keskiviikko 9. elokuuta 2017

Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää

1 Mutta ennen pääsiäisjuhlaa, kun Jeesus tiesi hetkensä tulleen, että hän oli siirtyvä tästä maailmasta Isän tykö, niin hän, joka oli rakastanut omiansa, jotka maailmassa olivat, osoitti heille rakkautta loppuun asti.
2 Ja ehtoollisella oltaessa, kun perkele jo oli pannut Juudas Iskariotin, Simonin pojan, sydämeen, että hän kavaltaisi Jeesuksen,
3 niin Jeesus, tietäen, että Isä oli antanut kaikki hänen käsiinsä ja että hän oli lähtenyt Jumalan tyköä ja oli menevä Jumalan tykö,
4 nousi ehtoolliselta ja riisui vaippansa, otti liinavaatteen ja vyötti sillä itsensä.
5 Sitten hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt....
12 ...Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, sanoi hän heille: "Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt?
Joh.13:1-5,12

Miksi ihmeessä Jeesus alkoi kesken viimeisen ehtoollisen pesemään opetuslasten jalkoja?
Syy siihen on kerrottu Luukkaan evankeliumissa, jossa kerrotaan samasta tilanteesta, mutta ei mainita jalkojen pesua:

24 Ja heidän välillään syntyi myös kiista siitä, kuka heistä oli katsottava suurimmaksi.
25 Niin hän sanoi heille: "Kansojen kuninkaat herroina niitä hallitsevat, ja niiden valtiaita sanotaan hyväntekijöiksi.
26 Mutta älkää te niin; vaan joka teidän keskuudessanne on suurin, se olkoon niinkuin nuorin, ja johtaja niinkuin se, joka palvelee.
27 Sillä kumpi on suurempi, sekö, joka aterioi, vai se, joka palvelee? Eikö se, joka aterioi? Mutta minä olen teidän keskellänne niinkuin se, joka palvelee.
Luuk.22:24-27

Tämän jälkeen Jeesus näytti opetuslapsilleen, miten hän, joka oikeasti on suurin, nöyrtyy kaikkien palvelijaksi, pesemään opetuslasten jalkoja.

6 Niin hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi hänelle: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?"7 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät".
8 Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani". Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani".
9 Simon Pietari sanoi hänelle: "Herra, ei ainoastaan minun jalkojani, mutta myös kädet ja pää.".
10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki".
Joh. 13:6-10

Mistä Pietarille tuli mieleen, että Jeesuksen tulisi pestä myös hänen kädet ja pää?
Luulen, että Pietari, joka juutalaisena tunsi hyvin Mooseksen lain, pyysi Jeesukselta papillista pesua.

17 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
18 "Tee myös vaskiallas vaskijalustoineen peseytymistä varten ja aseta se ilmestysmajan ja alttarin välille ja kaada siihen vettä;
19 ja Aaron ja hänen poikansa peskööt siinä kätensä ja jalkansa.
20 Kun he menevät ilmestysmajaan, peseytykööt vedessä, etteivät kuolisi; samoin myös, kun he lähestyvät alttaria ja käyvät toimittamaan virkaansa polttamalla uhrin Herralle.
21 He peskööt kätensä ja jalkansa, etteivät kuolisi. Ja tämä olkoon heille ikuinen säädös, hänelle itselleen ja hänen jälkeläisillensä, sukupolvesta sukupolveen."
2Moos. 30:17-21


"Tärkein kaikista Israelin kansan uhreista oli epäilemättä polttouhri. Jumala on sen uhrin säännön asettanutkin ensimmäiseksi kaikista uhrisäännöistä. Tosin ihminen ei voinut tällä uhrilla ensin lähestyä Jumalaa, vaan hänen täytyi alkaa syntija vikauhrilla, koska hän on syntinen ja vianalainen; mutta mainittuja uhreja seurasi aina polttouhri. Ja tämä uhri kuului niin sanoaksemme kaikkiin jumalanpalveluksen toimituksiin. Kun jokin muu uhri oli toimitettu, seurasi sitä aina polttouhri. Mutta polttouhri uhrattiin myös erikseen. Polttouhrit paloivat aina Israelin alttarilla; ne eivät saaneet koskaan sammua, ei päivällä eikä yöllä. Aina oli niiden savun noustava Jumalalle "suloiseksi tuoksuksi" ja mielisuosioksi. Ja koko vaskialttaria kutsuttiinkin sen tähden polttouhrialttariksi."

- Kargell: Esikuvat puhuvat


Mooseksen lain mukaan pappi pesi polttouhrin jalat ja sisälmykset ja poltti ne alttarilla pään ja lihojen kanssa. Kaikki tulee antaa uhrina alttarille poltettavaksi - "tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne".

8 Ja papit, Aaronin pojat, asettakoot kappaleet ynnä pään ja rasvan halkojen päälle, jotka ovat tulessa alttarilla.
9 Mutta sisälmykset ja jalat hän pesköön vedessä, ja pappi polttakoon kaiken alttarilla; se on polttouhri, suloisesti tuoksuva uhri Herralle.
3. Moos. 1:8-9

Kun Pietari pyysi Jeesusta pesemään myös hänen kädet ja pää, Jeesus vastasi, että sinä Pietari olet jo puhdas etkä tarvitse mitään seremoniapesuja:

"Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki".
Joh. 13:10

...niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin (peseytymisen seremoniat), ovat ainoastaan lihan sääntöjä (=ulkoista elämää koskevia määräyksiä), jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.
Hepr. 9:10

For they involve only food and drink and various ceremonial washings — regulations concerning the outward life, imposed until the time for God to reshape the whole structure. (CJB)

Pietari puhuu vesipesusta - nipto - puhdistamisesta pesemällä. Jeesuksen käyttämä sana - louo - tarkoittaa kuolleen ruumiin tai vuotavien haavojen puhdistamista pesemällä. Synnin palkka on kuolema ja veressä on kaiken lihan sielu; haavasta vuotaa veri ulos. Jos haavaa ei puhdista se tulehtuu. Me kaikki olemme olleet kuolleessa tilassa ja haavoitettuja. Meidän täulee antaa ensin Jeesuksen pestä pois meidän kuollut, syntinen tilamme. Sen jälkeen tarvitsemme vain päivittäisen"jalkojenpesun", pyydämme anteeksi päivän syntejä, joissa olemme jalkamme lianneet.  Ellemme anna hänen pestä meidän jalkojamme, meillä ei ole osuutta häneen.

6 Niin hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi hänelle: "Herra, sinäkö peset (nipto; pesemällä puhdistaa jalat) minun jalkani?"
7 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät".
8 Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä (nipto) minun jalkojani". Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese (nipto), ei sinulla ole osuutta minun kanssani".
9 Simon Pietari sanoi hänelle: Herra, ei ainoastaan minun jalkojani, mutta myös kädet ja pää. (biblia)
10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt (louo; kuolleen pesu, haavojen pesu), ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään (nipto), ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki".
Joh. 13:6-10

nipto 3538 (17) - puhdistaa pesemällä; käsien, jalkojen ja kasvojen puhdistaminen pesemällä
to cleanse (especially the hands or the feet or the face)
1) to wash
2) to wash one's self

Sanaa 'nipto' on käytetty: Matt 6:17, 15:2 (kasvojen ja käsien puhdistaminen pesemällä)
Mark 7:3 (käsien pesu)
John 9:7, 9:11, 9:15 (Siiloan lammikolla), 
Joh. 13:5-6, 13:8, 13:10, 13:12, 13:14 (jalkojenpesu ehtoollisella)
1 Ti 5:10 (vaimo palvellut pyhiä pesemällä heidän jalkojaan)

louo 3068 (6) - kuolleen pesu, haavan pesu (synnin palkka on kuolema, puhdistamaton haava tulehtuu)
1) to bathe, wash
1a) of a dead person
1b) washing to cleanse blood out of wounds

Sanaa 'louo' on käytetty:
John 13:10 
Acts 9:37 (kuolleen pesu)
Acts 16:33 (haavojen pesu)

niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä (louo)
Heb 10:22

Pesty (louo) sika rypee rapakossa
2 Pe 2:22

Ja Jesukselta Kristukselta, joka se uskollinen todistaja on, ja esikoinen kuolleista, ja maan kuningasten Päämies: joka meitä rakasti ja on meitä verellänsä meidän synneistämme pessyt (louo)
Rev 1:5 (biblia)

apolouo 628 (2) - pestä pois (kuolema, haavat)
1) to wash off or away

Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa (baptizo) itsesi ja pestä (apolouo) pois syntisi.'
Acts 22:16

And now why tarriest thou? arise, and be baptized, and wash away thy sins, calling on the name of the Lord. (KJV)

Ja senkaltaiset te muutamat olitte; mutta te olette pestyt (apolouo), te olette pyhitetyt, te olette vanhurskaaksi tulleet Herran Jesuksen nimen kautta ja meidän Jumalamme hengen kautta. (biblia)
1 Cor 6:11

12 Kun hän siis oli pessyt (nipto) heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, sanoi hän heille: "Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt?
13 Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.
14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt (nipto) teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään (nipto) toistenne jalat.
15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
16 Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.
17 Jos te tämän tiedätte, niin olette autuaat, jos te sen teette.
Joh. 13:12-17


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti