Julia Blum: Jos olet Jumalan Poika astu alas ristiltä
Kirjan kirjoittaja on Ukrainassa syntynyt ja nykyisin Israelissa asuva messiaaninen juutalainen. Jumala on hänelle puhunut Israelista uhrina, osana Jumalan suunitelmaa. Minulle tästä avautui, yhdessä viime viikkojen kokemuksieni kanssa, mahtavat näkymät suoraan hengellisen elämän ytimeen. Alan muotoilemaan sitä kirjoitukseksi lähipäivinä. Tässä on loppuosan yhteenvetoa Julian kirjasta:
"Paavali kirjoittaa Israelista:
Mutta jos heidän lankeemuksensa on maailmalle rikkaudeksi ja heidän vajautensa pakanoille rikkaudeksi, kuinka paljoa enemmän heidän täyteytensä!
Room.11:12
ja sanoo hieman jäljempänä:
Sillä jos heidän hylkäämisensä on maailmalle sovitukseksi, mitä heidän armoihin - ottamisensa on muuta kuin elämä kuolleista?
Room.11:15
Sillä te tunnette meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armon, että hän, vaikka oli rikas, tuli teidän tähtenne köyhäksi, että te hänen köyhyydestään rikastuisitte.
2.Kor.8:9
Eikö tämä symmetria hämmästytä sinua? Me (juutalaiset) olemme rikastuneet Jeshuan köyhyydestä, kun taas pakanat ovat rikastuneet Israelin köyhtymisestä.
Myöhemmin, 15. jakeessa, kun Paavali puhuu siitä, miten Israelin hylkäämisen kautta maailma tuli sovitetuksi Jumalan kanssa, syntyy täsmälleen samanlainen mielleyhtymä: ketä me yleensä ajattelemme, kun puhumme sovituksesta? Luonnollisesti Jeshuaa: ei ole mitään syytä epäillä sitä, että Paavalille, enemmän kuin kenellekään muulle, Jeshuan lunastuskuolema on perusta ja tae sovinnolle Jumalan kanssa. Mutta huomaathan, että se ei ollenkaan estä häntä ajattelemasta, että sovitus saattoi tapahtua vain Israelin hylkäämisen kautta: hän ei näe tässä kerrassaan mitään ristiriitaa. Jollakin salaperäisellä, käsittämättömällä tavalla - Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä! - Israelin hylkäämisellä, toisin sanoen sillä, että Israel hylkäksi Jeshuan, sekä kaikella kansamme sen jälkeen kokemalla kärsimyksellä, onkin Paavalille lunastava merkitys, lunastava tarkoitus - jossakin mielessä samalla tavvoin kuin itse Jeshuan kärsimyksellä on lunastava merkitys.
Vaikka en alun perin aikonut käsitellä Paavalia kirjassani, Herra suuntasi katseeni noinin riveihin. kaksituhatvuotinen kaikkien mahdollisten kirkkojen ja tunnutstusten auktoriteetin pyhittämä kristillinen perinne Paavalin tulkitsemisesta on 'kesyttänyt' ja väärisstänyt tunnistamattomaksi hänen opetuksensa ja tehnyt hänestä kirkon antisemitsmin isän ja luojan."
25 Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
26 ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
27 Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä."
28 Evankeliumin kannalta he kyllä ovat VIHOLLISIA TEIDÄN TÄHTENNE, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden.
Room.11:25-28
"Miksi Israel vaikuttaa näkyvässä todellisuudessa viholliselta, miksi Israel näyttää hylänneeltä ja hylätylt? Mitä varten Israel lankesi, mitä varten siitä tuli vihollinen? Paavali paljastaa meille mysteerin: Jumalan suunnitelma pakanoiden pelastamiseksi perustuu Israelin paatumukseen ja lankeamiseen. Lue jakeet luonnollisesta metsäöljypuusta. Löydät ne juuri ennen salaisuuteen liiittyvää pohdiskelua ja toivomusta, 'etteivät pakanakristityt olisi oman viisautensa varassa'.
17 Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,
18 niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.
"Pakanakristittyjen ei pidä ajatella, että he ovat syrjäyttäneet langenneen Israelin, ettei se enää ole valittu ja rakastettu kansa: eivät oksastetut kannattele juurta, vaan juuri kannattaa oksia. Katkenneet oksat eivät ole vain pudonneet, vaan 'ne taitettiin pois, jotta minut oksastettaisiin', jotta vapautuisi tilaa oksastettaville oksille. Sekä puuta kannattelevan uskovan juuren 'kyllä', että Israelin poistaitettujen luonnolllisetn oksien 'ei' on välttämätön ehto sille, että villin metsäöljypuun oksat voitaisiin oksasta. Se on uhri, joka mahdollisti pakanoiden pääsyn Jumalan perheeseen."
"Juuri tämän kaksoissalaisuuden Israelista - salaisuuden Hänen rakkaudestaan Israelia kohtaan ja salaisuuden Hänen Israelia koskevasta suunnitelmastaan pakanoiden pelastamiseksi - Paavali paljastaa roomalaisile, jotta katsoessaan kärsivää, Jeshuan hylännyttä ja Jumalan hylkäämältä näyttävää Israelia, pakanakristityt eivät olisi oman viisautensa varassa, vaan näkisivät tässä Jumalan mysteerin ja ymmärtäisivät, että Israel uhrataan heidän pelastuksensa tähden.
Paavali kehottaa heitä muistamaan, että Israelin paatumus, sen sulkeminen tottelemattomuuteen ja kärsimykseen on osa Jumalan suunnitelmaa, joka on välttämätön teidän armahtamiseksenne, toisin sanoen pakanoiden pelastamiseksi. Israel on siis suljettu tottelemattomuuteen ja paatumukseen nimenomaan siihen asti, 'kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut'. Kaikin tavoin Paavali pyrkii välittämään tämän Jumalan rakkauden mysteerin roomalaiselle kuulijakunnalleen. Hän yrittää saada kirkkoa kuulemaan sen, mitä se ei koskaan kuullut; että Israelin hylkääminen ja kärsimys on Jumalan suunnitelman välttämätön osa, että tällä kärsimyksellä on uhri- ja lunastusmerkitys, että ristiinnaulitsemista seuraa ehdottomasti ylösnousemus ja että Israelin kärsimykset eivät suinkaan riistä siltä Jumalan pojan ja valitun asemaa. Päinvastoin, ne vahvistavat sen: 'Ja niin hän, vaikka oli Poika, oppi siitä, mitä hän kärsi, kuuliaisuuden'. Niin Paavali näkee selkeästi sen, mistä hän kirjoittaa: uhritehtävään valitun Israelin nöyryytyksen, väheksynnän ja kärsimyksen ajan. Samalla hän kuitenkin näkee ja kokee Jumalan Israelia kohtaan tunteman rakkauden näkymättömän todellisuuden, sisähuoneen todellisuuden. Ainoastaan siellä voi tuntea Jumalan sydämen. Samaa hän odottaa niiltä, jotka hänen kirjeitään lukevat."
Julia Blum: Jos olet Jumalan Poika astu alas ristiltä
s.184-195
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti