torstai 20. heinäkuuta 2017

Ystävä

12 Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.
13 Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä.
14 Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä.
15 En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi (philos) minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni.
Joh. 15:15

philos 5384 (29) - ystävä
a primitive word
1) friend, to be friendly to one, wish him well
1a) a friend
1b) an associate
1c) he who associates familiarly with one, a companion
1d) one of the bridegroom's friends who on his behalf asked the hand of the bride and rendered him various services in closing the marriage and celebrating the nuptials

Tämä viimeinen jae alkoi puhumaan minulle ystävyydestä. Ystävä tietää, mitä sinulle kuuluu. Ystävä on oikeasti mukana elämässäsi, hän tuntee sinut ja tahtoo sinulle hyvää.  Ystävyys on vapaaehtoista, vastavuoroista ja sen pohjana on filia-rakkaus.

Isä rakastaa (phileo) Poikaa ja näyttää hänelle kaikki, mitä hän itse tekee.
Joh. 5:20

phileo (verb) 5368 (25)
from 5384 (philos; ystävä)
1) to love
1a) to approve of
1b) to like
1c) sanction
1d) to treat affectionately or kindly, to welcome, befriend
2) to show signs of love
2a) to kiss
3) to be fond of doing
3a) be wont, use to do

Ystävän kanssa tahtoo jakaa omia asioita, joita ei kerrota kaikille. Ystävä on luotettava eikä lavertele asioita eteenpäin.

Minä suren sinua, veljeni Joonatan; sinä olit minulle ylen rakas. Rakkautesi oli minulle ihmeellisempi kuin naisen rakkaus.
2. Sam. 1:26

Jonathan ="Jahve has given"

Pyhä henki uskovassa on aina läsnäoleva "parakletos", luotettava ystävä, lohduttaja ja puolustaja. Myös elämää kanssasi jakava puoliso on annettu ystäväksi. Kuka on yksineläjän ystävä? Huonon lohduttajan pikaresepti on, että "et ole koskaan yksin, koska Jeesus on aina kanssasi" (...älä minua vaivaa). Me kaikki tarvitsemme aidosti läsnäolevia ystäviä. On säälittävää jos ihmisen ainoa ystävä on kissa tai koira.

Yhden hengen talouksien määrä on kasvanut valtavasti. Helsingissä, Tampereella ja Lahdessa sinkkutalouksia on lähes puolet ja Turussa yli puolet. Jotain on pahasti vialla. Vapaaehtoinen yksineläminen on ihan hyvä kokemus, mutta jos yksinäisyys on ainoa vaihtoehto, siitä tulee raskas taakka. On kaksi eri asiaa tuntea itsensä yksinäiseksi tai olla oikeasti yksinäinen. Todella yksinäisten määrä kasvaa koko ajan eikä se ole ainoastaan vanhusten ja sairaiden ongelma, vaan yksinäisiä ja kotiinsa erakoituneita on kaikissa ikäluokissa yhä enemmän. Hylätyksi tuleminen ja ulkopuolelle jättäminen on ihmisen pahimpia pelkoja. Jumala vihaa hylkäämistä.

Yksinäiset ovat tikittävä aikapommi, jota pidetään kurissa mielialalääkityksellä. Kenekään mielenterveys ei oireilematta kestä pitkään jatkuvaa totaaliyksinäisyyttä. Vuorokausirytmi muljahtaa nurinpäin ja yöt kuluvat filmejä katsellessa tai pelatessa, elämä kääntyy sisäänpäin ja tulee päivä päivältä epäsosiaalisemmaksi. Jos puhelin joskus soi, siihen ei jaksa enää vastata. Mikään ei kiinnosta, suihkussa ei viitsi käydä, saatika sitten ulkona, roskapussien vuori lemuaa keittiössä, tiskikasa altaassa ja likaisia vaateläjiä on joka puolella. Ei ainuttakaan keskustelukontaktia moneen päivään. Millään ei oikeasti ole enää väliä. Itsetunto on romahtanut miinukselle, työttömyys ja köyhyys vielä lisäävät arvottomuuden kuormaa. Itsesääli ja itseinho lisääntyy, kääntyy apatiaksi ja vihamielisyydeksi kaikkia ihmisiä kohtaan; kukaan ei rakasta minua, kukaan ei välitä. Moni lihoo muodottomaksi tai ajautuu päihderiippuvaiseksi yrittäessään itse hoitaa itseään. Masennus- ja unilääkkeet ovat vain surkea laastari, jolla yritetään peittää vuotavaa mätäpaisetta. Postitiivisen ajattelun kirjat ovat turhia eikä terapiasta ole apua ellei ihminen saa rakastavien lähimmäisten verkostoa. Yksinäinen kaipaa nähdyksi tulemista, läsnäolevia ystäviä ja elämisen arvoista elämää. Jumala kutsuu ihmistä myös yksinäisyyden tuskan kautta. Tässä on haastetta seurakunnille, jos sinne joku uskaltautuu apua etsimään... Onko meissä rakkautta?

Moni yksinäinen elää netin virtuaalimaailmassa satojen tuhansien samankaltaisten lailla. On nöyryyttävää, jos vanhuksillekin tarjotaan seuraksi robottia elävän ihmisen asemesta.Voi tätä pahaa maailmaa!

http://www.nelonen.fi/uutiset/videot-ja-uutislahetykset/584227-robottihylje-hoitaa-muistisairaita-vanhuksia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti