perjantai 28. syyskuuta 2018

Jos suolakin käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi?

32 Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.
33 Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.
34 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.

Miekka = Jumalan sana, joka jakaa, tekee kuilun pyhän ja maailman välille.

35 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
36 ja ihmisen vihamiehiksi (vastustaja) tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.

Miksi? - Koska heidän arvonsa ja ajatuksensa ovat maailmalliset/uskonnolliset. 

37 Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;
38 ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.

Sinä, joka olet tullut Jeesuksen tuntemaan
Mukaudutko läheistesi maailmallisiin ja uskonnollisiin arvoihin miellyttääksesi heitä?
Tingitkö Jeesuksen totuuden seuraamisesta perhekuntasi, sukusi, ystäviesi edessä?
Rakastatko heitä enemmän kuin Jeesusta niin, että olet mieluummin heidän puolellaan?
Silloin sinä kiellät Herrasi.

39 Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.
Matt. 10:32-39

Luukkaan evankeliumissa kerrotaan samasta asiasta:

25 Ja hänen mukanaan kulki paljon kansaa; ja hän kääntyi ja sanoi heille:
26 "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.
27 Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni.

Ristin kantaminen ei ole ilmaista.

28 Sillä jos joku teistä tahtoo rakentaa tornin (lähteä Jeesusta seuraamaan; rakentaa uskonelämää), eikö hän ensin istu laskemaan kustannuksia (mitä se minulle maksaa), nähdäkseen, onko hänellä varoja rakentaa se valmiiksi,
29 etteivät, kun hän on pannut perustuksen, mutta ei kykene saamaan rakennusta valmiiksi, kaikki, jotka sen näkevät, rupeaisi pilkkaamaan häntä
30 sanoen: 'Tuo mies ryhtyi rakentamaan (seuraamaan Jeesusta), mutta ei kyennyt saamaan valmiiksi'? (vaan antoi periksi ja mukautui maailman kanssa)

31 Tahi jos joku kuningas (Jeesuksen seuraaja) tahtoo lähteä sotimaan toista kuningasta (maailmaa) vastaan, eikö hän ensin istu ja pidä neuvoa, kykeneekö hän kymmenellä tuhannella kohtaamaan sitä, joka tulee häntä vastaan kahdellakymmenellä tuhannella?
32 Ja ellei kykene (kantamaan ristiään), niin hän, toisen vielä ollessa kaukana, lähettää hänen luoksensa lähettiläät hieromaan rauhaa (kompromissia).

33 Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni.
34 Suola on hyvä; mutta jos suolakin käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi?
35 Ei se kelpaa maahan eikä lantaan; se heitetään pois. Jolla on korvat kuulla, se kuulkoon!"
Luuk. 14:25-35

13 Niin menkäämme siis hänen tykönsä "ulkopuolelle leirin", hänen pilkkaansa kantaen;
14 sillä ei meillä ole täällä pysyväistä kaupunkia, vaan tulevaista me etsimme.
Hepr. 13:13-14

Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi.
Matt. 5:13-48

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti