lauantai 7. joulukuuta 2019

2Kor. 2:1-11

1 Olin nimittäin mielessäni päättänyt, etten tullessani teidän tykönne taas toisi murhetta mukanani.
2 Sillä jos minä saatan teidät murheellisiksi, niin eihän minua voi saada iloiseksi kukaan muu kuin se, jonka minä olen murheelliseksi saattanut.
3 Ja juuri sen minä kirjoitin sitä varten, etten tullessani saisi murhetta niistä, joista minun piti saada iloa, koska minulla on teihin kaikkiin se luottamus, että minun iloni on kaikkien teidän ilonne.

4 Sillä suuressa sydämen ahdistuksessa ja hädässä minä kirjoitin teille monin kyynelin, en sitä varten, että te murheellisiksi tulisitte, vaan että tuntisitte sen erinomaisen rakkauden, joka minulla on teihin.
5 Mutta jos eräs on tuottanut murhetta, ei hän ole tuottanut murhetta minulle, vaan teille kaikille, jossakin määrin, etten liikaa sanoisi.
6 Semmoiselle riittää se rangaistus, minkä hän useimmilta on saanut;
7 niin että teidän päinvastoin ennemmin tulee antaa anteeksi ja lohduttaa, ettei hän ehkä liian suureen murheeseen.
8 Sentähden minä kehoitan teitä, että päätätte ruveta osoittamaan rakkautta häntä kohtaan;
9 sillä sitä varten minä kirjoitinkin, että saisin nähdä, kuinka te kestätte koetuksen, oletteko kaikessa kuuliaiset.
10 Mutta kenelle te jotakin anteeksi annatte, sille minäkin; sillä mitä minä olen anteeksi antanut - jos minulla on ollut jotakin anteeksiannettavaa - sen olen anteeksi antanut teidän tähtenne Kristuksen kasvojen edessä,
11 ettei
saatana
(4563) pääsisi meistä voitolle (4122); sillä (1063) hänen juonensa mielensä (noema 3540) eivät ole meille tuntemattomat (3756). 

=me emme ole tietämättömiä hänen ajatuksistaan/mielenlaadustaan
2Kor. 2:1-11 (KR38)



8 wherefore, I call upon you to confirm love to him,
9 for, for this also did I write, that I might know the proof of you, whether in regard to all things ye are obedient.
10 And to whom ye forgive anything -- I also; for I also, if I have forgiven anything, to whom I have forgiven [it], because of you -- in the person of Christ -- [I forgive it,]
11 that we may not be over-reached by the Adversary, for of his devices we are not ignorant. (YLT)


8 Sentähden neuvon minä teitä, että te hänen kohtaansa rakkautta osoittaisitte;
9 Sillä sentähden minä myös olen kirjoittanut, koetellakseni teitä, jos te olette kaikkiin kuuliaiset,
10 Mutta joille te jotain anteeksi annatte, sen minä myös anteeksi annan; sillä jolle minä jotain anteeksi annoin, sen minä anteeksi annoin teidän tähtenne Kristuksen puolesta, ettemme saatanalta voitetuksi tulisi;
11 Sillä eipä meiltä ole salattu, mitä hänen mielessänsä on.
(Biblia)

Kontekstissa puhutaan armon ja rakkauden osoittamisesta katuvaa veljeä kohtaan. Paavali kirjoittaa lohduttamisesta ja anteeksiantamisesta; Kristuksen mielenlaadusta. Jos me annamme anteeksi, vastustaja ei pääse meistä voitolle; mehän tunnemme Kristuksen mielen, se ei ole meiltä salattu.

Saatana ei ole nimi, vaan substantiivi pienellä alkukirjaimella; 'vastustaja'.

Satanas (subst.) 4567 (36) - vastustaja
1) adversary (one who opposes another in purpose or act)


pleonekteo 4122 (5) - saada yliotteen
1) to have more, or a greater part or share
1a) to be superior, excel, surpass, have an advantage over
2) to gain or take advantage of another, to overreach


agnoeo (verbi) 50 (22) - olla tietämätön
1) to be ignorant, not to know
2) not to understand, unknown

3) to err or sin through mistake, to be wrong

ou 3756 - ei
1) no, not; in direct questions expecting an affirmative answer


noema (subst.) 3540 (6) - mieli, ajatukset
from 3539 (verbi) noeo; to understand, to think upon
1) a mental perception, thought
2) an evil purpose
3) that which thinks, the mind, thoughts or purposes 


2Kor. 2:11
2Kor. 3:14
2Kor. 4:4
2Kor. 10:5
2Kor. 11:3
Filipp. 4:7


Mutta heidän mielensä (noema) paatuivat, sillä vielä tänäkin päivänä sama peite, vanhan liiton kirjoituksia luettaessa, pysyy poisottamatta, sillä vasta Kristuksessa se katoaa.
2Kor. 3:14


niissä uskottomissa, joiden mielet (noema) tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva.
2Kor. 4:4


Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen (noema) kuuliaiseksi Kristukselle
2Kor. 10:5


Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne (noema) ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan.
2Kor. 11:3


ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä (noema) ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.
Filipp. 4:7


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti