sunnuntai 16. kesäkuuta 2024

Kommentaari

"Selitys, kirjallisuudenlajina selitysteos. Selitysteos selittää ja analysoi tekstin tai kokonaisen teoksen. Kommentaarikirjallisuuden perinne alkaa antiikista, keskiajalla kommentaarit muodostivat keskeinen tieteellisen kirjallisuuden lajin. Kommentaarit ovat edelleen merkittävä kirjallisuuden laji oikeustieteessä sekä eksegetiikassa eli Raamatun selitysopissa."

https://tieteentermipankki.fi/wiki/Nimitys:kommentaari

Kommentaari siis selittää tekstiä... 

Kertooko kommentaari totuuden? 

 

DEMOKRATIA

"Demokratian historia eli kansanvallan historia on osuuksiin jaetun vallan historiaa. Ensimmäisiä demokratiaa soveltaneita kansoja olivat antiikin kreikkalaiset ja roomalaiset, joiden oppeja 1700-luvun eurooppalainen älymystö pyrki aikanaan muokkaamaan sopivaksi kuninkaanvallan jälkeiselle ajalle."  (wikipedia)

Kansanvalta. Antiikin kreikan sana demokratia, koostuu alkuosasta demos (1218), 'kansa tai kokoontumut väkijoukko, ja kratos (2904) ; voima, väkevyys, mahti.

Toinen kansanvaltaa merkitsevä sana on laodikea. Se tulee sanoista laos (2992) ja dike (1349). Laos merkitsee kansaa, kansanryhmää, heimoa, jotka ovat samaa sukua ja kieltä ja dike merkitsee oikeus tai tapakäytäntö; kirjaimellisesti kansanoikeus.

 

KIRKOLLISKOKOUS

 on kristillisen kirkon ylin päättävä elin, joka päättää mm. kirkon opista, äänestämällä.

"Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ylin päättävä elin on kirkolliskokous. Se käsittelee asioita, jotka koskevat kirkon oppia ja työtä sekä kirkon lainsäädäntöä, hallintoa ja taloutta.

Kirkolliskokousedustajia ovat piispat (10) ja 96 hiippakunnittain valittua edustajaa, joista 32 on pappeja (yksi kolmasosa) ja 64 maallikoita sekä valtioneuvoston määräämä edustaja, kenttäpiispa ja saamelaisten edustaja. Edustajia on yhteensä 109."

https://evl.fi/sanasto/kirkolliskokous/

Luterilaisen kirkon kaikki 10 piispaa ovat automaattisesti kirkolliskokousedustajia.

Mitä arvelet, ovatko kaikki kirkolliskokousedustajat uudestisyntyneitä uskovia?
Kirkon opin mukaan vauva vanhurskautetaan kasteessa, joten jokainen kastettu ja konfirmoitu kirkon jäsen on "kristitty" eli kirkon mittapuun mukaisesti uskovainen.

Oliko oppi puhtaampi kirkon syntyhistorian aikoihin, 1700 vuotta sitten?


ALKUKIRKON KOMMENTAATTORIT JA FAKTANTARKASTAJAT

Keisari Konstantinus Suuri oli ensimmäinen "kristitty keisari". Huolimatta tästä maineestaan, hän pysyi Sol Invictuksen eli Voittamattoman Auringon kumartajana. Konstantinus oli ensimmäisen ekumeenisen kirkolliskokouksen koollekutsuja ja kokouksen tarkoituksena oli ratkoa opillisia riitoja, aluksi lähinnä kumota areiolaisuus

Mitä arvelet, olivatko kirkkoisät uudestisyntyneitä uskovia, jotka kokoontuivat Jumalan edessä rukoillen ja paastoten pohtimaan opillisia kysymyksiä ja laatimaan kommentaarejaan.


EKUMEENISET KIRKOLLISKOKOUKSET eli KONSIILIT

Ekumeeninen kirkolliskokous (kreikk. ’synodi’, lat. concilium, konsiili) on koko (tunnettua tai tunnustettua) kristikuntaa koskeva piispainkokous, jonka päätösten katsotaan edustavan koko kristikunnan yleistä ja yhteistä kantaa. Ekumeenisten kirkolliskokousten ekumeeninen (oikoumene = koko maan piiriä koskeva) luonne ja arvostus on peräisin paikalliskirkkojen kattavasta osallistumisesta niihin sekä tehtyjen päätösten myöhemmästä hyväksymisestä kautta kristikunnan.


1. Nikea v. 325
- kolminaisuusoppi
- areiolaisuuden torjuminen (Isä, Poika ja Pyhä henki ovat kolme eri olentoa, mutta eivät sama olemus [ousia]; vain Isä on syntymätön  ja iankaikkinen -> kieltää Jeesuksen jumaluuden)
- >  Nikean uskontunnustus (areiolaisuutta vastaan)

2. Konstantinopoli I v. 381
- kolminaisuusopin täydentäminen (Jumala on yksi, mutta ilmenee kolmena persoonana)
- Makedonioksen oppi tuomittiin harhaopiksi (Pyhä Henki ei ole Jumalan kolmas persoona, vaan Jumalan vaikuttava voima)
- Pyhän Kolminaisuuden salaisuusluonne
- Nikean uskontunnustuksen lisäykset ja vahvistus
 
3. Efesos v. 431
- vahvistettiin oppi Kristuksen luonnosta ; Kristus on jumalihminen, jolla on yksi ja sama persoona, mutta kaksi luontoa
-> Neitsyt Maria julistettiin Jumalansynnyttäjäksi -> Marian palvonta lisääntyi
- nestoriolaisuuden torjuminen (Kristus oli syntyään ihminen, mutta Jumala oli asettunut asumaan häneen)

Efeson 2. konsiili v. 449, "ryövärikonsiili"  
- monofysiitti-riita (Kristuksen yksi jumalallinen luonto)
- päätökset puolsivat monofysitismiä -> kristilliset kirkot eivät tunnusta kokousta


4. Khalkedon v. 451
- monofysitismin torjuminen (Kristuksella vain yksi [jumalallinen] luonto)
- nestoriolaisuuden tuomitseminen (Kristus oli syntyään ihminen, mutta Jumala oli asettunut asumaan häneen)
- anateema (kirkonkirous) niitä vastaan, jotka hylkäsivät Marian ikuisen neitsyyden
- Kristuksen kaksiluonto-oppi. (tosi Jumala / tosi ihminen)
- Khalkedonin kaava selvittää Jumalan Pojan kahden luonnon keskinäistä suhdetta:

»Pyhiä isiä seuraten me opetamme kaikki yksimielisesti: (I) on tunnustettava, että meidän Herramme Jeesus Kristus on yksi ja sama Poika, hän on samana täydellinen jumaluudessa ja samana täydellinen ihmisyydessä, tosi Jumala ja samana tosi ihminen, omistaen järjellisen sielun ja ruumiin, jumaluudeltaan yhtä olemusta Isän kanssa ja samana meidän kanssamme yhtä olemusta ihmisyydeltään, kaikessa meidän kaltaisemme, paitsi ilman syntiä, jumaluutensa puolesta hän on ennen aikoja Isästä syntynyt, mutta tämä sama on viimeisinä päivinä meidän tähtemme ja meidän pelastuksemme tähden (syntynyt) ihmisyytensä puolesta Mariasta, neitsyestä, Jumalan äidistä, yksi ja sama Kristus, Poika, Herra, ainosyntyinen, (II) joka tunnetaan kahdessa luonnossa sekoittamatta, muuttamatta, erottamatta ja jakamatta, jolloin yhdistymisen tähden luontojen erilaisuus ei ole millään tavoin kumoutunut, vaan kummankin luonnon omalaatuisuus on säilynyt ja yhdistynyt yhdeksi persoonaksi ja yhdeksi hypostaasiksi, joka ei ole jakaantunut tai erotettu kahdeksi persoonaksi, vaan joka on yksi ja sama ainosyntyinen Poika, Jumala-Logos, Herra Jeesus Kristus, kuten kauan sitten profeetat ovat hänestä opettaneet ja Jeesus Kristus itse on meitä opettanut ja isien tunnustus on meille välittänyt.»

5. Konstantinopoli II v. 553
- tarkentaa oppia Kristuksen persoonasta ja luonnoista
- ”kolmen luvun” (tria kephalaia) tuomitseminen  (Theodoros Mopsuestialaisen, Theodoretos Kyrrhoslaisen ja Ibas Edessalaisen sekä heidän kirjoitustensa tuomitseminen)

1) Isällä, Pojalla ja Pyhällä Hengellä on yksi luonto eli olemus
2) Jumalan Sanalla on kaksi syntymää, ikuinen Isästä ja toinen Mariasta
3) Jumalan Sana ja Jeesus Kristus ovat yksi ja sama Herra, jolle kuuluvat sekä ihmeet että kärsimykset
4) Sana yhtyi ihmisruumiiseen hypostaattisesti niin, että Jeesuksessa on vain yksi hypostaasi (=olemus, henkilöitymä, salattu yliluonnollinen todellisuus)
5) Khalkedonin konsiili ei tarkoittanut yhtä hypostaasia niin kuin Theodoros ja Nestorios sen ymmärtävät (kolminaisuus ei ottanut itseensä inkarnaatiossa yhtä lisähypostaasia)
6) ikuinen neitsyt Maria on Jumalansynnyttäjä totisesti eikä vain kuvaannollisesti
7) Jeesukselle kuuluu yksi erottamaton palvonta eikä kaksi erillistä
8) Yksi kolminaisuuden persoonista kärsi ristillä
9) Areios, Eunomios, Makedonios, Apollinarios, Nestorios, Eutykhes ja Origenes sekä kaikki muut harhaoppiset on tuomittava. Samoin on tuomittava ne, jotka jakavat heidän mielipiteensä.
10) Theodoros Mopsuestialainen, Theodoretos Kyrrhoslainen ja Ibas Edessalainen on tuomittava samoin kuin ne, jotka heitä puolustavat.


6. Konstantinopoli III v. 680 - 681 ja Trullo v. 692
- monotelitismin torjuminen (Kristuksen kaksi luontoa, mutta yksi jumalinhimillinen tahto)
- Kokous sääti 102 sääntöä, jotka ovat kaikki ortodoksisen kirkon sääntökokoelmissa
- Trullon kokouksen pohjalta syntyi ortodoksikirkon kanoninen oikeus

7. Nikea v. 787
- ikonoklasmi eli kuvakiista v. 726–850
- ikonien edessä pokkuroinnin hyväksyttäminen

 

Mitä arvelet, ovatko kirkolliskokousten päätökset kiveenhakattua Jumalan totuutta?

Kristillinen oppi on rakennettu kirkolliskokousten (äänestys-)päätösten päälle.
Kristinuskonnon perusta on kolminaisuusoppi.



HOMOUSIA

Kolminaisuusoppi sai täsmäkuvauksensa homousiassa (homos, "sama" ja ousía, "olemus" = sama olemus). Samaa termiä sovellettiin myöhemmin myös Pyhään Henkeen, jotta hänkin olisi "olemukseltaan sama" Isän ja Pojan kanssa. Homousianismi kehitti opetuksen yhdestä ja samasta jumalallisesta olemuksesta kolmena itsenäisenä persoonana. Näistä käsitteistä tuli Nikean kristinuskon teologian kulmakivi, ja ne edustavat  yhtä tärkeimmistä teologisista käsitteistä kolminaisuusopin käsityksessä Jumalasta. Homousia-oppi on loogisesti ongelmallinen, ousia, olemus ei kuvaa Jumalan ykseyttä, vaan jumaluuden luonnetta. Ajatus kolmesta erillisestä jumalallisesta persoonasta sopii huonosti Jumalan ykseyteen.

Raamattu ei puhu kolminaisuudesta mitään. Juutalaiset eivät sitä löydä Tanakistaan, alkuseurakunta ei sitä tunnustanut, kukaan ei sitä kykene selittämään, eikä se kuulu Raamatun mysteereihin. Arvelen, että Paavali olisi repäissyt ihokkaansa jos olisi saanut kuulla, että tällainen oppi leviää kristikuntaan hänen lähtönsä jälkeen.


SUOMEN EKUMEENINEN NEUVOSTO

MIKÄ KIRKKO ON KRISTILLINEN?

"Suomen Ekumeenisen Neuvoston jäsenkirkoiksi tai tarkkailijakirkoiksi voidaan hyväksyä Suomessa toimivat kirkot ja kristilliset yhteisöt, jotka tunnustavat Herran Jeesuksen Kristuksen Jumalaksi ja Vapahtajaksi Raamatun mukaan ja jotka sen vuoksi pyrkivät yhdessä täyttämään yhteistä kutsumustaan yhden Jumalan, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen kunniaksi.

SEN:n säännöt pohjautuvat tältä osin ekumeeniseen baasikseen eli perustaan, joka tässä muodossa vahvistettiin Kirkkojen Maailmanneuvoston kolmannessa yleiskokouksessa New Delhissä 1961 ja joka on yleisesti kristillisen kirkon määritelmä eri ekumeenisten elinten peruskirjoissa."

"Ekumeenisen baasis, joka sisältää Kristus-tunnustuksen ja Kolminaisuus-tunnustuksen, nähdään riittäväksi pohjaksi kristittyjen ykseyspyrkimyksille. Kirkkojen välinen yksimielisyys on tässä suhteessa paljon suurempi kuin mitä teologian kielellä on toistaiseksi kyetty yhdessä ilmaisemaan."

https://ekumenia.fi/aineistot/mika-kirkko-on-kristillinen/

 

NIKEAN USKONTUNNUSTUS

Kun tätä (areiolaisuutta vastustamaan laadittua) kolminaisuuden määritelmää on toistettu yhteen ääneen ja sukupolvesta toiseen, jokaisena aurinkojumalanpäivänä, niin siitä on tullut kiveenhakattu totuus.

"Me uskomme yhteen Jumalaan,
Kaikkivaltiaaseen Isään,
taivaan ja maan, kaiken näkyvän ja näkymättömän Luojaan.

Me uskomme yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan,
joka on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua,
Jumala Jumalasta,
valo valosta,
tosi Jumala tosi Jumalasta,
syntynyt, ei luotu,
joka on samaa olemusta kuin Isä
ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä,
joka meidän ihmisten
ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista,
tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta
ja syntyi ihmiseksi,
ristiinnaulittiin meidän puolestamme Pontius Pilatuksen aikana,
kärsi kuoleman ja haudattiin,
nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu,
astui ylös taivaisiin,
istuu Isän oikealla puolella
ja on kirkkaudessa tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.

Me uskomme Pyhään Henkeen,
Herraan ja eläväksi tekijään,
joka lähtee Isästä ja Pojasta,
jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan
ja joka on puhunut profeettojen kautta.
Uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen kirkon.
Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,
odotamme kuolleiden ylösnousemusta
ja tulevan maailman elämää."


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti