1 Juudas, Jeesuksen Kristuksen
palvelija ja Jaakobin veli, kutsutuille, jotka ovat Isässä Jumalassa
rakastetut ja Jeesukselle Kristukselle varjellut.
2 Lisääntyköön teille laupeus ja rauha ja rakkaus.
3 Rakkaani! Kun minulla on ollut
harras halu kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, tuli minulle
pakko kirjoittaa ja kehoittaa teitä kilvoittelemaan sen uskon puolesta,
joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu.
4 Sillä teidän keskuuteenne on
pujahtanut eräitä ihmisiä, joiden jo aikoja sitten on kirjoitettu
tulevan tähän tuomioon, jumalattomia, jotka KÄÄNTÄVÄT MEIDÄN JUMALAMME
ARMON IRSTAUDEKSI ja kieltävät meidän ainoan valtiaamme ja Herramme,
Jeesuksen Kristuksen.
5 Vaikka jo kerran olette saaneet
tietää kaiken, tahdon kuitenkin muistuttaa teitä siitä, että Herra, joka
oli pelastanut kansan Egyptistä, toisella kertaa hukutti ne, jotka
eivät uskoneet;
6 ja että hän ne enkelit, jotka
eivät säilyttäneet valta-asemaansa, vaan jättivät oman asumuksensa, pani
pimeyteen iankaikkisissa kahleissa säilytettäviksi suuren päivän
tuomioon;
7 samoin kuin Sodoma ja Gomorra ja
niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin
harjoittivat haureutta ja eksyivät luonnottomiin lihanhimoihin, ovat
varoittavana esimerkkinä, kärsiessään iankaikkisen tulen rangaistusta.
8 Yhtäkaikki nämä uneksijat samoin saastuttavat lihan; he halveksivat herrautta, herjaavat kirkkauden henkiolentoja.
Juuda
Olen viime viikkoina tutkinut paljon lain ja armon käsitettä. Löysin viikonloppuna http://www.messiaaninen.net/ sivuston ja sieltä rabbi J.Melamedin kirjoituksen "Vuorisaarna - juutalainen näkökulma".
Kirjoituksen lopussa on yleisökysymykset ja rabbin vastukset, joista yksi antoi paljon valoa tutkimaani alueeseen. Olen kopioinut sen tähän:
"KYSYMYS: Kysyisin sapatin vietosta: jos ajatellaan, että noudattaa lakia, niin Suomessa sapatin vieto on erittäin harvinaista kristittyjen keskuudessa, ja kuitenkin sitä pidetään hyvin tärkeänä. Miten tämä on näin, että me ei pidetä sapattia? Miksi me emme ymmärrä sapatin viettoa? On harvinaista, että pidetään lauantaina sapattina, kun sunnuntai on annettu meille lepopäiväksi. Kuitenkin sunnuntai on viikon ensimmäinen päivä sapatin jälkeen.
VASTAUS: Olin kerran kaupungissa, missä Jeshua kasvoi. Siellä on kirkko. Siellä on aiemmin ollut synagoga, joka kuului niille juutalaisille, jotka uskoivat Messiaaseen. Siellä on seinällä semmoinen kirjoitus, josta en muista tarkkaan vuosilukua, mutta 300-luvulla Konstantinnopolista oli tullut pappi. Kaikki jotka olivat shabattina siinä synagogassa, tapettiin miekalla. Siinä paikalla on nyt sunnuntaipäivän kirkko. Tai ylösnousemuksen päivän kirkko. Siellä tapettiin ne kaikki, jotka noudattivat shabatin viettoa.
Hyvin harvat ortodoksijuutalaiset ottavat Jeshuan vastaan. Paavali puhui kansan paatumuksesta. Minä näen samanlaisen prosessin seurakunnassa – on paatumus shabattia kohtaan. Vain ilmestyksen kautta juutalainen voi ottaa Jeshuan vastaan. Evankeliointi ei lähestulkoon auta ollenkaan. Samalla lailla myös shabatin vietto – se tulee ilmestyksen kautta niin kauan kuin on paatumus laista.
Kun tulin ensimmäisiä kertoja kristittyjen seurakuntaan, siellä otettiin ja leikattiin sian ihraa, ja minulle sanottiin, että syö. Miksi minun pitäisi syödä kun en halua, enkä saa syödä sitä? Minulle sanottiin, että ethän sinä enää ole lain alla. Sen tähden sinun täytyy syödä sitä.
Sanoin: ”No, miksi minun täytyy syödä sitä, jos en ole lain alla?” Yhtäkkiä oli tullut laki, että juutalaisten pitää syödä sianlihaa. Sitä sanotaan armoksi.
Tällä lailla minulle selitettiin. En tykkää puhua tästä, mutta nähtävästi johtuu paatumuksesta, että juutalaiselle tarjotaan sianlihaa. Ihmiset haluavat kovasti tehdä niin. He syövät vieressä ja minä syön omaa ruokaa. Minä sanoin: ”En minä ota teiltä – teille jää nyt enemmän.” Mutta he todella haluavat, että minäkin söisin sitä samaa. Ja juutalaisten mielestä tätä tapahtuu hyvin paljon. Minusta sekin näyttää paatumuksen hengeltä. Sama juttu on shabatin vieton kanssa."
.
http://www.messiaaninen.net/@Bin/120759/Vuorisaarna+%13+juutalainen+n%C3%A4k
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti