tiistai 9. tammikuuta 2018

Vielä, Skutnabb

Akseli Skutnabb: Hänessä - Efesolais- ja kolossalaiskirjeitten selitys. s. 74-76

Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
Kol. 2:8

Skutnabbin eläessä (1875-1929) ei 38-kirkkoraamattua vielä ollut, joten hän luki vanhasta Bibliasta:

Katsokaat, ettei joku teitä viettele philosophian ja turhain jaaritusten kautta, ihmisten opin ja maailmallisten säätyin jälkeen, ja ei Kristuksen jälkeen. (1776)

"Tässä on nyt suora huomautus niistä, jotka koettivat viedä kolossalais-kristittyjä pois uskon yksinkertaisuudesta. 

Meidän tulee asettua hetkeksi sen kysymyksen eteen, mitä nuo maailman alkeisvoimat ovat, joista tässä puhutaan. Tiedämme, että juutalaisilla oli paljon perinnäissääntöjä ja niitä on ollut kaikkina aikoina. Mutta mitä nämä alkeisvoimat ovat? Ne ovat oikeastaan samaa kuin enkelivallat, henkivallat, joista on puhuttu täällä jo moneen kertaan. Näitä henkivaltoja on monenlaisia, niin kuin olemme huomanneet. Niistä puhutaan roomalaiskirjeessä, Room. 8:38. Niistä puhuu Pietari, Juudas jne.

Nyt on huomattava, että apostoli Paavali puhuu henkivalloista jonkinlaisina suojelusenkeleinä. Ilmestyskirjassa 16:5 puhutaan veden, tulen ja tuulen enkeleistä. Näin siis sen ajan käsityksen mukaan tuulen veden jne  takana oli aina jokin enkelivalta. Samoin muinaissuomalaisten käsityksen mukaan eri luonnonvoimilla oli omat haltijansa. Apostoli Paavali kaikesta päättäen näki tuollaisia henkivaltoja, enkelivaltoja kaikenlaisten oppien takana. Nämä henkivallat olivat niitä, jotka sitoivat ihmisiä ja pidättivät heitä pääsemästä totuuden tuntemiseen. Sen tähden apostoli varoittaa ja sanoo, että he katsoisivat, ettei kukaan saisi heitä saaliikseen. 

Ajatelkaa esim ympärileikkausta. Senhän olisi pitänyt olla kristityillä voitettu kanta. Mutta tiedämme, että sitä tyrkytettiin uuden testamentin seurakunnalle. Voimme ajatella, että Paavali näki senkin takana jonkin henkivallan, joka koetti sitä kautta sitoa ihmisiä. On ollut oppeja, vuosituhansien aikana syntyneitä, jotka eivät voisi niin vakavasti vaikuttaa, ellei niiden takana olisi jokin henkivalta. Näin on esim lapsikasteen laita. Kuinka sitten sillä on ollut eri kirkkokunnissa niin suuri valta ihmisiin? Siksi, että henkimaailmasta on huomattu, etä tuo on sopiva ase, jolla voi sitoa ihmiset. Siten henkivallat ovat ikään kuin puhaltaneet voiman tuohon näennäisesti kuolleeseen ja melkeinpä, niin sanoakseni, järjettömään oppiin.

Paavali siis näki, että kaikkien tällaisten oppien takana oli jokin henkivalta, joka sieltä, ikään kuin näyttämön takaa ohjasi kaikkia asioita. Apostoli tarkoittanee tätä, kun hän sanoo: älkää antako minkään maailman alkeisvoimien vieroittaa itseänne Kristuksesta. 

Kuinka vaikeaa onkaan ihmisiä saada irti perinnäissäännöistä ja alkeisvoimista. Jokainen tuntee luissaan ja ytimissään sen, että ne pysyttelevät sitkeästi siellä vielä silloinkin, kun on vuosia harrastanut todellista Jumalan tuntemista. 

Vastapainoksi tälle kannalle apostoli sanoo 9. jakeessa, että Kristuksessa asuu jumaluuden täyteys ruumiillisesti, ja että te olette täytetyt hänessä. Tietenkin, kun hänessä on koko täyteys ja me olemme hänessä. Ja vielä enemmän, kun hän on täyteyksineen meissä, niin muuttuu hänen täyteytensä meidänkin täyteydeksemme. Meillä itsellämme ei tarvitse olla mitään, hän on kaikki kaikessa. Meillä ei tarvitse olla omaa viisautta, hänen viisautensa on meidän viisautemme. Meillä ei tarvitse olla omaa vanhurskautta, hänen vanhurskautensa on meidän vanhurskautemme. Eikä meillä tarvitse olla omaa pyhyyttä, hän on meidän pyhyytemme." 

Minä lisään Skutnabbin kirjoitukseen vielä jakeet, jotka minulla oli äskettäin mielessäni:

25 ...ehkäpä Jumala antaa heille mielenmuutoksen, niin että tulevat tuntemaan totuuden
26 ja selviävät perkeleen pauloista, joka on heidät vanginnut tahtoansa tekemään.
2. Tim. 2:25-26

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti