1 Ja hän puhui myös opetuslapsilleen: "Oli rikas mies, jolla oli huoneenhaltija, ja hänelle kanneltiin, että tämä hävitti hänen omaisuuttansa...
13 ...Ei kukaan palvelija voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa."
14 Tämän kaiken kuulivat fariseukset, jotka olivat rahanahneita, ja he ivasivat häntä.
15 Ja hän sanoi heille: "Te juuri olette ne, jotka teette itsenne vanhurskaiksi ihmisten edessä, mutta Jumala tuntee teidän sydämenne; sillä mikä ihmisten kesken on korkeata, se on Jumalan edessä kauhistus.
16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.
17 Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.
18 Jokainen, joka hylkää vaimonsa ja nai toisen, tekee huorin; ja joka nai miehensä hylkäämän, tekee huorin.
Luuk. 16:1-18
Tarkoittaa : "Ette voi samanaikaisesti palvella Jumalaa ja tämän maailman rikkauksia ja arvoja; kun toista kumartaa, niin toiselle pyllistää. Te fariseuukset pidätte itseänne muita parempina ja ymmärtävämpinä. Te odotatte ihmisiltä tunnustusta ja erityiskohtelua. Mahtava ja mahtaileva ihminen on Jumalan silmissä kauhistus; Hän näkee ja tuntee teidän sydämenne ja tuntee teidän perimmäiset motiivinne; ylpeys, laskelmointi, ahneus... Lain eläinuhrijärjestelmää ja profeettoja julistettiin Johannes Kastajaan asti, mutta sen jälkeen tuli Messias ja julistetaan Jumalan kuningaskuntaa, joka on Jumalan laki sydämessä. Sen vuoksi jokaisen on käännyttävä, annettava sovittaa itsensä Jeesuksen kautta ja uudestisynnyttävä ylhäältä ja seurattava Jeesuksen opettamaa tietä pelastukseen. Kirjoitettu laki ei silti katoa mihinkään, vaan se on pysyvämpi kuin taivas ja maa. Edelleenkin; jokainen, joka hylkää vaimonsa ja nai toisen, tekee huorin; ja joka nai miehensä hylkäämän, tekee huorin."
Tämän jälkeen Jeesus kertoi edelliseen liittyen esimerkin "rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta". Nimeltä mainitsematon "rikas mies" käytti omaisuutensa itsekkäästi omaan luksuselämäänsä, samaan aikaan kun rutiköyhä Lasarus makasi nälissään hänen ovensa takana ja koirat nuolivat hänen paiseitaan.
19 Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti.
20 Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus (="whom God helps"), makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita
21 ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa.
22 Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.
23 Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa (hades, sheol), vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.
24 Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'
25 Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.
Jeesuksen fokus ei ollut kuvailla sitä, millainen paikka on "helvetti", vaan havainnollistaa fariseuksille heidän rahanahnetta luontoaan ja että kuoleman jälkeen ei enää vaihdeta puolta. Raamattu kertoo, että "kuolleet eivät tiedä mitään" ja, että "kuolleet nukkuvat" tai "lepäävät". Jeesus ei tarkoittanut, että Aabraham olisi keskustellut rikkaan miehen ja Lasaruksen hengen kanssa. Aabrahamkin on vielä haudassa "eikä tiedä mitään".
Jeesus ei myöskään tarkoittanut, että köyhät pääsisivät köyhyytensä vuoksi "Aabrahamin helmaan" (Aabraham="uskon isä") ja rikkaat joutuisivat rikkautensa tähden "liekkeihin". Jeesus
tahtoi osoittaa fariseuksille miten he ovat ankkuroineet elämänsä
maailmallisiin arvoihin ja omaisuuteen, joilla ei ole mitään arvoa
iankaikkisuudessa. Heidän kääntymätön sydämensä on kova ja ylpeä, itsekäs ja ahne, kunnian- ja kiitoksenkipeä. Siinä tilassa heilllä ei ole iankaikkista elämää,
vaan heidän koko elämänsä on silloin "turhuuksien turhuus" ja se palaisi tuhkaksi eräänä päivänä. Ihmisen täytyy saada
Jeesuksen kautta syntien anteeksiantamus ja uudestisyntyä ylhäältä. Jeesus on ainoa tie Isän Jumalan tykö. Ainoastaan Jeesuksen kautta ihminen voi saada iankaikkisen elämän.
26 Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'
Siis uskossa kuolleitten ja jumalattomien välissä on juopa, jota ei voi ylittää. Kääntymyksen on tapahduttava maanpäällisen elämän aikana. Se on tietoinen ja julkinen valinta. Raamattu sanoo, että kuolleet ovat sheolissa (hades), he "nukkuvat" eivätkä tiedä mitään. Raamatun mukaan kaikilla on sama kohtalo, vanhurskailla ja väärillä - kaikki kuolevat, mutta ainoastaan vanhurskailla on ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän toivo.
1 For all this I noted, and I ascertained all this: that the actions of even the righteous and the wise are determined by Go
2
- none! For the same fate is in store for all; for the righteous, and
for the wicked: for the good and pure, and for the impure; for him who
sacrifices, and for him who does not; for him who is pleasing, and for
him who is displeasing; and for him who swears, and for him who shuns
oaths
3 That is the sad thing about all that goes on under
the sun; that the same fate is in store for all. (Not only that, but
men's hearts are full of sadness, and their minds of madness, while they
live; and then - to the dead!)
4 For he who is reckoned among the living has something to look forward to - even a live dog is better than a dead lion -
5
since the living know they will die. But the dead know nothing; they
have no more recompense, for even the memory of them has died.
6
Their loves, their hates, their jealousies have long since perished;
and they have no more share till the end of time in all that goes on
under the sun.
Saarn. 9:1-6 (JPS)
Paavali luotti vanhurskasten ylösnousemukseen:
14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä sitä tietä vaeltaen, jota he lahkoksi sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa,
15 Pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä (juutalaiset) itsekin odottavat, sekä vanhurskasten että vääräin
Apt. 24.14-15
22 Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti;
23 eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta.
24 Sillä toivossa me olemme pelastetut, mutta toivo, jonka näkee täyttyneen, ei ole mikään toivo; kuinka kukaan sitä toivoo, minkä näkee?
25 Mutta jos toivomme, mitä emme näe, niin me odotamme sitä kärsivällisyydellä.
Room. 8:22-25
16 Mutta pysy erilläsi epäpyhistä ja tyhjistä puheista, sillä niiden puhujat menevät yhä pitemmälle jumalattomuudessa,
17 ja heidän puheensa jäytää ympäristöään niinkuin syöpä. Niitä ovat Hymeneus ja Filetus,
18 jotka ovat totuudesta eksyneet, kun sanovat, että ylösnousemus jo on tapahtunut, ja he turmelevat useiden uskon.
2. Tim. 2:16-18
Se ei ole vielä tapahtunut. Ihminen on tässä ajassa kuolevainen, vaikka olisikin uudestisyntynyt. Siinä on se ihme, että Jeesus on luvannut herättää meidät kuolleista "viimeisenä päivänä".
27 Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen (erotao) sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon
erotao 2065 (58)
1) to question
2) to ask
2a) to request, entreat, beg, beseech
28 - sillä minulla on viisi veljeä - todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'.
29 Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses (Toora, laki, opetus) ja profeetat; kuulkoot niitä'.
30 Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'.
31 Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."
Luuk. 16
Keskustellessaan fariseusten kanssa Jeesus opetti heitä vertauksilla, joiden päähenkilöt olivat fiktiivisiä mutta tiettyjä hahmoja. Joidenkin päivien kulttua tämän keskustelun jälkeen Jeesus ristiinnaulittiin ja siitä kolmen päivän kuluttua Jumala herätti hänet kuolleista. Monet eivät siltikään uskoneet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti