Eukaristia tarkoittaa kirkkokielessä ehtoollista.
Nykykreikaksi 'kiitos' on 'efcharistó (ευχαριστώ).
Ehtoollisen yhteydessä kiittämisestä käytetään sanaa 'eucharisteo' (ευχαριστεω) (to be grateful, feel thankful, give thanks) 'olla kiitollinen, tuntea kiitollisuutta, antaa kiitos'. Sana on siis verbi.
Kirkon sana 'eukaristia' ei juonna juuriaan leipään eikä leivän murtoon, vaan kiitämiseen.
"Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni". Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni". Sillä niin USEIN kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te JULISTATTE HERRAN KUOLEMAA, SIIHEN ASTI KUIN HÄN TULEE. Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta; sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa. Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois. Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi; mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi." 1. Kor. 11:23-32
Kirkkoisät ovat kehittäneet Jeesuksen asettaman ehtoollisen ihan omaan muotoonsa, joka ei ole linjassa Raamatun ilmoituksen kanssa. Nimikristitylle kirkkokansalle on esimerkiksi uskoteltu, että he ehtoollisella syövät ja juovat syntinsä anteeksi. Myös lapsikasteen valheet kukevat näissäkin opeissa mukana.
Luterilainen sivusto väittää:
Kirkkokunnasta riippuen on traditioon mahdutettu monenlaisia noituuksia ja "pyhää" rekvisiittaa, menot ovat päivitettyä toisintoa pakanauskontojen riiteistä.
Dionysos-kultista kehittyneessä orfilaisuudessa uhrin syöminen tuotti välittömän jumalyhteyden lisäksi syntien anteeksisaamisen ja turvasi kuolemanjälkeisen autuuden.
Myöhäisantiikin eleusilaisissa mysteerioissa käytettiin lihan ja veren tilalla jo leipää, vettä ja viiniä."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ehtoollinen
Luterilaisen kirkon ehtoollisleipä on nimeltään 'öylätti', joka tulee latinan sanasta 'oblatum', suomennettuna 'eteen kannettu'. Jokainen osallistuja saa oman öylättinsä, joten siinä ei edes ole kysymys raamatullisesta 'leivän murtamisesta', osallisuudesta yhteen leipään. Luterilaisen 'messun' ehtoolliseen saa ottaa osaa jokainen konfirmoitu kirkon jäsen. Käytännössä kirkko tuskin rajoittaa kenenkään ehtoolliseen osallistumista.
"Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen? Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta YHDESTÄ LEIVÄSTÄ OSALLISET.." 1. Kor. 10:16-17
"..Katsokaa luonnollista Israelia;
eivätkö ne, jotka syövät uhreja, ole alttarista osalliset? Mitä siis
sanon? Ettäkö epäjumalanuhri on jotakin, tai että epäjumala on jotakin?
Ei, vaan että, MITÄ PAKANAT UHRAAVAT, SEN HE UHRAAVAT RIIVAAJILLE
eivätkä Jumalalle; mutta minä en tahdo, että te tulette osallisiksi
riivaajista. Ette voi juoda Herran maljasta ja riivaajien maljasta,
ette voi olla osalliset Herran pöydästä ja riivaajien pöydästä." 1. Kor. 10:18-21
"Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä
yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja
vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä? Ja miten
sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on
uskottoman kanssa? Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja
epäjumalat?" 2. Kor. 6:14-16
http://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%96yl%C3%A4tti
Katolisen kirkon happamaton, vehnäjauhoista ja vedestä valmistettu pyöreä ehtoollisleipä on nimeltään 'hostia', joka on latinaa ja tarkoittaa 'teurasuhri'. Roomalaiskatolisessa messussa yleensä vain messua viettävä pappi juo maljasta ja kansalle jaetaan 'kommuunio' pelkän leivän muodossa.
Katolisen kirkon opin mukaan ehtoollisleipä ja -viini konsekroidaan asetussanoilla, jolloin ne katolisten mielestä muuttuvat Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Tällä perusteella katolinen kirkko väittääkin, että joka nauttii pelkän hostian, ”saa eukaristian armon koko hedelmän” (Katolinen katekismus, 1390), vaikkei hän joisikaan maljasta. Ehtoollinen jaetaan katolisessa kirkossa ainoastaan kirkon omille jäsenille. (edes yksi hyvä asia!)
http://www.catholic.fi/usko/sakr/eukaristia.htm
Roomalaiskatolisessa kirkossa konsekroitua hostiaa säilytetään tabernaakkelikaapissa, koska kirkon uskomuksen mukaan leipä on peruuttamattomasti muuttunut Kristuksen ruumiiksi. Tabernaakkelikaappeja on uskonpuhdistuksen jälkeenkin jäänyt myös vanhoihin luterilaisiin kirkkoihin, kuten Naantalin kirkkoon, josta olen kuvan ottanut.
Ortodoksikirkon ehtoollisleipä on nimeltään 'prosfora' tai 'proskura', joka on hiivalla nostatettu vaalea leipä, joita on peräti viisi kappaletta. Kirkon opin mukaan niistä leikataan keihästä muistuttavalla pienellä veitsellä tietty määrä, tietyn mallisia paloja ja laitetaan tiettyyn järjestykseen diskokseksi nimetylle lautaselle. Osansa saa niin Jumalan äiti, kirkon rakentajat kuin muistelukirjan kuolleetkin.
Ortodoksikirkon opin mukaan leipäpalaset ja viini muuttuvat epikleesirukouksessa Pyhän Hengen vaikutuksesta konkreettisesti Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Leipäpalat sekoitetaan ehtoollismaljassa viinin joukkoon ja pappi tai piispa jakaa ne osallistujille lusikalla suoraan suuhun. Ehtoollinen jaetaan ortodoksikirkossa ainoastaan kirkon jäsenille, mikä on hyvä asia, ettei niihin noituuksiin päästetä ulkopuolisia.
http://www.ortodoksi.net/index.php/Ehtoollinen
http://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%96yl%C3%A4tti
Arvelen, että luterilaisen kirkon öylätti tulee lähivuosina vaihtamaan nimensä "hostiaksi", aivan kuten jumalanpalveluskin on jo muuttunut kirkkokansankin suussa "messuksi".
http://fi.wikipedia.org/wiki/Messu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti