lauantai 28. joulukuuta 2013

Pyhityksestä

 1 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
2 "Puhu kaikelle israelilaisten seurakunnalle ja sano heille: Olkaa pyhät, sillä minä, Herra, teidän Jumalanne, olen pyhä.
3. Moos. 19:1-2

19 Vai ettekö te tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen templi, joka teissä on, jonka te Jumalalta saitte, ja ettepä te ole teidän omanne?
20 Sillä te olette kalliisti ostetut; kunnioittakaat siis Jumalaa teidän ruumiissanne ja teidän hengessänne, jotka Jumalan ovat.
1. Kor. 6:19-20 (Biblia)

Miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
2. Kor. 6:16


###

I.B.Kargellin kirjasta "Kristus meidän pyhityksemme"
1. painos v. 1936

"Sana "pyhittää" merkitsee eroittamista jotain erityistä tarkoitusta varten. Jos joku eroittaa jonkin esineen tai asian, niin hän ottaa sen erilleen toisten samanveroisten seasta ja asettaa sen ajattelemaansa tarkoitusta vastaavaan paikkaan ja käyttää sitä valitsemaansa uutta päämäärää silmällä pitäen.

Samoin on myös pyhitys olemukseltaann yhä lisääntyvääihmisen hengen, sielun ja ruumiin eroittamista siitä, millä hänet saatana, maailma ja oma "minä" olivat turmelleet. Pyhitys on alati kasvavaa ja syvenevää Jumalan lapsen eroittumista, kunnes ei mikään vaikutus saa häntä vallita, paitsi yksin Herra, jonka oma hän on luomisen, lunasstuksen ja pyhityksen perusteella.

Tämä kaikesta sellaisesta irrottautuminen, mikä ei ole Jumalasta eikä palvele Jumalan tarkoituksia, toistuu varsin usein Vanhassa testamentissa.

10 Niin Herra sanoi Moosekselle: "Mene kansan luo ja pyhitä heidät tänä päivänä ja huomenna, ja peskööt he vaatteensa.
11 Ja olkoot valmiit kolmanneksi päiväksi; sillä kolmantena päivänä Herra astuu koko kansan nähden alas Siinain vuorelle.
2.Moos.19:10-11

Mooseksen tuli kansaa pyhittäessään eroittaa se tavallisista arkisista töistä ja tehtävistä. Mooseksen tuli huolehtia siitä, että kaikki epäpuhtaus, jopa likapilkutkin kansan vaatteista tuli poistetuiksi, jotta se olisi voinut olla otollinen Herralle Jumalalle ja saisi lähestyä Jehovaa. Tämän kaiken tuli jatkua kolme päivää, mikä merkitsi sitä, että puhdistuksen tuli tapahtua niin perustellisesti, jotta se olisi lähestyvän Jumalan arvon mukaista. Mikä esimerkki tämä onkaan sitä, kuinka Hän, puhdas ja pyhä, saattaa lähestyä ainoastaan pyhiä ja ainoastaan sellaiset saattavat tulla Hänen eteensä. 

7 Pyhittäkää siis itsenne ja olkaa pyhät; sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne.
8 Ja noudattakaa minun käskyjäni ja pitäkää ne. Minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
3.Moos. 20:8

Jotta pyhitys edistyisi kirjoitusten ja Jumalan mielen mukaan, Hänen täytyy saada olla aloittajana, jatkajana ja täydellistyttäjänä. Jumalan täytyy saaada perinpohjaisesti läpitunkea sinun elämäsi läsnäolollaan ja elämällään, pyhyydellään ja voimallaan, voidakseen sisäisesti eroittaa sinut kaikesta, mikä ei ole Hänen ja mikä eroittaa sinut Hänestä. 

Jumala on jo ammoisia aikoja sitten aloittanut tämän työnsä siten, että Hän edeltänäki omansa Hengen pyhittämisessä (1.Piet.1:2) sitten Hän lunasti heidät omaisuudekseen Poikansa verellä kaikista kansoista, sukukunnista ja kielistä, ja sen jälkeen kutsui jokaisen erityisellä pyhällä kutsumuksella, sekä vihdoin uudisti heidän sydämensä Pyhän Hengen kautta. Kaikkeen tähän katsoen voisiko olla muutoin kuin siten, että Hän itse panee toimeen uskovaisen sielun kirkkauteen johtavan pyhityksen.

...Pyhyys ei tule meihin ikäänkuin Hänestä erillisenä, irrallisena lahjana, vaan Hänen kanssaan, HÄNEN PERSOONALLISEN LÄSNÄOLEMISENSA KAUTTA MEISSÄ. Hän pyhittää meidät, ottaen Hänelle luovutetun paikan omaksi asumuksekseen.

...Pyhän ilmestysmajan pyhittämisestä kerrotaan meille:

33 Ja asumuksen ja alttarin ympärille hän laittoi esipihan ja ripusti uutimen esipihan porttiin. Ja niin Mooses päätti sen työn.
34 Sitten pilvi peitti ilmestysmajan, ja Herran kirkkaus täytti asumuksen;
35 eikä Mooses voinut mennä ilmestysmajaan, sillä pilvi oli laskeutunut sen päälle, ja Herran kirkkaus täytti asumuksen.
2.Moos.40:33-35

Näin Jumala otti sen asumuksekseen. Hän levitti sen ja kaikkien siinä olevien esineiden yli oman pyhyytensä ja teki sen yhtenä päivänä siksi, mitä se ei sihen saakka ollut ja mitä se millään muulla tavoin ei voinut koskaan monien vuosienkaan kuluttuakaan olla. Herra omalla pyhyydellään torjuu kauaksi sen kaiken, mikä ei ole Hänen pyhyytensä mukaista. Mooseskaan ei löytänyt paikkaa siellä missä Herra valtasi kaiken alueen. Samoin tapahtui silloin, kun temppeli pyhitettiin.

10 Ja kun papit lähtivät pyhäköstä, täytti pilvi Herran temppelin,
11 niin että papit eivät voineet astua toimittamaan virkaansa pilven tähden; sillä Herran kirkkaus täytti Herran temppelin.
1.Kun.8:10-11

...Herra pyhittää siten, että ottaa pyhitettävän omaan hallintaansa. Tässä on vieläkin pyhityksen  olemuksen salaisuus. Ainoastaan sinne, minne HÄN ITSE TULEE,  tulee pyhyyskin. Mutta silloin siellä on myös täydellinen eroitus, sillä silloin peräytyy kaikki, mikä on meistä, kaikki, mikä on Herralle vierasta, vieläpä meidän itsemmekin tulee hävitä ja silloin Hän tulee kaikki kaikeksi!

... Eroittaminen itsessään ei vielä tuo mitään pyhitystä, eikä pyhitystä voi olla ilman eroittamista. Eroittaminen on negatiivinen puoli pyhityksessä; siinä me eroittaudumme irti siitä, mikä ei ole Jumalan. Postiiivisen puolen tekee Jumala ottaessaan hallintaansa ja asumuksekseen Hänelle eroitetun alueen. Eroittautuessamme me tyhjennymme, mutta samalla Jumala ottaa meissä hallinnan ja me täytymme Hänellä, mikä tekee erottautumisemme todelliseksi ja täydelliseksi. Juuri tämän tähden, älköön kukaan Jumalan lapsi tyytykö paljaaseen erottumiseen, älköön laskeko ajatustakaan, että yksistään siihen sisältyisi Herran tahtoma pyhitys.

...Tarkatkoon jokainen Jumalan lapsi, että hän olisi ei ainoastaan lunastettu Kristuksen omaisuudeksi, vaan myös eroitettu Kristukselle kaikesta, mikä paitsi Herraa tahtoisi esittää hänen elämäänsä nähden vaatimuksiaan. Mutta ennen kaikkea on jokaisen päästävä selvään tietoisuuteen siitä, asuuko hänessä todellakin Herra Kristus, joka on lunastanut meidät itselleen ja jota varten me olemme eroitetut, ja onko hänen läsnäolonsa saanut tunkea läpi meidän henkemme, sielumme sekä ruumiimme.

...Tavallisessa jokapäiväisessä käytännössä voidaan omistaa talo, kuitenkaan siinä asumatta. Sillä on joku omistaja, mutta toiset siinä asuvat.  Vaikka tuolla talolla olisi omistajansa nimikin, niin hänen makuaan ja luonteensa laatua siinä ei näy eikä tunnu niin kauan kunnes hän ei siinä asu; mutta hänen makunsa ja luonteenlaatunsa, joka siinä asuu, ovat kylläkin hyvin selvinä nähtävissä. 

Talon omistajalla voi olla hyvä, kunnioitettu, arvossa pidetty nimi, mutta ne ominaisuudet eivät sillä siirry taloon sittenkään, vaikka sitä aina mainittaisiin omistajan arvossa pidetyn nimen yhteydessä. Tämä tapahtuu vasta sinä päivänä, jona sen omistaja muuttaa taloonsa asumaan. Jos tuossa talossa asuu roskaväkeä, niin se antaa sille aivan päinvastaisen leiman, mitä sen isännän nimi edellyttää.

Juuri samaa täytyy valittaen sanoa monista, joiden varmasti tiedämme olevan uskovaisia, mutta joissa Herra ei voi hallita ja asua niinkuin omassa huoneessaan. Kuinka paljon erilaista "roskaa" on vielä monissa uskovaisissa! Ja sellaista on jatkunut vuosikausia! Kuinka surullista! 

Se tila, mikä pitäisi olla Pyhän Hengen käytettävänä, on täytetty roskalla! Siellä sydämen yhdessä nurkkauksessa lymyilee kateus, toisessa saituus tai ahneus, kolmannessa viha ja jossain muualla häpeälliset himot, parjaus, pahan puiminen, vahingonilo ym. ym. jokapäiväisinä olijoina. Siellä voidaan kohdata vanha-ihminen kaikkine seuralaisineen, itserakkauksineen, kunnian pyyteineen, nurisemisineen aina ja kaikkialla esiintyvänä "MINÄNÄ". 

Milloin yksi, milloin toinen tästä "roskasta" pulpahtaa pinnalle ilmaistakseen olevansa herrana talossa. Totisesti, tällaisen Jumalan lapsen luonne ei ole hänen Herransa luonne, mutta talon asukkaiden luonne, ja tällainen luonne saattaa rehottaa vain pyhyyden puutteessa.

Kuuluuko sydämestäsi vain puolet Herralle ja toinen puoli kanaanilaisille? Niinkö ovat asiasi? Pyhity, luovuta sielusi salaisimmatkin sopunkat Herrallesi ja pidä vaari siitä, ettet tyydy ennekuin Hän on ottanut kaiken hallintaansa ja täyttänyt kaiken läsnäolollansa."

###

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti