keskiviikko 10. huhtikuuta 2024

HYVÄ JUMALA vs PAHA SAATANA


 

 

DUALISMI

Uskontotieteessä dualismilla voidaan tarkoittaa kaksijakoisia uskonnollisia maailmankäsityksiä, joiden mukaan on olemassa kaksi voimakasta jumalaa tai jumalallista voimaa, esimerkiksi taolaisuuden yin-yang -kahtiajako ja gnostilaisuuden kaksijakoinen todellisuus; nämä voivat olla mm. hyvä ja paha ja/tai aine ja henki.

Uskonnonfilosofiassa dualismilla tarkoitetaan kahden yhtä alkuperäisen alkuolennon tai alkuvoiman, usein hyvän ja pahan, totenapitämistä/olemassaoloa.

Gnostilaisuuden todellisuuskäsitys oli jyrkän kaksijakoinen. Luominen kuvattiin gnostilaisissa myyteissä usein hyvän ja pahan voimien taistelun tai jumalallisen lankeamisen lopputuloksena.


KRISTINUSKONTO
= RAAMATTU + GNOSTILAISUUS

Kristinuskonnossa on kaksi vastakkaista voimaa; Jumala ja Saatana ("tämän maailman ruhtinas").
Kristinuskonto on omaksunut gnostilaisuudesta opin Saatanasta :

- Saatana/Lucifer oli siis ylistyksenjohtaja, kaunein kerubi, joka lankesi tahtoessaan nousta Jumalan paikalle. Hän veti 1/3 enkeleistä mukanaan lankeemukseen.

- Siitä lähtien Saatana on taistellut Jumalaa ja koko ihmiskuntaa vastaan, sillä hän tahtoo kostaa ja viedä kaikki mukanaan helvettiin.

- Kaikki hyvä tulee rakastavalta Jumalalta ja kaikki paha tulee Saatanalta.

Näin meille perinteisesti opetetaan, mutta se ei ole Raamatun totuus.

Raamatun mukaan Jumala hallitsee kaikkea, Hänen kädestään - välimiehen kautta - tulee sekä hyvä, että paha - siunaus ja kirous, palkkio ja rangaistus, elämä ja kuolema. 

Tutki Raamatusta ja ymmärrä, Jumala itse lähettää eksytyksen, onnettomuuden ja tuhon. Hän vyöttää vihansa astiat toteuttamaan omat aivoituksensa. Nämä itse eivät sitä ymmärrä, vaan luulevat toteuttavansa omaa tahtoaan. Jumala valvoo omaa sanaansa toteuttaaksensa sen omalla tavallaan. Koska Hän on Pyhä, Hän tekee sen välimiehen kautta. Välimies voi olla Herran enkeli, kuka tahansa ihminen, esivalta, eläin, luonnonilmiö jne. Myös siunaukset tulevat Jumalalta, välimiehen kautta.



Jumalalla on kaikki hallinnassa ja Hän pitää huolta omistaan.
Jumalan omat, jotka Jeesuksessa Kristuksessa pysyvät, eivät ole Hänen vihansa kohteena.


5 Voi Assuria, joka on minun vihani vitsa ja jolla on kädessään minun suuttumukseni sauva!
6 Minä lähetän hänet jumalattoman kansakunnan kimppuun, käsken hänet vihastukseni kansaa vastaan saalista saamaan ja ryöstöä ryöstämään ja tallaamaan sitä kuin katujen lokaa.
7 Mutta hän ei ajattele niin, se ei ole hänen sydämensä aivoitus, vaan hänen sydämensä halu on hävittää ja tuhota kansoja paljon.
Jes. 10

Ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
Room. 13:1

(Huomaa, missä ajassa elämme nyt! Kansa saa Jumalalta itselleen juuri sellaisen esivallan kuin se ansaitsee.)

5 Minä olen Herra, eikä toista ole, paitsi minua ei ole yhtään jumalaa. Minä vyötän sinut, vaikka sinä et minua tunne,
6 jotta tiedettäisiin auringon noususta sen laskemille asti, että paitsi minua ei ole yhtäkään: minä olen Herra, eikä toista ole,
7 minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teen kaiken tämän.
Jes. 45:5-7

11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.
2Tess. 2:11-12

9 Niin hänen vaimonsa sanoi hänelle: "Vieläkö pysyt hurskaudessasi? Kiroa Jumala ja kuole."
10 Mutta hän vastasi hänelle: "Sinä puhut niinkuin mikäkin houkka nainen. Otammehan vastaan Jumalalta hyvää, emmekö ottaisi vastaan pahaakin?" Kaikessa tässä Job ei tehnyt syntiä huulillansa.
Job 2

https://forssassa.blogspot.com/2019/12/vastustaja.html
https://forssassa.blogspot.com/2021/10/diaballo.html


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti