Lauantaina vietetään taas kirkollista pyhäinpäivää, vainajien muistelupäivää, katolista kalenteripyhää, joka ei ole linjassa Raamatun kirjoitusten kanssa.
“Rukouksemme kuolleiden puolesta ei ainoastaan auta heitä, vaan voi tehdä heidän esirukouksensa meidän puolestamme vaikuttavammaksi (Katolisen kirkon katekismus, 958)"
http://katolinen.net/?p=3916
Uskovina me emme rukoile kuolleitten puolesta, emmekä kuolleita, sillä
Raamatun totuuden tuntevina tiedämme, että se on turhaa. Ainoastaan niin
kauan kuin ihminen elää tässä ajassa, voidaan esirukouksin vaikuttaa
hänen elämäänsä. Kuoleman jälkeen se on turhaa, hän on jo osansa
valinnut.
Uskovina emme myöskään seurustele kuolleitten kanssa, sillä Raamattu kieltää sellaisen ehdottomasti.
Maassamme järjestetään Pyhäinpäivän ohjelmana konsertteja, joissa esitetään ”sielunmessu”, Requiem. Yleisö osallistuu tällöin tietämättään katoliseen epäjumalien (riivaajien) palvelukseen, sillä messumusiikki on rukousta.
”Sielunmessu tai requiem on katolisen kirkon jumalanpalvelus, jossa rukoillaan edesmenneiden puolesta. Sen alkuperäinen nimi on lat. Missa pro Defunctis eli messu kuolleiden puolesta, mutta se tunnetaan yleisesti myös palveluksen tekstin ensimmäisellä sanalla requiem eli "lepo".”
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sielunmessu
Pyhäinpäivä
Syyriassa vietettiin kaikkien pyhien päivää jo 300-luvulla. Lännessä
keltit ja frankit omaksuivat tavan 700-luvulla ja sieltä se levisi
Rooman kirkkoon. Päivä oli alun perin marttyreiden muistopäivä ja
myöhemmin se laajeni kaikkien uskovien vainajien muistopäiväksi, jonka
vietto alkoi Ranskassa 900-luvun lopulla ja vakiintui kirkossa
1300-luvulla.
'
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuolleiden_p%C3%A4iv%C3%A4
Suomessa kirkollisen pyhäinpäivän perinteenä on käynti hautausmaalla viemässä kynttilät omaisten ja läheisten haudoille. Hautakynttilä on muuntunut jäänne muinaisista uhritoimituksista, joilla lepyteltiin vainajahenkiä. Hautakynttilöiden polttaminen on meillä suhteellisen uusi tapa. Ensimmäinen tieto hautakynttilästä Suomessa on Helsingin ortodoksiselta hautausmaalta vuodelta 1916, mutta varsinaisesti tapa yleistyi Suomessa vasta toisen maailmansodan (1929-45) jälkeen.
Roomalaiskatolisissa maissa on hautakynttilöitä poltettu jo keskiajalla. Varhaisin tieto on vuodelta 1367 Saksasta. Hautakynttilöiden polttamispäivät olivat nimenomaiset vainajienmuistelupäivät marraskuun 1. ja 2. päivä. Tapa oli jo häviämässä 1800-luvun lopussa, mutta voimistui uudelleen ensimmäisen maailmansodan (1914-1918) ihmisuhrien aiheuttaman surun vuoksi.
Kiireinen kansalainen voi pelastaa maineensa delegoimalla kynttilänsytyttämisen vapaaehtoisille 'auttajille'. Näin uutisen mukaan ainakin Vantaalla. Sitä kannattaa miettiä, onko tänänkaltainen 'hyväntekeväisyys' tarpeellista ja mitä tai ketä se palvelee? Näyttää olevan niin, että ainakin monille vanhuksille pyhäinpäivän hautausmaalla käynti voi olla yksi vuoden kohokohdista. En lakkaa hämmästelemästä sitä, miten tärkeitä ja suorastaan 'pyhiä' nämä uskonnolliset traditiot ja isien perinnäissäännöt voivat olla tälle suruttomalle, nimikristitylle kansalle.
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/6559-vapaaehtoiset-sytyttavat-kynttiloita-haudoille
Vainajanpalvontaa eli manismia on paljon luonnonuskonnoissa, joissa uskotaan, että esi-isien henget vaikuttavat kuoleman jälkeen jäljelle jääneiden elämässä. Suomalaisten nykyinen hautojen hyysääminen onkin jo vainajienpalvonnan tasoa.
Outoa, että vainajien muistopäivä on sijoitettu juuri lauantaihin, joka on juutalaisten sapatti.
Meidän tulisi suunnata tekemisemme turhasta kuolleiden palvelusta elävien ihmisten palvelemiseen. Jeesus on kutsunut meidät vapauteen, eikä isien perinnäisssäntöjen ja kirkkokalenterin orjuuteen.
Vain elävä ihminen voi vastaanottaa pelastuksen Jeesuksessa.
http://www.hel2.fi/kaumuseo/vuodenkierto/pyhainpaiva/pyhainpaiva.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti