lauantai 1. lokakuuta 2011

Eukaristia

 Eukaristia tarkoittaa kirkkokielessä ehtoollista.

Löysin Raamatusta  kreikankielisen sanan 'eucharistia' (ευχαριστια), joka tarkoittaa 'kiitos', 'kiitollisuus' (thankfulness, the giving of thanks). Se on siis substantiivi.

Nykykreikaksi 'kiitos' on 'efcharistó (ευχαριστώ).

Ehtoollisen yhteydessä kiittämisestä käytetään sanaa 'eucharisteo' (ευχαριστεω) (to be grateful, feel thankful, give thanks) 'olla kiitollinen, tuntea kiitollisuutta, antaa kiitos'. Sana on siis verbi. 

Kirkon sana 'eukaristia' ei juonna juuriaan leipään eikä leivän murtoon, vaan kiitämiseen.


###

"Ja kun hetki tuli, asettui hän aterialle ja apostolit hänen kanssansa. Ja hän sanoi heille: "Minä olen halajamalla halannut syödä tämän pääsiäislampaan teidän kanssanne, ennenkuin minä kärsin; sillä minä sanon teille, etten minä sitä enää syö, ennenkuin sen täyttymys tapahtuu Jumalan valtakunnassa". Ja hän otti maljan, kiitti ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne. Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee." Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun MUISTOKSENI." Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan." Luuk. 22:14-20

"Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni". Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni". Sillä niin USEIN kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te JULISTATTE HERRAN KUOLEMAA, SIIHEN ASTI KUIN HÄN TULEE. Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta; sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa. Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois. Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi; mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi." 1. Kor. 11:23-32

###

Siis julistamme Hänen kuolemaansa, ei seimivauvan syntymää.

Kirkkoisät ovat kehittäneet Jeesuksen asettaman ehtoollisen ihan omaan muotoonsa, joka ei ole linjassa Raamatun ilmoituksen kanssa. Nimikristitylle kirkkokansalle on esimerkiksi uskoteltu, että he ehtoollisella syövät ja juovat syntinsä anteeksi. Myös lapsikasteen valheet kukevat näissäkin opeissa mukana.

Luterilainen sivusto väittää:
"Ehtoollista nauttimalla pysymme Kristuksessa ja hän pysyy meissä. Kristuksen ruumis, elämän leipä, ruokkii ja vahvistaa kasteessa alkanutta hengellistä elämää."


Hengellinen elämä ei ala lapsikasteessa, vaan uudestisyntymisessä ylhäältä. Se on tietoinen valinta lähteä seuraamaan Jeesusta. On mahdotonta pysyä Kristuksessa, jos ei ole vielä hänen kauttaan edes uudestisyntynyt!
Kirkkokunnasta riippuen on traditioon mahdutettu monenlaisia noituuksia ja "pyhää" rekvisiittaa, menot ovat päivitettyä toisintoa pakanauskontojen riiteistä.

"Dionysos-mysteerioissa paloiteltiin ja syötiin Dionysos-jumalaa symboloiva härkä, joka oli Dionysoksen inkarnaatio eli lihaksi tullut jumala. Liha syötiin raakana ja veri juotiin. Historioitsija Plutarkhos (k. 120-luvulla) kertoo, että vielä tuolloin uhrilampaan liha syötiin raakana ja veri juotiin.

Dionysos-kultista kehittyneessä orfilaisuudessa uhrin syöminen tuotti välittömän jumalyhteyden lisäksi syntien anteeksisaamisen ja turvasi kuolemanjälkeisen autuuden.

Myöhäisantiikin eleusilaisissa mysteerioissa käytettiin lihan ja veren tilalla jo leipää, vettä ja viiniä."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ehtoollinen

###

Luterilaisen kirkon ehtoollisleipä on nimeltään 'öylätti', joka tulee latinan sanasta 'oblatum', suomennettuna 'eteen kannettu'. Jokainen osallistuja saa oman öylättinsä, joten siinä ei edes ole kysymys raamatullisesta 'leivän murtamisesta', osallisuudesta yhteen leipään. Luterilaisen 'messun' ehtoolliseen saa ottaa osaa jokainen konfirmoitu kirkon jäsen. Käytännössä kirkko tuskin rajoittaa kenenkään ehtoolliseen osallistumista.

###

"Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen? Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta YHDESTÄ LEIVÄSTÄ OSALLISET.." 1. Kor. 10:16-17

 ###

Uudestisyntyneiden uskovien pitäisi KAVAHTAA luterilaista ja kaikkia muitakin sekakansan (joissa on mukana uskosta osattomia) ehtoollisyhteyksiä. Ehtoollisyhteys on Raamatun mukaan tarkoitettu ainoastaan uudestisyntyneille uskoville, niille, jotka myös pysyvät raamatullisella tiellä. Uudestisyntynyt uskova sekakansan ehtoollisella syö ja juo tuomioksensa, samoin kuin jos hän synnin taakoittamana osallistuu uskovien ehtoollisyhteyteen.

###

"..Katsokaa luonnollista Israelia; eivätkö ne, jotka syövät uhreja, ole alttarista osalliset? Mitä siis sanon? Ettäkö epäjumalanuhri on jotakin, tai että epäjumala on jotakin? Ei, vaan että, MITÄ PAKANAT UHRAAVAT, SEN HE UHRAAVAT RIIVAAJILLE eivätkä Jumalalle; mutta minä en tahdo, että te tulette osallisiksi riivaajista. Ette voi juoda Herran maljasta ja riivaajien maljasta, ette voi olla osalliset Herran pöydästä ja riivaajien pöydästä." 1. Kor. 10:18-21

"Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä? Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa? Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat?" 2. Kor. 6:14-16

 

###
 
"Öylätti on pieni, n. yhden tuuman läpimitaltaan oleva ympyrämäinen pieni leipä. Se voi olla myös suuri, enimmillään jopa kuusi tuumaa. Suuret öylätit murretaan ehtoollisenvieton aikana, mutta pienempiäkin voidaan murtaa, mikäli öylätit eivät näytä riittävän ehtoollisvieraille. Ehtoollisella voidaan käyttää myös yhtä suurta ja joukkoa pienempiä öylättejä, mikä on yleistä erityisesti korkeakirkollisten pappien keskuudessa. Suurta öylättiä nimitetään myös papin leiväksi, koska tridentiinisessä messussa pappi söi ison leivän ja muut saivat pieniä öylättejä."

http://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%96yl%C3%A4tti


###

Katolisen kirkon happamaton, vehnäjauhoista ja vedestä valmistettu pyöreä ehtoollisleipä on nimeltään 'hostia', joka on latinaa ja tarkoittaa 'teurasuhri'. Roomalaiskatolisessa messussa yleensä vain messua viettävä pappi juo maljasta ja kansalle jaetaan 'kommuunio' pelkän leivän muodossa.

Katolisen kirkon opin mukaan ehtoollisleipä ja -viini konsekroidaan asetussanoilla, jolloin ne katolisten mielestä muuttuvat Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Tällä perusteella katolinen kirkko väittääkin, että joka nauttii pelkän hostian, ”saa eukaristian armon koko hedelmän” (Katolinen katekismus, 1390), vaikkei hän joisikaan maljasta. Ehtoollinen jaetaan katolisessa kirkossa ainoastaan kirkon omille jäsenille. (edes yksi hyvä asia!)

http://www.catholic.fi/usko/sakr/eukaristia.htm



Roomalaiskatolisessa kirkossa konsekroitua hostiaa säilytetään tabernaakkelikaapissa, koska kirkon uskomuksen mukaan leipä on peruuttamattomasti muuttunut Kristuksen ruumiiksi. Tabernaakkelikaappeja on uskonpuhdistuksen jälkeenkin jäänyt myös vanhoihin luterilaisiin kirkkoihin, kuten Naantalin kirkkoon, josta olen kuvan ottanut.

###

Ortodoksikirkon ehtoollisleipä on nimeltään 'prosfora' tai 'proskura', joka on hiivalla nostatettu vaalea leipä, joita on peräti viisi kappaletta.  Kirkon opin mukaan niistä leikataan keihästä muistuttavalla pienellä veitsellä tietty määrä, tietyn mallisia paloja ja laitetaan tiettyyn järjestykseen diskokseksi nimetylle lautaselle. Osansa saa niin Jumalan äiti, kirkon rakentajat kuin muistelukirjan kuolleetkin.

Ortodoksikirkon opin mukaan leipäpalaset ja viini muuttuvat epikleesirukouksessa Pyhän Hengen vaikutuksesta konkreettisesti Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Leipäpalat sekoitetaan ehtoollismaljassa viinin joukkoon ja pappi tai piispa jakaa ne osallistujille lusikalla suoraan suuhun. Ehtoollinen jaetaan ortodoksikirkossa ainoastaan kirkon jäsenille, mikä on hyvä asia, ettei niihin noituuksiin päästetä ulkopuolisia.

http://www.ortodoksi.net/index.php/Ehtoollinen

"Ortodoksinen kirkko opettaa, että siunatut aineet pysyvät Kristuksen ruumiina. Luterilaisessa kirkossa ei ole konsensusta siitä, pysyyko öylätti jumalanpalveluksen jälkeen Kristuksen ruumiina. Vuoden 2009 Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Jumalanpalveluksen opas on sillä kannalla, että leipä pysyy Kristuksen ruumiina ja siihen on suhtauduttava kunnioittavasti. Luterilaisten eriävistä kannoista johtuen siunattujen aineiden jälkikäsittelystä on useita kantoja; ehkä yleisin tapa on käyttää siunatut aineet loppuun, mutta jotkut seurakunnat säilyttävät siunatut aineet erikseen ja jotkut sekoittavat ne siunaamattomiin."

http://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%96yl%C3%A4tti

 ###

Arvelen, että luterilaisen kirkon öylätti tulee lähivuosina vaihtamaan nimensä "hostiaksi", aivan kuten jumalanpalveluskin on jo muuttunut kirkkokansankin suussa "messuksi".

"Suomalaisesta kirkkokäsikirjasta sana "messu" poistettiin 1800-luvulla liian katolisena, palaten taas käyttöön vuoden 2001 kirkkokäsikirjassa, jossa evankelis-luterilainen kirkko on alkanut jälleen käyttää ehtoollisjumalanpalveluksista nimeä messu. Samalla jumalanpalvelusten kaavaan otettiin takaisin siitä lähinnä 1800-luvulla pois pudotettuja osia, ja näin palatiin taas lähemmäksi jakamattoman kirkon perintöä."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Messu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti