perjantai 11. marraskuuta 2011

1948

"Kristikunnassa ja maailman historiassa vuosi 1948 näyttää olleen kohta, jossa se aivan erityisesä mielessä astui nykyisen maailmanajan ehtookauteen, jolloin Kristuksen toisen tulemisen merkit erityisesti alkoivat toetutua. Silloin oli näet kolme tapausta, jotka 'avasivat' loppukauden 'näyttämön':
 
1. Israel julistautui itsenäiseksi 14.5.1948. 'Kuolleina luina' hajallaanollut Israelin kansa oli kokoontumassa yhteen. Sen 'luita' alkoivat yhdistää oman valtion 'jänteet ja lihakset', ja niiden ylle vetäytyi 'nahka' (suojeleva kerros, oma puolustusjärjestelmä). Näin Hesekielin 37 luvun profetia alkoi toetutua. Tämän kansan keskuudessa yhä kasvava kiinnostus Uuteen Testamenttiin ja 'Nikodeemus-juutalaisten' lisääntyvä lukuosoittaa, että valmisetlut sen kristinuskoon kääntymistä varten ovat käynnissä. *Pakanain ajat' ovat lopullaan. Näyttämö on valmis sitäkin hetkeä varten, jolloin Jerusalemin vanha kaupunki pakanain aikojen täyttyessä lakkaa olemasta 'pakanain tallattavana' (Luuk.21:24). Viikunapuu on alkanut vihannoida, ja Jeesuksen sanojen mukaan tämä viittaa siihen, että Hänen tulemisensa 'on lähellä, oven edessä' (Matt.24:32).
 
2. Vuonna 1948 perustettiin Amsterdamissa Kirkkojen Maailmanneuvosto joka on sen jälkeen kiihtyvällä tarmolla ja vauhdilla pyrkinyt rakentamaan Raamatun ennustamaa lopunaikojen maailmankirkkoa, 'Suurta Baabelia', ja on valmistamassa tietä lopullisen suuren antikristuksen tulolle. 
 
3. Vuonna 1948 Moskovassa sen patriaarkaatin 500-vuotisjuhlien yhteydessä pidetty konferenssi oli todellinen pna-ortodoksinen kokous, joka tunnusti Moskovan patriarkan de facto (tosiasiallisesti) ortodoksisen kiekon pääksi. Sitä ennen Neuvostoliiton ortodoksinen kirkko oli alistunut neuvostohallituksen johtoon ja palvelemaan sen pyrkimyksiä. PAtriarkka Aleksein johdolla se oli saanut samaan asemaan muutkin Itäblokin alueen ortodoksiset kirkot ja suuren osan sen ulkopuolellakin olevista ortodoksisista kirkoista. ortodoksisen kirkon valtaosa on täten Moskovan patriarkan johdolla muodostunut 'suureksi portoksi', joka 'istuu helakanpunaisen pedon selässä', ja jolla on oleva suuri osuus muidenkin kirkkojen saaamiseksi samaan asemaan. Vuosi 1948 oli täten käänteentekevä vuosi matkalla 'kohti suurta Baabelia', niin lännessä kuin idässäkin, kuten se oli käänteentekevä myös Israelia ja pakanain aikojen loppuvaihetta koskevien Raamatun ennustusten toteutumisessa."

David Hedegård / Uuras Saarnivaara : Kohti suurta Baabelia - liberaaliteologia, ekumenia ja Raamattu (1961) s.57

###

"Kirkkojen maailmanneuvosto (KMN) on kristillisten kirkkojen kansainvälinen yhteistyöelin, jonka päämaja sijaitsee Sveitsissä Genevessä.

Kirkkojen maailmanneuvostoon kuuluu 349 kirkkoa yli 120 maasta. Se perustettiin toisen maailmansodan jälkeen 1948 Amsterdamissa vuonna toteuttamaan ekumeenisen liikkeen päämääriä.

Kirkkojen maailmanneuvostossa on mukana ortodoksisia kirkkoja, protestanttisia kirkkoja, kuten esimerkiksi baptistit, luterilaiset, metodistit, reformoidut, ja anglikaaninen kirkko. Suurin kirkkokunta katolinen kirkko ei ole (vielä) Kirkkojen maailmanneuvoston jäsen. Se osallistuu kuitenkin neuvoston kokouksiin tarkkailijajäsenenä. Katolisilla on erilaisia jäsenyyksiä ja tarkkailijoita erilaisissa toimikunnissa ja KMN:n sisäisessä organisaatiossa, ja katolisella kirkolla ja KMN:llä on yhteistyöelin.

Amsterdamin yleiskokouksessa 1948 KMN hyväksyi peruskirjan jäsenyyskriteereistä:

»Kirkkojen maailmanneuvosto on niiden kirkkojen yhteys, jotka hyväksyvät Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumalaksi ja Vapahtajaksi.»


Peruskirjaa muutettiin New Delhin yleiskokouksessa 1961, jolloin mukaan otettiin mm. kolminaisuusoppi:

»Kirkkojen maailmanneuvosto on niiden kirkkojen yhteys, jotka Raamatun mukaan tunnustavat Herran Jeesuksen Kristuksen Jumalaksi ja Vapahtajaksi ja jotka sen vuoksi pyrkivät yhdessä täyttämään yhteistä kutsumustaan yhden Jumalan, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen, kunniaksi.»

Peruskirjan tarkoitus on ilmentää käsitystä siitä, mikä on kristillisen kirkon tuntomerkki. Peruskirja rajaa ulkopuolelle muun muassa juutalaisuuden ja islamin. Kristillisperäisistä uskonnoista määritelmän ulkopuolelle jäävät esimerkiksi mormonit ja jehovan todistajat.

KMN:n yleiskokous pidetään seitsemän vuoden välein.

1948 Amsterdam
1954 Evanston
1961 New Delhi
1968 Upsala
1975 Nairobi
1983 Vancouver
1991 Canberra
1998 Harare
2006 Brasilian Porto Alegre.

Yleiskokousten välisenä aikana toimintaa johtaa KMN:n keskuskomitea, johon kuuluu 158 jäsentä ja joka kokoontuu noin vuoden välein. Komiteaan kuuluu muun muassa jatkuvasti toimivat toimeenpaneva komitea, ohjelmakomitea ja talouskomitea. Suomessa KMN:n kumppanina toimii Suomen ekumeeninen neuvosto.

Kirkkojen maailmanneuvoston keskuskomiteassa on neljä suomalaista. Brasilian Porto Alegren kokouksessa 2006 keskuskomitean jäseniksi valittiin Lapuan hiippakunnan piispa Simo Peura ja vs. suunnittelija Aaro Rytkönen Suomen luterilaisesta kirkosta. Suomen ortodoksisesta kirkosta jäseniksi tulivat isä Heikki Huttunen ja teologian maisteri Outi Vasko."


http://fi.wikipedia.org/wiki/Kirkkojen_maailmanneuvosto

###

Kirkkojen maailmanneuvoston 'Faith and Order' -komissio julkaisi vuonna 1982 ekumeenisen BEM-asiakirjan, joka käsittelee kolmea ekumenian keskeistä asiaa, joissa pyritään 'yhteisymmärrykseen' kirkkokuntien kesken: kaste (Baptism), ehtoollinen (Eucharist) ja kirkollinen virka, papiksi vihkiminen (Ministry). Ne ovat Raamatun sanassa ilmoitettuja asioita, jotka erottavat uudestisyntyneet uskovat maailmankirkosta. Näissä asioissa ekumeniaan lähteneet kirkot ja seurakunnat, esimerkiksi Vapaakirkko, joutuvat sopimuksen ehtojen vuoksi 'joustamaan' raamatullisesta totuudesta.

http://www.ekumenia.fi/sen_esittaytyy/jasenkunta_-_medlemskapskretsen/
BEM-asiakirja
http://en.wikipedia.org/wiki/World_Council_of_Churches#Faith_and_Order_Commission


"Sakramentti (lat. sacramentum) eli mysteerio (kreik. μυστήριον) on kristinuskon pyhä toimitus. Sakramentissa kirkko tuo erilaisten aineiden ja vertauskuvallisten tekojen avulla esille Jumalan armoa. Eri kristillisillä kirkoilla on erilaisia sakramentin määritelmiä ja eri määrä sakramentteja. Useimmissa kirkkokunnissa sakramentiksi määritellään ainakin kaste ja ehtoollinen."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Sakramentti

###

"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon." Matt. 7:21

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti