sunnuntai 3. syyskuuta 2017

Perustuslaki

"Perustuslaki on kaiken lainsäädännön ja julkisen vallan käytön perusta. Perustuslaista löytyvät suomalaisen kansanvallan keskeisimmät pelisäännöt, arvot ja periaatteet.
Perustuslaki määrittää yksilön ja julkisen vallan välisen suhteen perusteet. Se sisältää myös säännökset julkisen vallan käytön periaatteista, valtion järjestysmuodosta ja ylimpien valtioelinten suhteista."

http://oikeusministerio.fi/perustuslaki

Suomen valtiolla on perustuslaki. Ilman sitä me eläisimme vellovassa kaaoksessa ihmisten omien mielipiteiden mukaan. Emme saisi asioissamme oikeutta, koska ilman lakia ei oikeudenmukaista tuomiota olisi olemassakaan. Jokainen tekisi silloin sitä, mikä omasta mielestä on oikein, koska oikea ja väärä olisi jokaisen itse määriteltävissä. Sellainen tila on ihmisen unelma; rajaton vapaus toteuttaa itseään omien mielihalujensa ja -arvojensa mukaan; "tee mitä tahdot". Se on suvaitsevaisuutta; se on antikristuksen henki.

Synti on laittomuus (anomia) ja synnin palkka on kuolema.

21 Herra tekee minulle minun vanhurskauteni mukaan; minun kätteni puhtauden mukaan hän minulle maksaa.
22 Sillä minä olen noudattanut Herran teitä enkä ole luopunut pois Jumalastani, jumalattomuuteen.
23 Kaikki hänen oikeutensa ovat minun silmieni edessä, enkä minä poikkea hänen käskyistänsä.
24 Minä olen vilpitön häntä kohtaan ja varon itseni pahoista teoista.
25 Sentähden Herra palkitsee minulle vanhurskauteni mukaan, sen mukaan kuin olen puhdas hänen silmiensä edessä.
26 Hurskasta kohtaan sinä olet hurskas, nuhteetonta sankaria kohtaan nuhteeton;
27 puhdasta kohtaan sinä olet puhdas, mutta kieroa kohtaan nurja.
28 Ja sinä pelastat nöyrän kansan, mutta sinun silmäsi ovat ylpeitä vastaan, sinä alennat heidät.
29 Sillä sinä, Herra, olet minun lamppuni; Herra valaisee minun pimeyteni.
2. Sam. 22:21-29

Raamattu on Jumalan kuningaskunnan (ei demokraattisen tasavallan) kirjoitettu perustuslaki. Se on ihmisen manuaali hyvään elämään Jumalan edessä, lähimmäisten, sekä luonnon kanssa. Jumala puhuu sanansa kautta ja sanan kautta me opimme tuntemaan hänet ja hänen oikeutensa. Rakkaus täyttää kaiken lain, mutta jos et tunne Jumalan sanaa, et kykene erottamaan mikä on totta ja mikä eksytystä, vaan olet mutu-tuntuman varassa, koska sinulla ei ole luotilankaa, jolla voisit tarkistaa asian. Jumalan laki on totuuden luotilanka. Laki määrittää, pyhän ja epäpyhän, oikean ja väärän, sekä väärien valintojen oikeudenmukaiset seuraamukset.

Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden!
Matt.  23:23

Jumalan laki on täydellinen ja oikeudenmukainen. Aivan kuten Suomen perustuslakiin on kirjattu kansalaisten keskeiset pelisäännöt, samoin Jumalan lakiin on kirjattu Hänen kuningaskuntansa keskeiset pelisäännöt, arvot ja periaatteet. Maailman laki ei ole sama kuin Jumalan laki, me emme luonnostamme tunne Jumalan lakia.

Jumalan laki määrittää ihmisen aseman ja velvollisuudet Jumalan auktoriteetin edessä. Ihmiselle hän on antanut vapaan tahdon valita nöyrtyäkö vapaaehtoisesti sen edessä vai kapinoidako sitä vastaan. Nöyrät perivät iankaikkisen elämän ja kapinalliset hävitetään iankaikkisesti. Me emme voi kävellä lain yli ilman seuraamuksia. Maailma on jo heittänyt Jumalan lain selkänsä taakse.

Jumalan laissa on säädökset Jumalan kuningaskunnan järjestyksestä, sekä Jumalan lasten keskinäisistä suhteista ja toiminnasta kaikissa tilanteissa.

Niin Pilatus sanoi heille: "Ottakaa te hänet ja tuomitkaa hänet lakinne mukaan". Juutalaiset sanoivat hänelle: "Meidän ei ole lupa ketään tappaa"
Joh. 18:31

1 Kuinka rohkenee kukaan teistä, jolla on riita-asia toisen kanssa, käydä oikeutta vääräin edessä? Miksei pyhien edessä?
2 Vai ettekö tiedä, että pyhät tulevat maailman tuomitsemaan? Ja jos te tuomitsette maailman, niin ettekö kelpaa ratkaisemaan aivan vähäpätöisiä asioita?
3 Ettekö tiedä, että me tulemme tuomitsemaan enkeleitä, emmekö sitten maallisia asioita?
4 Jos teillä siis on maallisia asioita ratkaistavina, nekö te asetatte tuomareiksi, jotka ovat halveksittuja seurakunnassa?
5 Teidän häpeäksenne minä tämän sanon. Eikö teidän joukossanne sitten ole yhtäkään viisasta, joka voisi ratkaista veljien välin?
1Kor. 6:1-5

9 Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa;
10 en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta.
11 Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.
12 Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
13 Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."
1. Kor. 5:9-13

Millä perusteella me uskovina hyväksymme ja tuomitsemme? Emme voi tehdä sitä mutu-tuntumalla, vaan täytyy olla Jumalan absoluuttinen totuus oikeasta ja väärästä. Ilman Jumalan lakia me emme kykene tuomitsemaan oikeudenmukaisesti. Jumalan laki on ihmisen elämän tukiranka. Ellemme ymmärrä lain merkitystä, me elämme laittomuudessa eli synnissä, jonka palkka on kuolema.

Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.
Room. 3:31

Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden (anomia); ja synti on laittomuus (anomia).
1. Joh. 3:4

anomia 458 (15)
from 459 anomos 
1) the condition of without law
1a) because ignorant of it
1b) because of violating it
2) contempt and violation of law, iniquity, wickedness

anomos 459 (10) - ilman (Mooseksen) lakia, erkaantunut laista, lain rikkoja, laiton, paha
1) destitute of (the Mosaic) law
1a) of the Gentiles
2) departing from the law, a violator of the law, lawless, wicked


Laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
Room. 7:12

Jumalan laki ei ole vanhentunut, vaan se on ollut voimassa maailman luomisesta asti. Joka vaeltaa Herran laissa, vaeltaa nuhteettomana Jumalan edessä.

1 Autuaat ne, joiden tie on nuhteeton, jotka Herran laissa vaeltavat!
2 Autuaat ne, jotka ottavat vaarin hänen todistuksistaan, jotka etsivät häntä kaikesta sydämestänsä,
3 jotka eivät vääryyttä tee, vaan vaeltavat hänen teillään!
4 Sinä olet asetuksesi säätänyt, että niitä tarkasti noudatettaisiin.
5 Oi, jospa minun vaellukseni olisi vakaa, niin että noudattaisin sinun käskyjäsi!
6 Silloin minä en joudu häpeään, kun katselen kaikkia sinun käskyjäsi.
7 Minä kiitän sinua vilpittömällä sydämellä, kun opin sinun vanhurskautesi oikeudet.
8 Minä noudatan sinun käskyjäsi, älä minua peräti hylkää.
9 Kuinka voi nuorukainen pitää tiensä puhtaana? Siten, että hän noudattaa sinun sanaasi.
10 Minä etsin sinua kaikesta sydämestäni, älä salli minun eksyä pois sinun käskyistäsi.
11 Minä kätken sinun sanasi sydämeeni, etten tekisi syntiä sinua vastaan.
12 Kiitetty ole sinä, Herra, opeta minulle käskysi.
13 Huulillani minä julistan kaikki sinun suusi oikeudet.
14 Minä iloitsen sinun todistustesi tiestä, niinkuin kaikkinaisesta rikkaudesta.
15 Minä tutkistelen sinun asetuksiasi ja katselen sinun polkujasi.
16 Minä iloitsen sinun käskyistäsi enkä sinun sanaasi unhota.
17 Tee palvelijallesi hyvin, että minä eläisin ja noudattaisin sinun sanaasi.
18 Avaa minun silmäni näkemään sinun lakisi ihmeitä.
Ps. 119:1-18

Kapinalliset heittävät lain selkänsä taakse. Kun Raamatussa puhutaan 'jumalattomista', se ei aina tarkoita syntistä maailman ihmistä. Uskovakin voi olla 'jumalaton' eli 'rikollinen Jumalan edessä'; 'paha' ja 'syntiin syyllinen'. 

14 Uhraa Jumalalle kiitos ja täytä lupauksesi Korkeimmalle.
15 Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman (kabad) minua."
16 Mutta jumalattomalle (rahsa) Jumala sanoo: "Mikä sinä olet puhumaan minun käskyistäni ja ottamaan minun liittoni suuhusi?
17 Sinä, joka vihaat kuritusta ja heität minun sanani selkäsi taakse!
Ps. 50:14-17

kabad 3513 (116) - pitää kunniassa, pitää painavana, antaa painoarvoa, ottaa vakavasti
1) to be heavy, be weighty, be grievous, be hard, be rich, be honourable, be glorious, be burdensome, be honoured
1a) (Qal)
1a1) to be heavy
1a2) to be heavy, be insensible, be dull
1a3) to be honoured
1b) (Niphal)
1b1) to be made heavy, be honoured, enjoy honour, be made abundant
1b2) to get oneself glory or honour, gain glory
1c) (Piel)
1c1) to make heavy, make dull, make insensible
1c2) to make honourable, honour, glorify
1d) (Pual) to be made honourable, be honoured
1e) (Hiphil)
1e1) to make heavy
1e2) to make heavy, make dull, make unresponsive
1e3) to cause to be honoured
1f) (Hithpael)
1f1) to make oneself heavy, make oneself dense, make oneself numerous
1f2) to honour oneself

rasha`7563 (263) - paha, rikollinen, syyllinen
1) wicked, criminal
1a) guilty one, one guilty of crime (subst)
1b) wicked (hostile to God)
1c) wicked, guilty of sin (against God or man)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti