perjantai 22. kesäkuuta 2018

Minun Herrani ja minun Jumalani!

Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, se ottaa vastaan minut; mutta joka ottaa vastaan minut, se ottaa vastaan hänet (Jahve), JOKA ON MINUT LÄHETTÄNYT.
Joh. 13:20

25 Niin he (fariseukset) sanoivat hänelle: "Kuka sinä olet?" Jeesus sanoi heille: "Juuri se, mitä minä puhunkin teille.
26 Paljon on minulla teistä puhuttavaa ja teissä tuomittavaa; mutta hän (Jahve), joka on minut lähettänyt, on totinen, ja minkä minä olen kuullut häneltä, sen minä puhun maailman kuulla."
27 Mutta he eivät ymmärtäneet, että hän puhui heille Isästä.
29 Ja hän, joka on minut lähettänyt, on minun kanssani; HÄN (Jahve) EI OLE JÄTTTÄNYT MINUA YKSINÄNI, koska minä aina teen sitä, mikä hänelle on otollista."
Joh. 8:25-29

1 "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan JA uskokaa minuun.
2 Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?
3 Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.
4 Ja mihin minä menen - tien sinne te tiedätte."
5 TUOMAS sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?"
6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
7 Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; TÄSTÄLÄHIN TE TUNNETTE HÄNET, ja te olette nähneet hänet (minussa)".
8 FILIPPUS sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! JOKA ON NÄHNYT MINUT, ON NÄHNYT ISÄN (mutta minä en ole Isä, vaan minulla on Isä [Joh. 20:17], joka on henki [Joh. 4:24], joka yksin on totinen Jumala [Joh. 5:44, Joh. 17:3], joka on ainoa hyvä [Mark. 10:18], joka elää minussa ja on minua suurempi [Joh. 14:28] ja Hän on minun pääni [1Kor. 11:3]); kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
10 Etkö usko, että MINÄ OLEN ISÄSSÄ, ja että ISÄ ON MINUSSA? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni (ne eivät ole minun sanojani, vaan Isän); ja ISÄ, JOKA MINUSSA ASUU, tekee TEOT, jotka ovat hänen (ei minun).
11 Uskokaa minua, että MINÄ OLEN ISÄSSÄ, ja että ISÄ ON MINUSSA; mutta jos ette, niin uskokaa itse TEKOJEN tähden.
Joh. 14:1-11

25 Tämän minä olen teille puhunut ollessani teidän tykönänne.
26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
27 Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.
28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä ISÄ ON MINUA SUUREMPI.
29 Ja nyt minä olen sanonut sen teille, ennenkuin se on tapahtunut, ETTÄ TE USKOISITTE, KUN SE TAPAHTUU.
Joh. 14:25-29

19 Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla, kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"
20 Ja sen sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä (todistuksena siitä, että Jumala on hänet herättänyt kuolleista). Niin opetuslapset iloitsivat nähdessään Herran.
21 Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät."
22 Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
23 Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."
24 Mutta TUOMAS, jota sanottiin Didymukseksi, yksi niistä kahdestatoista, ei ollut heidän kanssansa, kun Jeesus tuli.
25 Niin muut opetuslapset sanoivat hänelle: "Me näimme Herran". Mutta hän sanoi heille: "Ellen näe hänen käsissään naulojen jälkiä ja pistä sormeani naulojen sijoihin ja pistä kättäni hänen kylkeensä, EN MINÄ USKO". (teille riitti pelkkä haavojen näkeminen, mutta minä en usko, että hän on kuolleista herätetty, ellen itse näe ja saa tunnustella haavoja sormillani)
26 Ja kahdeksan päivän perästä hänen opetuslapsensa taas olivat huoneessa, ja Tuomas oli heidän kanssansa. Niin Jeesus tuli, ovien ollessa lukittuina, ja seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!"
27 Sitten hän sanoi TUOMAALLE: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkää ole epäuskoinen, vaan uskovainen".
28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "MINUN (todellakin, kuolleista herätetty) HERRANI JA (sekä) MINUN JUMALANI (joka elää hänessä, aivan kuten hän meille kertoi. Nyt minä ymmärrän ja uskon.)!"
29 Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"
Joh. 20:19-29


Mutta ETTÄ MAAILMA YMMÄRTÄISI MINUN RAKASTAVAN ISÄÄ JA TEKEVÄN NIINKUIN ISÄ ON MINUA KÄSKENYT: nouskaa, lähtekäämme täältä. (sillä minua odottaa risti)
Joh. 14:31

"Isäni, jos mahdollista on, niin menköön minulta pois tämä malja; ei kuitenkaan niinkuin minä tahdon, vaan niinkuin sinä".
Matt. 26:39, Mark. 14:36

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti