torstai 1. kesäkuuta 2017

Minervan/Athenen pöllö

Herra on minun pelto- ja malja (kowc) -osani; sinä hoidat minun arpani.
Ps. 16:5

kowc 3563 (34)
from an unused root meaning TO HOLD TOGETHER
1) cup n m  (31x)
2) a kind of owl (an unclean bird) (3x ; 3Moos.11:17, 5Moos. 14:16, Ps.102:6)

13 Linnuista taas inhotkaa näitä; älköön niitä syötäkö, vaan olkoot inhottavia: kotka, partakorppikotka ja harmaa korppikotka...
17 ...huuhkaja (kowc), kalasääksi ja kissapöllö (yanshuwph)...
3Moos.11:17, 5Moos. 14:16

...And the little owl (kowc), and the cormorant, and the great owl (yanshuwph)...

yanshuwph 3244 (3)
apparently from 05398; nashaph "to blow"
1) great owl, eared owl
1a) an unclean animal

kowc = little owl = minervanpöllö
yanshuwph = great owl = huuhkaaja

Miten minervanpöllö liittyy hepreankielen sanaan "malja"?

Wikipedia: "Minervanpöllö (Athene noctua) on minervanpöllöihin (Athene) kuuluva lintu, joka on saanut suomenkielisen nimensä roomalaisten viisauden ja sodankäynnin jumalattarelta, kreikkalaista Athenea vastaavalta Minervalta." 


"Minervan pöllö (Athenen pöllö) on pöllö, joka roomalaisessa mytologiassa kulkee Minervan, viisauden jumalattaren, mukana. Kreikkalaisessa mytologiassa Minervaa vastasi Athene. Minervan pöllö on viisauden tunnus ja filosofian vertauskuva. Pöllöä on perinteisesti pidetty viisaana. G. W. F. Hegelin sanojen mukaan ”Minervan pöllö lähtee lentoon vasta hämärän laskeutuessa”. Hegel viittasi tällä filosofian luonteeseen asioita jälkikäteen tarkastelevana ja ymmärtävänä toimintana."

Minerva oli roomalaisessa mytologiassa sodankäynnin, viisauden, tieteen ja taiteen jumalatar. Minerva oli vastine kreikkalaisen mytologian Athenelle.

Athene (Pallas Athene) oli kreikkalaisessa mytologiassa sotataidon, tiedon ja viisauden jumalatar sekä kaupunkien ja valtioelämän vaalija.

Athenen isä oli ylijumala Zeus ja äiti titaani Metis. Metis oli kreikkalaisessa mytologiassa Okeanoksen ja Tethyksen tytär, okeanidi ja titaani, viisauden jumalatar. Koska Zeus sai tietää Metiksen lapsen voivan olla häntä voimakkaampi, hän nieli Metiksen sillä hän ajatteli poikavauvan syöksevän hänet vallasta. Zeukselle tuli päänsärky ja hän pyysi seppäjumala Hefaistokselta apua. Hefaistos iski Zeusta päähän kirveellä ja samalla täydelliseen sotavarustukseen pukeutunut Athene syntyi jumalten ihmetykseksi Zeuksen päästä.

Koska Athene oli syntynyt isänsä päästä, hänestä tuli viisauden ja tiedon jumalatar. Toisin kuin kuumapäinen sodanjumala Ares, Athene oli kärsivällinen ja suosi taisteluissa taktiikoita ja strategioita. Siksi Athene oli nimenomaan järjestäytyneen, saalista tuottavan taistelun jumalatar, kun taas Aresta pidettiin alkukantaisen, tuhoavan taistelun jumalana.

Athene oli aina Zeuksen lempilapsi ja auttoi useita kreikkalaisen mytologian sankareita, kuten Perseusta, Odysseusta ja Heraklesta. Hän oli kreikkalaisten puolella Troijan sodassa ja auttoi heitä lähettämällä kolme jättiläiskäärmettä surmaamaan troijalaisten ylipapin Laokoonin ja hänen poikansa, sillä Laokoon ymmärsi Troijan hevosen olevan kreikkalaisten salajuoni.

Athene on Ateenan kaupunkivaltion suojelija ja Ateena nimettiin Athenen mukaan. Ateenassa sijaitseva Parthenon-temppeli oli pyhitetty Athenelle. Parthenonia koristi valtava Athenea esittävä marmoripatsas. Ateneum tarkoittaa Athenen temppeliä tai pyhäkköä.


Käärme ja pöllö (Athenen [room. Minervan] pöllö) ovat Athenelle pyhitettyjä eläimiä. Myös oliivipuu on hänelle pyhitetty."

Pöllö näkee pimeässä ja sillä on erittäin hyvä kuulo.
Pöllön pää kääntyy 270 astetta molempiin suuntiin.
Pöllö on nopea ja äänetön saalistaja.

Minervanpöllö on mytologiassa viisauden symboli. Se on myös filosofien, "viisauden rakastajien", symboli. Se korottaa nimenomaan ihmisviisautta ja tietoa. Eedenin puutarhassa oli kaksi puuta; elämänpuu (luottamus Jumalan viisauteen, riippuvuus Jumalasta ja nöyrtyminen hänen aktoriteettinsa alle) ja hyvän- ja pahantiedonpuu (luottamus omaan- ja ihmisviisauteen ja omavoimaisuus; Thelema: "tee mitä tahdot").  Valitsetko Jeesuksen "ahtaan portin ja kapean tien" vaiko maailman "broadwayn"?  Kummanko maljan valitset? Liitytkö Jeesuksen seuraajiin vaiko tämän maailman viisaisiin?

Pöllöstä on kautta aikojen tehty meille viisauden symboli. Saduissa pöllö opettaa ja siltä käydään kysymässä neuvoa.

Muistatko TV-pöllöt? "Viisas" katsoo televisioa? Tämäkin oli manipulointia alusta asti.




Pöllö löytyy mm.

Babylonin, Egyptin, Assyrian, Kreikan, Rooman, hindujen, kelttien, intiaanien mytologiasta
Islamista
Wiccasta
Nalle Puhista
Harry Potterista
Vapaamuurareista
Illuminatista
Bohemian Grove-salaseurasta
U.S. Capitol on rakennettu pöllön malliin, pyrstö länteen ja sarvet itään.


https://www.google.fi/maps/place/United+States+Capitol/@38.8896758,-77.0130416,16z/data=!4m5!3m4!1s0x89b7b82921a2cf17:0x482a3f7c10cf8c4!8m2!3d38.8899389!4d-77.0090505?hl=fi
http://www.jesus-is-savior.com/False%20Religions/Illuminati/dc.htm




1 Kurjan rukous, kun hän on näännyksissä ja vuodattaa valituksensa Herran eteen. Herra, kuule minun rukoukseni, ja minun huutoni tulkoon sinun eteesi.
2 Älä peitä minulta kasvojasi, kun minulla on ahdistus, kallista korvasi minun puoleeni. Kun minä huudan, riennä ja vastaa minulle.
3 Sillä minun päiväni ovat haihtuneet kuin savu, ja minun luitani polttaa niinkuin ahjossa.
4 Sydämeni on paahtunut ja kuivunut kuin ruoho, sillä minä unhotan syödä leipääni.
5 Äänekkäästä vaikerruksestani minun luuni tarttuvat minun nahkaani.
6 Minä olen kuin pelikaani erämaassa, olen kuin huuhkaja (kowc) raunioissa.
7 Minä olen uneton, olen kuin yksinäinen lintu katolla.
8 Kaiken päivää viholliseni minua häpäisevät; ne, jotka riehuvat minua vastaan, kiroavat minun nimeni kautta.
9 Sillä minä syön tuhkaa kuin leipää ja sekoitan juomani kyyneleillä
10 sinun vihasi ja kiivastuksesi tähden, sillä sinä olet nostanut minut ylös ja viskannut pois.
11 Minun päiväni ovat kuin pitenevä varjo, ja minä kuivun kuin ruoho.
12 Mutta sinä, Herra, hallitset iankaikkisesti, sinun muistosi pysyy polvesta polveen...
Ps. 102:6





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti