torstai 23. kesäkuuta 2016

Juhannus

"Johannes Kastajan syntymän muistoa on juhlittu kristinuskossa jo 400-luvulta lähtien. Suomeen juhla yleistyi keskiajalla nimellä juhannus ja korvasi vanhan pakanallisen ajan juhlan, joskin juhannukseen sisältyy edelleenkin pakanallisia elementtejä."

http://www.kotus.fi/nyt/kolumnit/tiesitko_taman_(2004_2014)/johanneksesta

"Kokkotulien eräs alkuperäinen tarkoitus on ollut pitää pahat henget loitolla. Henkiä on peloteltu myös meluamalla. Vastaavia tulia on poltettu myös talvipäivänseisauksen aikoihin. Ilmeisesti uskottiin, että näinä taianomaisina aikoina, kun auringon liike näyttää pysähtyvän vähäksi aikaa ääripäähänsä, tulevat henkiolennot levottomiksi ja lähtevät liikkeelle."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Juhannuskokko
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_pakanallinen_juhlaperinne#Juhannus

Tämä muinainen pakanajuhla kristillistettiin noin 50 vuotta sen jälkeen kun keskitalven pakanajuhla oli puettu kirkolliseksi "Jeesuksen syntymäjuhlaksi". Johannes syntyi 6 kk ennen Herraa, joten kesäpäivänseisauksen pakanajuhla oli valmis muutettavaksi kirkkokalenterin juhlapäiväksi. Johanneksen sanoma, "tehkää parannus!", toki sopii myös tähänkin päivään.

1 Niinä päivinä tuli Johannes Kastaja ja saarnasi Juudean erämaassa
2 ja sanoi: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".
3 Sillä hän on se, josta profeetta Esaias puhuu sanoen: "Huutavan ääni kuuluu erämaassa: 'Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi'."
4 Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hänen ruokanaan oli heinäsirkat ja metsähunaja.
5 Silloin vaelsi hänen tykönsä Jerusalem ja koko Juudea ja kaikki Jordanin ympäristö,
6 ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.
7 Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?
8 Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä,
9 Älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne: 'Onhan meillä isänä Aabraham'; sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
10 Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen.
11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
12 Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa ja kokoaa nisunsa aittaan, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa."
Matt.3:1-12, Luuk.3:1-9

Johannesta ei lähetetty huutavan ääneksi pakanoille, jotka eivät Israelin Jumalaa tunteneet, vaan Israelin kansalle, joilla oli jäljellä vain jumalisuuden ulkokuori ja jotka palvoivat epäjumaliaan. Samoin on tänäänkin; uskovat, tehkää parannus! 'Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä, älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne: 'Olemmehan me helluntailaisia, vapaakirkollisia jne... Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen.'

4 Herra sanoi hänelle: "Kierrä kaupungin, Jerusalemin, läpi ja tee merkki niitten miesten otsiin, jotka huokaavat ja valittavat kaikkia kauhistuksia, mitä sen keskuudessa tehdään".
5 Ja niille toisille hän sanoi minun kuulteni: "Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään ja surmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako,
6 tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot, mutta älkää koskeko keneenkään, jolla on otsassaan merkki; ja alottakaa minun pyhäköstäni." Niin he alottivat niistä miehistä, vanhimmista, jotka olivat temppelin edessä.
Hes. 9:4-6

Mistä pitäisi tehdä parannus? Veltosta kristillisyydestä, minä-keskeisyydestä, paisuneesta lihallisuudesta, maailmanmielisyydestä, isien perinnäisäännöistä, pakanajuhlista... - lihan pitäisi olla ristiinnaulittu ja kuollut, mutta se elää lihavasti, himoitsee ja ahnehtii; "mulle, mulle". Saako Jeshua todella olla sinun Herrasi, oletko luovuttanut oman tahtosi Hänelle, oletko Hänen orjansa vai palveletko yhä itseäsi ja omia pyyteitäsi kahmien haluamasi palat maailmasta ja seurakunnasta? Oletko ylipäätään joskus 'kuollut' vai haudattiinko lihasi 'elävänä'?

14 Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku:
15 Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava!
16 Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.
17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
19 Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
20 Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.
21 Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellensa.
22 Jolla on korva [fyysiset korvat], se kuulkoon [ottakoon opikseen ja suostukoon mielenmuutokseen], mitä Henki seurakunnille sanoo.'"
Ilm. 3:14-22


###

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti