sunnuntai 26. elokuuta 2018

SEITSEMÄNKYMMENEN VIIKON PROFETIA

Alamme nyt tutkimaan 'seitsemänkymmenen viikon profetiaa' (Dan. 9). Tulet huomaamaan, että on olemassa monia erilaisia ​​tulkintoja tälle profetialle. Alkamisesta ja päättymisestä kiistellään sekä myös aika on kyseenalainen. Tämä tutkimus perustuu perinteiseen alkamispäivään 457 eKr yhdessä 69 viikko päättyy jKr 27.

Näemme siis, että Messias aloittaisi hänen palvelutehtävänsä jKr 27. Mutta mhin aikaan vuodesta? Jälleen on olemassa tulkintaeroja koulukuntien kesken. Otamme yksinkertaisen lähestymistavan, ja katsomme ilmeisiä asioita, ja näemme, miten ne sopivat.

tämä Esra lähti Baabelista. Hän oli kirjanoppinut, perehtynyt Mooseksen lakiin, jonka Herra, Israelin Jumala, oli antanut. Ja kuningas antoi hänelle kaikki, mitä hän halusi, koska Esran päällä oli Herran, hänen Jumalansa, käsi.
Myös israelilaisia ja pappeja, leeviläisiä, veisaajia, ovenvartijoita ja temppelipalvelijoita lähti Jerusalemiin kuningas Artahsastan seitsemäntenä hallitusvuotena.
Ja hän tuli Jerusalemiin viidennessä kuussa kuninkaan seitsemäntenä hallitusvuotena.
9 Sillä ensimmäisen kuun ensimmäisenä päivänä alkoi lähtö Baabelista; ja viidennen kuun ensimmäisenä päivänä hän tuli Jerusalemiin, koska Jumalan hyvä käsi oli hänen päällänsä.
Esra 7:6-9 

Täyttääkseen käskyn jälleenrakentaa Jerusalem, Esra miehineen lähtivät Babylonista ensimmäisen kuukauden ensimmäisenä päivänä, eli vuoden ensimmäisenä päivänä. Joten, oletetaan, että Jeshua aloitti julkisen toimintansa tasan 63x7 vuotta myöhemmin, samaan aikaan - vuoden ensimmäisenä päivänä. Onko tässä järkeä? Kun Johannes Kastaja ilmoitti julkisesti 'Katso, Jumalan Karitsa' vuoden ensimmäisenä päivänä, tämä aikajärjestys sopii Johanneksen evankeliumiin täydellisesti: ensimmäiset opetuslapset, Kaanan häät, temppelin puhdistus rahanvaihtajista pääsiäisenä. Raamatun uusi vuosi alkaa keväällä ensimmäisestä uudesta kuusta ja kaksi viikkoa myöhemmin on pääsiäinen.

Yksi vuosi - alkaen kasteesta, tarkalleen 70 viikkoa, hänen kuolemansa pääsiäisenä osuu keskelle 62. viikkoa, kuten Daniel profetoi. Hänen vesikasteensa 27 jKr ja helluntaina tapahtuneen tulikasteen välinen aika on seitsemänkymmentä viikkoa. Yksi vuosi - 'Riemuvuosi', jolloin ihmisillä oli vuosi vapaata tavanomaisesta työstä voidakseen seurata Jeshua. (28 jKr oli Riemuvuosi ja edellinen vuosi, jolloin Johannes saarnasi, oli seitsemän vuoden Maan sapattivuosi.)

20 Ja vielä minä puhuin ja rukoilin ja tunnustin syntini ja kansani Israelin synnit ja annoin rukoukseni langeta Herran, Jumalani, eteen minun Jumalani pyhän vuoren puolesta.
21 Ja kun minä vielä puhuin rukouksessa, tuli se mies, Gabriel, jonka minä olin nähnyt ennen näyssä, kiiruusti kiitäen minun tyköni ehtoouhrin aikana.
22 Ja hän opetti minua, puhui minulle ja sanoi: "Daniel, nyt minä olen lähtenyt neuvomaan sinua ymmärrykseen.
23 Kun sinä aloit rukoilla, lähti liikkeelle sana, ja minä olen tullut sitä ilmoittamaan; sillä sinä olet otollinen. Käsitä siis se sana ja ymmärrä näky.
24 Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi; silloin luopumus päättyy, ja synti sinetillä lukitaan, ja pahat teot sovitetaan, ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan, ja näky ja profeetta sinetillä vahvistetaan, ja kaikkeinpyhin voidellaan.
25 Ja tiedä ja käsitä: siitä ajasta, jolloin tuli se sana, että Jerusalem on jälleen rakennettava, voideltuun, ruhtinaaseen, asti, on kuluva seitsemän vuosiviikkoa; ja kuusikymmentäkaksi vuosiviikkoa, niin se jälleen rakennetaan toreinensa ja vallihautoinensa, mutta keskellä ahtaita aikoja.
26 Ja kuudenkymmenen kahden vuosiviikon mentyä tuhotaan voideltu, eikä häneltä jää ketään. Ja kaupungin ja pyhäkön hävittää hyökkäävän ruhtinaan väki, mutta hän itse saa loppunsa tulvassa. Ja loppuun asti on oleva sota: hävitys on säädetty.
27 Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse."
Dan. 9:20-27

Danielin profetia: "Seitsemänkymmentä seitsemää", esittelee kaksi täyttämystä:

- ajanjakso 70 x 7 vuotta = 490 vuotta, alkaen 457 eKr ja päättyen 34 jKr
- ajanjakso 70 x 7 päivää = 490 päivää, joka alkaa Jeshuan vesikasteesta ja päättyy helluntaina Pyhän Hengen tulikasteeseen.
Ajanjakson 70 x 7 aikana, Jeshua oli palvellut erityisesti juutalaisia (Matt. 18:21-22).

***************

PERINTEINEN NÄKEMYS

Seuraavaksi tarkastellaan kahta näkemystä kaavioina.

Tässä on tuttu näkymä 70 x 7 vuodesta. Huomaa, että ristiinnaulitseminen tapahtuu 3½ vuotta Jeshuan palvelutyön alkamisen jälkeen, ja sitten 3 ½ vuotta myöhemmin, evankeliumi menee pakanoille, Steafanus kivitetään ja Kornelius kääntyy.


- Voimmeko laskea mukaan puuttuvat juhlapäivät?
- Voimmeko todistaa 3 ½ vuoden palvelutehtävän käyttämällä neljää evankeliumia tai muuta silminnäkijä todistusta?
- Voimmeko todistaa 3 ½ vuoden ajanjakson ylösnousemuksen ja 'evankeliumi pakanoille' välillä käyttäen evankeliumeja tai muita silminnäkijä todistuksia?

Jos jokin näistä voidaan todistaa, niin miten sekavia todisteet ovat? Esimerkiksi, mikä syy on annettu selittämään Jeshuan poissaololle tärkeistä pyhiinvaellusjuhlista? Onko tämä selitys samaa mieltä siitä, että hän kuitenkin osallistui Hanukkaan (joka ei ole Jesuraselmiin tulemiseen velvoittava juhla) ja helposti pakeni kun hänet yritettiin kivittää (Joh.10:22-39)?

TARKENNETTU NÄKEMYS:

Vertaa perinteistä tulkintaa uuteen, joka käyttää kahta 70 x 7 ajanjaksoa. Huomaat, että alku ja loppu päivämäärät ovat samat, mutta ristiinnaulitseminen tapahtuu lähempänä Jeshuan kastetta. Kaavion alla näyttää alaspäin suuri vihreä nuoli, osoittamaan suurennosta täydellisen palvelutehtävän ajanjaksosta, laajennettu näyttämään 70 todellista viikkoa (490 päivää), jossa kaikki juhlapäivat dokumentoidaan varustettuna niitä vastaavien evankeliumin jakein. Yksikään juhla ole hukassa, eikä ole valtavia aukkoja evankeliumeissa. 



******

LIITE:
VIISI PROFETIAA 'VESASTA'

KUNINGAS
PALVELIJA
IHMISEN POIKA
JUMALAN POIKA
TUOMARI

Niinä päivinä ja siihen aikaan minä kasvatan Daavidille vanhurskauden vesan, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa.
Jer. 33:15

Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä herätän Daavidille vanhurskaan vesan; hän on hallitseva kuninkaana ja menestyvä, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa.
Jer. 23:5

Kuule, Joosua, ylimmäinen pappi, sinä ja sinun ystäväsi, jotka edessäsi istuvat. Sillä ennusmerkin miehiä he ovat; sillä katso, minä annan tulla palvelijani, Vesan.
Sak. 3:8

Näin sanoo Herra Sebaot: Katso, mies nimeltä Vesa! Omalta pohjaltansa hän on kasvava, ja hän on rakentava Herran temppelin.
Sak. 6:12

Mutta Iisain kannosta puhkeaa virpi, ja vesa (netser) versoo hänen juuristansa.
Jes. 11:1

netser (subst.) 05342 = itu, verso, oksa
1) sprout, shoot, branch (always fig.)

juuriverbi:

natsar (verbi) 05341 = vartioida, pitää vahtia, säilyttää
1) to guard, watch, watch over, keep
1a) (Qal)
1a1) to watch, guard, keep
1a2) to preserve, guard from dangers
1a3) to keep, observe, guard with fidelity
1a4) to guard, keep secret
1a5) to be kept close, be blockaded
1a6) watchman (participle)

LIITE: 
SEITSEMÄNKYMMENEN VIIKON PROFETIA

24 Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi; silloin luopumus päättyy, ja synti sinetillä lukitaan, ja pahat teot sovitetaan, ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan, ja näky ja profeetta sinetillä vahvistetaan, ja kaikkeinpyhin voidellaan.
25 Ja tiedä ja käsitä: siitä ajasta, jolloin tuli se sana, että Jerusalem on jälleen rakennettava, voideltuun, ruhtinaaseen, asti, on kuluva seitsemän vuosiviikkoa; ja kuusikymmentäkaksi vuosiviikkoa, niin se jälleen rakennetaan toreinensa ja vallihautoinensa, mutta keskellä ahtaita aikoja.
26 Ja kuudenkymmenen kahden vuosiviikon mentyä tuhotaan voideltu, eikä häneltä jää ketään. Ja kaupungin ja pyhäkön hävittää hyökkäävän ruhtinaan väki, mutta hän itse saa loppunsa tulvassa. Ja loppuun asti on oleva sota: hävitys on säädetty.
27 Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse."
Dan. 9:24-27 

Tässä käsitellään lyhyesti kalenteria, sen verran kuin on tarpeen ymmärtää evankeliumien kronologiaa. Tärkein säädös on 3.Moos. 23.

UUSI VUOSI: alkaa kevään ensimmäisestä uudenkuusta.

KEVÄÄN JUHLAT: Kaksi viikkoa Uuden kuun jälkeen on pääsiäinen (Pesach) ja viikon mittainen 'Happamattoman leivän juhla'(Chag Ha'matsot). Viikon aikana, on 'Ensi hedelmien juhla' ja seitsemän viikkoa sen jälkeen on 'Viikkojuhla' (hepreaksi: Shavuot, kreikaksi: helluntai).

SYKSYN JUHLAT: ensimmäisenä päivänä seitsemättä kuukautta on 'Pasuunansoiton juhla' (Jom Teruah), sen jälkeen kymmenentenä päivänä on 'Suuri Sovituspäivä' (Jom Kippur) ja sen jälkeen viidestoista päivä alkaa viikon mittainen 'Lehtimajan juhla'(Sukkot), jonka viimeinen 8. päivä on 'Suuri päivä'.

(Ylimääräinen) Toorassa ei ole lainkaan kesä- eikä talvijuhlia. Apokryfikirjoista löytyy 'Hanukka-juhla', joka on temppelin puhdistuksen ja uudelleenvihkimisen muistojuhla (Joh 10:22). Se alkaa juutalaisen kalenterin mukaan 25 päivänä yhdeksättä kuuta ja kestää 8 päivää. Esterin kirjassa mainitaan myös Puurim-juhla, joka ajoittuu 'laskiaisen' tienoille.

Näistä juhlista oli kolme - pääsiäinen, helluntai ja Lehtimajanjuhla - sellaisia, joihin kaikki miehet ovat velvoitetut osallistumaan Jerusalemissa (2. Moos 23:14-18 ja 34: 18-23). 

Oliko Jeshua velvoitettu osallistumaan näihin kolmeen juhlaan Jerusalemissa? 'Kyllä oli', jos katsotaan yhden vuoden palvelutehtävän mukaan, mutta 'ei ollut' jos katsotaan 3 ½ vuoden kronologian kautta. Huomaa, että jos hän jäi pois vaikka yhdestä näistä velvoittavista juhlista, hän ei olisi täyttänyt koko Tooraa.

KAKSI ERILAISTA LÄHESTYMISTAPAA

1. Määritysmenetelmänä 'kolme ja puoli vuotta'

- Oletetaan, että evankeliumin kirjat ovat puutteellisia (oletus Joh 21:25 sovelletaan myös Matteuksen, Markuksen ja Luukkaan evankelimeihin) ja että kronologiaa ei voida määrittää yksin niistä.
- edellyttäen, että Jeshua on Messias, ja siksi Dan. 9 profetia koskee häntä
- Oletetaan, että sanat 'puoleksi vuosiviikoksi' Dan 9:27 tarkoittaa "jälkeen 3 ½ vuotta"
- evankeliumin tapahtumiin väliinjääviä aukkoja luodaan 3 ½ vuotta

Toisin sanoen, ne, jotka ovaat 3½ vuoden palvelutehtävän kannalla ssovittavat evankeliumit profetian tulkintaansa. Kehäpäätelmässä on ongelma. He käyttävät profetiaa määrittämään Jeshuan palvelutyön pituuden, ja käyttävät samaa profetiaa todistamaan, että hän on Messias - mutta yksi todiste hänen Messiuudestaan on hänen palvelustyönsä aika.

2. Määritysmenetelmänä yksi vuosi

- oletetaan, että evankeliumi on aukoton, kun kaikkia neljää evankeliumia käytetään yhdessä, ja että kronologiaa voidaan määrittää yksin niistä 
- edellyttäen, että Jeshua on rehellinen sanoessaan, että hän seuraa Tooraa, ja siksi osallistuu vaadittuihin juhlapäiviin Jerusalemissa 
- oletetaan, että evankeliumin kirjoittajat ovat dokumentoineet kaikki suuret tapahtumat, ja käyttävät Raamatun kalenteria, seuraavat evankeliumikertomusta juhlapäivien mukaan 
- nähdään seuraavat juhlapäivät noin vuoden ajalta 

Nyt näemme, että evankeliumit kertovat eräästä, jonka nimi on Jeshua, joka palveli hieman yli vuoden, ja kysymme: 'Oliko hän Messias?'

Tässä vaiheessa tarkastellaan yksityiskohtaisesti hänen palvelutehtäväänsä, jonka tiedämme kestäneen vähän pidempään kuin vuoden. Sopiiko se Dan. 9 profetiaan? Koska olemme 2000 vuoden päässä tapahtuneesta, meidän on oltava neuvokkaita päivämäärien määritettämisessä. Käytämme seuraavaa yhdistelmää:

- Historiallin merkinnät Tiberiuksen ja Herodeksen hallituskausilta
- merkintöjä auringonpimennyksestä, joka liittyi tapahtumiin Herodeksen elämässä
- tähtien asema laskelmat
- päiväntasauksen ja uuden kuun laskelmia (jotka esittävät vuoden alkamisen ja juhlien päivämäärät)
- Josefuksen kirjoituksia

Sen jälkeen määrittelemme päivämäärät, ja huomaat, että palvelutehtävä ei ollut vain 'hieman yli vuosi', vaan tarkalleen 490 päivää, ja että Jeshua ristiinnaulittiin (jonka tiedämme olleen pääsiäisenä) keskellä 62. viikkoa. Näemme, että hänen palvelutehtävänsä alku oli 69 x 7 vuotta jälkeen käskyn rakentaa Jerusalem, jne. Sitten näemme, että hän täytti Messiaan vaatimukset. 

Toisin sanoen, ne puoltavat, että 'yhden vuoden' palvelutehtävä menee aiemman teorian ohi - evankeliumit. Emme tarvitse profetiaa osoittamaan Jeshuan yhden vuoden palvelutehtävää. Me vain vertaamme evankeliumeja Raamatun kalenteriin. Me tarvitsemme profetiaa ainoastaan osoittamaan, että hän on Messias.

Appendix : Not Enough Time?

Tässä yhteydessä arvioidaan evankeliumien aikataulua - ymmärtääksemme onko yksi vuoden liian lyhyt, kuten jotkut kriitikot väittävät. Tässä ei käytetä kalenteria, vaan pelkkää keskiarvoa. Alla olevassa kuvassa käytämme perus aurinkovuotta, 365 päivää, ei juutalaista kuukalenteria, jossa voi olla 13 kuukautta.

SDA Bible Commentary, Venol 5, 1980 painos, sivulla 210-213 on kaavio, joka näyttää Jeshuan ihmeitä. Esimerkiksi ensimmäistä 2 ovat "veden viiniksi" ja "paranemista aatelismiehen poika" ja kaksi viimeistä ovat "paranemista Malkuksen" korva "ja" toinen suuri kalansaalis ". Niitä on yhteensä 35 - kaikki, jotka kerrotaan evankeliumin kertomuksissa.

Olettaen, että Jeshuan palvelutehtävä kesti tasan vuoden, tämä on 365/35 = yksi ihme joka 10. päivä. Jos palvelutehtävä oli 3 ½ vuotta, niin siitä tulisi yksi ihme joka 36. päivä. 

Samanlainen kaavio kirjan sivuilla 205-207, jossa luetellaan kaikki vertaukset, jotka on kirjattu neljään evankeliumiin. Vertauksia on 40. Olettaen, että palvelutehtävä kesti tasan vuoden, tämä on 365/40 = yksi vertaus joka 9. päivä. Jos palvelutehtävä kesti 3 ½ vuotta, niin siitä tulisi yksi vertaus joka 32. päivä. 

Ne, jotka arvostelevat yhden vuoden pituista palvelutehtävää sanovat, että vuosi on liian lyhyt aika tehdä kaikki evankeliumeissa ilmoitetut asiat. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti