"Sitten oli temppelin
vihkimisen muistojuhla Jerusalemissa, ja oli talvi. Ja Jeesus käyskeli
pyhäkössä, Salomon pylväskäytävässä"
Joh. 10:22-23
"Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään"
2. Piet. 1:3
Joulu on itsevalittu jumalanpalvelus, jonka uhri on Jumalalle kauhistus.
Nyt on puhdistuksen aika. Jokainen on itse vastuussa oman temppelinsä puhdistamisesta ja velvollinen itse vihkimään omat epäjumalansa tuhon omiksi. Hanukka on muistutus siitä, että temppeli täytyy puhdistaa.
"Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu. Viettäkäämme siis juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa."
1. Kor. 5:7-8
Hanukan historiallinen tausta
"Ymmärtääksemme tätä juhlaa meidän on mentävä Israelin historiassa
taaksepäin aina hellenistiselle ajalle asti, noin vuoteen 167 eKr.
Juutalaiset elivät tuolloin vieraan vallan puristuksessa. Muutamaa
sukupolvea aikaisemmin Kreikan maailmanvalta oli astunut maailman
kartalle Aleksanteri Suuren johdolla. Näytti siltä kuin koko silloin
tunnettu maailma olisi yhdistynyt yhden hallinnon ja hellenistisen
kulttuurin alaisuudessa.
Aleksanteri Suuren yllättävän kuoleman
jälkeen hänen luomansa maailmanvalta jaettiin hänen neljän kenraalinsa
kesken. Näistä kaksi: Ptolemaios ja Seleukos olivat juutalaisten
kannalta merkittäviä. Ptolemaios hallitsi Israelin eteläpuolella olevia
alueita, jotka käsittivät mm. Egyptin. Seleukoksella oli taas hallussaan
Israelin pohjoispuolella olevat alueet, mm. Syyria. Nämä kaksi
hallitsijaa ja heidän seuraajansa olivat usein sotajalalla keskenään ja
pieni juutalaisten asuttama alue heidän välissään oli jatkuvasti kiistan
kohteena. Lopulta seleukidit saivat Antiokus IV:n johdolla yliotteen
ptolemaioksista ja alistivat Israelin alueen ja juutalaiset valtaansa.
Saadakseen
valtaamansa kansat lujempaan otteeseensa Antiokus pyrki sulauttamaan ne
yhteen hellenistisen kulttuurin avulla. Välittämättä valloitettujen
kansojen omasta kulttuurista ja uskonnosta hän vaati, että kaikkien piti
omaksua kreikkalainen elämäntapa. Tämä vaatimus koski kaikkia elämän
alueita kieltä, taiteita ja jopa uskontoa myöten. Kaikkien oli määrä
yhdenmukaistua kreikkalaisten ”korkeamman tason” elämäntavan ja arvojen
kanssa.
Näytti siltä kuin hellenistinen politiikka olisi lyönyt
itsensä läpi ilman mitään suurempaa vastustusta. Jopa monet juutalaiset
kääntyivät hellenistiseen kulttuuriin ja puhuivat sen puolesta.
Kuitenkin oli merkittävä joukko perinteisiä juutalaisia, jotka
kauhistuivat yhteiskunnassaan tapahtuneita muutoksia. Antiokus ja
seleukidit muuttuivat entistä vihamielisemmiksi niitä juutalaisia
kohtaan, jotka eivät suostuneet kääntymään hellenismiin. Seurauksena oli
pakottaminen.
Lopulta annettiin uhkavaatimus: Juutalaisten on
kuolemanrangaistuksen uhalla luovuttava erityispiirteistään, joihin
kuuluivat mm. sapatti, elintapoja koskevat lait ja ympärileikkaus.
Antiokus marssitti joukkonsa Jerusalemiin ja häpäisi temppelin. Alttarit
saastutettiin, pyhät astiat ryöstettiin ja jopa kultainen lampunjalka
rikottiin. Mutta tämä oli vasta alkua!
Antiokus määräsi sian
uhrattavaksi pyhällä alttarilla ja kreikkalaisten pääjumalan, Zeuksen,
patsas piti pystyttää temppeliin uudeksi palvonnan kohteeksi. Hän kutsui
itseään lisänimellä ”Epifanes”, joka tarkoittaa ”Jumala ilmestyneenä”.
Tämä
hyökkäys juutalaisia ja heidän uskontoaan kohtaan ei voinut olla
herättämättä juutalaisten vastatoimia. Kapinallisia kannanottoja alkoi
kuulua eri puolilla Juudeaa, mutta ne kristallisoituivat pienessä
Moodeinin kylässä. Seleukidit astuivat tuohon pieneen kaupunkiin aikoen
pystyttää tilapäisen alttarin epäjumalanpalvelusta varten ja pakottaa
ihmiset osallistumaan uskonnolliseen seremoniaan, jonka kohokohtana oli
sianlihan syöminen!
Tässä kylässä asui vanha hurskas pappi
nimeltä Mattatias viiden poikansa kanssa. Kun seleukidisotilaat
valitsivat hänet johtamaan tuota pakanallista seremoniaa, Mattatias ja
hänen poikansa, täynnä pyhää vihaa, tappoivat sotilaat ja aloittivat
kapinan sortajia vastaan. Yksi pojista, Juudas, nousi kapinaliikkeen
johtohahmoksi ja sai lisänimen ”Makkabi”, ”Vasara”.
Vaikka
makkabilaisarmeijat olivat lukumäärältään vähäisiä ja heikosti
varustettuja, ne ryhtyivät sissisotaan, jossa menestyivät yllättävän
hyvin. Varmoina vakaumuksessaan, että Israelin Jumala on uskollinen,
makkabilaiset todistivat, että mahdoton on mahdollista. Heprealaisen
kislev-kuun aikana, joka vastaa suunnilleen joulukuuta, he karkottivat
seleukidit ja ottivat uudelleen haltuunsa Jerusalemin temppelin.
Nyt
heidän piti puhdistaa temppeli ja uudistaa jumalanpalvelus.
Temppelialue oli epäjumalanpalveluksen saastuttama. Makkabilaiset ja
heidän seuraajansa puhdistivat alttarit ja korjasivat pyhät kalusteet.
Erityisen tärkeä heille oli rikottu seitsenhaarainen lampunjalka, joka
symboloi Jumalan valoa. He korjasivat sen ja aikoivat sytyttää siihen
tulen, mutta oli yksi ongelma.
Juutalainen perimätieto kertoo,
että kun he etsivät erityisesti valmistettua pyhää öljyä, he löysivät
sitä vain yhden päivän tarpeeseen. Papit tiesivät, että uuden öljyn
valmistaminen kestäisi vähintään kahdeksan päivää.
He päättivät
kuitenkin sytyttää lamput, jotta Jumalan valo saataisiin palamaan
välittömästi. Mutta heidän hämmästyksekseen öljy ei palanut vain yhtä
päivää, vaan se riitti kahdeksaksi päiväksi, niin kauan, että lisää
öljyä oli ehtinyt valmistua!
Temppeli vihittiin uudelleen
käyttöön Israelin Jumalan kunniaksi. Kahdeksanpäiväisen hanukka-juhlan
vietto syntyi näiden merkittävien asioiden muistoksi. Joka vuosi,
kislev-kuun 25. päivästä alkaen kahdeksan päivää eteenpäin, juutalaiset
palauttavat mieleensä nämä kaksi ihmettä: sotilaallisen voiton
ylivoimaisesta vihollisesta ja öljyn yliluonnollisen riittämisen.
Jotkut
pitävät arveluttavana hanukka-juhlan sisällyttämistä raamatullisiin
juhliin, koska sitä ei mainita Kolmannen Mooseksen kirjan luvussa 23.
Kuitenkin Danielin kirjassa on hämmästyttävän seikkaperäinen profetia
tapahtumista, joiden toteutumisen yhteydessä hanukka-juhla sai alkunsa:
"Ja
kauris on Jaavanin kuningas, ja suuri sarvi, joka sillä oli keskellä
otsaa, on ensimmäinen kuningas. Ja että se särkyi ja neljä nousi sen
sijalle, se on: neljä valtakuntaa nousee siitä kansasta, ei kuitenkaan
niin väkevää kuin hän"
Dan. 8:21-22
Tässä
kuvataan hellenistisen vallan nousua Aleksanteri Suuren johdolla ja myös
hänen valtakuntansa hajoamista hänen yllättävän kuolemansa jälkeen.
Neljä kenraalia, joita kauriin neljä sarvea kuvaavat, jakoivat
valtakunnan keskenään. Mutta Daniel antaa vielä yksityiskohtaisemman
kuvauksen seuraavissa jakeissa:
"Ja
heidän valtansa lopulla, kun luopiot ovat täyttäneet syntiensä mitan,
nousee kuningas, kasvoilta röyhkeä ja juonissa taitava. Ja väkevä on
hänen voimansa, vaikka ei tosin hänen omasta voimastaan, ja ihmeellisen
paljon hän saa aikaan hävitystä; ja hän menestyy siinä, mitä hän tekee,
ja hän tuottaa turmion väkeville ja pyhien kansalle.
Ja hänen
oveluutensa tähden onnistuu petos hänen kädessään. Hän hautoo suuria
sydämessään, ja keskellä rauhaa hän tuottaa turmion monille. Ruhtinasten
ruhtinastakin vastaan hän nousee, mutta ilman ihmiskättä hänet
muserretaan"
Dan. 8:23-25
Tästä käy
ilmi, että tämän hellenistisen kuninkaan pääasiallinen tarkoitus olisi
vainota juutalaista kansaa. Hän olisi julma teoissaan ja röyhkeä
sanoissaan. Juuri tällainen oli Antiokus, joka kutsui itseään nimellä
Epifanes, ”Jumala ilmestyneenä”! Mutta hänen loppunsa tulisi aikanaan
ilman ihmiskättä. Kyseisessä tekstissä on siis ennustettu se, että
seleukidit vainoaisivat juutalaisia ja että juutalaiset vapautuisivat,
kun Jumala puuttuisi asioihin ihmeellisellä tavalla. Tässä on kysymys
hanukka-ihmeestä. Se on kuvattu niin tarkasti, että liberaaliteologit
sanovat Danielin kirjan syntyneen vasta näiden tapahtumien jälkeen eikä
Danielin kirja siis olisikaan profeetallinen ennustus tulevista
tapahtumista. Mutta me näemme tässä todisteen Jumalan Sanan
luotettavuudesta! On tärkeää, että ymmärrämme tämän ajanjakson
merkityksen juutalaisten historiassa. Hanukka-juhla palauttaa sen
mieleen."
http://www.tv7.fi/vod/player/?program=15506
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti