perjantai 30. marraskuuta 2012

Hapatus alkaa

 


 

Joulua edeltävä adventti on katolinen perinne, joka oli alkujaan kristinuskontoon "käännytettyjen" pakanoiden kasteeseen valmistautumisen aikaa. 
 
- Alkuseurakunta ei viettänyt joulua, eikä sitä edeltävää adventtia.
- Rooman piispa Julius I määräsi vuonna 354 jKr, että pakanallisen Mithran aurinkojumalan syntymäpäivä muutetaan Kristuksen viralliseksi syntymäpäiväksi.
- Varhaisimmat Jeesuksen syntymään liittyvät kuvat ovat 300-700-luvuilta.
- Franciscus Assisilainen rakensi ensimmäisen seimiasetelman v.1223 vastalauseeksi julmille ristiretkille.
- Keskiajalla joulua edeltävä adventti alettiin yhdistää Jeesuksen Toisen Tulemuksen valmisteluun.
- Läntisten kirkkojen kirkkovuosi on keskiajan lopulta lähtien alkanut ensimmäisestä adventtisunnuntaista.
 
Katolisissa maissa joulua edeltävää adventtiaikaa vietettiin katumuksen ja paaston merkeissä. Adventtipaasto aloitettiin 11. marraskuuta "Pyhän Martin" juhlasta ja se päättyi joulupäivään. Joulun juhlapöytään ovat paaston jäänteenä jääneet lipeäkala ja muut joulukalat.
 
Keskiajalla vietettiin kirkoissa joulua esittämällä syntiinlankeemusnäytelmiä. Paratiisin puu oli havupuu, josta riippui Aatamin ja Eevan muistoksi omenoita kielletyn hedelmän symbolina sekä öylättejä symboloimassa katumusta. Joulupuuta nimitettiin ensin siunausta tuovaksi lehväksi tai Kristuksen puuksi.
 
Nykyinen joulukuusitraditio lähti liikkeelle Saksasta 1600-luvulla. Joulupuu yleistyi ensin ylhäisöpiireissä ja vasta 1800-luvun lopulla koko kansan keskuudessa. Saksan protestanttisia kirkkoja oli koristettu joulukuusin jo 1840-luvulta alkaen. Yhdysvaltoihin joulukuusi tuotiin 1770-luvulla  ja Englannin hoviin 1800-luvun alussa. Aikaisemmin englantilaiset käyttivät jouluna ikivihreitä mistelin ja piikkipaatsaman oksia, ilmeisesti kelttiläisperinteenä. Pohjoismaissa joulukuusta edelsi joulusalko.
 
Suomalaisessa Kyläkirjaston kuvalehdessä julkaistiin vuonna 1878 kuva, jonka väitettiin esittävän Martti Lutherin perhettä joulukuusen äärellä vuonna 1536 Wittenbergissä. Useiden maiden uskovat vastustivat joulukuusta, mutta hurskaana pidetyn Lutherin esimerkki vei voiton. Ruotsissa vanhin maininta joulukuusesta on 1700-luvulta ja Suomen ensimmäinen tunnettu joulukuusi oli paroni von Klinkowströmin perheessä Helsingissä vuonna 1829. Suomessa joulukuusi yleistyi kansan keskuudessa vasta koulujen kuusijuhlan myötä 1920-luvulla ja korvasi lattialle levitetyt oljet.
 
Adventtikynttilä-traditio on tullut Suomeen Ruotsista, jossa 1870-luvulla Erstan diakonissalaitoksella alettiin polttaa ensimmäisenä adventtina seitsemän kynttilää. Nathan Söderblomin kodista on tieto ensimmäisestä nelikynttiläisestä joulukatajasta 1800-luvun lopulta. Ruotsissa nelikynttiläiset adventtikyntteliköt yleistyivät 1920-luvulla. Useimmat joulutraditot ovat tuleet Saksasta Ruotsin kautta Suomeen.
 
Saksalainen Gerhard Lang -yhtiö toi markkiboille ensimmäisen painetun adventtikalenterin vuonna 1904. Suomeen tapa levisi Ruotsin kautta ja ensimmäinen partiolaisten adventtikalenteri julkaistiin vuonna 1947. 
 
Adventin havukranssit ovat saaneet alkunsa kansanperinteestä Pohjois-Euroopassa, jossa kynttilät oli tapana laittaa havukranssin päälle. Ikivihreä havu ja pyöreä muoto symboloivat ikuista elämää. Itä-Euroopan kristityt ottivat tavan käyttöönsä ja ovat 1500-luvulta asti valmistaneet adventtiseppeleitä.
 
 
###
 
Joulua edeltävän "adventin" aikaan kuuluu neljä adventtisunnuntaita, jolloin poltetaan kynttilöitä. Ensimmäistä kynttilää poltetaan vain neljäsosan verran ja viimeisenä adventtina sytytetään kaikki neljä kynttilää. Symbolisesti valon määrä lisääntyy juhlan lähestyessä, kun taas hengellisesti tarkasteltuna ilmapiiri pimenee. Latinankieliset nimet ovat suoraan katolisen kirkon pimeydestä.
 
Adventus Domini -”Herran saapuminen”
-  tarkoittaa joulua edeltävää neljän viikon jaksoa kristillisessä kirkkokalenterissa.
 
1. Adventus humiliationis - "nöyrtymisen adventti"
- evankeliumina on palmusunnuntain kertomus Jeesuksesta, joka ratsastaa aasilla Jerusalemiin.
- vietetään ilon juhlana
- Hoosianna-hymni esitettiin Suomessa ensimmäistä kertaa vuonna 1807.
- ensimmäinen adventtikynttilä symboloi odotusta.
 
2. Adventus glorificationis - "kunnian adventti"
- Kristuksen tulemus kunniassaan aikojen lopulla eli ihan kohta.
- toinen adventtikynttilä symboloi jouluiloa
 
3. Adventus spiritualis - "Hengen adventti"
- Johannes Kastaja; katusmus ja parannus
- kolmas kynttilä symboloi joulurauhaa
 
4. Adventus sanctificationis - "pyhä adventti"
- omistettu Marialle (haloo!)
- neljäs kynttilä symboloi rakkautta
 
 
###
 
Rukoukseni on, että Jumala vihdoinkin puhkaisee JOULUN MÄTÄPAISEEN, ja uskovat heräisivät huomaamaan, että
 
1.  Raamatussa ei ole joulua
2.  seimenlapsi on kultainen vasikka
3.  joulusta puuttuu veri ja pelastuksen evankeliumi.
 
 
"Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!"
Gal. 6:14
 
###



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti