keskiviikko 12. marraskuuta 2025

Jumala ei ole Karitsa, eikä Karitsa ole Jumala

https://www.biblicalunitarian.com/articles/in-the-book-of-revelation-god-is-not-the-lamb-and-the-lamb-is-not-god

Ilmestyskirja on "Jeesuksen Kristuksen ilmoitus, jonka  Jumala antoi hänelle" (1:1). Aivan ensimmäisestä jakeesta lähtien meille kerrotaan, että Jeesus ei ole Jumala. Jumala on eri asia kuin Jeesus. Jeesuksen Kristuksen Jumala  antoi  tämän  ilmoituksen Jeesukselle Kristukselle.

Ilm 1:5-6 Jeesus Kristus on "uskollinen todistaja, kuolleiden esikoinen ja maan päällä olevien kuninkaiden hallitsija". Jeesus "rakastaa meitä ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen..."

Ilmestyskirjassa Isä on Jeesuksen Kristuksen Jumala, aivan kuten muutkin Raamatun kohdat todistavat monta kertaa (esim. Joh. 20:17; Room. 15:6; 2Kor. 1:3; 11:31; Ef. 1:3, 17; 1. Piet. 1:3). Jeesus sanoi Sardeen seurakunnalle, että heidän tekonsa eivät olleet täydellisiä  hänen Jumalansa edessä (3:2). Jeesus viittasi  yhdessä jakeessa (3:12) neljä kertaa "minun Jumalani". 

Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni. Ilm 3:12


Tämä on ylösnoussut, kirkastettu Jeesus Kristus, joka puhuu ja joka on Jumalan oikealla puolella.  Jeesuksella Kristuksella on Jumala.

Toisin sanoen, Ilmestyskirjassa Jeesus Kristus erotetaan paitsi Isästä, myös Jumalasta.

Ilmestyskirja tekee selkeän eron Kaikkivaltiaan Jumalan, ”valtaistuimella istuvan” (Ilm 4), ja ”Karitsan, joka seisoo ikään kuin teurastettuna” (Ilm 5), ​​välillä. Näitä kahta ei koskaan sekoiteta. Karitsa ei ole Jumala (joka istuu valtaistuimella), eikä Jumala ole Karitsa. Luvun 4 Jumalaa palvotaan, koska Hän on Jumala, joka loi kaiken. Luvun 5 Karitsaa ei palvota siksi, että hän on Jumala, vaan koska hänet teurastettiin ja hän verellään lunasti ihmiset Jumalalle  (5:10).

Voimme kaikki olla yhtä mieltä siitä, että Ilm 5:6 mainittu ”seisoi Karitsa, ikäänkuin teurastettu”, on Jeesus Messias, joka teurastettiin, mutta herätettiin sitten kuolleista. Jumala sitä vastoin ei kuole eikä herätetä kuolleista.

Ja minä näin, että valtaistuimen ja niiden neljän olennon ja vanhinten keskellä seisoi Karitsa, ikäänkuin teurastettu; sillä oli seitsemän sarvea ja seitsemän silmää, jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä, lähetetyt kaikkeen maailmaan.
Ilm 5:6

And I beheld, and, lo, in the midst of the throne and of the four beasts, and in the midst of the elders, stood a Lamb as it had been slain, having seven horns and seven eyes, which are the seven Spirits of God sent forth into all the earth. (KJV) 


Huomaa, kuinka Karitsa erotetaan jatkuvasti Jumalasta, joka istuu valtaistuimella. Toisin sanoen Jumala ei ole Karitsa, eikä Karitsa ole Jumala:

Hänelle, joka valtaistuimella istuu,  ja  Karitsalle ylistys, kunnia, kirkkaus ja voima aina ja iankaikkisesti!"
Ilm. 5:13

Langetkaa meidän päällemme ja kätkekää meidät valtaistuimella istuvan kasvoilta  ja  Karitsan vihalta."
Ilm. 6:16

Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, jota kukaan ei voinut laskea... seisovan valtaistuimen edessä  ja Karitsan edessä puettuina valkoisiin vaatteisiin, ja heillä oli palmunoksia käsissään."
Ilm. 7:9

...huutaen suurella äänellä: "Pelastus kuuluu Jumalallemme, joka valtaistuimella istuu,  ja  Karitsalle!"
Ilm. 7:10

Sama ero Jumalan ja Karitsan välillä tehdään Ilm 7:17, 14:4, 15:3, 21:22, 21:23, 22:1 ja 22:3. Ilmestyskirjan monissa muissa kohdissa Jeesus Kristus ja Jeesusta Kristusta edustavat symbolit erotetaan Jumalasta (esim. Ilm. 11:15, 12:5).

Ilmestyskirjan kaksi viimeistä viittausta Jumalaan ja Karitsaan (Ilm. 22:1 ja 22:3) sisältävät ilmauksen ”Jumalan ja Karitsan valtaistuin”. Jotkut kolminaisuusopin kannattajat väittävät, että tämä ilmaus osoittaa Karitsan olevan Jumala. Mutta tämä oletus on väärä useista syistä:

1. Myös näissä jakeissa Jumala erotetaan Karitsasta. Kuka tahansa Jumala onkin, hän ei ole Karitsa. Karitsa ei ole Jumala, eikä Jumala ole Karitsa. Karitsa teurastettiin ja herätettiin kuolleista. Jumalaa ei teurasteta ja herätetä kuolleista.
    
2. Tämä virheellinen tulkinta jättää huomiotta kaikki muut Ilmestyskirjan viittaukset, jotka myös tekevät eron Jumalan ja Karitsan välillä ja jotka toteavat, että Karitsalla on Jumala.

3. Karitsa jakaa Jumalan valtaistuimen, koska Jumala on suonut tämän Karitsalle: "hän on hallitseva... niin kuin minä  olen saanut  vallan Isältäni" (Ilm. 2:27, 3:21, vrt. Matt. 28:18). Vertailun vuoksi Herra Jumala asetti sekä Daavidin että Salomon valtaistuimelleen. 

Ja Salomo istui Herran (Yehovah 3068) valtaistuimelle kuninkaaksi isänsä Daavidin sijaan, ja hän menestyi; ja koko Israel totteli häntä.
1Aik 29:23
    
Then Solomon sat on the throne of the Lord as king instead of David his father, and prospered; and all Israel obeyed him. (KJV) 

Mutta ei kumpikaan, Daavid tai Salomo, ei ollut Jumala vain siksi, että Jumala oli antanut heille oikeuden hallita Jumalan edustajina Jumalan valtaistuimella. Jumalan valittuina, voideltuina kuninkaina Daavid ja Salomo saivat istua Jumalan valtaistuimella. Niin on myös ylösnousseella Jeesuksella Kristuksella.


Ilmestyskirjasta käy selvästi ilmi, että Jeesus Kristus, teurastettu Karitsa, joka elää nyt, esikoinen kuolleista, Jumalan luomakunnan alku, ei ole Jumala.

Joskus kolminaisuusopin kannattajat sanovat, että Kristuksen jumaluus paljastui apostoleille vähitellen tai progressiivisesti. Jos näin olisi, meidän pitäisi odottaa löytävämme Jeesuksen selkeästi Jumalana esiteltävän Ilmestyskirjassa, Uuden testamentin viimeisessä kirjassa. Näin ei kuitenkaan ole. Sen sijaan Ilmestyskirja tekee eron Jumalan ja Jeesuksen välillä. Ilmestyskirja kertoo meille, että Jumala ei ole Jeesus eikä Jeesus ole Jumala.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti