torstai 21. elokuuta 2014

Sika

1 Ja Herra puhui Moosekselle ja Aaronille sanoen heille:
2 "Puhukaa israelilaisille (=minun kansalleni) ja sanokaa: Nämä ovat ne eläimet, joita te saatte syödä kaikista nelijalkaisista eläimistä maan päällä:
3 Kaikkia nelijalkaisia eläimiä, joilla on kokonansa halkinaiset sorkat ja jotka märehtivät, te saatte syödä.
4 Näitä älkää kuitenkaan syökö niistä, jotka märehtivät, ja niistä, joilla on sorkat: KAMELIa, joka kyllä märehtii, mutta jolla ei ole sorkkia: se olkoon teille saastainen;
5 TAMAANIa, joka kyllä märehtii, mutta jolla ei ole sorkkia: se olkoon teille saastainen;
6 JÄNIStä, joka kyllä märehtii, mutta jolla ei ole sorkkia: se olkoon teille saastainen;
7 SIKAa, jolla tosin on kokonansa halkinaiset sorkat, mutta joka ei märehdi: se olkoon teille saastainen.
8 Näiden lihaa älkää syökö ja näiden raatoihin älkää koskeko, ne olkoot teille saastaiset.
3. Moos. 11:1-8

Egyptin pakanuudesta erotetulla kansalla oli vielä pakanoiden tavat. Heillä ei ollut Jumalan antamaa tietoa saatika sitten nykypäivän tutkimustietoa syötävistä ja syötäväksi kelpaamattomista eläimistä. Jumala itse opetti heitä Mooseksen kautta. Pointti silloin ja tänä päivänä on; syökää minun antamieni ohjeiden mukaisesti, niin te säilytte terveinä. Jos he poikkesivat Jumalan antamista ohjeista, he ottivat silloin tietoisen riskin sairastua syömästään ruoasta. 

Jänis on märehtijä, vaikka sitä ei virallisesti luokitella kuuluvaksi märehtijöihin.

Olkoon Jumala totinen, mutta jokainen ihminen valhettelija.
Room.3:4

let God be true, but every man a liar (KJV)
God would be true even if everyone were a liar! (CJB)

"Jäniksen ravinnonkäytössä on muuan vähäntunnettu erikoisuus: Se syö ruokansa kahteen kertaan, 'märehtii'. Ruoansulatuksen eräässä vaiheessa jänis poimii umpisuolestaan erittämät papanat hännän alta ja syö ne uudelleen. Jos tämä estetään, jänis kuolee pian."

http://www.luumaenmetsastysseura.fi/janis.htm

Sillä minä, Herra (jahve), en muutu, ettekä te, Jaakobin lapset, herkeä:
Mal. 3:6

Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti.

Hebr. 13:8

Sanoisiko Jumala, että sika on saastainen eläin ja myöhemmin peruisi sen?
Onko sika saastainen ainoastaan juutalaisille? 
Oliko juutalaisilla muinoin erilainen ruoansulatus kuin muilla kansoilla?
Oliko kyseessä uskonnollinen tottelevaisuuden koetus?
Onko ihminen tai sika muuttunut vai onko Jumala muuttanut mielensä?

Tiedämme, että syöminen ei vaikuta pelastukseen, joka on yksin uskosta Jeshuan ristinkuoleman lunastustyöhön ja ylösnousemukseen. 
Miksi Jumala halusi rajoittaa kansansa syömisiä?

Jos Jumala ei ole muuttanut mieltään, kyseessä täytyy olla Käärmeen valhe. 

Jumalan tahto on, että hänen kansansa säilyy terveenä. Juutalaiset ovat nimenomaan ruokasääntöjensä vuoksi välttyneet vuosisatojen aikana monilta sairauksilta ja epidemioilta. Jumala ei luonut sikaa ihmisten ravinnoksi, kuten ei kamelia, tamaania ja jänistäkään. Syy siihen, että Jumala kielsi kansaansa syömästä niitä, täytyy olla järjellinen; ihminen sairastuu vähitellen niiden syömisestä.

Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä.
Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat
1. Joh. 5:2-3

Sian syöminen on iljettävää läpi Vanhan testamentin. Miten sama elukka voisi Uudessa Liitossa ollakin puhdasta syötävää?

He asustavat haudoissa ja yöpyvät salaisiin paikkoihin; he syövät sian  lihaa, ja saastaiset liemet on heillä astioissansa.
Jes. 65:4

Joka teurastaa härän, mutta myös tappaa miehen, joka uhraa lampaan, mutta myös taittaa koiralta niskan, joka uhraa ruokauhrin, mutta myös sian verta, joka polttaa suitsuketta, mutta myös ylistää epäjumalaa: nämä ovat valinneet omat tiensä. Ja niinkuin heidän sielunsa on mielistynyt heidän iljetyksiinsä,

Jes. 66:3

Jotka pyhittäytyvät ja puhdistautuvat puutarha-menoja varten, seuraten miestä, joka on heidän keskellänsä, jotka syövät sian lihaa ja muuta inhottavaa sekä hiiriä, niistä kaikista tulee loppu, sanoo Herra.

Jes. 66:17


***

Paavali kirjoittaa korinttolaisille epäjumalille uhratuista lihoista, joita saattoi olla lihakaupassa myytävien lihojen joukossa. Hän ei opettanut tässä sianlihan syömisen sallimista, vaan epäjumalille uhratuista lihoista.

14 SENTÄHDEN, RAKKAANI, PAETKAA EPÄJUMALANPALVELUSTA. 
15 Minä puhun niinkuin ymmärtäväisille; arvostelkaa itse, mitä minä sanon.
16 Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?
17 Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä osalliset.
18 Katsokaa luonnollista Israelia; eivätkö ne, jotka syövät uhreja, ole alttarista osalliset

19 MITÄ SIIS SANON? ETTÄKÖ EPÄJUMALAN UHRI ON JOTAKIN, TAI ETTÄ EPÄJUMALA ON JOTAKIN?
20 Ei, vaan että, mitä pakanat uhraavat, sen he uhraavat riivaajille eivätkä Jumalalle; mutta minä en tahdo, että te tulette osallisiksi riivaajista.21 Ette voi juoda Herran maljasta ja riivaajien maljasta, ette voi olla osalliset Herran pöydästä ja riivaajien pöydästä.
22 Vai tahdommeko herättää Herran kiivauden? Emme kaiketi me ole häntä väkevämmät?
23 "Kaikki on luvallista", mutta ei kaikki ole hyödyksi; "kaikki on luvallista", mutta ei kaikki rakenna.
24 Älköön kukaan katsoko omaa parastaan, vaan toisen parasta.
25 SYÖKÄÄ KAIKKEA, MITÄ LIHAKAUPASSA MYYDÄÄN, KYSELEMÄTTÄ MITÄÄN OMANTUNNON TÄHDEN,
26 sillä: "Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on".
27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään OMANTUNNON tähden.
28 MUTTA JOS JOKU SANOO TEILLE: "TÄMÄ ON EPÄJUMALILLE UHRATTUA", JÄTTÄKÄÄ SE SYÖMÄTTÄ HÄNEN TÄHTENSÄ, JOKA SEN ILMAISI, JA OMANTUNNON TÄHDEN;
29 en tarkoita sinun omaatuntoasi, vaan tuon toisen; sillä miksi minun vapauteni joutuisi toisen omantunnon tuomittavaksi?30 Jos minä sen kiittäen nautin, miksi minua herjataan siitä, mistä kiitän?
1. Kor. 10:15-30

Pietari näki näyn, jossa hänen eteensä laskettiin liinavaatteessa 'kaikkinaisia maan nelijalkaisia ja matelijoita ja taivaan lintuja'. Juutalaiset pitivät pakanoita saastaisina ja sitä symboloivat myös liinavaatteen elikot, joissa oli Jumalan saastaisiksi ilmoittamia eläimiä. 

11 Ja hän näki taivaan avoinna ja tulevan alas astian, ikäänkuin suuren liinavaatteen, joka neljästä kulmastaan laskettiin maahan.
12
Ja siinä oli KAIKKINAISIA MAAN NELIJALKAISIA JA MATELIJOITA JA TAIVAAN LINTUJA.
13 Ja tuli ääni, joka sanoi hänelle: "Nouse, Pietari, teurasta ja syö".
14
Mutta Pietari sanoi: "En suinkaan, Herra; SILLÄ EN MINÄ OLE IKINÄ SYÖNYT MITÄÄN EPÄPYHÄÄ ENKÄ SAASTAISTA".
15 Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi".
Apt. 10:11-15

Jumala oli kieltänyt laissaan syömästä mitä tahansa otuksia. Pietari oli todella ihmeissään, mitä tämä näky oikein tarkoitti. 

16 Tämä tapahtui kolme kertaa; sitten astia otettiin kohta ylös taivaaseen.
17 Ja kun Pietari oli EPÄTIETOINEN SIITÄ, MITÄ HÄNEN NÄKEMÄNSÄ NÄKY MAHTOI MERKITÄ, niin katso, ne miehet, jotka Kornelius oli lähettänyt ja jotka kyselemällä olivat löytäneet Simonin talon, seisoivat portilla
18 ja tiedustelivat kuuluvalla äänellä, majailiko siellä Simon, jota myös Pietariksi kutsuttiin.
19 KUN PIETARI YHÄ MIETTI TUOTA NÄKYÄ, sanoi Henki hänelle: "Katso, kaksi miestä etsii sinua;
20 niin nouse nyt, astu alas ja mene arvelematta heidän kanssaan, sillä minä olen heidät lähettänyt".
Apt. 10:16-20

Pakanat olivat juutalaisille epäpyhiä ja saastaisia, aivan kuten iljettävät elikot näyn liinavaatteessa. Se ei tarkoittanut sitä, että Pietarin tulisi vastaisuudessa syödä matelijoita ja kakenkarvaisia nelijalkaisia.

5 "Minä olin Joppen kaupungissa ja rukoilin; silloin minä näin hurmoksissa näyn: tuli alas astia, ikäänkuin suuri liinavaate, joka neljästä kulmastaan laskettiin taivaasta, ja se tuli aivan minun eteeni.
Ja kun minä katsoin sitä tarkasti, näin minä siinä MAAN NELIJALKAISIA JA PETOJA JA MATELIJOITA JA TWAIVAAN LINTUJA. 
Ja minä kuulin myös äänen, joka sanoi minulle: 'Nouse, Pietari, teurasta ja syö'.
8 Mutta minä sanoin: 'En suinkaan, Herra; SILLÄ EI MITÄÄN EPÄPYHÄÄ EIKÄ SAASTAISTA OLE KOSKAAN MINUN SUUHUNI TULLUT'.
Niin vastasi ääni taivaasta toistamiseen ja sanoi: 'Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi'.
10 Ja tämä tapahtui kolme kertaa; sitten vedettiin kaikki taas ylös taivaaseen.
11 Ja katso, samassa seisoi sen talon edessä, jossa me olimme, kolme miestä, jotka Kesareasta oli lähetetty minun luokseni.
12 Ja Henki käski minun mennä arvelematta heidän kanssansa; ja myös nämä kuusi veljeä lähtivät minun kanssani. Me menimme sen miehen taloon,
13 ja hän kertoi meille, kuinka hän oli nähnyt enkelin seisovan hänen huoneessaan ja sanovan: 'Lähetä Joppeen noutamaan Simon, jota myös Pietariksi kutsutaan;
14 hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi'.
15 Ja kun minä rupesin puhumaan, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, niinkuin alussa meidänkin päällemme.
16 Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'.
17 Koska siis Jumala antoi yhtäläisen lahjan heille kuin meillekin, kun olimme uskoneet Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin mikä olin minä voidakseni estää Jumalaa?"
18 Tämän kuultuansa he rauhoittuivat ja ylistivät Jumalaa sanoen: "NIIN ON SIIS JUMALA PAKANOILLEKIN ANTANUT PARANNUKSEN ELÄMÄKSI".
Apt. 11:5-18


###

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti