torstai 2. tammikuuta 2025

Elämän leipä

 https://www.angelfire.com/space/thegospeltruth/TTD/verses/john6_38.html

 

Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.
Joh 6:38


Trinitaristien väite

Kolminaisuusopin kannattajat väittävät, että jo olemassa oleva Poika laskeutui taivaasta maan päälle ja inkarnoitui Marian kohtuun.

Väite vs. tosiseikat

Kirjoitusten faktat osoittavat meille, että Jeesus viittaa itseensä, ihmislihaan, Jumalan sanana, joka laskeutui hänen päälleen Hengessä taivaasta, kun hänet kastettiin Jordanilla. Koska hän piti Isänsä sanan, tuo taivaasta Hengessä laskeutunut Sana tuli lihaksi nimeltä Jeesus.  [*Hänen päälleen puettiin voima korkeudesta]


Trinitaristien väitteen ongelmakohdat

1. Hänen lihansa ei laskeutunut taivaasta.


On tärkeää tutkia tarkasti kaikkea, mitä Jeesus sanoi. Hän sanoi, että Jumalan leipä on "se, joka laskeutuu alas taivaasta ja tekee maailmalle elämän". Joten määritelmän mukaan Jumalan leivän on oltava kaksi asiaa: (1) se, mikä laskeutui taivaasta, ja (2) se antaa maailmalle elämän. Joten Jumalan leipä on se, joka laskeutui taivaasta. Mutta huomaa mitä Jeesus myös sanoi;

51 ...Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani...
54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
55 Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
57 Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.
58 Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti." 6:51-58 (KR38)


Jumalan leipä on se (Pyhä Henki), joka laskeutuu taivaasta ja antaa elämän maailmalle. Jeesus rinnasti tuon taivaasta laskeutuvan ja maailmalle elämän antavan Jumalan leivän omaan lihaansa. Hänen lihansa ei kuitenkaan kirjaimellisesti tullut alas taivaasta. Tämä on taitekohta Jeesuksen sanojen oikeassa tulkinnassa. Ymmärtäköön lukija, että Se Jumalan leipä, joka antaa maailmalle elämän, on väistämättä se, joka laskeutuu alas taivaasta. Tämän jakeen trinitaarinen tulkinta ei selvitä tätä ongelmakohtaa, eikä sitä ratkaise sen väittäminen, että jo ennalta olemassa oleva Sana/Logos (Jumala Poika) tuli lihaksi. Hänen lihansa ei tullut alas taivaasta ja elämän leipä on Pyhä Henki, joka laskeutuu taivaasta. Mutta hän kertoo meille, että hänen lihansa on todellakin se Jumalan leipä, joka laskeutuu alas taivaasta ja antaa maailmalle elämän. Kuinka tämä voi olla mahdollista? Johanneksen evankeliumi antaa vastaukset.

Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
 Joh 6:63


2. Minä olen Se Elämän Leipä, joka laskeutuu taivaasta

"Liha ja veri" viittaavat ihmisyyteen. Koska hänen lihansa antaa maailmalle elämän, me tiedämme, että kun Jeesus sanoo olevansa elämän leipä, hän viittaa ihmisyyteensä, omaan lihaansa.

Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."
Joh 6:51 (KR33)

51 I am the living bread which came down from heaven: if any man eat of this bread, he shall live for ever: and the bread that I will give is my flesh, which I will give for the life of the world. (KJV)

53 Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
55 Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
57 Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.
58 Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti."
Joh 6:53-58

53 Ja Jeshua sanoi heille, ”amen, amen, minä sanon teille; ellette syö Ihmisen Pojan ruumista ja juo hänen vertaan, ei teillä ole elämää teidän olemuksessanne.”
54 Mutta joka syö minun ruumiistani ja juo minun verestäni, hänelle on se iankaikkinen elämä, ja minä nostan hänet siinä viimeisessä päivässä.
55 Sillä minun ruumiini, se on todellakin syötävää, ja minun vereni, se on todellakin juotavaa.
56 Joka syö minun ruumiini ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä hänessä.
57 Samoin kuin minut lähetti elävä isä, ja minä elän isän tähden, ja joka syö minut, myös hän tulee elämään minun tähteni.
58 Tämä on se leipä, joka laskeutui alas taivaista. Ei se ole niin kuin teidän isänne, jotka söivät mannaa ja kuolivat. Joka syö tätä leipää, elää iankaikkisesti. (aramea/Levänen)

[*Minun huomautukseni: erikoista, että aramean käännöksessään Levänen on käyttänyt lihasta sanaa "ruumis"!!? Kreikassa liha on 'sarx' ja ruumis on 'soma'. Kristuksen ruumishan viittaa seurakuntaan...]


Tämänkin vuoksi Jeesus sanoo myös seuraavaa:

Älkää hankkiko sitä ruokaa, joka katoaa, vaan sitä ruokaa, joka pysyy hamaan iankaikkiseen elämään ja jonka Ihmisen Poika on teille antava
Joh 6:27

Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen verta, teillä ei ole elämää itsessänne.
Joh 6:53

Mitä sitten, jos saatte nähdä Ihmisen Pojan nousevan sinne, missä hän oli ennen!
Joh 6:62 (Katso myös 3:13.)

Sen tähden, entä, jos näkisitte Ihmisen Pojan nousevan siihen asemaan, joka hänellä oli alusta asti? (aramea/Levänen)


Leipä, jonka tämä ihminen heille antoi, oli Jumalan sanoja: "Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi" (Joh 6:45) Kun Jeesus käyttää sanaa "minä" (olen se leipä), hän viittaa itseensä lihallisena ihmisenä, ihmisen poikana.

Kolminaisuusopillinen väittämä ei ratkaise tätä dilemmaa. Se leipä, joka (1) tulee alas taivaasta ja (2) antaa elämän maailmalle, on hänen lihansa ja verensä.



Faktojen analyysi

1. Jumalan leipä, elämän leipä


Raamatussa Jumalan leipä eli elämän leipä on Jumalan sanaa. Esimerkiksi kun Jeesus koki kiusauksen muuttaa kivet leiviksi, hän vastasi sanomalla:

Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee'.
Matt 4:4


Elämä on Jumalan Sanassa. Me syömme (*consume = kuluttaa, kuten tuli kuluttaa polttopuut. En tiedä, miten suomentaisin tämän sanan loogisesti) tätä leipää tekemällä sen, eli kulutamme Jumalan sanaa tekemällä Hänen sanansa. Jeesus kulutti Jumalan leipää tekemällä sen ja se oli hänen ruokansa iankaikkiseen elämään (4:34; 12:49-50). Samalla tavalla hän kertoo näille juutalaisille, että heidän on "syötävä" hänen lihansa. Hän kertoo heille, että heidän on tehtävä Jumalan sana, jota hän edustaa; heidän on tultava Jeesuksen kaltaisiksi ja seurattava häntä, koska hänen seuraamisensa on Isän Jumalan sanan tottelemista.

Matt 4:4, Jeesus lainasi 5. Moos. Huomaa, mitä se sanoo Mooseksen kirjassa verrattuna hänen opetukseensa Joh 6

2 Ja muista kaikki, mitä on tapahtunut sillä tiellä, jota Herra, sinun Jumalasi, näinä neljänäkymmenenä vuotena on sinua kuljettanut erämaassa nöyryyttääksensä sinua ja koetellaksensa sinua ja tietääksensä, mitä sinun sydämessäsi on: tahdotko noudattaa hänen käskyjänsä vai etkö.
3 Hän nöyryytti sinua ja antoi sinun nähdä nälkää, ja hän antoi sinulle mannaa syödä, jota et ennen tuntenut ja jota eivät isäsikään tunteneet, opettaaksensa sinut ymmärtämään, että ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan että hän elää jokaisesta sanasta, joka Herran suusta lähtee.
5Moos 8:2-3.

31 Meidän isämme söivät mannaa erämaassa, niinkuin kirjoitettu on: 'Hän antoi leipää taivaasta heille syötäväksi'."
32 Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei Mooses antanut teille sitä leipää taivaasta, vaan minun Isäni antaa teille taivaasta totisen leivän.
33 Sillä Jumalan leipä on se, joka tulee alas taivaasta ja antaa maailmalle elämän."
34 Niin he sanoivat hänelle: "Herra, anna meille aina sitä leipää".
Joh 6:31-34


Jumalan leipä on Jumalan Sana ja tätä leipää me "syömme" tai kulutamme tekemällä sen mukaan. Jeesus piti Isänsä sanan (8:55) ja söi Jumalan leipää tällä tavalla. Ja sen vuoksi hän sanoo: "Minun ruokani on se, että minä teen lähettäjäni tahdon ja täytän hänen tekonsa" (4:34) ja "Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani." (6:57).

Jeesus oli juuri opettanut heitä tekemään työtä sen leivän eteen, joka pysyy iankaikkiseen elämään (6:27). Jumalan tahdon, hänen sanansa, tekeminen antaa meille iankaikkisen elämän (Matt. 7:21-27; 1Joh. 2:17). Kun opetuslapset peräänkysyivät leipää syötäväksi, Jeesus sanoi: Minun ruokani on se, että minä teen lähettäjäni tahdon ja täytän hänen tekonsa.” (4:34), ja juuri samasta syystä hän sanoi: ”Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä. Niinkuin (=samalla tavoin kuin) Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta (Just as the living Father sent me, and I live because of the Father), niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.” (6:56-57). Meidän on syötävä elääksemme, saadaksemme elämän, joten me syömme leipää, joka antaa meille elämän.  Mutta jos haluamme iankaikkisen elämän, meidän on syötävä Jumalan leipää, ja tuo leipä on Isän tahdon tekeminen (ks. 6:27). Jeesuksen ruoka oli Isän tahdon tekemistä. Tästä syystä hän sanoi: ”minä elän Isän kautta”.

 Myöhemmin Jeesus sanoi opetuslapsilleen: ”Niin kuin Isä lähetti minut, niin minäkin lähetän teidät” (20:21), ja sitten hän lähetti heidät puhaltamalla Hengen heihin. Henki oli laskeutunut Jeesuksen päälle, ja Isä asui hänessä (14:10. Niinpä aivan kuten Isä oli lähettänyt Jeesuksen, ja hänen ruokansa oli tehdä Isän tahto, ja hän eli Isän kautta, Jeesus lähetti sen jälkeen opetuslapsensa, ja he elävät Jeesuksen kautta, joka asuu heissä, hänen, joka on lihaksi tullut Jumalan Sana.

[*Minun huomautukseni: "Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu" (Joh. 7:39). Tekstin kirjoittaja ei ole ottanut huomioon, että  Jeesuksen piti ensin astua taivaisiin ennenkuin Pyhä Henki voitiin lähettää, koska se on Pojan henki, joka huutaa meissä "Abba, Isä". ]


Hänessä (Sanassa) oli elämä, ja (se) elämä oli ihmisten valkeus.
Joh 1:4

 

2. Leipä on Hänen lihansa

Tässä opetuksessa Jeesus viittasi lihansa syömiseen. Hän jopa sanoi, että hänen lihansa on totinen ruoka ja että jos et syö hänen lihaansa, sinussa ei ole elämää. Tutki ja käsitä, että Jumalan Sana, joka antaa meille elämän, tuli lihaksi; Jumalan Sana oli tullut Jeesuksen lihaksi. Jeesuksen lihan syöminen merkitsisi Jumalan Sanan kuluttamista. Miten me kulutamme Jumalan Sanaa? Tekemällä sen. Se, mistä Jeesus tässä oikeastaan puhuu, on samankaltaista kuin se, mitä Paavali sanoo Jumalan pojan kuvan kaltaiseksi muuttumisesta. (Room 8:29; Filipp 3:10-11; vrt. 2Kor 3:17-18).

Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
Joh 6:63


Hänen sanansa antavat Hengen ja elämän. Jeesus muistuttaa monta kertaa Johanneksen evankeliumissa, että hän puhuu Isän Jumalan sanoja. Huomaa, mitä hän sanoi: 'Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi'. Isä Jumala opetti näille juutalaisille juuri tuolla hetkellä.  Jumalan Sana, joka meidän täytyy tehdä, antaa meille elämän; tämä on Se Jumalan leipä, jonka kautta ihmisellä on iankaikkinen elämä.  Jeesuksen puhe hänen lihansa syömisestä muistuttaa meitä siitä, että meidän tulee kuluttaa Jumalan leipää, hänen Sanaansa, todella tekemällä se. Sanasta tuli tuo liha nimeltä Jeesus, koska hän piti Isänsä sanan ja tuli Jumalan sanan, Jumalan leivän, ruumiillistumaksi. Koska Jeesus on Jumalan Sanan ruumiillistuma (koska hän noudatti sitä), me kulutamme Jumalan Sanaa seuraamalla Jeesusta ja tulemalla hänen kaltaisekseen.


3. Profeetta

Heprealaisessa ja kreikkalaisessa ajattelussa ”hengitys” ja ”henki” ovat ajatuksena lähes synonyymejä. Ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta. Kun me puhumme, meidän sanamme kulkee mukana suumme hengessä, hengityksessä. Samalla tavalla Jumalan sana kulkee mukana Pyhässä Hengessä, joka laskeutuu hänen profeettojensa päälle. Jumalan sana tuli Jeesukseen, kun Jumalan Henki laskeutui hänen päälleen sen jälkeen, kun Johannes oli kastanut hänet Jordanilla. Jeesus selvensi itseään sanomalla, että Henki antaa meille tämän elämän, josta hän puhuu Joh 6.

Jeesus oli moninkertaistanut ne leivät Joh 6:ssa. Ja sen jälkeen ihmiset julistavat, että hän on se profeetta, joka oli tulossa maailmaan (6:14). Profeetta oli joku, joka puhui Jumalan sanaa ja välitti sanoman Jumalan kansalle. Hän puhui Jumalan sanaa, kun Henki tuli hänen päälleen ja ilmoitti sen sanan hänelle. Samalla tavalla Jumalan Sana tuli Jeesukseen, kun Henki laskeutui taivaasta hänen päälleen kasteessa.  Ja hän piti Isänsä sanan (8:55).

Jeesus oli se luvattu profeetta (1:45; 6:14; 5. Moos. 18:15-19). Hän oli Se luvattu Messias. Tässä suhteessa Jeesus oli erilainen kuin kaikki muut häntä edeltäneet profeetat. Muinaisajan suuret profeetat ainoastaan välittivät viestiä, mutta Jeesus itse OLI Se viesti. Hänestä täytyi tulla Se luvattu profeetta, josta oli profetoitu. Jumalan sana oli jo sanottu, kun Hän antoi lupauksen. Jeesuksen oli tultava tämän lupauksen ilmentymäksi. Hän ei ollut vain profeetta, joka puhui asioista, kuten muut profeetat olivat tehneet. Jeesuksen oli oltava Jumalan aiempien lupausten ilmentymä; hänen oli tultava tuon Jumalan Sanan ilmentymäksi. Hän oli Se profeetta, joka oli "tulossa maailmaan". Hänen odotettiin tulevan Jumalan lupauksen sanaksi.


4. Olet sitä, mitä syöt

Kun syöt palan leipää, siitä tulee sinä, ja sinusta tulee se. Jeesuksesta, lihallisesta ihmisestä, tuli Isän Sana, ja Sanasta tuli hän, lihallinen ihminen. Tämä Sana laskeutui taivaasta Hengessä, joka antaa elämän. Hengen johdattamana Jumalan Sana, hänen leipänsä, on se, josta iankaikkinen elämä löytyy. Koska Jeesuksesta tuli tuon Sanan lihallinen ruumiillistuma ja tuo Sana ruumiillistui siihen lihaan, joka tunnetaan nimellä Jeesus, ihminen Jeesus saattoi sanoa kaksi asiaa: (1) minä laskeuduin alas taivaasta ja (2) se Leipä, joka antaa maailmalle elämän, on minun lihani. Hän, tämä liha, oli nyt se Sana, joka laskeutui taivaasta hänen päälleen Hengessä.

Se Sana, joka laskeutui Jeesukseen, tuli häneksi, lihaksi. Se tuli häneksi, koska hän teki aina Isänsä tahdon (Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt. 6:38). Jumalan Sana välittää Isän tahdon. Koska tämä liha nimeltä Jeesus teki aina Isänsä tahdon, tuo Sana tuli häneksi. Hän oli Jumalan tahdon ilmentymä kaikessa, mitä hän sanoi ja teki. Hän oli Jumalan Sanan ilmentymä sanoissa ja teoissa. Koska hän oli aina kuuliainen, hän ruumiillisena esimerkkinä edusti ja kuvasi Jumalan Sanaa täydellisesti. Näin Sana tuli lihaksi, ja sen vuoksi Jeesus viittaa lihaansa Elämän leipä -opetuksessa. Liha Jeesus ON sitä, mitä tuo Sana kutsui häntä olemaan, ja siksi hän saattoi sanoa: ”Minä tulin alas taivaasta”. Hengessä taivaasta laskeutuneesta Sanasta tuli tämä lihan Jeesus, koska hän sanoi ja teki kaiken sen, mitä tämä Sana kutsui häntä tekemään ja olemaan. Tämän vuoksi hän OLI Isän Sana, joka laskeutui Jeesuksen päälle taivaasta Hengessä.

Johtopäätös

Johanneksen evankeliumin asiayhteys kertoo meille, että Jumalan leipä on ne sanat, jotka tämä lihallinen ihminen puhui ja jotka antavat elämän, Jumalan sana, jonka hän sai Hengessä ja jonka hän ruumiillisti tottelemalla.  Tämän leivän kuluttaminen tekemällä se antaa elämän. Jeesuksen ruoka oli Isän tahdon tekeminen, ja siksi hän sanoi myös elävänsä Isän kautta. Hän piti Isänsä sanan, ja siitä syystä hänestä tuli Jumalan sanan ruumiillistuma lihassa, Sanan, joka tuli alas taivaasta Hengessä. Hän oli kuluttanut Jumalan Sanan, ja tuosta Leivästä tuli hän ja hänestä tuli se. Tästä syystä Jeesus saattoi samaistaa taivaasta laskeutuvan leivän omaksi lihakseen. Kun hän siis sanoo: ”Minä olen laskeutunut alas taivaasta”, hän viittaa ihmisen lihaan, joka oli tullut yhdeksi Jumalan Sanan kanssa, aivan kuten hän myöhemmin sanoo ihmisen lihastaan: TÄMÄ on se leipä, joka laskeutui alas taivaasta; ei niin kuin isät söivät ja kuolivat; joka syö tätä leipää, elää iankaikkisesti”. Hän viittasi itseensä lihan ihmisenä, josta oli tullut Jumalan sanan ruumiillistuma, sen Sanan, joka oli tullut hänen päälleen Hengessä Jordanilla, Sanan, joka on Jumalan leipä, hänen ruokansa, s.o. hänen Isänsä työn täyttäminen.

Huomautus: Lukijan tulee myös ymmärtää, että Johannes haluaa meidän tuntevan nämä asiat, jotta emme joutuisi 1Joh 4:2 antikristuksen virheeseen

Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti