Häntä ei olisi alunperinkään pitänyt siihen yhdistää, sillä Hänellä ei ole mitään tekemistä mithralaisen karnevaalijuhlan kanssa!!
Kysymys ei ole edes siitä, että joulun merkitys on kaupallistunut, vaan Raamatun totuudesta; siellä ei puhuta joulusta eikä sen ajankohdasta mitään. Kaikki jouluun liittyvä on lähtöisin pakanauskontojen riiteistä.
Uskovien tulee ottaa Raamatun totuus sellaisena kuin se on kirjoitettu,
siihen mitään lisäämättä, mitään poistamatta tai muokkaamatta sitä
omien mieltymystemme mukaiseksi. Totuudesta tinkiminen murentaa uskovan
todistusvoimaa maailmassa.
Minä uskon, että suuri osa ateistiseen elämänkatsomukseen päätyneistä ihmisistä ovat niin fiksuja, että he tutkivat myös taustat. He eivät ole löytäneet Jumalaa, vaan uskontojen valheet ja ovat pettyneinä kääntyneet pois. Kirkkohan on täynnä valheita, ihmisoppeja ja isien perinnäisssääntöjä, alkaen lapsikasteesta päätyen hautaansiunaamiseen, ja kaikkea siltä väliltä. Myös joulu on asia, joka ei kestä lähempää tarkastelua. Uskovat tekevät itsensä, ja vielä pahempaa, Jumalan pilkan aiheeksi roikkumalla kiinni valheissa ja isien perinnäissäännöissä. Uskovien joulu on lihan voitto hengestä.
Joulujuhlan syntyminen 300-luvulla liittyi Sol Invictuksen eli Voittamattoman Auringon eli Mithran palvontaan. Pakanoilla se oli ollut kaksi viikkoa kestävä auringon voittojuhla pimeyden vallasta talvipäivän seisauksen jälkeen. Pakanat viettivät myös sankariensa syntymäpäiviä ja koska Jeesuksen syntymäpäivää ei tiedetty, eikä Raamatussa ollut mitään velvoitetta sitä juhlia, yhdisti kirkko ajatuksen Kristuksen syntymästä jouluun.
Idässä pakanat juhlivat tammikuun 6. päivänä neitsyttä, joka oli synnyttänyt valon Aion-jumalan muodossa (epifaniajuhla), kun taas lännessä juhlittiin 25.12. "voittamattoman auringon syntymäpäivää".
###
"Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte, vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi. Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä". 1. Piet. 1:14-16
###
"Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen. Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme." Gal. 5:24-25
###
"Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli. Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha; sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan. Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset. . . Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme. Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää." Room. 8:5-8,12-13
###
"Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä." 1. Joh. 2:15
###
###
Konstantinus I Suuri (Rooman keisari 306–337) laillisti kristinuskon Rooman valtakunnassa v.313 ja määräsi samalla kristittyjen vainot lopetettavaksi. Konstantinus oli itsekin ennen sitä Sol Invictuksen kannattaja, siis mithralainen, eikä hän elämänsä aikana siitä kokonaan luopunut.
Vuotta aikaisemmin, v 312, Konstantinus marssi Galliasta Italiaan noin 8000 ratsumiehen ja 90 000 jalkaväkisotilaan voimin ja kohtasi Maxentiuksen joukot Via Flaminianvarrella. Ennen taistelua
Konstantinus näki taivaalla merkin, punaisen ristin, ja kuuli äänen: "Tässä merkissä olet voittava." Konstantinuksen joukot kukistivat Maxentiuksen joukot täydellisesti Mulviuksen sillan taistelussa. Maxentius oli itse kaatuneiden joukossa ja hänen päätänsä kannettiin keihään nokassa, kun Konstantinus valtasi Rooman. Kunnioittaakseen Konstantinusta Rooman senaatti rakennutti Colosseumin lähelle riemukaaren. Siihen kirjoitettiin, että Konstantinus oli voittanut 'jumalaisen johdatuksen avulla'. Konstantinuksesta tuli ensimmäinen keisari, joka 'kääntyi' kristinuskoon. Hän antoi kuitenkin kastaa itsensä vasta kuolinvuoteellaan, johtuen uskomuksesta, että kaste puhdistaisi synneistä; mitä lähempänä kuolemaa sen otti, sen puhtoisempana täältä sai lähteä - minne sitten lähtikin.
Lataa ja kuuntele: http://tasanen.com/jari/kasetit/213.mp3
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti