lauantai 21. heinäkuuta 2018

Pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta (Hepr. 12:14-17)

14 Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;
15 ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä, ja monet sen kautta tule saastutetuiksi,

Jumala on henki ja hän käyttää ihmisiä, joskus eläimiäkin, rakkautensa välikappaleina.  Jumalan armo - rakastava hyvyys - välittyy meidän tekojemme ja sanojemme kautta. Rakastamalla ja palvelemalla toinen toisiamme me välitämme Jumalan rakastavaa hyvyyttä. Välinpitämättömyys ja rakkauden ulkopuolelle jättäminen saa aikaan pettymystä ja katkeruutta.

Mutta Jumala, joka masentuneita lohduttaa, lohdutti meitä Tiituksen tulolla
2. Kor. 7:6

Rakkaus ei ole siinä, että ollaan käsi kädessä rukouspiirissä tai että tarjoutuu rukoilemaan jonkun puolesta, että Jumala auttaisi ja lähettäisi jonkun. Se on kuivaa kokouskristillisyytä. Auta itse! Rakkaus on konkreettista toimintaa, itsensä uhraamista, omastaan luopumista toisen hyväksi. Se voi olla palvelusta, rahaa, materiaa, mutta ennen kaikkea, AIKAA - näitä kaikkia Laupias Samarialainen uhrasi - ventovieraan hyväksi. Uhraaminen kirpaisee, ei se muuten uhraamista olekaan.

Suomisanakirja määrittää sanan "uhrata" mm. seuraavasti:

"Luopua vapaaehtoisesti jostakin tärkeänä, arvokkaana pitämästään varsinkin jonkin päämäärän, tavoitteen hyväksi. Esimerkiksi: Uhrata henkensä, elämänsä jonkin puolesta, hyväksi. Uhrasi itsensä isänmaalleen. Uhrasi perhe-elämänsä uransa vuoksi." 

Rakkaus on pyyteetön, se ei katso henkilöön, ei laskelmoi, ei hinnoittele tekojaan eikä odota vastalahjaa, ei edes vastarakkautta. Rakkaus antaa parasta mitä voi. Rakkaus etsii, ketä voisin palvella. Jeesuskin kysyi: "Mitä tahdot, että minä sinulle tekisin?". Rakkaus on teko, ei niinkään tunne. Se ei ole rajattu kalenteriin, ei jouluun eikä merkkipäiviin. Rakkaudesta ei jäädä kesälomalle, vaan se on läsnä aina. Rakkaus on vapaaehtoinen tahdonasia. Minä päätän tahtoa, vaikka ei niin huvittaisikaan.

42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
43 minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
44 Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'. 
Matt. 25:42-44

40 Joka ottaa tykönsä teidät, se ottaa tykönsä minut; ja joka ottaa minut tykönsä, ottaa tykönsä hänet, joka on minut lähettänyt.
41 Joka profeetan ottaa tykönsä profeetan nimen tähden, saa profeetan palkan; ja joka vanhurskaan ottaa tykönsä vanhurskaan nimen tähden, saa vanhurskaan palkan.
42 Ja kuka hyvänsä antaa yhdelle näistä pienistä maljallisen kylmää vettä, hänen juodaksensa, opetuslapsen nimen tähden, totisesti minä sanon teille: hän ei jää palkkaansa vaille.
Matt. 10:40-42

Puhdas ja tahraton jumalanpalvelus Jumalan ja Isän silmissä on käydä katsomassa orpoja ja leskiä heidän ahdistuksessaan ja varjella itsensä niin, ettei maailma saastuta.
Jaak. 1:27

Usko ilman tekoja on kuollutta
Jaak. 2:20

16 ja (pitäkää huoli siitä) ettei kukaan olisi haureellinen tahi epäpyhä niinkuin Eesau, joka yhdestä ateriasta myi esikoisuutensa.
17 Sillä te tiedätte, että hänet sittemminkin, kun hän tahtoi päästä siunausta perimään, hyljättiin; sillä hän ei löytänyt tilaa peruutukselle, vaikka hän kyynelin sitä pyysi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti