torstai 15. kesäkuuta 2017

Jeesus ei ole Jumala, vaan Jumalan poika

"Apostolien aikana kristittynä pidettiin henkilöä, joka uskoi ihmisen kristuksen Jeesuksen kuolleen ristillä ja Jumalan herättäneen hänet ylös kuolleista. Nykyään kristityksi sanovat itseään ne henkilöt, jotka eivät usko Jeesuksen kuolleen ristillä ja Jumalan herättäneen häntä ylös kuolleista. He uskovat sen sijaan, että Jeesus on itse se Jumala, jonka olisi pitänyt herättää hänet kuolleista, ja että hän ei kuollut ristillä, vaan lähti Henkenä ulos ruumiistaan ja palasi siihen takaisin kolmantena päivänä."

https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2017/06/14/kuka-on-kristitty/

"Mitähän tuo lavertelija oikein tahtoo sanoa?" Toiset taas sanoivat: "Näkyy olevan vieraiden jumalien julistaja", koska hän julisti heille evankeliumia Jeesuksesta ja ylösnousemuksesta.
Apt. 17:18

Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö".
Joh. 20:17

Idean ydin on siinä, että Jeesus syntyi kuolevaiseksi ihmiseksi kuolevaisten ihmisten joukkoon. Hän kuoli kuten ihmiset kuolevat ja oli kuollut. JUMALA EI VOI KUOLLA, vaan se on ihmisen osa. Me kuolemme, mutta Jeesus on luvannut herättää omansa KUOLLEISTA viimeisenä päivänä. Meidän toivomme on IANKAIKKINEN ELÄMÄ Jeesuksessa Kristuksessa.  Nimenomaan Hänessä; Hänen ulkopuolellaan ei ole elämää.

Jumala herätti Jeesuksen kolmantena päivänä kuolleista, niinkuin on kirjoitettu.

14 että tahrattomasti ja moitteettomasti pidät käskyn meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestymiseen saakka,
15 jonka aikanansa on antava meidän nähdä se autuas ja ainoa valtias, kuningasten Kuningas ja herrain Herra,
15 Which in his times he shall shew, who is the blessed and only Potentate, the King of kings, and Lord of lords;
16 jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä-hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen.
1. Tim. 6:14-16

Mooseksen kirjoissa on lupaus tulevasta Messiaasta:

15 Sinun keskuudestasi, veljiesi joukosta, Herra, sinun Jumalasi, herättää sinulle profeetan, minun kaltaiseni; häntä kuulkaa.
16 On tapahtuva aivan niin, kuin sinä Herralta, sinun Jumalaltasi, anoit Hoorebilla, silloin kun seurakunta oli koolla ja sanoit: 'Älköön minun enää suotako kuulla Herran, minun Jumalani, ääntä älköönkä nähdä tätä suurta tulta, etten kuolisi'.
17 Ja Herra sanoi minulle: 'Mitä he ovat puhuneet, on oikein puhuttu.
18 Profeetan minä olen herättävä heille heidän veljiensä keskuudesta, sinun kaltaisesi, ja minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu heille kaikki, mitä minä käsken hänen puhua.
19 Ja joka ei kuule minun sanojani, joita hän minun nimessäni puhuu, hänet minä itse vaadin tilille.
5. Moos. 18:15-19

Jeesus syntyi ihmiseksi ihmisten joukkoon. Hän eli ihmisen elämän, niinkuin on kirjoitettu:

Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä. 
Hepr. 4:15

Jeesus antoi meille esimerkin synnittömästä vaelluksesta ihmisenä. Pyhä Henki antaa meillekin siihen voiman.

Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.
Hepr. 5:7

hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
Fil. 2:8

Jumala korotti hänet:

5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,
6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto (Jumalan kirkkauden säteily), katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen (vertainen),
7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
9 Sentähden onkin JUMALA hänet korkealle KOROTTANUT ja antanut hänelle NIMEN, kaikkia muita nimiä KORKEAMMAN,
10 niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra
Fil. 2:5-11

Jeesus kuoli kuolemalla ja oli kuollut. Kolme päivää. Jumala herätti hänet ja hän oli maan päällä vielä 40 päivää ennen taivaaseen astumistaan. Kymmenen päivää myöhemmin, helluntaina vuodatetttiin pyhä henki, ei kolmas persoona, vaan Jeesus itse tuli henkensä kautta asumaan omiinsa, jotka häntä odottivat. Hän on meidän Lohduttajamme, joka meissä huutaa: "Abba, Isä!"

En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.
Joh. 14:18


4 Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
6 Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat.
7 Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen.
8 Siinä minun Isäni kirkastetaan, että te kannatte paljon hedelmää ja tulette minun opetuslapsikseni.
9 Niinkuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä; pysykää minun rakkaudessani.
10 Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.
11 Tämän minä olen teille puhunut, että minun iloni olisi teissä ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.
12 Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.
13 Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä.
14 Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä.
Joh. 15:4-14

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti