sunnuntai 20. toukokuuta 2018

Pilvestä kuului ääni

Niin Herra sanoi Moosekselle: "Katso, minä tulen sinun tykösi paksussa pilvessä, ETTÄ
1) KANSA KUULISI (shama; kuunnella ja totella)
KUN MINÄ PUHUN SINUN KANSSASI, JA
2) USKOISI (aman; tukea, olla uskollinen, luottaa) myös SINUA ainiaan". 
Ja Mooses ilmoitti Herralle kansan vastauksen.
2Moos. 19:9

shama` (verbi) 8085 (1159) - kuulla, kuunnella ja totella
1) to hear, listen to, obey 
1a) (Qal) 
1a1) to hear (perceive by ear) 
1a2) to hear of or concerning 
1a3) to hear (have power to hear) 
1a4) to hear with attention or interest, listen to 
1a5) to understand (language) 
1a6) to hear (of judicial cases) 
1a7) to listen, give heed 
1a7a) to consent, agree 
1a7b) to grant request 
1a8) to listen to, yield to 
1a9) to obey, be obedient 
1b) (Niphal) 
1b1) to be heard (of voice or sound) 
1b2) to be heard of 
1b3) to be regarded, be obeyed 
1c) (Piel) to cause to hear, call to hear, summon 
1d) (Hiphil) 
1d1) to cause to hear, tell, proclaim, utter a sound 
1d2) to sound aloud (musical term) 
1d3) to make proclamation, summon 
1d4) to cause to be heard n m 
2) sound

aman (verbi) 539 (108) - tukea, vahvistaa, olla uskollinen, luottaa
1) to support, confirm, be faithful
1a) (Qal)
1a1) to support, confirm, be faithful, uphold, nourish
1a1a) foster-father (subst.)
1a1b) foster-mother, nurse
1a1c) pillars, supporters of the door
1b) (Niphal)
1b1) to be established, be faithful, be carried, make firm
1b1a) to be carried by a nurse
1b1b) made firm, sure, lasting
1b1c) confirmed, established, sure
1b1d) verified, confirmed
1b1e) reliable, faithful, trusty
1c) (Hiphil)
1c1) to stand firm, to trust, to be certain, to believe in
1c1a) stand firm
1c1b) trust, believe


KASTE

Kun Jeesus oli ottanut kasteen, taivaasta laskeutui alas hänen päällensä henki niinkuin kyyhkynen JA taivaasta kuului ääni:

16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
17 Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".
Matt. 3:16-17

9 Ja niinä päivinä Jeesus tuli Galilean Nasaretista, ja Johannes kastoi hänet Jordanissa.
10 Ja heti, vedestä noustessaan, hän näki taivasten aukeavan ja Hengen niinkuin kyyhkysen laskeutuvan häneen.
11 Ja taivaista tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".
Mark. 1:9-11

21 Kun siis kaikkea kansaa kastettiin ja myöskin Jeesus oli saanut kasteen ja rukoili, niin tapahtui, että taivas aukeni
22 ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".
Luuk. 3:21-22


KIRKASTUSVUORI

Jeesus nousi Pietarin, Johanneksen ja Jaakobin kanssa vuorelle rukoilemaan. Opetuslapset nukahtivat, mutta havahtuivat näkyyn, jossa Jeesuksen hahmo muuttui hohtavan valkeaksi ja he näkivät ilmestyksessä Mooseksen ja Eliaan puhuvan Jeesuksen kanssa hänen poismenostaan. Opetuslapset peljästyivät ja Pietari ehdotti hädissään kolmen lehtimajan rakentamista. Pietarin vielä puhuessa laskeutui Jumala, joka on Henki, paksussa pilvessä ja pilvestä kuuluivat sanat:

"Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt; KUULKAA HÄNTÄ".
Matt. 17:5, Mark. 9:7, Luuk. 9:35

Äänen puhuessa opetuslapset huomasivat Jeesuksen olevan yksinään.


ISÄ, KIRKASTA NIMESI

Jerusalemissa, viisi päivää ennen pääisiäisjuhlaa, kansa sai kuulla Jumalan puhuvan:

20 Ja oli muutamia kreikkalaisia niiden joukosta, jotka tulivat ylös juhlaan rukoilemaan.
21 Nämä menivät Filippuksen luo, joka oli Galilean Beetsaidasta, ja pyysivät häntä sanoen: "Herra, me haluamme nähdä Jeesuksen".
22 Filippus meni ja sanoi sen Andreaalle; Andreas ja Filippus menivät ja sanoivat Jeesukselle.
23 Mutta Jeesus vastasi heille sanoen: "Hetki on tullut, että Ihmisen Poika kirkastetaan.
24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos ei nisun jyvä putoa maahan ja kuole, niin se jää yksin; mutta jos se kuolee, niin se tuottaa paljon hedelmää.
25 Joka elämäänsä rakastaa, kadottaa sen; mutta joka vihaa elämäänsä tässä maailmassa, hän on säilyttävä sen iankaikkiseen elämään.
26 Jos joku minua palvelee, seuratkoon hän minua; ja missä minä olen, siellä on myös minun palvelijani oleva. Ja jos joku minua palvelee, niin Isä on kunnioittava häntä.
27 Nyt minun sieluni on järkytetty; ja mitä pitäisi minun sanoman? Isä, pelasta minut tästä hetkestä. Kuitenkin: sitä varten minä olen tähän hetkeen tullut.
28 ISÄ, KIRKASTA NIMESI!" Niin taivaasta tuli ääni: "MINÄ olen sen kirkastanut, ja olen sen vielä kirkastava".
29 Niin KANSA, joka SEISOI ja KUULI sen, sanoi ukkosen jylisseen. Toiset sanoivat: "Häntä puhutteli enkeli".
30 Jeesus vastasi ja sanoi: "EI TÄMÄ ÄÄNI TULLUT MINUN TÄHTENI, VAAN TEIDÄN TÄHTENNE.
31 Nyt käy tuomio tämän maailman ylitse; nyt tämän maailman ruhtinas pitää heitettämän ulos.
32 Ja kun minut ylennetään maasta, niin minä vedän kaikki tyköni.
Joh. 12:27-32


HÄNTÄ KUULKAA

13 Ole siis nuhteeton Herran, sinun Jumalasi, edessä.
14 Sillä nämä kansat, jotka sinä nyt karkoitat, kuuntelevat kyllä merkeistäennustajia ja taikureita, mutta sinulle ei Herra, sinun Jumalasi, sitä salli.
15 Sinun keskuudestasi, veljiesi joukosta, Herra, sinun Jumalasi, herättää sinulle profeetan, minun kaltaiseni; häntä kuulkaa.
16 On tapahtuva aivan niin, kuin sinä Herralta, sinun Jumalaltasi, anoit Hoorebilla, silloin kun seurakunta oli koolla ja sanoit: 'Älköön minun enää suotako kuulla Herran, minun Jumalani, ääntä älköönkä nähdä tätä suurta tulta, etten kuolisi'.
17 Ja Herra sanoi minulle: 'Mitä he ovat puhuneet, on oikein puhuttu.
18 PROFEETAN minä (Jahve) olen HERÄTTÄVÄ HEILLE HEIDÄN VELJIENSÄ KESKUUDESTA, sinun kaltaisesi, ja minä (Jahve) panen sanani hänen suuhunsa, ja HÄN PUHUU HEILLE KAIKKI, MITÄ MINÄ (Jahve) KÄSKEN HÄNEN PUHUA.
19 Ja joka ei kuule minun sanojani, joita hän minun nimessäni puhuu, hänet minä itse vaadin tilille.
5. Moos. 18:13-19

21 Taivaan piti omistaman hänet niihin aikoihin asti, jolloin kaikki jälleen kohdallensa asetetaan, mistä Jumala on ikiajoista saakka puhunut pyhäin profeettainsa suun kautta.
22 Sillä Mooses on sanonut: 'PROFEETAN, minun kaltaiseni, Herra Jumala (Jahve) on TEILLE HERÄTTÄVÄ VELJIENNE JOUKOSTA; HÄNTÄ KUULKAA KAIKESSA, mitä hän teille puhuu.
23 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka ei sitä profeettaa kuule, hävitetään kansasta.'
Apt. 3:21-23

http://forssassa.blogspot.fi/2017/08/kirkastusvuorelle.html

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti