perjantai 7. marraskuuta 2014

Erottautukaa

Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa.
Ilm.18:4

Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa (erottautukaa) heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
2.Kor. 6:17

Jumala kehottaa kansaansa olemaan pyhät = 'Jumalalle erotettu kansa'. 

2 Puhu kaikelle israelilaisten seurakunnalle ja sano heille: Olkaa pyhät, sillä minä, Herra, teidän Jumalanne, olen pyhä.
3 Jokainen teistä peljätköön äitiänsä ja isäänsä, ja pitäkää minun sapattini. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.
3. Moos. 19:2-3

14 Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,
15 vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi.
16 Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä".
1. Piet. 1:14-16

Israelin kansa ontui erämaassa; palvellako Jumalaa vai baalia.

Ja Elia astui kaiken kansan eteen ja sanoi: "Kuinka kauan te onnutte molemmille puolille? Jos Herra on Jumala, seuratkaa häntä; mutta jos Baal on Jumala, seuratkaa häntä." Eikä kansa vastannut hänelle mitään.
1. Kun. 18:21

Baal tarkoittaa 'omistaja, aviomies, herra' ja sana tulee verbistä 'avioitua, elää aviossa, hallita, omistaa'. 

ba`al (subst.mask.) 01167 (82) - omistaja, aviomies, herra
from 01166
1) owner, husband, lord
1a) owner
1b) a husband
1c) citizens, inhabitants
1d) rulers, lords
1e) (noun of relationship used to characterise-ie, master of dreams)
1f) lord (used of foreign gods)

ba`al (verbi) 01166 (16)
1) to marry, rule over, possess, own
1a) (Qal)
1a1) to marry, be lord (husband) over
1a2) to rule over
1b) (Niphal) to be married


****

BABYLON

Babylonin alku oli Baabelin torni. Jumala sekoitti Baabelin tornin rakentajien kielet. Ilmestyskirjassa 'Babylon' edustaa uskonnollista sekaannusta, Bab (=portti)´El (=Jumala)
'Baabel' - 'tie Jumalan luokse' (vrt. Jeshua: 'Minä olen ovi...').

Jumalan järjestelmä perustuu
- Jumalan hallintavaltaan
- Jumalan sanaan
- Jumalan rakkauteen
- Jumalan lakiin
- Jumalan opetuksiin

Baabelin järjestelmä perustuu
- ihmisen valtaan
- ihmisen sanaan
- ihmisen tekoihin
- ihmisen lakeihin
- ihmisen traditioihin


****

JEESUS ON HERRA

Jos sanot, että 'Jeesus on Herra', tarkoittaa se, että hän saa HALLITA sinua, sinun ajatuksiasi ja tahtoelämääsi. 'Jeesus on Herra, mutta - rahani pidän itse.' ...  'Jeesus on Herra, mutta - minulle riittää saamani vauvakaste.'...  'Jeesus on Herra, mutta - minä olen valinnut sunnuntain lepopäiväkseni, rakastan traditioita ja isien perinnäissääntöjä, pidän kiinni katekismuksistani'...   jne.

Miksi te huudatte minulle: 'Herra, Herra!' ettekä tee, mitä minä sanon?
Luuk. 6:46

Oletko antanut itsesi ja tahtosi Herrallesi? Saako Jeesus olla sinun 'Herrasi' ja 'ruumiisi pää' vai pidätkö mieluummin nykyvaimojen tapaan kaksoisnimen; 'MINÄ-herra', tai peräti oman sukunimesi, 'MINÄ'?

1 Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.
2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.
Room. 12:1-2

Lihan tulee kuolla ristillä = kuollut liha ei aja omia asioitaan


*****

JUMALAN TAHTO ON, ETTÄ ELÄMME HÄNEN TAHDOSSAAN

Mieti aluksi vaikka näitä:

1. Pitämällä Hänen sapattinsa, me julistamme maailmalle uskomme siihen, että Jumala loi taivaat ja maan, meren ja kaiken elollisen kuudessa päivässä. Seitsemäntanä päivänä Jumala lepäsi. 

2. Viettämällä ehtoollista, 'me julistamme Herran KUOLEMAA, siihen asti kuin hän tulee'. Hänen syntymäänsä Raamattu ei kehota juhlimaan, vaan korottamaan Hänen uhrikuolemaansa ja ylösnousemustaan = evankeliumi. 

Me kuljemme, aina kantaen Jeesuksen kuolemaa ruumiissamme, että Jeesuksen elämäkin tulisi meidän ruumiissamme näkyviin.
2. Kor. 4:10

"Sinä, meidän Herramme ja meidän Jumalamme, olet arvollinen saamaan ylistyksen ja kunnian ja voiman, sillä sinä olet luonut kaikki, ja sinun tahdostasi ne ovat olemassa ja ovat luodut".
Ilm.4:11


****

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti