sunnuntai 23. huhtikuuta 2017

Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä

27 Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio,
28 samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat.
Hepr. 9:27-28

Jumala ei voi kuolla, mutta ihminen on kuolevainen. Jeesus ei ole Jumala, vaan valittu ihminen, jonka Jumala korotti. Jumalaa ei tarvitse korottaa, vaan ihminen korotetaan.

5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,
6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto (Isän kirkkauden säteily), katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
7 vaan tyhjensi itsensä (omasta itsestään) ja otti orjan muodon, tuli oli ihmisten kaltaiseksi kaltainen, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen; (and was in the likeness of men, and was found in fashion as a man [Peshitta])
8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
9 SENTÄHDEN ONKIN JUMALA HÄNET KORKEALLE KOROTTANUT ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,
10 niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman ISÄN JUMALAN KUNNIAKSI, että Jeesus Kristus on Herra.
Fil. 2:5-11

1 Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,
2 on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman (aion) aikakaudet luonut tuonut esiin.
3 ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,
4 TULLEN ENKELEITÄ NIIN PALJON KORKEAMMAKSI, kuin hänen perimänsä nimi on jalompi kuin heidän.
5 Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut:"SINÄ OLET MINUN POIKANI, TÄNÄ PÄIVÄNÄ MINÄ SINUT SYNNYTIN (herätin kuolleista)" ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
6 Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit".
Hepr. 1:1-6

Ihminen Jeesus ei herättänyt itse itseään haudasta, vaan sen teki hänen Isänsä, Jumala. Jeesus ei ole Jumala, vaan Jumalan edustaja maan päällä, "Isän kirkkauden säteily". 

32 Ja me julistamme teille sen hyvän sanoman, että Jumala on isille annetun lupauksen täyttänyt meidän lapsillemme, herättäen Jeesuksen,
33 niinkuin myös toisessa psalmissa on kirjoitettu:"SINÄ OLET MINUN POIKANI, TÄNÄ PÄIVÄNÄ MINÄ OLEN SINUT SYNNYTTÄNYT (herättänyt kuolleista)"
34 Ja että hän (Jumala) herätti hänet (Jeesuksen) kuolleista, niin ettei hän enää palaja katoavaisuuteen, siitä hän on sanonut näin: 'Minä annan teille pyhät ja lujat Daavidin armot'.
Apt. 13:32-34

1 Sillä jokainen ylimmäinen pappi, ollen ihmisten joukosta otettu, asetetaan ihmisten puolesta toimittamaan sitä, mikä Jumalalle tulee, uhraamaan lahjoja ja uhreja syntien edestä,
2 ja hän voi säälien kohdella tietämättömiä ja eksyviä, koska hän itsekin on heikkouden alainen,
3 ja tämän heikkoutensa tähden hänen täytyy, samoinkuin kansan puolesta, niin itsensäkin puolesta uhrata syntien edestä.
5 Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "SINÄ OLET MINUN POIKANI, TÄNÄ PÄIVÄNÄ MINÄ SINUT SYNNYTIN (herätin kuolleista)"
6 niinkuin hän toisessakin paikassa sanoo: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan".
7 Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille Hänelle, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.
8 Ja NIIN HÄN, VAIKKA OLI POIKA, OPPI SIITÄ, MITÄ HÄN KÄRSI, KUULIAISUUDEN. 
9 JA KUN OLI TÄYDELLISEKSI TULLUT, tuli hän iankaikkisen autuuden aikaansaajaksi kaikille, jotka ovat hänelle kuuliaiset,
10 hän, jota Jumala nimittää "ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan".
Hepr. 5:1-10

Jos Jeesus olisi Jumala, pitäisikö hänen tulla täydelliseksi? Jumala on jo täydellinen, vain ihminen on vajavainen.  ja meistäkin tulee täydellisiä Kristuksessa Jeesuksessa. Jumala on ottanut hänet ihmisistä, valittuna ensihedelmänä ja korottanut oikealle puolelleen taivaissa.

14 Ja Jahve Elohim sanoi käärmeelle: "Koska sinä teit tämän, olet sinä oleva kirottu kaikkien petojen ja kedon eläinten joukossa; vatsallasi pitää sinun kulkeman ja tomua pitää sinun syömän kaikkina elämäsi päivinä."
15 Ja minä panen vihollisuuden sinun ja vaimon (ihminen) välille, ja sinun siemenesi ja hänen (ihminen) siemenensä (ihminen) välille, ja hän (ihminen) on murskaava sinun pääsi, mutta sinä olet murskaava hänen (ihmisen) kantapäänsä."
1. Moos. 3:14-15

"Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi voidelluksi tehnyt, tämän Jeesuksen (ihmisen), jonka te ristiinnaulitsitte."
Apt. 2:36

Täytyykö Jumalan voidella Jumala? Ihminen korotetaan voitelemalla.

19 Se toivo meille on ikäänkuin sielun ankkuri, varma ja luja, joka ulottuu esiripun sisäpuolelle asti,
20 jonne Jeesus EDELLÄJUOKSIJANA (toiset seuraavat perässä) meidän puolestamme edestämme on mennyt, tultuaan ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan, iankaikkisesti.
Hepr. 6:19-20

Johonka edelläjuoksia on meidän edellämme mennyt sisälle, Jesus, Melkisedekin säädyn jälkeen, ylimmäiseksi Papiksi tehty ijankaikkisesti. (biblia)

Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku (ensimmäinen), esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.
Kol. 1:18

Iankaikkiseen elämään mennään kuoleman kautta. Se on ihmiselle määrätty osa. Raamattu sanoo selvästi, että kaikki kuolleet nukkuvat ja Jeesus herättää uskossa kuolleet viimeisenä päivänä.

37 Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.
38 Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.
39 Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.
40 Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."
Joh. 6:37-40

Jumala herätti Jeesuksen kuolleista.
Jeesus herättää meidät kuolleista viimeisenä päivänä.
Meidät on kutsuttu "herättelemään" hengellisesti kuolleessa tilassa olevia ihmisiä elämään.

Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
2. Kor. 5:20





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti