lauantai 4. marraskuuta 2017

Jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.

7 ...lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
8 Jotka lihan vallassa (omien mielihalujensa valtaamina) ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.
9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen (vallassa, Jeesuksen valtaamina), jos kerran JUMALAN HENKI teissä asuu. Mutta jolla ei ole KRISTUKSEN HENKEÄ, se ei ole hänen omansa.
Room. 8:7-9

But you are not living the life of the flesh, you are living the life of the Spirit, if the [Holy] Spirit of God [really] dwells within you [directs and controls you]. But if anyone does not possess the [Holy] Spirit of Christ, he is none of His [he does not belong to Christ, is not truly a child of God]. (AMPC)


Miten "Kristuksen Henki" vaikuttaa?

Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana (rikkaasti kaikessa viisaudessaan); opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.
Kol. 3:16 

Let the word of Christ dwell in you richly in all wisdom; teaching and admonishing one another in psalms and hymns and spiritual songs, singing with grace in your hearts to the Lord. (KJV)

Asukaan Jumalan sana runsaasti teissä, kaikella viisaudella. Opettakaat ja neuvokaat teitänne keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten armon kautta Herralle teidän sydämissänne. (biblia)


Kristuksen sana ei ole Jeesuksen omia ajatuksia, vaan sanaa, jonka hän on saanut Jumalalta, jolle hän on kuuliainen.

Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen (Isän kirkkautta hänessä) kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä ainoan Isän; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
Joh. 1:14

Jeesuksella ei ole omaa kirkkautta, vaan hän heijastaa ainoan Jumalan ja Isän kirkkautta. Hän on Isän kirkkauden säteily ja Isän olemuksen kuva (Hepr. 1:3). Jeesus antoi meille esikuvan, mallin Jumalalle kuuliaisesta elämästä. Meillä tulisi olla sama mieli, pelastus ja lupaukset ovat hänessä, so. hänen askeleittensa seuraamisessa.

28 Niin Jeesus sanoi heille: "Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut.
29 Ja hän, joka on minut lähettänyt, on minun kanssani; hän ei ole jättänyt minua yksinäni, koska minä aina teen sitä, mikä hänelle on otollista."
Joh. 8:28-29

Meillä on Isä ainoastaan Pojan kautta. Pysymme Jeesuksessa ja hänen rakkaudessaan totuuden kuuliaisuuden kautta. Totuus on Jumalan sanassa. Se, mikä on sanan ulkopuolella, on maailmaa, joka on pahan vallassa.

4 Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
6 Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat.
7 Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen.
8 SIINÄ MINUN ISÄNI KIRKASTETAAN, että te kannatte paljon hedelmää ja tulette minun opetuslapsikseni.
9 Niinkuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä; pysykää minun rakkaudessani.
10 Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.
Joh. 15:5-10

Jeesus tyhjensi itsensä itsestänsä. Meidät on kutsuttu seuraamaan hänen esimerkkiään ja tyhjentämään itsemme lihallisen vanhan luontomme teoista ja tahdosta. Meidät on jo kalliisti ostettu emmekä ole enää itsemme omat, vaan Kristuksen Jeesuksen palvelijoita tehdäksemme Jumalan tahtoa.

5 OLKOON TEILLÄ SE MIELI, JOKA MYÖS KRISTUKSELLA JEESUKSELLA OLI,
6 joka ei, vaikka hänellä hänessä olikin Jumalan muoto (morphe)(Isän olemuksen kuva), katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen vertainen,
7 vaan tyhjensi itsensä (itsensä itsestänsä) ja otti orjan muodon (morphe), tuli oli tehty ihmisten kaltaiseksi kanssa samanlaiseksi (homoioma), ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen (=hänen todettiin olevan ihminen);
8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
9 Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman
Fil. 2:5-9

morphe 3444 (3)
1) the form by which a person or thing strikes the visio
2) external appearance

homoioma 3667 (6)
1) that which has been made after the likeness of something
1a) a figure, image, likeness, representation
1b) likeness i.e. resemblance, such as amounts almost to equality or identity

Rom 1:23, 5:14, 6:5, 8:3, 
Php 2:7
Rev 9:7

5 Have this mind in you, which was also in Christ Jesus.
6 Who though being in the mental image of God, did not consider grasping at being equal with God
7 But poured himself out, taking a mental attitude of a servant,  and was the made just the same as all ordinary men,
8 And being perceived as a normal man, he humbled himself, becoming obedient unto death, even the death of the cross. 
9 Wherefore God highly exalted him, and gave him the name which is above every name (NEV)

Ottakaa minun ikeeni päällenne ja OPPIKAA MINUSTA, sillä minä olen hiljainen (praos) ja nöyrä (tapeinos) sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
Matt. 11:29

praos 4235 (1)
1) gentle, mild, meek

tapeinos 5011 (8)
1) not rising far from the ground
2) metaph.
2a) as a condition, lowly, of low degree
2b) brought low with grief, depressed
2c) lowly in spirit, humble
2d) in a bad sense, deporting one's self abjectly, deferring servilely to others


1 Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella.
2 Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.
3 Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen (ainoastaan kun pysymme hänessä) kanssa Jumalassa;
4 kun Kristus, meidän elämämme, ilmestyy, silloin tekin hänen kanssaan ilmestytte kirkkaudessa.
5 Kuolettakaa (nekroo) siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta...

5 Mortify therefore your members which are upon the earth (KJV)

5 Niin kuolettakaat sentähden teidän jäsenenne, jotka maan päällä ovat (biblia)

nekroo 3499 (3) - tehdä kuolleeksi, riistää valta, tuhota voima
1) to make dead, to put to death, slay
2) worn out
2a) of an impotent old man
3) to deprive of power, destroy the strength of

6 ...sillä NIIDEN TÄHDEN TULEE JUMALAN VIHA,
7 ja niissä tekin ennen vaelsitte, kun niissä elitte.
8 Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne.
9 Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa
10 ja pukeutuneet uuteen (ihmiseen), joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan Hänen (Isän) kuvansa mukaan, joka hänet (uuden ihmisen, Kristuksen) loi (ktizo).
Kol. 3:1-10

10 And have put on the new man, which is renewed in knowledge after the image of him that created him (the new man): (KJV)

10 Ja pukekaat päällenne uusi, joka hänen tuntemiseensa uudistetaan, hänen kuvansa jälkeen, joka sen luonut on. (biblia)

ktizo 2936 (14)
1) to make habitable, to people, a place, region, island
1a) to found a city, colony, state
2) to create
2a) of God creating the worlds
2b) to form, shape, i.e. to completely change or transform

Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
Gal. 3:27

13 Vaeltakaamme säädyllisesti, niin kuin päivällä, ei mässäyksissä ja juomingeissa, ei haureudessa ja irstaudessa, ei riidassa ja kateudessa,
14 vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus, älkääkä niin pitäkö lihastanne huolta, että himot heräävät.
Room. 13:13-14

8 Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa (Jeesuksessa; kun Jeesus saa elää meissä so. kun lihamme on kuolleena ristillä). Vaeltakaa valkeuden lapsina
9 -sillä kaikkinainen hyvyys ja vanhurskaus ja totuus on valkeuden hedelmä-
10 ja tutkikaa, mikä on otollista Herralle
Ef. 5:8-10

Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
Gal. 5:16

7 ...lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
8 Jotka lihan vallassa OVAT (olla, elää), ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.
9 Mutta te ette OLE lihan vallassa, vaan Hengen, JOS kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla EI OLE Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
10 Mutta jos Kristus ON teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta HENKI ON ELÄMÄ vanhurskauden tähden.
11 Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu.
12 Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme.
13 SILLÄ JOS TE LIHAN MUKAAN ELÄTTE, PITÄÄ TEIDÄN KUOLEMAN; mutta jos te Hengellä kuoletatte (thanatoo) ruumiin teot, niin saatte elää.
14 SILLÄ, KAIKKI, JOITA JUMALAN HENKI KULJETTAA, OVAT JUMALAN LAPSIA.
Room. 8:7-14


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti