torstai 17. toukokuuta 2018

'Minä Olen' ei ole Jumalan Nimi

13 Moses said to God, "When I come to the Israelites and say to them 'God of your fathers has sent me to you', and they ask me, 'What is His name?' what shall I say to them?" 
14 And God said to Moses, "Ehyeh-Asher-Ehyeh" ("I Am that I Am"/ "I Am Who I Am"/I Will Be What I Will Be"). He continued, "Thus shall you say to Israelites, 'Ehyeh ("I Am"/"I Will Be") sent me to you'." 
15 And God said further to Moses, "Thus shall you speak to the Israelites: The Lord (Jahve), the God of your fathers, the God of Abraham, the God of Isaac, and the God of Jacob, has sent me to you: This shall be My name forever. This My appellation for all eternity."
2. Moos. 3:13-15 (The Jewish Bible)

Suomeksi:

13 Mooses sanoi Jumalalle: "Kun tulen israelilaisten tykö ja sanon heille: 'Isienne Jumala on lähettänyt minut teidän luoksenne', ja he kysyvät minulta: 'Mikä on Hänen nimensä?' mitä minä sanon heille? "
14 Ja Jumala sanoi Moosekselle: "Ehyeh-Asher-Ehyeh" ("Minä olen se, mikä olen"/"Minä olen, kuka olen"/"Minä tulen olemaan se, mikä minä tulen olemaan"). Hän jatkoi: "Näin sano israelilaisille: 'Ehyeh ("Minö olen"/"Minä tulen olemaan") lähetti minut teidän luoksenne '."
15 Ja Jumala sanoi edelleen Moosekselle: "Näin sano israelilaisille: Herra (Jahve, Yahweh), teidän isienne Jumala, Abrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala, on lähettänyt minut teidän luoksenne: TÄMÄ (Jahve) on minun nimeni ikuisesti. Tämä nimitys koko iankaikkisuudeksi."


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti