keskiviikko 27. joulukuuta 2017

Jumalansynnyttäjä

Neitsyt Maria synnytti Jeesuksen, jonka kolminaisuusopin mukaan sanotaan olevan tosi ihminen ja tosi Jumala (=kaksiluonto-oppi). Tämän teorian mukaan Maria siis synnytti Jumalan ja tämän opin mukaan mukaan kuuluisi siis perustellusti sanoakin Mariaa "Jumalansynnyttäjäksi" (Theotokos), kuten ortodoksikirkko häntä kutsuu.

Onko näin? Kolminaisuusoppi ei kestä Raamatun valoa.

Nimityksestä 'jumalansynnyttäjä' tehtiin kirkon virallinen oppi Efesoksen kirkolliskokouksessa vuonna 431.

Mutta;

- Jumalalla ei ole alkua eikä loppua -> Jumalalla ei ole Isää, vaan Isä Jumalalla on poika.
- Jumala ei voi kuolla. Jeesus kuoli ristillä meidän syntiemme edestä. Siis kuoli. Jumala herätti hänet kuolemasta iankaikkiseen elämään. Se on ylösnousemus. Jumala ei voi kuolla.
- Jumala on yksi ja Hänellä on poika.

Jeesus on Jumalan kristus, Jumalan voideltu. Hän ei koskaan sanonut olevansa Jumala, vaan hän sanoi Jumalaa Isäkseen.

Jeesus syntyi ihmisenä ja hän oli riippuvainen ihmisten huolenpidosta. Hänet yritettiin tappaa jo vauvana. Jeesuksen piti opetella puhumaan, kävelemään, syömään siististi ja olemaan kakkimatta housuihinsa. Hän oli ihmislapsi.

Jeesus varttui (prokopto) viisaudessa ja iässä ja armossa Jumalan ja ihmisten edessä.
Luuk. 2:52

prokopto 4298 (6) - edistyä, jatkaa eteen päin
1) to beat forward
1a) to lengthen out by hammering (as a smith forges metals)
1b) metaph. to promote, forward, further
2) to go forward, advance, proceed
2a) of time: the night is far spent
2b) metaph. to increase, make progress

Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala yksin.
Luuk. 18:19

Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö".
Joh. 20:17

Isä on minua suurempi.
Joh. 14:28

Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus
1. Tim. 2:5

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti