lauantai 18. marraskuuta 2017

Kristus teissä, kirkkauden toivo

Me saamme rauhan ainoastaan Jeesuksessa Kristuksessa, Jeshuassa, messiaassa, 'siinä voidellussa'. Näyttää siltä, että tämä täsmennys, 'se voideltu', on mukana aina kun puhutaan olemisesta 'Jeesuksessa'.

Miten me olemme 'hänessä'?

Rakkaudesta Jumalaan me suostumme "antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne" (Room. 12:1). 'Järjellinen' tarkoittaa 'tahdon päätöstä'. Tahto on sinulla itselläsi, Jeesus ei tee sitä päätöstä sinun puolestasi. Se tarkoittaa sinun ja minun oman lihan pitämistä kuolleena joka päivä. Vain siten me voimme olla yhtä hänen kanssaan. Jeesus Kristus ('se voideltu') on yhtä Isän kanssa.

Minä ja Isä olemme yhtä.
Joh. 10:30

Jumalan mielen mukainen avioliitto on kaunis kuva yhtä olemisesta; heidän tulee olla yksimieliset, koska he ovat yksi liha. Kuva täyttyy ainoastaan silloin, kun heillä on yksi pää, joka ei ole vaimon pää. Kristus on miehen pää ja Jumala on Kristuksen pää (1Kor. 11:3). Vaimo palvelee Jumalaa nöyrtymällä miehensä auktoriteetin alle, muutoin hän kapinoi Jumalaa vastaan.

5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,
6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
Fil. 2:5-8

Meidän tulee tyhjentää itsemme omasta itsestämme. Hänen tulee kasvaa ja minun vähetä. Jos oma liha saa hallita, ei hänelle, 'sille voidellulle', jää tilaa meissä.

 ...koska minä elän, niin tekin saatte elää
Joh.14:19-20

Kun me tyhjennämme itsemme, me alistamme oman tahtomme kokonaan Jeesukselle, joka on tyhjentänyt itsensä ja alistanut oman tahtonsa kokonaan Isälle - so. alistamme oman tahtomme Jeesuksen kautta Jumalalle - niin silloin me olemme Kristuksessa, 'siinä voidellussa',  ja silloin, siinä kuuliaisuudessa, me voimme omistaa kaikki lupaukset, jotka Jumalan lapsen aseman puolesta laillisesti kuuluvat meille. Lupausten hinta on kuoleminen itselle. Oman itsen siirtämistä pois Jeesuksen edestä. Se on ristin ottamista joka päivä. Vain siten voit olla Jumalalle kuin soitin, jolla Hän voi soittaa omaa säveltään.

24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
25 Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
Gal. 5:24-25

Voin myös ajautua pois kristuksesta, 'siitä voidellusta'. Se ei tarkoita sitä, ettenkö uskoisi Jeesukseen ja pitäisi itseäni tosi uskovaisena, niinkuin toisetkin minua pitävät uskovaisena. Kuljen paljon kokouksissa, latelen raamatunjakeita ulkomuistista ja touhuan uskovien kanssa vapaaehtoistöissä tai olen tehnyt Jeesuksesta itselleni leipäpuun, bisneksen - mutta teen sitä oman tahtoni ja mieltymysteni mukaan, maailmallinen kiilto silmissäni, omaksi huvituksekseni, ajankulukseni, omien sosiaalisten tarpeideni täyttämiseksi, saadakseni kiitosta ja arvostusta, ruoan tähden, hyötyäkseni siitä jollain tavalla, tullakseni joksikin. Siis ITSEKKÄISTÄ lähtökohdista. Työni tuottaa silloin vain vähän, jos lainkaan, taivaallista hedelmää, mutta se uuvuttaa minut puhki.

Voin myös olla sananjulistaja, opettaja tai laulaja ja minulla on paljon kuulijoita. Olen "tehnyt raamatunlausekoteloni leveäksi ja vaippani tupsut suuriksi" (Matt. 23:5) jotta ihmiset minua katselisivat. Sanon palvelevani Herraa, vaikka touhuan inhimillisen ymmärrykseni, oppineisuuteni ja luonnollisen lahjakkuuteni varassa; Jumala ei ole koskaan minua siihen tehtävään kutsunut tai sitten olen ajautunut palvelutehtävässäni minun omia etujani ajaviin tavoitteisiin. Ehkä se on alkanut hengessä ja päätynyt lihaan, enkä ole tajunnut, että Jeesus ei ole enää mukana, vaan rehkin omassa voimassani. Ehkä Jumala on tahtonut lopettaa toiminnan jo vuosia sitten, luodakseen jotain uutta, mutta minä olen jäänyt kiertämään totutulla kaviourallani ja ihmettelen, miksi enää ei tapahdu mitään. Työltä puuttuu Jumalan siunaus ja sen myötä myös hedelmä jää vähäiseksi.

Oli niin tai näin, lopputulema on, että en olekaan Jeesuksen palvelija eikä hän ole minun Herrani, Isäntäni, Työnantajani, vaan minun oma vatsani on minun jumalani; olen oman itseni herra. Minä en silloin elä kristuksessa, 'siinä voidellussa', vaan minulla on ihan oma agenda, jopa oma seurakunta. Minä en tunne Herraa enkä hänen tahtoaan, eikä Herra tunne minua.

22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
Matt. 7:22-23

Jeesus Kristus, 'se voideltu', on PÄÄ ja seurakunta on hänen ruumiinsa. Hän tarvitsee jokaisen uskovan ruumista, käsiä, jalkoja, silmiä, korvia... voidakseen toimia maailmassa. Jeesus, 'se voideltu', tekee ainoastaan Isän valmistamia tekoja. Jeesuksella ei ole omaa agendaa, vaan hän tekee Isän tekoja. Jumala on antanut jokaiselle lapselleen poikansa, 'sen voidellun', hengen, so. omaa henkeänsä.

Hän, 'se voideltu', voi toimia minussa vain rajoitetusti, jos minä en ole kuollut itselleni. Jos minä olen täynnä omaa tahtoani, omia himojani, omia suunnitelmiani, omia ongelmiani, omia mielipiteitäni, omia rajoitteitani... hänellä, 'sillä voidellulla', hänellä ei ole silloin tilaa eikä vapautta elää ja toimia minussa. Minä olen silloin astunut ulos kristuksesta, totetuttamaan omia ideoitani inhimillisten aistieni, taitojeni ja voimieni varassa. Elän silloin kristityn leimalla varustettuna maailmassa maailman tavalla eikä elämäni tuo Jumalalle kunniaa. Suola on käynyt mauttomaksi, "se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi" (Matt.5:13).


Kristuksen täyteys - täynnä Kristusta

11 Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi
12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen täydelliseen (teleios) miehuuteen, Kristuksen täyteyden (pleroma) täyden iän määrään,

Till we all come in the unity of the faith, and of the knowledge of the Son of God, unto a perfect man, unto the measure of the stature of the fulness of Christ:

teleios (adj.) 5046 (19)

1) brought to its end, finished

2) wanting nothing necessary to completeness

3) perfect

4) that which is perfect
4a) consummate human integrity and virtue
4b) of men
4b1) full grown, adult, of full age, mature

pleroma (subst) 4138 (17)
1) that which is (has been) filled
1a) a ship inasmuch as it is filled (i.e. manned) with sailors, rowers, and soldiers
1b) in the NT, the body of believers, as that which is filled with the presence, power, agency, riches of God and of Christ
2) that which fills or with which a thing is filled
2a) of those things which a ship is filled, freight and merchandise, sailors, oarsmen, soldiers
2b) completeness or fulness of time
3) fulness, abundance
4) a fulfilling, keeping

14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme HÄNEEN, joka on pää, Kristus,
16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.
Ef. 4:11-16

1 Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella.
2 Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.
3 Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä KRISTUKSEN KANSSA JUMALASSA;
4 kun Kristus, meidän elämämme, ilmestyy, silloin tekin hänen kanssaan ilmestytte kirkkaudessa.
5 Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta,
6 sillä niiden tähden tulee Jumalan viha,
7 ja niissä tekin ennen vaelsitte, kun niissä elitte.
8 Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne.
Kol. 3:1-8

5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
8 Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset
Room. 8:5-8

Mutta hänestä (Isästä) on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi
1. Kor. 1:30 

19 Sillä Jumalan Poika, Kristus Jeesus, jota me, minä ja Silvanus ja Timoteus, olemme teidän keskellänne saarnanneet, ei tullut ollakseen "on" ja "ei", vaan hänessä tuli "on".
20 Sillä niin monta kuin Jumalan lupausta on, kaikki ne ovat hänessä "on"; sentähden tulee hänen kauttaan myös niiden "amen", Jumalalle kunniaksi meidän kauttamme.
2Kor. 1:19-20

Jumalan lupaukset ovat voimassa ainoastaan jos olemme Jeesuksessa Kristuksessa, 'siinä voidellussa'. Hän toteutti maan päällä Isän tahtoa ja niin tulee meidänkin tehdä. Jos kapinoimme Isän tahtoa vastaan, olemme siltä osin astuneet ulos lupauksista, kirousten alle. Kilvoittelu on kamppailua omaa lihallista luontoa vastaan pysyäksemme 'siinä voidellussa', jossa ainoassa meillä on lepo.

11 Pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä KRISTUKSESSA ('siinä voidellussa') JEESUKSESSA.
12 Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille
Room. 6:11-12

24 Ettekö tiedä, että jotka kilparadalla juoksevat, ne tosin kaikki juoksevat, mutta yksi saa voittopalkinnon? Juoskaa niinkuin hän, että sen saavuttaisitte.
25 Mutta jokainen kilpailija noudattaa itsensähillitsemistä kaikessa; he saadakseen vain katoavaisen seppeleen, mutta me katoamattoman.
26 Minä en siis juokse umpimähkään, en taistele niinkuin ilmaan hosuen,.
27 vaan minä kuritan ruumistani ja masennan sitä, etten minä, joka muille saarnaan, itse ehkä joutuisi hyljättäväksi.
1. Kor. 9:24-27

Eihän sitäkään, joka kilpailee, seppelöidä, ellei hän kilpaile sääntöjen mukaisesti.
2. Tim. 2:5

Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, tartu kiinni iankaikkiseen elämään
1. Tim. 6:12

Pyhä tarkoittaa 'Jumalalle erotettu'. Meille on uudestisyntymisessä annettu lahjaksi Jeesuksen vanhurskaus. Vanha synnin ruumis haudataan kasteessa ja uusi nousee sijaan. On tärkeää, että kuollut haudataan, siinä on lupaus voimasta vastustaa synnin houkutuksia. Pyhitys on sydämen ja elämän puhtautta, elää Jumalalle erotettua elämää.

Elämän hengen laki KRISTUKSESSA ('siinä voidellussa') JEESUKSESSA on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
Room. 8:2

Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys (hagiasmos), ja sen loppu on iankaikkinen elämä.
Room. 6:22

hagiasmos 38 (10)
1) consecration, purification
2) the effect of consecration
2a) sanctification of heart and life

Room. 6:22
1.Kor. 1:30
1.Tess. 4:3-4
2.Tess. 2:13
1.Tim. 2:15
Hepr. 12:14
1.Piet. 1:2

Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa
Hepr. 12:14

28 Ja häntä me julistamme, neuvoen jokaista ihmistä ja opettaen jokaista ihmistä kaikella viisaudella, asettaaksemme esiin jokaisen ihmisen täydellisenä KRISTUKSESSA ('siinä voidellussa').

29 Sitä varten minä vaivaa (kopiao) näenkin, taistellen (agonizomai) hänen vaikutuksensa mukaan, joka minussa voimallisesti vaikuttaa.
Kol. 1:28-29

kopiao 2872 (23)
1) to grow weary, tired, exhausted (with toil or burdens or grief)
2) to labour with wearisome effort, to toil
2a) of bodily labour

agonizomai 75 (7)
1) to enter a contest: contend in the gymnastic games
2) to contend with adversaries, fight
3) metaph. to contend, struggle, with difficulties and dangers
4) to endeavour with strenuous zeal, strive: to obtain something

5 Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.
6 Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me HÄNESSÄ olemme.
1Joh. 2:5-6

Joka sanoo HÄNESSÄ pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi.
1Joh. 2:6

Kuka ikinä HÄNESSÄ pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut.
1Joh.3:6

Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha.
1Joh. 5:18

Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka aina kuljettaa meitä voittosaatossa Kristuksessa ja meidän kauttamme joka paikassa tuo ilmi hänen tuntemisensa tuoksun!
2. Kor. 2:14 

Kaikki minä voin HÄNESSÄ, joka minua vahvistaa.
Fil. 4:13

8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen
9 ja minun havaittaisiin olevan HÄNESSÄ ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella
Fil 3:8-9

Kristus ('se voideltu') teissä (ja teidän keskellänne), kirkkauden toivo.
Kol. 1:27

4 Pysykää minussa ('siinä voidellussa'), niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
6 Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat.
Joh. 15:4-6

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti