perjantai 27. tammikuuta 2017

Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa

5 Koetelkaa (peirazo) itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa (dokimazo) itseänne. Vai ettekö tunne  (epiginosko) itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta (adokimos).
6 Minä toivon teidän tulevan tuntemaan, että me emme ole niitä, jotka eivät koetusta kestä (adokimos).
2. Kor. 13:5-6

peirazo 3985 (39)
1) to try whether a thing can be done
1a) to attempt, endeavour
2) to try, make trial of, test: for the purpose of ascertaining his quantity, or what he thinks, or how he will behave himself
2a) in a good sense
2b) in a bad sense, to test one maliciously, craftily to put to the proof his feelings or judgments
2c) to try or test one's faith, virtue, character, by enticement to sin
2c1) to solicit to sin, to tempt
1c1a) of the temptations of the devil
2d) after the OT usage
2d1) of God: to inflict evils upon one in order to prove his character and the steadfastness of his faith
2d2) men are said to tempt God by exhibitions of distrust, as though they wished to try whether he is not justly distrusted
2d3) by impious or wicked conduct to test God's justice and patience, and to challenge him, as it were to give proof of his perfections.

dokimazo 1381 (23)
1) to test, examine, prove, scrutinise (to see whether a thing is genuine or not), as metals
2) to recognise as genuine after examination, to approve, deem worthy

epiginosko 1921 (42)
1) to become thoroughly acquainted with, to know thoroughly
1a) to know accurately, know well
2) to know
2a) to recognise
2a1) by sight, hearing, of certain signs, to perceive who a person is
2b) to know i.e. to perceive
2c) to know i.e. to find out, ascertain
2d) to know i.e. to understand

adokimos 96 (8)
1) not standing the test, not approved
1a) properly used of metals and coins
2) that which does not prove itself such as it ought
2a) unfit for, unproved, spurious, reprobate

"Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?"
Apt. 19:2

”Päivinä ennen Jeesuksen tuloa monet ovat täynnä pelastusiloa, vaikka eivät ole uudestisyntyneet ylhäältä.”
- William Booth

Pawson opettaa neli-vaiheisesta uudestisyntymisestä ja olen sitä tutkinut ja todennut, että aamen. Apt. 2. luvussa on nähtävissä kaikki neljä vaihetta:

5 Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on...
37 ...Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
38 Niin Pietari sanoi heille : "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Apt. 2:5-38

Itseasiassa Pietari tässä opettaa, että ihminen joka uskoo ja sydämestään tekee todellisen parannuksen, voidaan kastaa ja vasta sen jälkeen hän saa Pyhän Hengen lahjan. Tiedämme, että Pyhä Henki voi tulla uskovaan jo ennen kastettakin. Monilla on usko, mutta prosessi on pysähtynyt siihen. Se on katastrofi, sillä he ovat vielä pimeyden valtakunnassa, vaikka eivät itse sitä tiedostaisikaan. On paljon niitä, jotka ihan oikeasti uskovat ja touhuavat, mutta eivät ole uudestisyntyneitä, aivan niinkuin Booth aikanaan profetoi.

Jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
Room. 8:9

Yleensä luullaan, että ihminen saa uskoontullessaan Pyhän Hengen, mutta Raamattu ei opeta niin. Ihminen voi uskoa olematta uudestisyntynyt. Hän voi vaivautumatta istua jonkin aikaa kuuntelemassa korvasyyhysaarnoja ja veisata hengellisiä lauluja. Hän voi näyttää erehdyttävästi uskovalta, mutta sisin ei ole muuttunut.

Helluntailaisuudesta on lähtöisin oppi, jonka mukaan kielilläpuhuminen = Hengellä täyttymisen merkki. Helluntailaisen opin mukaan Pyhä Henki tulisi kaksiosaisena, jonka mukaan 1) Pyhä Henki tulisi sydämeen kun ihminen tulee uskoon ja sen jälkeen hänet kastetaan ja sitten kätten pääällepanemisen kautta rukoillaan, että hän  2) saisi täyttyä Pyhällä Hengellä, josta todisteena olisi kielilläpuhumisen lahja. Sen jälkeen tulisi jatkuvasti rukoilla ja tarvittaessa mennä käsien alle rukoiltavaksi, että hän 3) saisi täyttyä uudelleen ja uudelleen.
Raamatun mukaan Pyhä Henki tulee kerralla ja täyttää ihmisen. Kätten päällepanemisen kautta tai ilman. Silloin vaihtuu Isäntä talossa ja ylösnousseen Jeesuksen Kristuksen Henki muuttaa sydämeen asumaan. Kielilläpuhumisen lahjan kanssa tai ilman sitä - "eiväthän kaikki puhu kielillä". Sen kyllä itse tietää, onko se tapahtunut vai ei. Ainoa jae, joka kehoittaa uudelleen täyttymään Hengellä, on Ef.5:18, eikä sekään itseasiassa kehoita täyttymään, vaan elämään Hengen täyteydessä.

Tärkein kysymys ei ole: "Puhutko kielillä so. oletko täyttynyt Pyhällä Hengellä?" vaan "Oletko ylipäätään saanut Pyhän Hengen silloin, kun tulit uskoon?" 

Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!
Luuk. 11:13

*****
***

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti