maanantai 13. toukokuuta 2024

UT Paha Saatana. Osa 7. Vihollinen

Saatanasta sanotaan, että hän on persoonallinen paha, Jumalan ja ihmiskunnan vihollinen. 

 

LOHIKÄÄRME = VANHA KÄÄRME = PERKELE = SAATANA

= KOKO MAANPIIRIN EKSYTTÄJÄ

 

Saatana on eri asia kuin saastaiset henget/riivaajahenget (daimonion), joista puhutaan UTssa. Nyt haetaan nimenomaan Saatanaa, pahaa sielunvihollista, langennutta enkeliä joka veti kolmanneksen enkeleistä mukanaan lankeemukseen.

Olen koonnut ne UTn jakeet, joissa on käytetty kreikan sanaa vihollinen, vihamies tms. Näiden jakeiden perusteella vihollinen on pääasiassa ihminen; liha. 

Löysin näiden joukosta muutamia jakeita, joiden voisi ajatella viittaavan Saatanaan :

- Kylväjä-vertauksen vihamies (Matt. 13:25, 28, 39)

- Jeesuksen sanat Luuk. 10:17-20

17 Niin ne seitsemänkymmentä palasivat iloiten ja sanoivat: "Herra, riivaajatkin (daimonion 1140) ovat meille alamaiset sinun nimesi tähden".
18 Silloin hän sanoi heille: "Minä näin saatanan lankeavan taivaasta niinkuin salaman.
19 Katso, minä olen antanut teille vallan tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä mikään ole teitä vahingoittava.
20 Älkää kuitenkaan siitä iloitko, että henget ovat teille alamaiset, vaan iloitkaa siitä, että teidän nimenne ovat kirjoitettuina taivaissa."

Opetuslapset ajoivat ulos riivaajahenkiä (daimonion 1140), ei Saatanaa, langennutta enkeliä.


- viholliset jalkojesi astinlaudaksi (7x).
Ketkä tai mitkä ovat Herran Jeesuksen vihollisia? - Ainakin liha.

Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä (=Jahve) panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle'.
Matt 22:44

Onhan Daavid itse sanonut Pyhässä Hengessä: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle'.
Mark 12:36

kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi.'
Luuk 20:43

kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi.'
Apt 2:35

25 Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".
 26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
1Kor 15:25-26

Kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi"?
Hebr 1:13

ja odottaa nyt vain, kunnes hänen vihollisensa pannaan hänen jalkojensa astinlaudaksi.
Hebr 10:13

 


VIHOLLINEN, VIHAMIES

echthra (subst.) 2189 (6) - vihamielisyys, vihollisuus
echthros
(adj.) 2190 (32) - vihollinen, vihamies
echidna (subst.) 2191 (5) - myrkkykäärme

ECHTHRA

echthra (subst.) 2189 (6) - vihamielisyys
feminine of 2190; hostility; by implication, a reason for opposition:--enmity, hatred.
1) enmity
2) cause of enmity

Luuk 23:12
Room 8:7
Gal 5:20
Ef 2:15-16
Jaak 4:4

Ja Herodes ja Pilatus tulivat sinä päivänä ystäviksi keskenään; he olivat näet ennen olleet toistensa vihamiehiä.
Luuk 23:12

sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
Room 8:7

epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
Gal 5:20

15 Ja hän on tehnyt lopun siitä vihamielisyydestä, omassa lihassaan, ja kirjoitetun sanan käskyistä, hänen käskyissään, että niistä kahdesta oman olemuksensa kautta loisi yhden uuden ihmisen, ja hän teki rauhan.
16 Ja hän liitti ne kaksi yhdeksi ruumiiksi, Jumalan kanssa, ja oman ristiinnaulitsemisensa kautta hän on tappanut sen vihamielisyyden.
Ef 2:15-16 (aramea/Levänen)

Te avionrikkojat, ettekö tiedä, että maailman ystävyys on vihollisuutta Jumalaa vastaan? Joka siis tahtoo olla maailman ystävä, siitä tulee Jumalan vihollinen.
Jaak 4:4

 

ECHTHROS

echthros (adj.) 2190 (32) - vihollinen, vihamies
from a primary echtho (to hate); hateful (passively, odious, or actively, hostile); usually as a noun, an adversary (especially Satan):--enemy, foe.
1) hated, odious, hateful
2) hostile, hating, and opposing another
2a) used of men as at enmity with God by their sin
2a1) opposing (God) in the mind
2a2) a man that is hostile
2a3) a certain enemy
2a4) the hostile one
2a5) the devil who is the most bitter enemy of the divine government

Matt 5:43-44, 10:36,13:25, 13:28, 13:39, 22:44
Mark 12:36
Luuk 1:71, 1:74, 6:27, 6:35, 10:19, 19:27, 19:43, 20:43
Apt 2:35, 13:10
Room 5:10, 11:28,12:20
1Kor 15:25-26
Gal 4:16
Filipp 3:18
Kol 1:21
2Tess 3:15
Hebr 1:13, 10:13
Jaak 4:4
Ilm 11:5, 11:12

43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa (miseo 3404) vihollistasi'.
44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
Matt 5:43-44

 ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.
Matt 10:36

Mutta ihmisten nukkuessa hänen vihamiehensä tuli ja kylvi lustetta nisun sekaan ja meni pois.
Matt 13:25

Hän sanoi heille: 'Sen on vihamies tehnyt'. Niin palvelijat sanoivat hänelle: 'Tahdotko, että menemme ja kokoamme sen?'
Matt 13:28

Vihamies, joka ne kylvi, on perkele; elonaika on maailman loppu, ja leikkuumiehet ovat enkelit.
Matt 13:39

'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle'.
Matt 22:44

Onhan Daavid itse sanonut Pyhässä Hengessä: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle'.
Mark 12:36

pelastukseksi vihollisistamme ja kaikkien niiden kädestä, jotka meitä vihaavat (miseo),
Luuk 1:71

suodakseen meidän, vapahdettuina vihollistemme kädestä, pelkäämättä palvella häntä
Luuk 1:74

Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat,
Luuk 6:27

 Vaan rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa, toivomatta saavanne mitään takaisin; niin teidän palkkanne on oleva suuri, ja te tulette Korkeimman lapsiksi, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille.
Luuk 6:35

Katso, minä olen antanut teille vallan tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä mikään ole teitä vahingoittava.
Luuk 10:19

Mutta viholliseni, jotka eivät tahtoneet minua kuninkaaksensa, tuokaa tänne ja teloittakaa minun edessäni.'"
Luuk 19:27

Sillä sinulle tulevat ne päivät, jolloin sinun vihollisesi sinut vallilla saartavat ja piirittävät sinut ja ahdistavat sinua joka puolelta;
Luuk 19:43

kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi.'
Luuk 20:43

kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi.'
Apt 2:35

 ja sanoi: "Voi sinua, joka olet kaikkea vilppiä ja kavaluutta täynnä, sinä perkeleen sikiö, kaiken vanhurskauden vihollinen, etkö lakkaa vääristelemästä Herran suoria teitä?
Apt 13:10

Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut;
Room 5:10

Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden.
Room 11:28

Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle".
Room 12:20

25 Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".
 26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
1Kor 15:25-26

Onko minusta siis tullut teidän vihamiehenne sentähden, että minä puhun teille totuuden?
Gal 4:16

Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;
Filipp 3:18

Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne, hän nyt on sovittanut
Kol 1:21

Älkää kuitenkaan pitäkö häntä vihollisena, vaan neuvokaa niinkuin veljeä.
2Tess 3:15

Kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi"?
Hebr 1:13

ja odottaa nyt vain, kunnes hänen vihollisensa pannaan hänen jalkojensa astinlaudaksi.
Hebr 10:13

Te avionrikkojat, ettekö tiedä, että maailman ystävyys on vihollisuutta (echthra 2189) Jumalaa vastaan? Joka siis tahtoo olla maailman ystävä, siitä tulee Jumalan vihollinen.
Jaak 4:4
    
Ja jos joku tahtoo heitä vahingoittaa, lähtee tuli heidän suustaan ja kuluttaa heidän vihollisensa; ja jos joku tahtoo heitä vahingoittaa, on hän saava surmansa sillä tavalla.
Ilm 11:5
    
Ja he kuulivat suuren äänen taivaasta sanovan heille: "Nouskaa tänne!" Niin he nousivat taivaaseen pilvessä, ja heidän vihollisensa näkivät heidät.
Ilm 11:12


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti