Sana "hypnoosi" on lyhenne James Braidin (1843) termistä "neuro-hypnotismi", joka tarkoittaa "hermosysteemin unta."
"Hypnos (muinaiskreikaksi Ὕπνος) oli kreikkalaisessa mytologiassa unen henkilöitymä, jonka roomalainen vastine oli Somnus. Hän oli Nyksin, yön, ja Ereboksen, pimeyden, poika, sekä Thanatoksen, kuoleman, kaksoisveli. Hänet kuvataan antiikin taiteessa parrakkaaksi mieheksi, jolla on siivet.
Joidenkin lähteiden mukaan unien henkilöitymät, tuhatlukuiset
oneirokset, olisivat Hypnoksen jälkeläisiä, mutta heidän kerrotaan
vanhemmissa lähteissä polveutuvan suoraan Nyksistä. Heistä mainitaan
nimeltä Morfeus, joka ilmoitti unissa ennustuksia, sekä Fobetor että Fantasos, jotka olivat valheellisten näkyjen ja haaveiden lähteitä.
Hypnos esiintyy myös tarinassa Endymionista, jonka Zeus oli tuominnut
ikuiseen uneen tämän rakastuttua Heraan. Useammin hänen mainitaan
saaneen toivoa Zeukselta mitä tahansa Selenen rakastuttua tähän, ja
Endymion oli itse valinnut ikuisen unen pysyen nuorena."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hypnos
Antiikin mytologiasta siis löytyy alkuperä monille nykysanoille, tässä
esimerkissä hypnoosi, morfiini ja fantasia. Hypnoosiin liittyvät
jumaluudet kuvaavat pelottavia ja ahdistavia asioita; yö, pimeys,
kuolema, valhe...
###
Hypnoosi tai transsi on muuttunut tajunnantila, syvä rentoutumisen tila unen ja valvetilan välimaastossa. Hypnoosi avaa tien ihmisen alitajuntaan ja edellyttää yleensä antautunutta mieltä. Hypnoosissa rauhoitetaan koko fyysinen ja psyykkinen olemus ja tietoisesti luodaan ajatuksista tyhjä mieli, joka on avoin vastaanottamaan mitä sinne syötetään. Hypnoosi voi olla ulkoapäin tuleva tai opittu itsehypnoosi, kuten esimerkiksi meditoidessa tapahtuu. Kun mieli on tyhjä, on tie auki demonisille voimille tulla sisälle.
"Meedioksi aikovan on opittava rentouttamaan ruumiinsa ja
keskittämään ajatuksensa yhteen pisteeseen, kunnes hän saavuttaa
passiivisen, itsehypnoosin kaltaisen tilan, jossa ei enää hallitse
ajatuksiaan. Henkilöstä tulee kuin automaatti, jonka kautta pahat henget
voivat toimia käyttäen hyväkseen hänen passiivista tilaansa."
- Raphael Gasson, entinen meedio
Hypnoosia voidaan pitää lähes kaikkien nykyisin vaikuttavien
psykoterapeuttisten menetelmien kantaisänä. Suomenkin kansanperinteeseen
kuuluvan shamanismi voidaan rinnastaa kreikkalaiseen mytologiaan, jossa
lääketieteen jumalan Asklepioksen temppeleissä sairaat vaipuivat
parantavaan uneen. - Raphael Gasson, entinen meedio
Hypnoosia tarjotaan hoitomenetelmäksi mm. psyykkaamaan parempiin tuloksiin urheilussa tai liike-elämässä, uniongelmiin, alkoholista -, huumeista ja tupakasta vieroittamiseen, laihdutukseen, jännitystiloihin, psyykkisiin ongelmiin jne. Se on myös vanha shamanistinen kivunlievityskeino..
Uskonnot ovat, tiedostaen tai tiedostamattaan, käyttäneet hypnoottisia menetelmiä muuttuneen tajunnantilan aikaansaamisensi. Sama hypnoottinen tunnelma löytyy hindutemppelistä, ortodoksisen jumalanpalveluksen hartaudesta kuin karismaattisten lahkojen ylistyskokouksistakin. Kaikissa niissä käytetään paljon toistoa, hokemaa, joka on verrattavissa mantraan ja vetää syvemmälle transsiin. ('Herra armahda, Herra armahda, Herra armahda...', 'Kiitos, kiitos, kiitos...')
"Mantra on useimmiten sanskritinkielinen uskonnollinen tavu tai runo. Mantran toistamista joko ääneen tai hiljaa mielessä käytetään hengellisenä harjoituksena. Mantrat syntyivät varhaisessa hindulaisuudessa ja myöhemmin niiden käytön omaksuivat myös buddhalaiset, jainalaiset ja sikhiläiset.
Sanskritin sana mantra koostuu juuresta man- "ajatella" (myös sanassa manas, "mieli") ja päätteestä -tra (sanasta trayate, vapautua), joten käännös sanalle voisi olla "mielen vapauttaminen aineen kahleista".
Ehkä tunnetuin mantroista on Om-tavu, joka veda-kirjoitusten mukaan tarkoittaa kaikkeutta tai kaiken alkulähdettä, brahmania. Se koostuu oikeastaan äänteistä A, U ja M."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mantra
###
Hypnoosin historiaaTajunnantilan muutoksen ja transsin vaikutuksesta sairauksien hoidoissa on löytynyt todisteita muinaisesta kiinalaisesta, kreikkalaisesta, egyptiläisestä, intialaisesta ja roomalaisesta kulttuurista. Transsimenetelmät tunnettiin myös näitä edeltäneissä shamanistisissa kulttuureissa. Ne ovat okkulttisia menetelmiä, jotka eksyttävät ihmisen labyrinttinsa sokkeloihin.
Suomalaisen hypnoosin historiankirjoitus alkaa shamanismista ja Elias Lönnrot (1802-1884), joka tutki erilaisia kansanomaisia parantamiskeinoja, kokosi ja muokkasi osan eri aikoina syntyneistä loitsuista ja tarinoista Kalevalaksi.
Lönnrot puhui magneettisesta tilasta, jossa avataan yhteys omaan tajuntaansa: ”Siinä hetkessä, jona unen ja valveen rajalla yö palatessaan retkiltään kohtaa päivän, heijastuu alkuperäisen viisauden kajo, lähtee polku ymmärrykseen” (1842). Kyky olla yhteydessä tuohon tietoon, on koko loitsukulttuurin perusta.
Loitsuja ja shamanismia on erityisesti lappilaisessa perinteessä. Lapinrummun tarkoitus on saattaa kuulija transsiin eli hypnoosiin. Saman tekee myös yksitoikkoinen joikaaminen. Merkit, joita lapinrumpuun on piirretty kuvaavat ylistä ja alista, joissa shamaani käy irtautuessaan ruumiistaan. Siis puhdasta noituutta.
http://www.mtv3.fi/helmi/kuudesaisti/artikkeli.shtml/530153
Ensimmäiset suomenkieliset hypnoosikirjat julkaistiin 1800-luvun lopulla ja 1920-luvulla oli markkinoilla jo useita alan suomenkielisiä kirjoja.
***
Hypnoosin
alkuperä on okkultismissa, shamanismissa, pakanauskonnoissa ja
mytologioissa. Erityisesti hinduismissa ja joogassa on tärkeää tyhjentää
mieli. Jooga onkin varsin suosittu laji maassamme, joten
hengitystekniikat ja mielen tyhjentäminen ovatkin jo tuttuja asioita
suurelle osalle suomalaisista. Hypnoosiin liittyy islam, vapaamuurarit, noituus, jesuiitat sekä katolisen kirkon opit. Näistä aineksista kehitetty parannuskeino on suoraan pirun päämajasta, eikä sillä ole mitään tekemistä kristinuskon Jumalan kanssa.
***
Avicennan kirjoituksissa vuodelta 1027, oli viittauksia hypnoosiin.
"Avicenna (Ibn Sina) (980–1037), oli persialainen lääkäri, filosofi ja tiedemies. Hänen tuotantonsa koostuu 450 teoksesta lähinnä filosofian ja lääketieteen alalta. Monet pitävät Avicennaa nykyaikaisen lääketieteen isänä. Hän oli tunnettu Aristoteleen kommentaattori, ja hän pyrki ajattelussaan yhdistämään uusplatonismin ja aristotelismin. Hänen pääteoksellaan Al-Shifa (Sielun tervehtymisen kirja) oli suuri vaikutus myös keskiajan länsimaisiin filosofeihin, kuten Tuomas Akvinolaiseen.
Hän sai vaikutteita islamin ismaili-suuntauksesta, mutta hänen itsenäistä ajatteluaan tukivat hänen älykkyytensä ja poikkeuksellisen hyvä muistinsa, joilla hän hämmästytti naapureitaan muistamalla Koraanin sekä suuren määrään arabialaista runoutta ulkoa kymmenen vuoden iässä. Hänen kerrotaan voittaneen jotkut opettajansa jo neljäntoista vuoden iässä, ja hänet laitettiin lopulta yksityisopettajan alaisuuteen.. ..Hän kääntyi lääketieteen pariin kuudentoista vuoden iässä. Hän ei ainoastaan oppinut lääketieteen teorioita, vaan kertoi, että sairaiden palveleminen sai hänet löytämään uusia hoitotapoja. Hän sai täyden lääkärin statuksen kahdeksantoistavuotiaana."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Avicenna
Keski-Euroopassa 1500-luvulla vaikuttanut lääkäri, Paracelsus von Hohenheim, väitti, että 'käsien päälle paneminen' perustuu kosmisten magneettisten voimien vaikutukseen.
”Paracelsus (1493 –1541) oli sveitsiläissyntyinen alkemisti, lääkäri, astrologi ja okkultisti.
Hänen nimensä oli alun perin Theophrastus Philippus Aureolus Bombastus
von Hohenheim, mutta hän otti Para-Celsus (parempi kuin Celsus) -nimen roomalaisen parantajan Celsuksen mukaan. Paracelsus
halusi korvata skolastisen tieteentekemisen perinteen, jossa
tutkimuksen ensisijaisina kohteena olivat klassisten auktoriteettien
opit, kuten galenoslainen lääketiede ja aristotelinen luonnonfilosofia,
luonnon todellisia ilmiöitä ja vuorovaikutuksia tutkivalla tieteellä.
Paracelsus painotti tutkimuksissa suoraan luonnosta tapahtuvaa ilmiöiden
havainnointia ilman harhaanjohtavia klassisia teorioita ja ajatuksia.”
Mainittu 'Celsus', jota paremmaksi Paracelsus itsensä julisti, oli 100-luvulla elänyt kreikkalainen filosofi ja kristinuskon vastustaja.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_True_Word
Franz Anton Mesmer (1734 – 1815), saksalainen lääkäri ja tähtitieteen harrastaja, kehitti edelleen Paracelsuksen ja hänen seuraajiensa oppeja ja arveli voivansa parantaa kaikki sairaudet "animaalisen magnetismin" avulla.
"Mesmer opiskeli Dillingenin jesuiittayliopistossa sekä
Ingolstadtin yliopistossa, jossa hänet ilmeisesti promovoitiin
filosofian tohtoriksi. Alun perin kirkonmiehen uralle aikonut Mesmer
aloitti kuitenkin vuonna 1759 lääketieteen opiskelun Wienin
yliopistossa. Siellä hän saavutti lääketieteen tohtorin arvon vuonna
1766 julkaistuaan väitöskirjan "De planetarum influxu in corpus humanum"
(Kiertotähtien vaikutuksesta ihmisruumiiseen).
Mesmerismi eli animaalinen magnetismi (saks. tierischer Magnetismus) on 1700-luvulla käytössä ollut Franz Mesmerin kehittämä hypnoosiin perustuva hoitomenetelmä.
Mesmerin näkemyksen mukaan maailmankaikkeuden täytti virtaavan nesteen tavoin käyttäytyvä hienojakoinen eteerinen aine eli fluidium, jonka välityksellä kaikki kaukovaikutukset tapahtuivat. Fluidium sai myös ihmisen elimet toimimaan. Mesmer esitti tautien johtuvan fluidiumin virtausrytmeistä ja katsoi, että niitä voitiin parantaa magneettien avulla."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Franz_Anton_Mesmer
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mesmerismi
Mesmer käytti tekniikassaan sivelyä ilman kosketusta, aloittaen päästä ja edeten vartalolla alaspäin antaen samalla suggestioita siitä, miten potilas on parantumassa vaivoistaan.
Maximilian Hell, (1720 - 1792) oli unkarilainen tähtitieteilijä ja vihitty jesuiittamunkki, joka kehitti omalla tahollaan Mesemerin magneettikokeiluja.
Englantilainen silmälääkäri James Braid (1795-1860) huomasi, ettei mesmerinen sively ollutkaan välttämätöntä; jo potilaan katseen kiinnittäminen johonkin vaivutti tämän transsiin. Braidin mukaan magnetismissa oli kyse psykologisesta ilmiöstä, transsista, ja hän nimesi ilmiön uudelleen 'hypnoosiksi'.
John Elliotson (1791-1868), brittiläinen kirurgi, on raportoinut tehneensä vuonna 1834 useita kivuttomia leikkauksia, käyttäen mesmerismiä.
James Esdaile (1808-1859) oli brittiläinen kirurgi, joka Intiassa asuessaan huomasi, miten hypnoosia voidaan hyödyntää kivunlievittäjänä. Hän teki 345 suurta leikkausta hypnotisoiduille potilaille ilman kemiallisia kipu- tai nukutusaineita.
Abbé Faria tai Abbé ( Abbot ) José Custódio de Faria,
(1746 - 1819) oli Goalla syntynyt, portugalilainen katolinen munkki,
joka jatkoi Mesmerin tutkimuksia. Abbé Faria tyrmäsi Mesmerin väitteen
siitä, että hypnoosi välittyisi 'animaalisena magnetismina'. Faria
esitti Pariisissa hypnoosinäytöksiä vuosina 1814 ja 1815.
”Jean-Martin Charcot (1825 – 1893) oli ranskalainen neurologi.
Hänen elämäntyönsä vei neurologiaa merkittävästi eteenpäin ja häntä
pidetäänkin yhtenä merkittävimmistä 1800-luvun loppupuolen
neurologeista. Charcot’n monesta oppilaasta tuli merkittävä tiedemies.
Hän opetti muiden muassa Sigmund Freudia, Joseph Babinskia,
Pierre Janetia, Georges Gilles de la Tourettea, Alfred Binetia sekä
Suomen neurologian uranuurtajaa Ernst Alexander Homénia..
.. Hysteria oli 1800-luvun lopun "muotisairauksia". Charcot
kiinnostui aiheesta ja ihmetteli tuota fysiologisten oireiden ja
tunnekuohujen aiheuttamaa kummallista oiresekamelskaa. Tutkimustensa
jälkeen hän tuli siihen tulokseen, että se johtui enemmän psykologisista
kuin fysiologisista syistä ja päätyi hoitamaan sitä hypnoosilla.Tämä
teki suuren vaikutuksen Sigmund Freudiin. Kuuluisimpia Charcot’n
hysteriapotilaista oli Jane Avril, joka työskenteli tanssijattarena Moulin Rougessa.
Vielä 1800-luvulla sairaaloihin saatettiin tehdä tutustumiskäyntejä,
joilla saattoi nähdä potilaita ja heidän hoitoaan. Vaikka Charcot olikin
muuten edistyksellinen, hänkin antoi hysteriapotilaiden
hypnotisointinäytöksiä. Tätä kritisoi voimakkaasti muiden muassa
Charcot’n oppilas, ruotsalainen lääkäri ja kirjailija Axel Munthe.”
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jean-Martin_Charcot
”Pitié-Salpêtrière on pariisilainen sairaala. Se on
historiansa aikana toiminut mielisairaalana, vankilana ja köyhäintalona.
Sen pihalla kokeiltiin giljotiinia ensi kerran, silloin kuolleisiin.
Niin sanottujen syyskuun murhien aikana jakobiinit järjestivät siellä, kuten muissakin vastaavissa laitoksissa, hirvittävän verilöylyn.
Napoleonin aikana laitos muutettiin yksinomaan mielisairaiden ja
hysteerikkojen säilytyspaikaksi. Laitos oli pitkään vanhuspsykiatrinen
eli psykogeriatrinen sairaala, mutta avohoidon kehittyessä se
muutettiin 1980-luvulla tapaturmasairaalaksi ja nykyisin on osa
Pariisin yliopistollista keskussairaalaa.
Kuuluisia ranskalainen neurologi Jean-Martin Charcot oli Salpêtrièren ylilääkäri. Sigmund Freud oli Salpêtrièressä harjoittelemassa Charcot'n johdolla.”
http://fi.wikipedia.org/wiki/Salp%C3%AAtri%C3%A8re
Charcotin hypnoosihoitojen kuuluisa koekappale oli nimeltään Blanche Wittman.
Pariisi oli 1800-luvun loppupuolella kulttuurin ykköspaikka. Se oli kaupunki, jonne kerääntyi myös Suomen kulttuurielämän suuria nimiä, eturivin taiteilijoita, kuvanveistäjiä, runoilijoita, kirjailijoita jne. Hypnoosinäytökset olivat Pariisin hienostoherrojen viihdettä, jota kokoonnuttiin katsomaan, eikä ole vaikea kuvitella, että todennäköisesti hypnotisoituja naisia myös hyväksikäytettiin.
Paul Richer (1849 - 1933) oli ranskalainen anatomian tutkija, fysiologi , kuvanveistäjä ja taiteilija.
Richer toimi Charcotin avustajana, taiteilijana Salpêtrièressa, ikuisten 'hoitoja' kuvien muodossa paperille.
http://baillement.com/lettres/richer.html
http://kirjanurkkaus.blogspot.com/2009/08/per-olov-enquist-blanche-ja-marie.html
http://www.amazon.com/Medical-Muses-Hysteria-Nineteenth-Century-Paris/dp/0393025608#reader_0393025608
1860-luvulla ranskalainen lääkäri Antoine Liebault sai Nancyn yliopiston neurologian professorin Hippolyte Bernheimin kiinnostumaan hypnoosista ja he perustivat 'Nancyn koulukunnan'. Siinä missä Charcot käytti hypnoositilan aikaansaamiseksi eräänlaista pelottelutekniikkaa, oli Nancyn koulukunnan metodina rauhoittavilla sanoilla tapahtuva suggerointi. Nancyn koulukunta ei pyrkinyt syvähypnoosiin, vaan se loi toimillaan hypnoottiseen rentoutustilan, joka on riittävä psykologisiin hoitoihin. Myöhemmin Ranskaan syntyi kaksikin erilaista koulukuntaa, jotka alkoivat käyttää suggestiota apuna hoidoissaan ja tutkimuksissaan. Näiden koulukuntien vaikutuksesta Mesmerin aikoinaan esittämät magneettiset teoriat hylättiin lopullisesti.
Ranskalainen apteekkari Emile Coué (1857-1926) hylkäsi perinteisimmät menetelmät ja hänestä tuli itsesuggestion edelläkävijä. Coué katsoi, ettei hän parantanut ihmisiä, vaan ainoastaan edisti heidän itseparantumistaan. Tavallaan Coué ennakoi lumelääkitystä, missä usko parantumiseen näyttelee suurempaa osaa kuin lääkkeet.
Sigmund Freud (1856- 1939) oli itävaltalainen lääkäri ja tutkija, joka tunnetaan ennen kaikkea psykoanalyysin kehittäjänä. Väitetään, että Freudilla oli ongelmia hypnoosin kanssa, vaikka Charcot olikin jonkin aikaa hänen opettajanaan, hän jostain syystä hylkäsi hypnoosin ja keskittyi psykoanalyysiin, jossa potilas makaa sohvalla ja analyytikko kuuntelee. Väitetään myös, että hän ei olisi pystynyt hypnoosiin. Freudin myötä psykologian painopiste väliaikaisesti siirtyi hypnoosista psykoanalyysiin.
"Freud oli ateisti. Hänen mukaansa uskonto oli verrattavissa lasten ja vanhempien suhteeseen, eli ihminen tarvitsee korvaajaa, kun häneltä otetaan vanhemmat pois. Ateismistaan huolimatta Freud oli ylpeä juutalaisuudestaan eikä koskaan yrittänyt kätkeä sitä: "Vanhempani olivat juutalaisia, minä myös olen pysynyt juutalaisena"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sigmund_Freud
Yhdysvaltalaista Milton H. Ericksonia (1901-1980) pidettiin maailman johtavana psykoterapeuttina ja hypnologina. Hän oli “epäsuoran hypnoosin” mestari, jolloin potilas ei välttämättä edes tiennyt saaneensa suggestiota, ja hän pystyi aikaansaamaan transsin mainitsemattakaan hypnoosi-sanaa.
###
Piilohypnoosista lienee kysymys myös Twilight-elokuvassa. Kyseessä on
demoniset voimat, jotka sitovat ihmisiä yhä tiukemmin seittiinsä.
"Uusi Twilight -elokuva on
aiheuttanut selittämättömiä tajuttomuuskohtauksia myös Suomessa. . .
Yksi kohtaus sattui puolestaan Jyväskylän Finnkinossa elokuvan
ennakkonäytöksessä.
- Elokuvan puolessavälissä tyttö hyppäsi ylös penkistä ja huusi apua. Teatteriin sytytettiin valot, ja näin kuinka tytön vieressään ollut nuori nainen taipui kaarelle kouristellen, kertoo elokuvaa katsomassa ollut mies.
Kohtauksen saanut nainen meni joksikin aikaa tajuttomaksi. Paikalle kutsuttiin ambulanssi. Naisella ei ollut mitään sairauksia, mistä kohtaus olisi voinut johtua. Tapauksen vuoksi keskeytetty elokuva näytettiin välikohtauksen jälkeen loppuun."
- Elokuvan puolessavälissä tyttö hyppäsi ylös penkistä ja huusi apua. Teatteriin sytytettiin valot, ja näin kuinka tytön vieressään ollut nuori nainen taipui kaarelle kouristellen, kertoo elokuvaa katsomassa ollut mies.
Kohtauksen saanut nainen meni joksikin aikaa tajuttomaksi. Paikalle kutsuttiin ambulanssi. Naisella ei ollut mitään sairauksia, mistä kohtaus olisi voinut johtua. Tapauksen vuoksi keskeytetty elokuva näytettiin välikohtauksen jälkeen loppuun."
###
http://123hypnotise.me/history-of-hypnosis/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti