Esimerkki 1.
Taustaa: Efesolaiskirjeen viidennessä luvussa Paavali opettaa miehen ja vaimon välisestä suhteesta ja vertaa sitä Kristuksen ja seurakunnan suhteeseen. Luvussa 6 Paavali jatkaa opetustaan lasten ja vanhempien välisestä suhteesta ja vielä palvelijan ja isännän välisestä suhteesta. Paavali jatkaa ohjeita koko seurakunnalle:
10 Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa.
11 Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää PERKELEEN (diabolos) kavalat juonet (methodeia).
12 Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia (mielenlinnakkeita) vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita (systeemi) vastaan, pahuuden (poneria) henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.13 Sentähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana (poneros) päivänä tehdä vastarintaa (synnille) ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä.
Ef. 6:11-13
Jumalan sota-asu on hengellinen ja se on ainoa todellinen suoja DIABOLOSTA vastaan.
MINÄ on lihallinen ja se täytyy naulita ristille, jotta voisin pukeutua hengelliseen sota-asuun. Lihallinen MINÄ ei voi olla täynnä Pyhää henkeä.
Esimerkki 2.
Taustaa: 1Piet. 4. Paavali puhuu vainoista ja siitä, miten uskovat joutuvat hyväntekijöinä kärsimään vainoa ja, että tuomio alkaa Jumalan huoneesta. Luvussa 5 on opetusta vanhimmille, että kaitsisivat laumaa ollen esikuvina, ei herroina eikä rahan tähden. Paavali jatkaa ohjeilla nuoremmille ja sen jälkeen koko seurakunnalle yhteisesti:
5 Samoin te, nuoremmat, olkaa vanhemmille alamaiset ja pukeutukaa kaikki keskinäiseen nöyryyteen, sillä "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon".
6 Nöyrtykää siis Jumalan väkevän käden alle, että hän ajallansa teidät korottaisi,
7 ja "heittäkää kaikki murheenne hänen päällensä, sillä hän pitää teistä huolen".
8 Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne (antidikos), perkele (diabolos), käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä.
9 Vastustakaa häntä lujina uskossa, tietäen, että samat kärsimykset (pathema) täytyy teidän veljiennekin maailmassa kestää.1Piet. 5:5-9
pathema (subst.neut.) 3804 (16) - läpikäytävä koettelemus, vaikeus, ahdistus, kärsimys. Kestäminen, läpikäyminen
from a presumed derivative of 3806; something undergone, i.e. hardship or pain; subjectively, an emotion or influence:-- affection, affliction, motion, suffering.
1) that which one suffers or has suffered
1a) externally, a suffering, misfortune, calamity, evil, affliction
1a1) of the sufferings of Christ
1a2) also the afflictions which Christians must undergo in behalf of the same cause which Christ patiently endured
1b) of an inward state, an affliction, passion
2) an enduring, undergoing, suffering
Room. 7:5, 8:18
2Kor. 1:5-7
Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen (pathema) ja haluineen.
Gal. 5:24
Filipp. 3:10
Kol. 1:24
2Tim. 3:11
Hepr. 2:9-10, 10:32
1Piet. 1:11, 4:13, 5:1, 5:9
DIABOLOS käy ympäri ja etsii kenet hän saisi niellä, kenellä olisi puutteellinen sota-asu päällään. Pukeutukaa keskinäiseen nöyryyteen.., nöyrtykää Jumalan käden alle.., valvokaa.. MINÄ on lihallinen eikä se tahdo nöyrtyä. Vastustakaa HÄNTÄ lujina uskossa... jokaisella veljellä ja sisarella on SAMAT vaivat ja himot vastustettavana tässä maailmassa.
Esimerkki 3.
Taustaa: Mistä tulevat taistelut ja mistä riidat teidän keskuudessanne? Eikö teidän (lihanne) himoistanne, jotka sotivat (lihallisissa) jäsenissänne? (jae 1)
7 Olkaa siis Jumalalle alamaiset (alistukaa, nöyrtykää Jumalan auktoriteetin alle); mutta vastustakaa perkelettä (lihallisuutta), niin se teistä pakenee.
8 Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, te syntiset, ja tehkää sydämenne puhtaiksi, te kaksimieliset.
9 Tuntekaa kurjuutenne ja murehtikaa ja itkekää; naurunne muuttukoon murheeksi ja ilonne suruksi.
Jaak. 4:7-9
DIABOLOSTA on vastustettava niin se pakenee. Sen sijaan VANHA MINÄ vastustaa uutta luomusta, koska se on tottunut hallitsemaan ihmisen ajatuksia, himoja ja tekoja. "Teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten" (Ef. 4:22). Uudelle luomukselle täytyy tietoisesti raivata tilaa, mieli täytyy uudistaa Jumalan sanalla ja lihan teot ja tavat täytyy hyljätä.
3 Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan mukaan sodi;
4 sillä meidän sota-aseemme eivät ole lihalliset, vaan ne ovat voimalliset Jumalan edessä hajottamaan maahan (MINÄN) linnoituksia.
5 Me hajotamme maahan (MINÄN) järjen päätelmät ja jokaisen (MINÄN) varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle
6 ja olemme valmiit rankaisemaan kaikkea tottelemattomuutta, kunhan te ensin olette täysin kuuliaisiksi tulleet.
2Kor. 10:1-6
Järjen päätelmät ja varustukset ovat mielenlinnakkeita, joista vanha MINÄ pitää kiinni kynsin hampain. Jokainen ajatus tulee alistaa Kristukselle.
26 "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli,
27 Älkääkä antako perkeleelle (=MINÄLLE) sijaa.
Ef. 4:26-27
SE VANHA KÄÄRME
Mitä kauemmin olen tutkinut näitä, sitä enemmän minusta näyttää että 'satan' ja 'diabolos' olisivat personoidun näkymättömän pahan salanimiä, jotka viittaisivat ihmisen (omaan) lihallisuuteen, jota hallitsee MINÄ. Lihan hallintavallalla tarkoitan sitä, että ihmisen toimintaa motivoi hänen oma laskelmoitu etunsa, tahtonsa ja himonsa.
"Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu." (Room. 7:20). Sanotaan, että liha on liitossa 'vihollisen' kanssa. Syytämme 'vihollista' koska emme suostu itse ottamaan vastuuta omista synnillisistä valinnoistamme. Sehän on Eedenin synti; "En minä, vaan Käärme on syyllinen!" Syntiinlankeemuksessa Adam (ja Eeva) vajosi omaan lihaansa, omaan viisauteensa; omaan ylpeyteensä.
Jokainen luonnollinen ihminen on lihallinen, lihansa vallassa, koska hänessä ei ole Pyhää henkeä. Raamattu sanoo, että lihassa ei ole mitään hyvää Jumalan edessä. Uudestisyntynyt uskova ei ole automaattisesti Pyhän hengen valtaama, vaan hän toteuttaa omia lihallisia himojaan ja päämääriään ellei hän tietoisesti hänessä asuvan Pyhän hengen voimaannuttamana kuoleta lihallisuuttaan. Raamattu lupaa, että se on mahdollista. Uudestisyntyneen uskovan ei tarvitse jäädä 'viheliäiseen' tilaan palvelemaan 'tämmöisenään' synnin lakia (Room. 7), vaan hän voi hengen kautta saada voiton lihastaan ja kuolettaa sen (Room.8). Viheliäisen uskovan on mahdotonta olla täynnä pyhää henkeä.
VALEPUVUSSA
13 Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.
14 Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
15 Ei ole siis paljon, jos hänen (vastustuksen) palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.
2Kor. 11:13-15
Vanhassa testamentissa 'satan', eli 'vastustaja' ilmestyi Bileamin ja aasin eteen enkelin hahmossa. Enkeli ei ollut paha, vaan hän ainoastaan hoiti virkaansa, tehtävää, joka oli saanut Jumalalta; vastustaa (satan), siis estää Bileamin matka. 'Vastustaja' oli enkelin hahmossa.
Jeesus nuhteli Pietaria sanoen: "Mene pois minun edestäni, saatana (vastustaja), sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten" (Mark 8:33). Pietarin mielen linnakkeessa oli vastutus. 'Vastustaja' oli Pietarin hahmossa.
"Ananias, miksi on saatana täyttänyt sinun sydämesi, niin että koetit pettää Pyhää Henkeä ja kätkit osan maatilan hinnasta? (Apt. 5:3). 'Vastustaja' oli Ananiaan hahmossa.
SATANAS JA DIABOLOS
Satan (subst.mask.) 4566 (1Kor. 12:7) = sama kuin 4567
Satanas (subst. mask.) 4567 (36) - vastustaja. KJV on muutttanut heprean substantiivin erisnimeksi isolla alkukirjaimella ja personoinut sen. VT:ssa 'satan' ei ole erisnimi, vaan substantiivi määräisen artikkelin kanssa sekä verbi.
of Chaldee origin corresponding to 4566 (with the definite affix); the accuser
1) adversary (one who opposes another in purpose or act), the name given to
1a) the prince of evil spirits, the inveterate adversary of God and Christ
1a1) he incites apostasy from God and to sin
1a2) circumventing men by his wiles
1a3) the worshippers of idols are said to be under his control
1a4) by his demons he is able to take possession of men and inflict them with diseases
1a5) by God's assistance he is overcome
1a6) on Christ's return from heaven he will be bound with chains for a thousand years, but when the thousand years are finished he will walk the earth in yet greater power, but shortly after will be given over to eternal punishment
1b) a Satan-like man
Matt. 4:10, 12:26, 16:23, 1:13, 3:23, 3:26, 4:15, 8:33
Luuk. 4:8 (KR38 hävittänyt sanan kokonaan)
Luuk. 10:18, 11:18, 13:16, 22:3, 22:31
Joh. 13:27
Apt. 5:3, 26:18
Room. 16:20
1Kor. 5:5, 7:5
2Kor. 2:11, 11:14
1Tess. 2:18
2Tess. 2:9
1Tim. 1:20, 5:15
Ilm. 2:9, 2:13, 2:24, 3:9, 12:9, 20:2, 20:7
diabolos (adj.) 1228 (38) - herjaava, panetteleva, väärin syyttävä -> mustamaalaaja, väärä syyttäjä, panettelija
from 1225; a traducer; specially, Satan (compare 7854):--false accuser, devil, slanderer.
1) prone to slander, slanderous, accusing falsely
1a) a calumniator, false accuser, slanderer,
2) metaph. applied to a man who, by opposing the cause of God, may be said to act the part of the devil or to side with him
Matt. 4:1, 4:5, 4:8, 4:11, 13:39, 25:41
Luuk. 4:2-3, 4:5-6, 4:13, 8:12
Joh. 6:70, 8:44, 13:2
Apt. 10:38, 13:10
Ef. 4:27, 6:11
1Tim. 3:6-7, 3:11
2Tim. 2:26, 3:3
Tiit. 2:3
Hepr. 2:14
Jaak. 4:7
1Piet. 5:8
1Joh. 3:8, 3:10
Juuda 1:9
Ilm. 2:10, 12:9, 12:12, 20:2, 20:10
Kokeile vaihtaa 'diaboloksen' paikalle sana 'liha'. Se voisi olla synonyymi.
Sitten (Pyhä) Henki vei Jeesuksen ylös erämaahan perkeleen kiusattavaksi.
Matt. 4:1
Tai 'saatanan' kiusattavaksi: "Ja hän oli erämaassa neljäkymmentä päivää, ja saatana kiusasi häntä, ja hän oli petojen seassa; ja enkelit tekivät hänelle palvelusta." (Mark 1:13)
Silloin perkele otti hänet kanssansa pyhään kaupunkiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle
Matt. 4:5
Taas perkele otti hänet kanssansa sangen korkealle vuorelle ja näytti hänelle kaikki maailman valtakunnat ja niiden loiston
Matt. 4:8
Silloin perkele jätti hänet; ja katso, enkeleitä tuli hänen tykönsä, ja he tekivät hänelle palvelusta.
Matt. 4:11
Paaston tarkoitus on saada voitto LIHALLISUUDESTA.
Kasteen jälkeen Jeesus sai voiton LIHASTA 40 päivän paastossa.
Tätä et voi ymmärtää, jos pidät Jeesusta Jumalana.
Vihamies, joka ne kylvi, on perkele; elonaika on maailman loppu, ja leikkuumiehet ovat enkelit.
Matt. 13:39
Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
Matt. 25:41
2 ja perkele kiusasi häntä neljäkymmentä päivää. Eikä hän syönyt mitään niinä päivinä, mutta kun ne olivat päättyneet, tuli hänen nälkä.
3 Niin perkele sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin sano tälle kivelle, että se muuttuu leiväksi".
Luuk. 4:2-3
5 Ja perkele vei hänet korkealle vuorelle ja näytti hänelle yhdessä tuokiossa kaikki maailman valtakunnat
6 ja sanoi hänelle: "Sinulle minä annan kaiken tämän valtapiirin ja sen loiston, sillä minun haltuuni se on annettu, ja minä annan sen, kenelle tahdon.
Luuk. 4:5-6
Ja kun oli kaiken kiusattavansa kiusannut, poistui perkele hänen luotaan ajaksi.
Luuk. 4:13
Mitkä tien oheen putosivat, ovat ne, jotka kuulevat, mutta sitten perkele tulee ja ottaa sanan pois heidän sydämestään, etteivät he uskoisi ja pelastuisi.
Luuk. 8:12
Jeesus vastasi heille: "Enkö minä ole valinnut teitä, te kaksitoista? Ja yksi teistä on perkele."
Joh. 6:70
Te olette isästä perkeleestä, ja isänne (lihallisia) himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti (Adam, Kain), ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.
Joh. 8:44
Ja ehtoollisella oltaessa, kun perkele jo oli pannut Juudas Iskariotin, Simonin pojan, sydämeen, että hän kavaltaisi Jeesuksen (ja laskelmoi rikastuvansa siitä),
Joh. 13:2
Niin saatana meni Juudaaseen, jota kutsuttiin Iskariotiksi ja joka oli yksi niistä kahdestatoista.
Luuk. 22:3
te tiedätte, kuinka Jumala Pyhällä Hengellä ja voimalla oli voidellut Jeesuksen Nasaretilaisen, hänet, joka vaelsi ympäri ja teki hyvää ja paransi kaikki perkeleen valtaan joutuneet; sillä Jumala oli hänen kanssansa.
Apt. 10:38
ja sanoi: "Voi sinua, joka olet kaikkea vilppiä ja kavaluutta täynnä, sinä perkeleen sikiö, kaiken vanhurskauden vihollinen, etkö lakkaa vääristelemästä Herran suoria teitä?
Apt. 13:10
Älkääkä antako perkeleelle sijaa.
Ef. 4:27
Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen (oman lihan?) kavalat juonet.
Ef. 6:11
6 Älköön hän olko äsken kääntynyt, ettei hän paisuisi ja joutuisi perkeleen tuomion alaiseksi.
7 Ja hänellä tulee myös olla hyvä todistus ulkopuolella olevilta, ettei hän joutuisi häväistyksen alaiseksi eikä perkeleen paulaan.
1Tim. 3:6-7
Samoin tulee vaimojen olla arvokkaita, ei panettelijoita (diabolos), vaan raittiita, uskollisia kaikessa.
1Tim. 3:11
ja selviävät perkeleen (oman lihansa?) pauloista, joka on heidät vanginnut tahtoansa tekemään.
2Tim. 2:26
rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä,
2Tim. 3:3
niin myös vanhat naiset olkoot käytöksessään niinkuin pyhien sopii, ei panettelijoita, ei paljon viinin orjia, vaan hyvään neuvojia,
Tiit. 2:3
Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on: perkeleen (synnin palkka on kuolema),
Hepr. 2:14
Olkaa siis Jumalalle alamaiset; mutta vastustakaa perkelettä (lihaanne), niin se teistä pakenee.
Jaak. 4:7
Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä.
1Piet. 5:8
Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.
1Joh. 3:8
Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta.
1Joh. 3:10
Mutta ei ylienkeli Miikaelkaan, kun riiteli ja väitteli perkeleen kanssa Mooseksen ruumiista, rohjennut lausua herjaavaa tuomiota, vaan sanoi: "Rangaiskoon sinua Herra!"
Juuda 1:9
Älä pelkää sitä, mitä tulet kärsimään. Katso, perkele on heittävä muutamia teistä vankeuteen, että teidät pantaisiin koetukselle, ja teidän on oltava ahdistuksessa kymmenen päivää. Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle elämän kruunun.
Ilm. 2:10
Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin
Ilm. 12:9
myös Ilm. 20:2; 'diabolos' tai 'satanas', näyttää olevan sama asia. "Lohikäärme, se vanha käärme, joka on perkele ja saatana"
Sentähden riemuitkaa, taivaat, ja te, jotka niissä asutte! Voi maata ja merta, sillä perkele on astunut alas teidän luoksenne pitäen suurta vihaa, koska hän tietää, että hänellä on vähän aikaa!"
Ilm. 12:12
Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi
Ilm. 20:2
Ja perkele, heidän
Ilm. 20:10
Se on mokoman DIABOLOKSEN loppu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti