sunnuntai 2. kesäkuuta 2019

Kunhan te ensin olette täysin kuuliaisiksi tulleet

Martin Luther 1483-1546

Luther oli katolinen pappi, joka tuli uskoon. Hänen uskoon tulonsa todistus tunnetaan nimellä "Tornikokemus". Kirkko puhuu myös "evankeliumin kirkastumisesta" Lutherille, joka on sama asia. Näyttää siltä, että Luther oli ennen sitä pelkkä uskonnollinen pappi, joka kamppaili oman syntisen riittämättömyytensä kanssa.

Onko "lain vaatimus" Lutherin perintöä? 

Uudestisyntymätön Luther oli syystäkin tuskastunut ja tässä on otteita hänen omasta kirjoituksestaan: esipuhe latinankielisten teostensa julkaisuun v. 1545.

Kirjoitus löytyy kokonaisuudessaan sivulta
http://www.luterilainen.com/files/Luterilainen/17/Lut_17_06.net.pdf
Luther: "Sillä minä vihasin tuota sanaa 'Jumalan vanhurskaus', koska kaikkien opettajien käytännön ja tavan mukaisesti olin oppinut käsittämään sen tarkoittavan filosofisesti niin sanottua mahdollista eli aktiivista vanhurskautta, jolla Jumala on vanhurskas ja rankaisee synnin tekijät ja väärät." 

Raamatusta me kylläkin löydämme juuri sellaisen Jumalan, joka "on vanhurskas ja rankaisee synnin tekijät ja väärät". Mitä Luther löysi?

Luther jatkaa: "Minä taas, vaikka elinkin kaikin puolin moitteettomana munkkina, tunsin itseni Jumalan edessä syntiseksi, jonka omatunto oli mitä rauhattomin ja joka ei voinut luottaa omakohtaisella sovituksellaan häntä lepyttäneensä, enkä siksi rakastanut vaan suorastaan vihasin vanhurskasta ja syntisiä rankaisevaa Jumalaa."

'Ikään kuin ei olisi kylliksi, että kymmenen käskyn laki on jo syntisraukat ja perisynnin kautta iankaikkisesti kadotetut kaikinpuolisella onnettomuudella musertanut, Jumala evankeliuminsa kautta vielä lisää vaivaa vaivan päälle, ja evankeliumissaankin uhkaa meitä vanhurskaudellaan ja vihallaan!'

Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja 
synti on laittomuus.
1Joh.3:4

Eli rikkomus Jumalan lakia vastaan.

Uudestisyntymätön ihminen ei kykene elämään Jumalan tahdossa eli opetuksessa eli laissa, sillä hänessä ei ole Jumalan henkeä; hän ei ole hengellinen, vaan lihallinen. Lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan.

5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
8 Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.

Room. 8:5-8



Luther: "Lopulta minä yötä päivää asiaa pohtiessani Jumalan armosta kiinnitin huomioni lauseyhteyteen, nimittäin: 'Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy, niin kuin kirjoitettu on: 'Vanhurskas on elävä uskosta..'"

"..Tällöin minä tunsin itseni suorastaan uudesti syntyneeksi ja astuneeni avoimista porteista suoraan paratiisiin. Silloin näyttäytyivät minulle heti paikalla koko Raamatun toiset kasvot.."

"..Yhtä suurella vihalla kuin olin ennen sanaa 'Jumalan vanhurskaus' vihannut, niin suurella rakkaudella minä nyt tätä minulle kaikkein suloisinta sanaa ylistin, ja siten tämä Paavalin kohta oli todella paratiisin portti.”


Mitä Luther ei käsittänyt
- "lain vaatimukset"

Luther sai uudestisyntyä ylhäältä, siitä ei ole epäilystäkään. Hän sai armahduksen synneistään, mutta miten hän ymmärsi lain?

Niinkö, että JUMALAN LAKI
- on vihattava ies ja rima, joka on liian korkealla
- laki on kahle
- laki vaatii ja vaatii täyttämistä, mikä on ihmiselle mahdoton tehtävä
- Jeesus-jumala on ainoa, joka kykeni lain täyttämään
- Jeesus-jumala täytti lain meidän puolestamme
- laki naulittiin ristille eikä sitä enää ole
- me olemme nyt siis vapaat laista
- me olemme samanaikaisesti sekä armahdettuja, että syntisiä
- meistä ei tule synnittömiä ennen kuin sitten taivaassa
- me saamme palvella Jumalaa "tämmöisenämme"

Kuulostaako tutulta? 

..kunhan te ensin olette
täysin kuuliaisiksi tulleet


5 Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle
6 ja olemme valmiit rankaisemaan kaikkea tottelemattomuutta, kunhan te ensin olette täysin kuuliaisiksi tulleet.
2. Kor. 10:5-6


Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
Matt. 5:17

Lakia ei ole kumottu.

Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.
Luuk. 16:17

Taivas ja maa eivät ole vielä kadonneet.

Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
Room. 7:12

Laki on pyhä, vanhurskas ja hyvä.

8 Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään
9 ja tiedetään, että
lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,
10 haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille
ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan -
11 autuaan Jumalan kirkkauden evankeliumin mukaisesti, joka on minulle uskottu.
1. Tim. 1:8-11

Hän, joka elää Jumalan laissa ja sen terveessä opissa ei lakia enää tarvitse, sillä hän on jo sisältä ohjautuva eikä elä laittomuudessa.

Sinäkin olet varmasti kuullut monen uskosta osattoman sanovan, ettei hän ole mitään syntiä tehnyt tai, että hän on tehnyt niin paljon hyviä tekoja (lain tekoja), että pelastuu niiden ansiosta. 

19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille (=niskoitteleville), että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
20 sentähden,
ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista
(hyvistä teoista); sillä lain kautta tulee synnin tunto.
Room. 3:19-20

Ilman lakia me emme tietäisi mikä on syntiä, vaan jokainen tekisi sitä, mikä hänen omasta mielestään on oikein. Ja elämme ajassa, jossa uskovat elävätkin näin, koska raitis opetus asiasta puuttuu.

19 Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.
20 Sillä kun olitte synnin
(=laittomuuden) palvelijoita, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta.
21 Minkä hedelmän te siitä silloin saitte? Sen, jota te nyt häpeätte. Sillä sen loppu on kuolema.
22 Mutta
nyt, kun olette synnistä
(=laittomuudesta) vapautetut (=elämään Jumalan laissa eli opetuksessa) ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.
23 Sillä
synnin
(=laittomuuden) palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
Room. 6:19-23


Mene, äläkä tästedes enää syntiä tee

10 Ja kun Jeesus ojensi itsensä eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen, sanoi hän hänelle: "Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?"
11 Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". 
Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse;
mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".
Joh. 8:10-11 

Kun ihminen saa armon uudestisyntyä ylhäältä hän saa siihenastiset syntinsä anteeksi - niistä ei tullutkaan rangaistusta.  Mutta, mene äläkä enää tee syntiä.

23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan,
koska hän oli jättänyt rankaisematta 
ennen tehdyt synnit
26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
Room. 3:25

Uskoon tullut on omalta kohdaltaan vastuullinen selvittämään mikä on Jumalan tahto ja ojentautumaan sen mukaisesti. Se ei ole lain alle menemistä. Armo ei riitä tahallisessa synnissä elämisen anteeksiantamiseen. 

26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat (vastustelijat, niskuroijat).
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
29 kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan
sen ansaitsevan,
joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!
30 Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut:

"Minun on kosto, minä olen maksava"; ja vielä: 
"Herra on tuomitseva kansansa".
31 Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin.
Hepr. 10:26-31



Uudestisyntymän jälkeen Pyhä Henki muistuttaa jos teemme syntiä. Uskova paatuu jos ei tottele Pyhän Hengen ääntä. Kun hän paaduttaa itsensä jollekin syntilajille, hän tulee siltä osin kuuroksi ja sokeaksi ja hän elää siinä synnissä. Pyhän Hengen ääni hiljenee ja lakkaa muistuttamasta ko. synnistä. Uskova käy tässä tilassaan seurakunnan kokouksissa ja ehtoollisella.

27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
28 Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
30 Sentähden onkin teidän joukossanne PALJON HEIKKOJA ja SAIRAITA, ja moni on nukkunut pois MONET NUKKUVAT/ TORKKUVAT.
31 Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;
32 mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi
1. Kor. 11:27-32


Kirkon hedelmä

Luterilaisen opetuksen mukaan kristitty on samanaikaisesti armahdettu ja syntinen.
Kirkon mukaan ihminen on loppuun asti syntinen ja lankeileva, sillä ihmiselle on mahdotonta elää ilman syntiä; siihen kykeni ainoastaan Jeesus-jumala. - Raamattu ei opeta näin. 

Kirkko opettaa, että "Armo riittää". Ei tarvitakaan varsinaista kääntymystä, sillä Jumala on rakkaus ja armo riittää. Armo vie sinua vähitellen kohti Jumalaa eikä sinun tarvitse tuntea syyllisyyttä synneistä. Kaikki ovat tervetulleita, homot ja varkaatkin ilman nöyrtymistä Jumalan edessä. Kirkko kumartaa ihmisille, ettei kukaan loukkaantuisi - ja pyllistää samalla Jumalalle. 

Kirkkosalilliselle ns. kristittyjä puhutaan ikään kuin he kaikki olisivat elävässä uskossa. Syntistä kehotetaan vain luottamaan vauvana saamaansa kasteen sakramenttiin, jolla hänet liitettiin kirkon jäseneksi silloin kun hän itse ei vielä ollut ymmärtävässä iässä - sekä osallistumaan ehtoolliseen. Luterilaiset syövät ja juovat syntinsä anteeksi eivätkä sen opit enää juurikaan eroa katolisen valhejärjestelmän opeista. Porton tyttären tyttäret seuraavat perässä.

Muutamia vääristeltyjä opetuksia:

"Raamatun sanan sekä kasteen ja ehtoollisen sakramenttien kautta Jumala synnyttää ja vahvistaa ihmisen uskoa."

https://evl.fi/tutki-uskoa/kaste-ja-ehtoollinen

"Ehtoollinen antaa sen, minkä lupaa: syntien anteeksiantamuksen."

https://evl.fi/tutki-uskoa/kaste-ja-ehtoollinen/ehtoollinen

"Pappi lausuu asetussanat, siunaa ehtoollisaineet ja tekee ristinmerkin niiden päälle. Kun aineet on siunattu, ne ovat Jeesuksen todellinen ruumis ja veri."

https://evl.fi/kirkossa/messu-eli-jumalanpalvelus/ehtoollinen

Ehtoollinen ei lupaa puhdistusta synnistä, vaan siihen osallistuminen edellyttää puhdistautumista synnistä eli laittomuudesta, siis parannuksen tekemistä ennen ehtoollista. Ristinmerkkien tekemisestä tai kynttilöiden sytyttämisestä Raamattu ei puhu mitään.

Raamatun mukaan ehtoollinen on herramme Jeshuan messiaan kuoleman muistoateria ja tarkoitettu ainoastaan Hänen omilleen. 

Kuinka uudestisyntymätön syntinen voisikaan muistella 
Vapahtajansa verta, kuolemaa ja ylösnousemusta?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti