittavat kaikki pimeyden vallat ja voimat esirukouksensa kautta. Meidän on paras uskoa se ja valmistaa sydämemme - muutoksia on tulossa - uskomattomia muutoksia. Äkillisiä ja tuhoavia! Mutta silmänräpäyksessä Jumalan omat tulevat muuttumaan - kuolevista kuolemattomiksi."