lauantai 6. huhtikuuta 2024

Esirippu avataan

Ilmestyskirja on englanniksi The Book of Revelation

Sanakirja määrittelee englanninkielisen substantiivin revelation:
1. paljastus
2. ilmestys
3. yllättävä tieto

Verbimuoto on reveal:
1. paljastaa
2. tuoda ilmi
3. paljastua
4. tulla ilmi
5. ilmituoda

Raamatunkääntäjät ovat omineet siitä käännöksen ilmestys/ilmestyä.

Suomen kielen sanakirja määrittelee verbin ilmestyä näin:
ilmaantua, tulla näkyviin, saapua, tulla esiin, ilmetä, tulla ulos, tulla näkyväksi

Suomenkielinen voisi kuvata sen sanoilla putkahtaa esiin.

Kreikan verbi, apokalupto, tarkoittaa ottaa pois se, mikä peittää -> paljastaa
Se tulee tulee etuliitteestä apo (pois) ja verbistä kalupto, jonka merkitys on  peittää, kätkeä, verhota.

Kreikan substantiivi, apokalupsis, tarkoittaa sitä, mikä tulee näkyviin/paljastetuksi silloin kun peite otetaan pois; peitetyn paljastuminen. Ennen näkymättömissä olevat asiat tulevat nähtäväksi.

Ilmestyskirja on oikeastaan paljastuskirja. Se kertoo mitä tulee näkyviin silloin kun esirippu avataan.

 

VERBI; peittää, verhota, kätkeä näkyvistä

kalupto (verbi) 2572 (8) - peittää, verhota
akin to 2813 and 2928; to cover up (literally or figuratively):--cover, hide.
1) to hide, veil
1a) to hinder the knowledge of a thing

Matt. 8:24, 10:26
Luuk. 8:16, 23:30
2Kor. 4:3
Jaak. 5:20"
1Piet. 4:8

Ja katso, järvellä nousi kova myrsky, niin että venhe peittyi aaltoihin; mutta hän nukkui.
Matt. 8:24

Älkää siis peljätkö heitä. Sillä ei ole mitään peitettyä, mitä ei tule paljastetuksi (apokalupto), eikä mitään salattua, mikä ei tule tunnetuksi.
Matt. 10:26

Ei kukaan joka sytyttää lampun, peitä sitä astialla tai pane vuoteen alle, vaan panee sen lampunjalkaan, että sisälletulijat näkisivät valon.
Luuk. 8:16

Silloin ruvetaan sanomaan vuorille: 'Langetkaa meidän päällemme', ja kukkuloille: 'Peittäkää meidät'.
Luuk. 23:30

Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite (on peitetty) on niissä, jotka kadotukseen joutuvat,
2Kor. 4:3

niin tietäkää, että joka palauttaa syntisen hänen eksymyksensä tieltä, se pelastaa hänen sielunsa kuolemasta ja peittää syntien paljouden.
Jaak. 5:20

Ennen kaikkea olkoon teidän rakkautenne toisianne kohtaan harras, sillä "rakkaus peittää syntien paljouden".
1Piet. 4:8 


VERBI : paljastua; kun esirippu avataan

apokalupto (verbi) 601 (26) - paljastaa, tuoda julki sellaista, mikä oli aikaisemmin peitettyä tai tuntematonta
from 575 and 2572
1) to uncover, lay open what has been veiled or covered up
1a) disclose, make bare
2) to make known, make manifest, disclose what before was unknown

Matt. 10:26, 11:25, 11:27, 16:17
Luuk. 2:35, 10:21-22, 12:2, 17:30
Joh. 12:38
Room. 1:17-18, 8:18
1Kor. 2:10, 3:13, 14:30
Gal. 1:16, 3:23
Ef. 3:5
Filipp. 3:15
2Tess. 2:3, 2:6, 2:8
1Piet. 1:5, 1:12, 5:1

Älkää siis peljätkö heitä. Sillä ei ole mitään peitettyä, mitä ei tule paljastetuksi, eikä mitään salattua, mikä ei tule tunnetuksi.
Matt. 10:26

Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut (paljastanut) ne lapsenmielisille.
Matt.  11:25

Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa (paljastaa).
Matt.   11:27

Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut (paljastanut), vaan minun Isäni, joka on taivaissa.
Matt.  16:17

-ja myös sinun sielusi lävitse on miekka käyvä - että monen sydämen ajatukset tulisivat ilmi (paljastuisivat)".
Luuk. 2:35

21 Sillä hetkellä hän riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut (paljastanut) ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.
22 Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne, kuka Poika on, kuin Isä; eikä kukaan muu tunne, kuka Isä on, kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa (paljastaa)."
Luuk. 10:21-22

Ei ole mitään peitettyä (sugkalupto 4780), mikä ei tule paljastetuksi, eikä mitään salattua, mikä ei tule tunnetuksi.
Luuk.  12:2

samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy (paljastuu).
Luuk.  17:30

että kävisi toteen profeetta Esaiaan sana, jonka hän on sanonut: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme, ja kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan (paljastetaan)?"
Joh. 12:38

17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy (paljastuu) uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta".
18 Sillä Jumalan viha ilmestyy (paljastuu) taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,
Room. 1:17-18

Sillä minä päätän, että tämän nykyisen ajan kärsimykset eivät ole verrattavat siihen kirkkauteen, joka on ilmestyvä (paljastuva) meihin (meissä).
Room. 8:18

Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut (paljastanut) Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.
1Kor. 2:10

niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy (paljastuu), ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
1Kor. 3:13

mutta jos joku toinen siinä istuva saa ilmestyksen (jos jotain paljastetaan jollekin toiselle), vaietkoon ensimmäinen.
1Kor. 14:30

ilmaista (paljastaa) minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä,
Gal. 1:16

Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä (paljastuva).
Gal. 3:23

jota menneiden sukupolvien aikana ei ole ihmisten lapsille tiettäväksi tehty, niinkuin se nyt Hengessä on ilmoitettu (paljastettu) hänen pyhille apostoleilleen ja profeetoille:
Ef. 3:5

Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava (paljastava), kuinka asia on.
Filipp. 3:15

Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy (paljastuu), kadotuksen lapsi,
2Tess. 2:3

 Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy (paljastuu).
2Tess. 2:6

niin silloin ilmestyy (paljastuu) tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä,
2Tess. 2:8

jotka Jumalan voimasta uskon kautta varjellutte pelastukseen, joka on valmis ilmoitettavaksi (paljastettavaksi) viimeisenä aikana.
1Piet. 1:5

Ja heille, koska he eivät palvelleet itseänsä, vaan teitä, ilmoitettiin (paljastettiin) se, mikä nyt on teille julistettu niiden kautta, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat teille evankeliumia julistaneet; ja siihen enkelitkin halajavat katsahtaa.
1Piet. 1:12

Vanhimpia teidän joukossanne minä siis kehoitan, minä, joka myös olen vanhin ja Kristuksen kärsimysten todistaja ja osallinen myös siihen kirkkauteen, joka vastedes on ilmestyvä (paljastuva):
1Piet. 5:1

 

SUBSTANTIIVI; paljastus; kun esirippu on avautumassa / avattu

apokalupsis (subst.) 602 (18) - peitetyn paljastaminen. Ennen näkymättömissä olevat asiat tulevat nähtäväksi silloin kun peite otetaan pois.
from 601; disclosure:--appearing, coming, lighten, manifestation, be revealed, revelation.
1) laying bear, making naked
2) a disclosure of truth, instruction
2a) concerning things before unknown
2b) used of events by which things or states or persons hitherto withdrawn from view are made visible to all
3) manifestation, appearance


Luuk. 2:32
Room. 2:5, 8:19, 16:25
1Kor. 1:7, 14:6, 14:26
2Kor. 12:1, 12:7
Gal. 1:12, 2:2
Ef. 1:17, 3:3
2Tess. 1:7
1Piet. 1:7, 1:13, 4:13
Ilm. 1:1

 
valkeudeksi, joka on ilmestyvä (valkeuden paljastamiseksi) pakanoille, ja kirkkaudeksi kansallesi Israelille".
Luuk. 2:32

       
(YLT) a light to the uncovering of nations, and the glory of Thy people Israel.
    
Kovuudellasi ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen (paljastumisen) päiväksi,
Room. 2:5

Sillä luomakunnan harras ikävöitseminen odottaa Jumalan lasten ilmestymistä (paljastumista).
Room. 8:19

Mutta hänen, joka voi teitä vahvistaa minun evankeliumini ja Jeesuksen Kristuksen saarnan mukaan, sen ilmoitetun (salaisuuden paljastamisen) salaisuuden mukaan, joka kautta ikuisten aikojen on ollut ilmoittamatta,
Room. 16:25

iin ettei teiltä mitään puutu missään armolahjassa, teidän odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestystä (paljastumista).
1Kor. 1:7

Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen (paljastuksen) tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja?
1Kor. 14:6

Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys (paljastus), mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.
1Kor. 14:26

Minun täytyy kerskata; se tosin ei ole hyödyllistä, mutta minä siirryn nyt näkyihin ja Herran ilmestyksiin (paljastuksiin).
2Kor. 12:1

Ja etten niin erinomaisten ilmestysten (paljastusten) tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
2Kor. 12:7
    
enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut (paljastus).
Gal. 1:12

Mutta minä menin sinne ilmestyksen (paljastuksen) johdosta ja esitin heille sen evankeliumin, jota julistan pakanain keskuudessa; esitin sen yksityisesti arvokkaimmille heistä, etten ehkä juoksisi tai olisi juossut turhaan.
Gal. 2:2
    
anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen (paljastuksen) Hengen hänen tuntemisessaan
Ef. 1:17

että näet tämä salaisuus on ilmestyksen (paljastuksen) kautta tehty minulle tiettäväksi, niinkuin olen siitä edellä lyhyesti kirjoittanut;
Ef. 3:3
    
ja antaa teille, joita ahdistetaan, levon yhdessä meidän kanssamme, kun Herra Jeesus ilmestyy (paljastus) taivaasta voimansa enkelien kanssa
2Tess. 1:7

että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä (paljastuksessa).
1Piet. 1:7

Vyöttäkää sentähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä
(paljastuksessa).
1Piet. 1:13
    
vaan iloitkaa, sitä myöten kuin olette osallisia Kristuksen kärsimyksistä, että te myös hänen kirkkautensa ilmestymisessä
(paljastuksessa) saisitte iloita ja riemuita.
1Piet. 4:13
    
Jeesuksen Kristuksen ilmestys (paljastus), jonka Jumala antoi hänelle, näyttääkseen palvelijoillensa, mitä pian tapahtuman pitää; ja sen hän lähettämänsä enkelin kautta antoi tiedoksi palvelijalleen Johannekselle,
Ilm. 1:1

 

 

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti