sunnuntai 7. helmikuuta 2021

Minä viheliäinen ihminen - Room. 7

 1 Vai ettekö (TE) tiedä, veljet - minä puhun lain tunteville - että laki vallitsee ihmistä, niin kauan kuin hän elää?
2 Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.
3 Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.
4 Niin, veljeni,
TEIDÄTKIN on kuoletettu
(olette tulleet kuolleiksi laille) laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että ME kantaisimme hedelmää Jumalalle.

5 Sillä kun (ME) olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat MEIDÄN jäsenissämme, niin että ME kannoimme hedelmää kuolemalle,
6 mutta nyt
ME olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä MEIDÄT piti vankeina, niin että ME palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.
7 Mitä siis
(ME) sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä EN olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en MINÄ olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse".

Tässä jakeessa Paavali vaihtoi ME-muodon henkilökohtaisempaan MINÄ-muotoon ja jatkaa luvun loppuun asti.  Paavalin "MINÄ" ei ole Paavali itse, vaan LIHALLINEN IHMINEN. Se on esitystapa. "Minä" voisi yhtä hyvin olla "heppu". Vaikka Paavali, fariseus, oli oppinut lain jo lapsena, hän tasapäistää metaforansa minä-kertojalla itsensä samaan riviin, ihmiskuntaan.

8 Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se "MINÄSSÄ" kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
9
"MINÄ" eli ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,

Ei Paavalin elämässä ole ollut aikaa, jolloin hän olisi elänyt ilman lakia, hän tunsi Tooran sekä Kirjoitukset erinomaisen hyvin. (Apt. 22:3, Fil. 3:4-6). 

10 ja MINÄ kuoli. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva MINÄLLE elämäksi, olikin MINÄLLE kuolemaksi.
11 Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se
MINÄN ja kuoletti MINÄN käskysanan kautta.
12 Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
13 Onko siis hyvä tullut
MINÄLLE kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut MINÄLLE kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.
14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta
MINÄ on lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
15 Sillä
MINÄ ei tunne omakseen sitä, mitä tekee; sillä MINÄ ei toteuta sitä, mitä tahtoo, vaan mitä MINÄ vihaa, sitä MINÄ tekee.
16 Mutta jos
MINÄ tekee sitä, mitä ei tahdo, niin MINÄ myöntää, että laki on hyvä.
17 Niin ei nyt enää tee sitä 
MINÄ, vaan synti, joka MINÄSSÄ asuu.
18 Sillä
MINÄ tietää, ettei MINÄSSÄ, se on MINÄN lihassa, asu mitään hyvää. Tahto MINÄLLÄ kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
19 sillä sitä hyvää, mitä
MINÄ tahtoo, MINÄ ei tee, vaan sitä pahaa, mitä MINÄ ei tahdo, MINÄ tekee.
20 Jos MINÄ siis tekee sitä, mitä MINÄ ei tahdo, niin sen tekijä ei enää ole MINÄ, vaan synti, joka MINÄSSÄ asuu.
21 Niin huomaan siis itsessäni,
MINÄ, joka tahtoo hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu MINÄSSÄ kiinni;
22 sillä sisällisen ihmisensä puolesta
MINÄ ilolla yhtyy Jumalan lakiin,
23 mutta jäsenissään
MINÄ näkee toisen lain, joka sotii MINÄN mielen lakia vastaan ja pitää MINÄN vangittuna synnin laissa, joka MINÄN jäsenissä on.
24
MINÄ, viheliäinen ihminen, kuka pelastaa MINÄN tästä kuoleman ruumiista?
25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin
minä siis tämmöisenäni siis MINÄN mieli palvelee Jumalan lakia, mutta lihalla  MINÄN lihasynnin lakia.  (vrt. Biblia, KJV)

Paavali ei itse ole se "viheliäinen ihminen", vaan se on "MINÄ". 
Ei mitään "tämmöisenäni", lihallisuus ei kelpaa Jumalalle eikä meitä ole kutsuttu palvelemaan synnin lakia.

Paavalilla jäi lause kesken, sillä asiakokonaisuus on keinotekoisesti katkaistu lukujaolla. Asiayhteys jatkuu:

1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.  (vrt. Biblia, KJV)
2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
3 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,
4
että lain vanhurskaus täytettäisiin
MEISSÄ, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.
5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan
(=palvelevat synnin lakia), on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
7 sentähden että
lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
8 Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.
9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
10 Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.

Room. 7-8:1-10

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti