lauantai 24. helmikuuta 2024

Mykkä juhta esti profeetan mielettömyyden

15 He ovat hyljänneet suoran tien, ovat eksyneet ja seuranneet Bileamin, Beorin pojan, tietä, hänen, joka rakasti vääryyden palkkaa,
16 mutta sai rikkomuksestaan ojennuksen: mykkä juhta puhui ihmisen äänellä ja esti profeetan mielettömyyden.

2. Piet. 2:15-16

Jumala lähetti enkelinsä Bileamin tielle saatanaksi, vastustajaksi. Enkeli on täysin alisteinen Jumalan tahdolle eikä toimi omien suunnitelmiensa mukaisesti. VTssa ei löydy jaetta, jossa persoonallinen paha Saatana taistelisi Jumalaa ja ihmiskuntaa vastaan. Pahuus on sisäänrakennettuna ihmisen syntiinlangenneessa luonnossa ja enkelit toimivat yhteistyössä Jumalan tahdon ja käskyn mukaisesti.

Jumala on pitkämielinen ja suuri armossa, mutta kun Hänen vihansa syttyy, tulee Hänestä itsestään vastustaja eli saatana. Jumala koetteli Bileamia koska tunsi hänen suunnitelmansa perimmäisen tarkoituksen. Myös Bileam tiesi Jumalan tahdon, mutta kävi kauppaa itsensä, oman rahanhimonsa kanssa. Jumala itse sanoi Bileamille "mene", ja kun Bileam lähti, syttyi Jumalan viha.

20 Niin Jumala tuli Bileamin tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Jos nämä miehet ovat tulleet kutsumaan sinua, niin nouse ja lähde heidän kanssaan, mutta tee vain se, mitä minä sinulle sanon".
21 Ja Bileam nousi aamulla, satuloi aasintammansa ja lähti matkaan Mooabin päämiesten kanssa.
22 Mutta kun hän lähti, syttyi Jumalan viha, ja Herran enkeli asettui tielle estämään häntä
(satan 7854 - olemaan vastustaja), hänen ratsastaessaan aasintammallaan, kaksi palvelijaa mukanansa.
4Moos. 22:20-22


22 And God’s anger was kindled because he went: and the angel of the Lord stood in the way for an adversary (satan 7854) against him. Now he was riding upon his ass, and his two servants were with him. (KJV)


32 Niin Herran enkeli sanoi hänelle: "Minkätähden olet lyönyt aasintammaasi jo kolme kertaa? Katso, minä olen tullut sinua estämään (satan 7854 - olemaan vastustaja), sillä ajattelemattomasti sinä olet lähtenyt tälle matkalle vastoin minun tahtoani.
33 Mutta aasintamma näki minut ja on väistynyt minun edestäni jo kolme kertaa. Ja jos se ei olisi väistynyt minun edestäni, niin minä olisin surmannut sinut, mutta jättänyt sen elämään."
34 Niin Bileam vastasi Herran enkelille: "Minä olen tehnyt syntiä; sillä minä en tiennyt, että sinä olit asettunut minua vastaan tielle. Mutta jos tämä ei ole sinulle mieleen, niin minä nyt palaan takaisin."

4Moos. 22:32-34

 Vastaavanlainen ajatus löytyy 2. Samuelin kirjasta. 

Jumalan viha syttyi Israelia kohtaan ja Hän yllytti Daavidin laskemaan Israelin. Daavid tiesi tekevänsä väärin ja Jooab varoitti häntä, mutta Daavid lähetti heidät silti.

1 Mutta Herran viha syttyi taas Israelia kohtaan, niin että hän yllytti Daavidin heitä vastaan, sanoen: "Mene ja laske Israel ja Juuda".
2 Niin kuningas sanoi Jooabille, sotajoukon päällikölle, joka oli hänen luonaan: "Kiertele kaikki Israelin sukukunnat Daanista Beersebaan asti, ja pitäkää kansan katselmus, että minä saisin tietää kansan lukumäärän".
3 Jooab vastasi kuninkaalle: "Herra, sinun Jumalasi, lisätköön kansan, olkoon se kuinka suuri tahansa, satakertaiseksi, ja saakoon herrani, kuningas, nähdä sen omin silmin. Mutta miksi herrani, kuningas, haluaa sellaista?"
4 Kuitenkin kuninkaan sana velvoitti Jooabia ja sotapäällikköjä; niin Jooab ja sotapäälliköt lähtivät kuninkaan luota pitämään Israelin kansan katselmusta.

2. Sam. 24:1-4

Daavid tiesi koko ajan tekevänsä väärin, silti hän kävi kauppaa oman ylpeytensä kanssa. Jumala itse yllytti häntä koetellakseen Daavidin mieltä. Jumala itse tuli Daavidille saatanaksi, vastustajaksi. 

Sama kertomus toistetaan 1. Aikakirjan 21 luvussa. Jumalaa sanotaan siinä saatanaksi.

1 Mutta saatana nousi Israelia vastaan ja yllytti Daavidin laskemaan Israelin.

Jumala itse tappoi enkelinsä käden kautta rutolla 70. 0000 miestä Daanista Bersebaan.

10 Mutta Daavidin omatunto soimasi häntä, sittenkuin hän oli laskenut kansan, ja Daavid sanoi Herralle: "Minä olen tehnyt suuren synnin tehdessäni tämän; mutta anna nyt, Herra, anteeksi palvelijasi rikos, sillä minä olen menetellyt ylen tyhmästi".
11 Ja kun Daavid aamulla nousi, oli profeetta Gaadille, Daavidin näkijälle, tullut tämä Herran sana:
12 "Mene ja puhu Daavidille: Näin sanoo Herra: Kolme ehtoa minä asetan sinun eteesi; valitse yksi niistä, niin minä teen sen sinulle".
13 Niin Gaad meni Daavidin tykö, ilmoitti ja sanoi hänelle: "Tuleeko nälkä seitsemäksi vuodeksi sinun maahasi, vai pakenetko sinä kolme kuukautta vihollisiasi, jotka ajavat sinua takaa, vai tuleeko rutto sinun maahasi kolmeksi päiväksi? Mieti nyt ja katso, mitä minä vastaan hänelle, joka minut lähetti."
14 Daavid vastasi Gaadille: "Minä olen suuressa hädässä. Me tahdomme langeta Herran käsiin, sillä hänen laupeutensa on suuri; ihmisten käsiin minä en tahdo langeta."
15 Niin Herra antoi ruton tulla Israeliin, aamusta alkaen määrättyyn aikaan asti; ja kansaa kuoli Daanista Beersebaan asti seitsemänkymmentä tuhatta miestä.
16 Mutta kun enkeli ojensi kätensä Jerusalemia kohti tuhotaksensa sen, katui Herra sitä pahaa ja sanoi enkelille, joka kansaa tuhosi: "Jo riittää; laske kätesi alas". Ja Herran enkeli oli silloin jebusilaisen Araunan puimatantereen luona.

2. Sam. 24:10-16


satan (subst.) 7854 (27) - vastustaja
from 7853; an opponent
1) adversary, one who withstands
1a) adversary (in general-personal or national)

4Moos. 22:22, 22:32
1Sam. 29:4
2Sam. 19:22
1Kun. 5:4, 11:14, 11:23, 11:25
1Aik. 21:1
Job 1:6-9, 1:12, 2:1-4, 2:6-7
Ps. 109:6
Sak. 3:1-2

satan (verbi) 7853 (6) - vastustaa, olla/toimia vastustajana,
a primitive root; to attack, (figuratively) accuse:--(be an) adversary, resist.
1) (Qal) to be or act as an adversary, resist, oppose

Ps. 38:20, 71:13, 109:4, 109:20, 109:29
Sak. 3:1


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti