kiitetty olkoon hän!
Kiitetty Daavidin Poika,
joka tulee Herran (=Jahve) nimeen.
Hoosianna, hoosianna,
hoosianna, hoosianna!
Kiitetty Daavidin Poika,
joka tulee Herran nimeen.
G. J. Vogler n. 1795 (suom. 1871. virsikirjaan 1986)
Georg Joseph Vogler (Abbé Vogler) oli saksalainen säveltäjä, joka eli vuosina 1749–1814. Hän oli katolinen pappi, joka vihittiin Pyhän haudan ritarikuntaan Roomassa. Ritarikunnan toiminta liittyi mm. 'vääräoppisia' vastaan tehtyihin katolisen kirkon ristiretkiin eli pakkokäännytyksiin.
JOULU
Mahtipontista Hoosianna-hymniä lauletaan Suomen ja Ruotsin kirkoissa ensimmäisenä adventtisunnuntaina jouluajan avauksena ja samalla alkaa myös uusi kirkkovuosi. Adventti-sana tulee latinan sanoista "Adventus Domini", "Herran saapuminen". "Hoosianna" taas tarkoittaa "Oi, auta! Pelasta!"
Jos pitäydytään Raamatussa, niin Hoosianna kuuluu jouluun yhtä vähän kuin Jeesuskin - eli ei lainkaan. Itseasiassa Raamattu anna mitään vihjettä siihen suuntaan, että Jeesuksen syntymäpäivää pitäisi jotenkin huomioida. Syntymäpäivän viettäminen ei ole raamatullinen tapa, eikä Jeesuksen syntymän päivämäärää kerrota Raamatussa. Mutta ei sen ole niin väliä, sillä kirkkokansa tyytyy muotomenoihin ja traditioihin. Heille riittää, että on leipää ja sirkushuveja; sytytetään kynttilät ja Jeesus-lapsi syntyy seimeen uudestaan ja uudestaan. Aivan kuten messussa uhrataan Jeesuksen veretön uhri uudestaan ja uudestaan. Sitä sanotaan uskonnoksi, eikä missään uskonnossa ole pelastusta.
nk. 'jouluevankeliumi':
10 Mutta enkeli sanoi heille: "Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:
11 teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.
12 Ja tämä on teille merkkinä: te löydätte lapsen kapaloituna ja seimessä makaamassa."
13 Ja yhtäkkiä oli enkelin kanssa suuri joukko taivaallista sotaväkeä, ja he ylistivät Jumalaa ja sanoivat:
14 "Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha
Luuk. 2:10-14
14 “Glory to God in the highest, and on earth peace among those with whom he is pleased!” (ESV)
PÄÄSIÄINEN
"Hoosianna" ei siis liity Jeesuksen syntymään, vaan pääsiäiseen, aikaan juuri ennen ristiinnaulitsemista. Hoosiannaa tosin veisataan kirkoissa myös palmusunnuntaina, silloin kun vietetään Baabelin pääsiäistä.
12 Seuraavana päivänä, kun suuri kansanjoukko, joka oli saapunut (pääsiäis-) juhlille, kuuli, että Jeesus oli tulossa Jerusalemiin,
13 ottivat he palmupuiden oksia ja menivät häntä vastaan ja huusivat: "Hoosianna, siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen, Israelin kuningas!"
14 Ja saatuansa nuoren aasin Jeesus istui sen selkään, niinkuin kirjoitettu on:
15 "Älä pelkää, tytär Siion; katso, sinun kuninkaasi tulee istuen aasin varsan selässä".
16 Tätä hänen opetuslapsensa eivät aluksi ymmärtäneet; mutta kun Jeesus oli kirkastettu, silloin he muistivat, että tämä oli hänestä kirjoitettu ja että he olivat tämän hänelle tehneet.
17 Niin kansa, joka oli ollut hänen kanssansa, kun hän kutsui Lasaruksen haudasta ja herätti hänet kuolleista, todisti hänestä.
18 Sentähden kansa menikin häntä vastaan, koska he kuulivat, että hän oli tehnyt sen tunnusteon.
19 Niin fariseukset sanoivat keskenään: "Te näette, ettette saa mitään aikaan; katso, koko maailma juoksee hänen perässään".
Joh. 12:12-19
Iloitse suuresti, tytär Siion, riemuitse, tytär Jerusalem, sillä sinun kuninkaasi tulee sinulle! Vanhurskas ja auttaja hän on, on nöyrä ja ratsastaa aasilla, aasintamman varsalla.
Sak. 9:9
hosanna 5614 (6)
of Hebrew origin 03467 (yasha) and 04994 (anna)
1) hosanna
2) be propitious
Matt. 21:9,15
Mark. 11:9-10
Joh. 12:13
yasha 3467 (205)
1) to save, be saved, be delivered
1a) (Niphal)
1a1) to be liberated, be saved, be delivered
1a2) to be saved (in battle), be victorious
1b) (Hiphil)
1b1) to save, deliver
1b2) to save from moral troubles
1b3) to give victory to
na' 4994 (9)
1) I (we) pray, now, please
1a) used in entreaty or exhortation
Gen 12:11, 12:13, 18:4, 18:30
Exo 33:18
Num 12:12
Jdg 7:3, 9:38, 13:8
'anna' 577 (13)
1) ah now! I/we beseech you, oh now!, pray now! (participle of entreaty usually followed by the imperative verb)
Gen 50:17
Exo 32:31
2Ki 20:3
Neh 1:5, 1:11
Psa 116:4, 116:16, 118:25
Isa 38:3
Dan 9:4
Jon 1:14, 4:2
JEESUS
Jeesus on syntyi maailmaan sovittaakseen kansansa Israelin synnit Jumalan kanssa - ja samalla koko maailman ihmisten synnit - kuolemalla puhtaana ja viattomana uhrina ristillä. Hän syntyi maailmaan Jumalan asialle, Jumalan nimessä. Hän oli Isän kirkkauden säteily ihmisten keskellä. VT on profetiaa tulevasta Messiaasta ja Israelin kansa odotti profetioiden täyttymystä, luvattua Vapahtajaa, Vapauttajaa, Messiasta. He eivät odottaneet Jumalaa taivaasta, sellainen kuului pakanoiden mytologioihin.
11 Kun kansa näki, mitä Paavali oli tehnyt, korottivat he äänensä ja sanoivat lykaoniankielellä: "Jumalat ovat ihmishahmossa astuneet alas meidän luoksemme".
12 Ja he sanoivat Barnabasta Zeukseksi ja Paavalia Hermeeksi, koska hän oli se, joka puhui.
Apt. 14:11-12
"Johannes Kastaja on lähettänyt meidät sinun tykösi ja kysyy: 'Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman?'"
Luuk. 7:20
Johannes oli itse kastanut Jeesuksen ja nähnyt omin silmillään pyhän hengen laskeutuvan hänen päälleen ja kuullut omilla korvillaan Jumalan sanat taivaasta. Silti hän vielä kysyi.
Jeesus puhui Jumalan antamia sanoja ja Jumala teki hänen kauttaan tekoja. Parantuneet ja vapautuneet ylistivät ja kiittivät aina Israelin Jumalaa. Jeesus ei ole se Jumala, vaan Jumalan poika, joka teki Jumalan tekoja.
35 Ja hänen lähestyessään Jerikoa eräs sokea istui tien vieressä kerjäten.
36 Ja kuullessaan, että siitä kulki kansaa ohi, hän kyseli, mitä se oli.
37 He ilmoittivat hänelle Jeesuksen, Nasaretilaisen, menevän ohitse.
38 Niin hän huusi sanoen: "Jeesus, Daavidin poika, armahda minua!"
39 Ja edelläkulkijat nuhtelivat häntä saadakseen hänet vaikenemaan; mutta hän huusi vielä enemmän: "Daavidin poika, armahda minua!"
40 Silloin Jeesus seisahtui ja käski taluttaa hänet tykönsä. Ja hänen tultuaan lähelle Jeesus kysyi häneltä:
41 "Mitä tahdot, että minä sinulle tekisin?" Hän sanoi: "Herra, että saisin näköni jälleen".
42 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Saa näkösi; sinun uskosi on sinut pelastanut".
43 Ja heti hän sai näkönsä ja seurasi häntä ylistäen Jumalaa. Ja sen nähdessään kaikki kansa kiitti Jumalaa.
Luuk. 18:35-43
Ainoastaan hänen nimenssään on syntien sovitus ja pelastus;
Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani
Joh. 14:6
Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.
1Joh. 2:23
Kansa veti raskaan kirouksen päälleen kun huutaessaan Jeesuksen ristiinnaulittavaksi:
11 Mutta Jeesus seisoi maaherran edessä. Ja maaherra kysyi häneltä sanoen: "Oletko sinä juutalaisten kuningas?" Niin Jeesus sanoi: "Sinäpä sen sanot".
12 Ja kun ylipapit ja vanhimmat (siis juutalaiset) häntä syyttivät, ei hän mitään vastannut.
13 Silloin Pilatus sanoi hänelle: "Etkö kuule, kuinka paljon he todistavat sinua vastaan?"
14 Mutta hän ei vastannut yhteenkään hänen kysymykseensä, niin että maaherra suuresti ihmetteli.
15 Oli tapana, että maaherra juhlan aikana päästi kansalle yhden vangin irti, kenenkä he tahtoivat.
16 Ja heillä oli silloin kuuluisa vanki, jota sanottiin Barabbaaksi.
17 Kun he nyt olivat koolla, sanoi Pilatus heille: "Kummanko tahdotte, että minä teille päästän, Barabbaanko vai Jeesuksen, jota sanotaan Kristukseksi?"
18 Sillä hän tiesi, että he kateudesta olivat antaneet hänet hänen käsiinsä.
19 Mutta kun hän istui tuomarinistuimella, lähetti hänen vaimonsa hänelle sanan: "Älä puutu siihen vanhurskaaseen mieheen, sillä minä olen tänä yönä unessa paljon kärsinyt hänen tähtensä".
20 Mutta ylipapit ja vanhimmat yllyttivät kansaa anomaan Barabbasta, mutta surmauttamaan Jeesuksen.
21 Ja maaherra puhui heille ja sanoi: "Kummanko näistä kahdesta tahdotte, että minä teille päästän?" Niin he sanoivat: "Barabbaan".
22 Pilatus sanoi heille: "Mitä minun sitten on tehtävä Jeesukselle, jota sanotaan Kristukseksi?" He sanoivat kaikki: "Ristiinnaulittakoon!"
23 Niin maaherra sanoi: "Mitä pahaa hän sitten on tehnyt?" Mutta he huusivat vielä kovemmin sanoen: "Ristiinnaulittakoon!"
24 Ja kun Pilatus näki, ettei mikään auttanut, vaan että meteli yhä yltyi, otti hän vettä ja pesi kätensä kansan nähden ja sanoi: "Viaton olen minä tämän miehen vereen. Katsokaa itse eteenne."
25 Niin kaikki kansa vastasi ja sanoi: "Tulkoon hänen verensä meidän päällemme ja meidän lastemme päälle".
26 Silloin hän päästi heille Barabbaan, mutta Jeesuksen hän ruoskitti ja luovutti ristiinnaulittavaksi.
Matt. 27:11-26
PARUUSIA
"Hoosianna" liittyy myös Jeesuksen toiseen tulemukseen (paruusia), jolloin 'kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on'.
25 Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa-pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain
26 ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
27 Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä."
Room. 11:25-27(Jes. 59:20)
Jeesuksen sanat kansalleen:
37 Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet.
38 Katso, 'teidän huoneenne (heimo, jälkeläiset) on jäävä hyljätyksi'.
39 Sillä minä sanon teille: tästedes te ette näe minua, ennenkuin sanotte: 'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran (Jahve) nimeen'."
Matt. 23:37-39
VT:n profetiaa :
1 Tulkaa, palatkaamme Herran tykö, sillä hän on raadellut meitä, ja parantaa meidät, hän on lyönyt meitä, ja sitoo meidät.
2 Hän tekee meidät eläviksi kahden päivän kuluttua, kolmantena päivänä hän meidät herättää, ja me saamme elää hänen edessänsä.
3 Niin tuntekaamme, pyrkikäämme tuntemaan Herra: hänen nousunsa on varma kuin aamurusko, hän tulee meille kuin sade, kuin kevätsade, joka kostuttaa maan.
Hoos. 6:1-3
Katso, Herra on kuuluttanut maan ääriin asti: Sanokaa tytär Siionille: Katso, sinun pelastuksesi (yesha) tulee. Katso, hänen palkkansa on hänen mukanansa, hänen työnsä ansio käy hänen edellänsä.
Jes. 62:11
yesha 3468 (36)
from 03467
1) deliverance, salvation, rescue, safety, welfare
1a) safety, welfare, prosperity
1b) salvation
1c) victory
2Sa 22:3, 22:36, 22:47, 23:5
1Ch 16:35
Job 5:4, 5:11
Psa 12:5, 18:2, 18:35, 18:46, 20:6, 24:5, 25:5, 27:1, 27:9, 50:23, 51:12, 62:7, 65:5, 69:13, 79:9, 85:4, 85:7, 85:9, 95:1, 132:16
Isa 17:10, 45:8, 51:5, 61:10, 62:11
Mic 7:7
Hab 3:13, 3:18
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti