perjantai 28. heinäkuuta 2017

Jumala ei salli itseänsä pilkata

61 "Tämä on sanonut: 'Minä voin hajottaa maahan Jumalan temppelin ja kolmessa päivässä sen rakentaa'."
62 Silloin ylimmäinen pappi nousi ja sanoi hänelle: "Etkö vastaa mitään siihen, mitä nämä todistavat sinua vastaan?"
63 Mutta Jeesus oli vaiti. Niin ylimmäinen pappi sanoi hänelle: "Minä vannotan sinua elävän Jumalan kautta, että sanot meille, oletko sinä Kristus, Jumalan Poika".
64 Jeesus sanoi hänelle: "Sinäpä sen sanoit. Mutta minä sanon teille: tästedes te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvien päällä."
65 Silloin ylimmäinen pappi repäisi vaatteensa ja sanoi: "Hän on pilkannut Jumalaa. Mitä me enää todistajia tarvitsemme? Katso, nyt kuulitte hänen pilkkaamisensa.

66 Miten teistä on?" He vastasivat sanoen: "Hän on vikapää kuolemaan".
Matt. 26:61-66

Juutalaiset syyttivät Jeesusta jumalanpilkasta, koska hän sanoi Jumalaa Isäkseen ja teki Isänsä tekoja. He eivät tunnistaneet Messiastaan. Jumala antoi Siinain vuorella Moosekselle kymmenen käskyn lain kivitauluihin kaiverrettuna. Vanhan liiton aikaan tämän lain jokaisen käskyn rikkomisesta oli seurauksena kuolemanrangaistus. Uudessa liitossa se on hengellinen kuolema.  Synti on laittomuus (1Joh. 3:4).  Synnin palkka on kuolema (Room. 6:23). Ensimmäinen käsky on edelleen suurin ja tärkein. "Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa" (Mark. 12:29). 

1 Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
2. Moos. 20:1-7

Ja joka Herran nimeä pilkkaa (naqab; lävistää), rangaistakoon kuolemalla (pitää kuolemalla kuoleman); koko kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi. Olipa se muukalainen tai maassa syntynyt, joka pilkkaa (naqab; lävistää) Herran nimeä, hänet surmattakoon.
3. Moos. 24:16

21 Mutta niin totta kuin minä elän, ja niin totta kuin Herran kirkkaus on täyttävä kaiken maan:
22 ei kukaan niistä miehistä, jotka ovat nähneet minun kirkkauteni ja minun tunnustekoni, jotka minä olen tehnyt Egyptissä ja tässä erämaassa, mutta kuitenkin nyt jo kymmenen kertaa ovat minua kiusanneet eivätkä ole kuulleet minun ääntäni,
23 ei yksikään heistä ole näkevä sitä maata, jonka minä valalla vannoen lupasin heidän isillensä; ei yksikään minun pilkkaajistani (na'ats; jotka ylenkatsovat minut, eivät pidä minua Herranaan) ole sitä näkevä.
4. Moos. 14:21-23

na'ats 5006 (25) - torjua halveksien, ylenkatsoa
1) to spurn, contemn, despise, abhor
1a) (Qal) to spurn, contemn
1b) (Piel)
1b1) to spurn
1b2) to cause to contemn
1c) (Hiphil) to spurn
1d) (Hithpolel) to be contemned

Lusiferin synti oli ylpeys; hän luotti itseensä ja tahtoi olla riippumaton (="vapaa" ja itsenäinen) Jumalan auktoriteetista. Se on sama synti joka oli Baabelin kuninkaalla ja jokaisella luonnollisella ihmisellä.  Jumalan tahto on, että me olisimme kaikessa riippuvaisia hänestä. 

26 Kaksitoista kuukautta tämän jälkeen, kun kuningas oli kävelemässä kuninkaallisen palatsinsa katolla Baabelissa,
27 hän puhkesi puhumaan sanoen: "Eikö tämä ole se suuri Baabel, jonka minä väkevällä voimallani olen rakentanut kuninkaalliseksi linnaksi, valtasuuruuteni kunniaksi!"
28 Vielä oli sana kuninkaan suussa, kun taivaasta tuli ääni: "Sinulle, kuningas Nebukadnessar, julistetaan: Sinun valtakuntasi on otettu sinulta pois.
Dan. 4:26-28

Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi.
Sananl. 3:5

Kirottu on se mies, joka turvaa ihmisiin ja tekee lihan käsivarreksensa ja jonka sydän luopuu Herrasta.
Jer. 17:5

15 Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava!
16 Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.
17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
Ilm. 3:15-18


Jumala on YKSI

Lain suurin käsky on:

4 Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.
5 Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi.
5. Moos. 6:4-5

36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
Matt. 22:36-38

Rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä.
1Joh. 5:3

Ei ole ketään Jumalan vertaista. Jeesus on Jumalan poika ja Jumala on hänen Isänsä. Jeesus ei ole Jumala - Jumala ei voi kuolla (1Tim. 6:16) - vaan hän on kuolleista nousseitten esikoinen (1Kor.15:20), ihmisistä otettu välimies ihmisten ja Jumalan välillä (1Tim. 2:5). Ei hän noussut haudasta omasta voimastaan, vaan Jumala herätti hänet kuolleista ja teki täydelliseksi. Jeesus syntyi ihmiseksi ja oppi kärsimystensä kautta kuuliaisuuden jo ennen ristin kärsimystä. Hän on aina kaikessa alamainen Jumalalle ja tekee ainoastaan sen, mitä Isä on antanut hänelle tehtäväksi. Parantaja ei ole Jeesus, vaan Isä. Isää meidän tulee kiittää ja häntä rukoilla - niin Jeesuskin aina tekee.

7 Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.
8 Ja niin hän, vaikka oli Poika, oppi siitä, mitä hän kärsi, kuuliaisuuden,
9 ja kun oli täydelliseksi tullut, tuli hän iankaikkisen autuuden aikaansaajaksi kaikille, jotka ovat hänelle kuuliaiset
Hepr. 5:7-9

20 Nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.
21 Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.
22 Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,
23 mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan;
24 sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
25 Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".
26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
27 Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.
1. Kor. 15:20-28

Jumala on PYHÄ.

Sillä minä olen Herra, joka olen johdattanut teidät Egyptin maasta, ja joka olen teidän Jumalanne; olkaa siis pyhät, sillä minä olen pyhä.
3. Moos. 11:45

14 Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,
15 vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi.
16 Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä".
1. Piet. 1:14-16

pyhä = Jumalalle erotettu ja vanhurskas

Jumala YKSIN on kaiken LUOJA

1 Alussa loi Jumala taivaan ja maan.
1. Moos. 1:1

24 Näin sanoo Herra, sinun lunastajasi, joka on valmistanut sinut hamasta äidin kohdusta: Minä olen Herra, joka teen kaiken, joka yksinäni jännitin taivaan, joka levitin maan kuka oli minun kanssani? -
25 joka teen tyhjäksi valhettelijain merkit, teen taikurit tyhmiksi, joka panen tietäjät peräytymään ja muutan heidän tietonsa typeryydeksi
Jes. 44:24-25

Jumala on HENKI.

Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. 
1. Joh. 4:12

2 Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.
1. Moos. 1:2

Sinä päivänä (kun Pyhä henki tulee teihin) te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.
Joh. 14:20

23 "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan (=Pyhä henki)."
24 Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.
Joh. 14:23

...Pyhä Henki, jonka Jumala on antanut niille, jotka häntä tottelevat ovat hänelle kuuliaiset.
Apt. 5:32

Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat kunnioittavat (proskuneo), niiden tulee rukoilla kunnioittaa (proskuneo) hengessä ja totuudessa.
Joh. 4:24

proskuneo 4352 (60) - polvistua tai heittäytyä maahan merkkinä syvästä kunnioituksesta, 
1) to kiss the hand to (towards) one, in token of reverence
2) among the Orientals, esp. the Persians, to fall upon the knees and touch the ground with the forehead as an expression of profound reverence
3) in the NT by kneeling or prostration to do homage (to one) or make obeisance, whether in order to express respect or to make supplication
3a) used of homage shown to men and beings of superior rank
3a1) to the Jewish high priests
3a2) to God
3a3) to Christ
3a4) to heavenly beings
3a5) to demons

Jumala on PYHÄ ja Jumala on HENKI;
Jumalan HENKI on PYHÄ;
JUMALAN PYHÄN HENGEN pilkkaa ei anneta anteeksi;
Jumala ei salli itseänsä pilkata

7 Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata (mukterizo) ; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.
8 Joka lihaansa kylvää, se lihasta turmeluksen niittää; mutta joka Henkeen kylvää, se Hengestä iankaikkisen elämän niittää.
Gal. 6:7-8

mukterizo 3456 - pilkata, väheksyä
1) to turn up the nose or sneer at
2) to mock, deride

Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta jos joku sanoo jotakin (puhuu) Pyhää Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä maailmassa eikä tulevassa.
Matt. 12:32

8 Mutta minä sanon teille: jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, myös Ihmisen Poika tunnustaa Jumalan enkelien edessä.
9 Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, se kielletään Jumalan enkelien edessä.
10 Ja jokaiselle, joka sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, annetaan anteeksi; mutta sille, joka Pyhää Henkeä pilkkaa (blasphemeo), ei anteeksi anneta.
Luuk. 12:8-10

blasphemeo (verb) 987 (35) - solvata, parjata, panetella, rienata
from 989
1) to speak reproachfully, rail at, revile, calumniate, blaspheme
2) to be evil spoken of, reviled, railed at

blasphemos (adj) 989 (5) - pahaapuhuva, panetteleva, soimaava, solvaava, herjaava
from a derivative of 984 and 5345
1) speaking evil, slanderous, reproachful, railing, abusive

blapto (verb) 984 (2) - satuttaa, vahingoittaa, tehd vääryyttä
a primary word
1) to hurt, harm, injure

pheme (subst) 5345 (2) - maine, ilmoitus
1) fame, report


22 Ja kirjanoppineet, jotka olivat tulleet Jerusalemista, sanoivat: "Hänessä on Beelsebul", ja: "Riivaajien päämiehen voimalla hän ajaa ulos riivaajia".
23 Niin hän kutsui heidät luoksensa ja sanoi heille vertauksilla: "Kuinka saatana voi ajaa ulos saatanan?
24 Ja jos jokin valtakunta riitautuu itsensä kanssa, ei se valtakunta voi pysyä pystyssä.
25 Ja jos jokin talo riitautuu itsensä kanssa, ei se talo voi pysyä pystyssä.
26 Ja jos saatana nousee itseänsä vastaan ja riitautuu itsensä kanssa, ei hän voi pysyä, vaan hänen loppunsa on tullut.
27 Eihän kukaan voi tunkeutua väkevän taloon ja ryöstää hänen tavaraansa, ellei hän ensin sido sitä väkevää; vasta sitten hän ryöstää tyhjäksi hänen talonsa.
28 Totisesti minä sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin;
29 mutta joka pilkkaa (blasphemeo) Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää  (syyllinen) iankaikkiseen syntiin tuomioon =eroon Jumalasta (krisis);
30 sillä he sanoivat: "Hänessä on saastainen henki".
Mark. 3:28-30

29 But he that shall blaspheme against the Holy Ghost hath never forgiveness, but is in danger of eternal damnation (krisis):
30 Because they said, He hath an unclean spirit.

krisis 2920 (48)
1) a separating, sundering, separation
1a) a trial, contest
2) selection
3) judgment
3a) opinion or decision given concerning anything
3a1) esp. concerning justice and injustice, right or wrong
3b) sentence of condemnation, damnatory judgment, condemnation and punishment
4) the college of judges (a tribunal of seven men in the several cities of Palestine; as distinguished from the Sanhedrin, which had its seat at Jerusalem)
5) right, justice


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti