torstai 21. joulukuuta 2017

Sinulla on niitä, jotka pitävät kiinni nikolaiittain opista

14 Mutta minulla on vähän sinua vastaan: sinulla on siellä niitä, jotka pitävät kiinni (krateo) Bileamin opista, hänen, joka opetti Baalakia virittämään Israelin lapsille sen viettelyksen, että söisivät epäjumalille uhrattua ja haureutta harjoittaisivat.
15 Niin on myös sinulla niitä, jotka samoin pitävät kiinni (krateo) nikolaiittain opista...
Ilm. 2:14-15

So hast thou also them that hold the doctrine of the Nicolaitans, which thing I hate. (KJV)

Niin myös sinulla on niitä, jotka Nikolailaisten oppia pitävät, jota minä vihaan. (Biblia 1776)

Niin myös sinulla ompi niitä jotka pitäwät Nikulaisten opetusta, jota minä wihaan. (Se Wsi Testamentti 1548)

Jostain syystä tuo jakeen loppu on jätetty 1900-luvulla pois, eikä sitä ole RK-käännöksessäkään. 

Ilmaisu, joka on suomennettu "pitää kiinni" on kreikan kielessä sana 'krateo'. Se kuvaa valtaa ja olemista päällikkö jossain asiassa, asian päällä seisomista; tästä minä pidän lujasti kiinni, tämä asia on tiukasti minun kädessäni enkä aio siitä hellittää. He eivät ole tietämättömiä, vaan tiedostaan huolimatta he pitävät lujasti kiinni opista.

Niin seisokaa siis, veljet, lujina ja pitäkää kiinni (krateo) niistä opetuksista, joita olette oppineet joko meidän puheestamme tai kirjeestämme.
2Tess. 2:15

krateo 2902 (47) 
1) to have power, be powerful
1a) to be chief, be master of, to rule
2) to get possession of
2a) to become master of, to obtain
2b) to take hold of
2c) to take hold of, take, seize
2c1) to lay hands on one in order to get him into one's power
3) to hold
3a) to hold in the hand
3b) to hold fast, i.e. not discard or let go
3b1) to keep carefully and faithfully
3c) to continue to hold, to retain
3c1) of death continuing to hold one
3c2) to hold in check, restrain

Vuosien ajan minäkin olin naivi ja luulin, että he eivät tiedä. He ovat uskovia, eivätkö he ole kuulleet? Eivätkö ymmärtäneet? Minä kerroin heille, että he tietäisivät. Monta vuotta minä puhuin, lähetin sähköposteja, väittelinkin heidän kanssaan. Kantani olen perustellut Raamatun sanalla jos ylipäätään olen saanut enää suunvuoroa. Yleensä aihe on ollut kuin punainen vaate, joka nostattaa vain jyrkästi vastustavan tunnekuohun. Kyllä, he ovat kuulleet, ja kyllä, he ovat ymmärtäneet, mutta he ovat tehneet oman valintansa. Nyt olen luovuttanut, sillä he eivät edes halua kuulla. Ehkä minun  valintani voisi olla todistuksena sanojen sijaan. 

8 Mutta silloin, kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka luonnostaan eivät jumalia ole.
9 Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?
10 Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
11 Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt.
Gal. 4:8-11

...Tee siis parannus; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi pian ja sodin heitä vastaan suuni miekalla.
Ilm. 2:15-16

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti