Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni (huperetes) ja sen todistajaksi (martus), mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn.
Apt. 26:16Kreikan palvelijaa tai orjaa tarkoittava sana on yleensä doulos (1401) ja se tulee verbistä 'deo', joka tarkoittaa 'sitoa' (aivan kuten myös isäntää tarkoittava sana, despotes 1203 tulee samasta verbistä). Sanaa doulos on käytetty 127 kertaa. Sen lisäksi on käytetty 20 kertaa erityistä palvelija-sanaa, huperetes, joka tarkoittaa kaleerin kannen alla työtään tekevää 'ala-soutajaa'.
"Kaleeri on pääasiassa soutamalla liikuteltava historiallinen laivatyyppi, useimmiten sotalaiva. Monissa kaleereissa oli myös purjeet, joita käytettiin suotuisilla tuulilla. Menestynein kaleerityyppi oli kreikkalaisten noin 600 eaa. kehittämä kolmisoutu, jonka versioita käytettiin Välimeren piirissä kaksi vuosituhatta.
Seitsemännellä vuosisadalla eaa. kreikkalaiset lisäsivät pentekonteriin ulkohankapuomin, jonka avulla saatiin aikaan paikat ylemmälle soutajariville. Kahdella soutajarivillä saatiin lisää nopeutta, ja alustyyppiä kutsutaan kaksisouduksi eli dieeri. Seuraavan askeleen ottivat vuoden 600 eaa. joko kreikkalaiset tai foinikialaiset lisäämällä vielä kolmannen soutajarivin, jolloin syntyi kolmisoutu eli trieeri. Kolmisoudusta kehittyi 300-luvulla eaa. antiikin paras sotalaiva. Aluksen kummallakin sivulla oli soutajia kolmessa rivissä. Yksi riveistä oli sijoitettu muita alemmaksi, ja sen airorei’issä oli nahkapussit, jotta vesi ei pääsisi sisään. Yksi rivi oli sijoitettu parvelle veden päälle. Kolmisoutu voitiin pitää lyhyenä, jotta käännökset onnistuivat nopeasti. Kolmisoudun nopeuden on arvioitu olleen maksimissaan noin 11 solmua. Kolmisoutujen jälkeen tulivat nelisoudut ja viisisoudut 300-luvulla eaa. Näissä ei ole airoja kolmisoutuja enempää, vaan ylemmissä airoissa on kaksi soutajaa."
Antiikin Kreikan laivastossa soutajat olivat vapaaehtoisia ammattimiehiä ja sotilaita. Kolmisoudun eli trieerin jokaista sen 170 airosta hoiti yksi soutaja. Työ vaati sitoutumista; soutaminen edellytti koordinointia ja koulutusta, joista riippui menestys taistelussa ja kaikkien aluksella olleiden elämä. Tämä on valtavan symbolista. Sellainen seurakunta menestyy, jossa jokainen tyhjentää itsensä omista itsekkäistä tavoitteistaan ja soutaa tahdissa samaan suuntaan.
huperetes 5257 (20)
From hupo 5259 and a derivative of eresso (to row); an under-oarsman, i.e. (generally) subordinate (assistant, sexton, constable)
minister, officer, servant.
1) servant
1a) an underrower, subordinate rower
1b) any one who serves with hands: a servant
1b1) in the NT of the officers and attendants of magistrates as--of the officer who executes penalties
1b2) of the attendants of a king, servants, retinue, the soldiers of a king, of the attendant of a synagogue
1b3) of any one ministering or rendering service
1c) any one who aids another in any work
1c1) an assistant
1c2) of the preacher of the gospel
Matt. 5:25, 26:58
Mark. 14:54, 14:65
Luuk. 1:2, 4:20
Joh. 7:32, 7:45-46, 18:3, 18:12, 18:18, 18:22, 18:36, 19:6,
Apt. 5:22, 13:5, 26:16
1Kor. 4:1
KALEERIORJUUS
oli vaihtoehdoton tila. Se oli pakkotahtista, soutajan paikalle kahlehditun vangin, orjan elämää pimeässä kannen alla, päivästä-viikosta-kuukaudesta-vuodesta toiseen, raakaa soutamista rummunlyöjän tahdissa ja ruoskan pelossa. Siinä ihmisruumis oli alistettu ja häväisty pelkäksi koneenosaksi.
Voi miten symbolista!
"Tykistöteknologian kehityksen myötä tykein aseistetut purjealukset alkoivat syrjäyttää kaleereja 1400-luvun lopulta lähtien. 1500-luvulla soutumiehistöjen kokoamisessa alettiin käyttää kaleeriorjia, sillä tuon vuosisadan suurissa sodissa kaikki osapuolet olivat kärsineet suuria alus- ja miestappioita, eikä merisotilaita enää riittänyt soutajiksi. Tätä varten piti kehittää myös uusi soututekniikka: tähän saakka jokainen soutaja oli soutanut omaa airoaan (alla sensile), kun taas orjien soutamana 3–7 orjaa souti samaa airoa (alla scaloccio). Vaikka alla sensile oli tehokkaampi ja käytännöllisempi tapa, alla scaloccio oli ainoa tapa käyttää soutajina orjia.
Viimeinen suuri kaleerilaivastojen välinen taistelu oli Lepanton taistelu vuonna 1571. Kaleerit säilyivät Välimeren maiden laivastoissa 1600-luvulle asti. Viimeisen kerran kaleereita käytettiin taistelussa Välimerellä vuonna 1770. Muutama yksittäinen kappale säilyi Espanjan käytössä 1800-luvun alkuun asti. Niitä käytettiin tukemaan suurempia laivoja rannikko- ja jokioperaatiossa. Kaleereista muodostui rangaistusvankien sijoituspaikkoja. Lopullisesti kaleerit katosivat Napoleonin vallan aikana: hän katsoi niiden käytön haaskaukseksi, ja kaleereille tuomitut vangit siirrettiin raskaisiin pakkotöihin, tyypillisimmin suurten satamien lastaajiksi."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaleeri
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaleeri#Keskiajan_kaleerit
http://www.ldolphin.org/underrowers.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti