perjantai 30. joulukuuta 2016

Ainosyntyinen?

Uskon kautta uhrasi Aabraham, koetukselle pantuna, Iisakin, uhrasi ainoan (monogenes) poikansa, hän, joka oli lupaukset vastaanottanut
Hepr. 11:17

Ainoan poikansa?

Ja Haagar synnytti Abramille pojan, ja Abram antoi pojallensa, jonka Haagar oli hänelle synnyttänyt, nimen Ismael.
1. Moos. 16:15

1 Ja Aabraham otti vielä vaimon, ja hänen nimensä oli Ketura.
2 Ja hän synnytti hänelle Simranin ja Joksanin, Medanin ja Midianin, Jisbakin ja Suuahin.
1. Moos. 25:1

monogenes 3439 (9)
1) single of its kind, only
1a) used of only sons or daughters (viewed in relation to their parents)
1b) used of Christ, denotes the only begotten son of God

Luuk. 7:12
Luuk. 8:42

Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
Joh. 1:14

Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.
Joh. 1:18

Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

Joh. 3:16

Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
Joh. 3:18

Uskon kautta uhrasi Aabraham, koetukselle pantuna, Iisakin, uhrasi ainoan poikansa, hän, joka oli lupaukset vastaanottanut
Hepr. 11:17

Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa.

1Joh. 4:9

Ainokainen, monogenes = "ainosyntyinen", ainoa
Esikoinen, prototokos = ensin syntynyt

prototokos 4416 (9)
1) the firstborn
1a) of man or beast
1b) of Christ, the first born of all creation


Ja siitä, kun hän jälleen (uudelleen) tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit".
Hepr. 1:6

Uskon kautta hän pani toimeen pääsiäisenvieton ja verensivelyn, ettei esikoisten surmaaja koskisi heihin.
Hepr. 11:28

taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
Hepr. 12:23

22 vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö,
23 ja esikoisen (Jeesuksen) seurakunnan (ekklesia) tykö, joiden nimet ovat kirjattu taivaassa; Jumalan tykö, joka on kaikkien tuomari; ja vanhurskasten henkien tykö, jotka jo on tavoitteeseen tuotu;
Hepr. 12:23


ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.
Kol. 1:15

Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen (proteuo).
Kol. 1:18

proteuo (verbi) 4409 (1)
from 4413
1) to be first, hold the first place

protos 4413 (104)
first 84, chief 9, first day 2, former 2, misc 7
1) first in time or place
1a) in any succession of things or persons
2) first in rank
2a) influence, honour
2b) chief
2c) principal
3) first, at the first

ja Jeesukselta Kristukselta, uskolliselta todistajalta (martus), häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt (louo 3068) pessyt  meidät synneistämme verellänsä
Ilm. 1:5

martus 3144 (34)
1) a witness
1a) in a legal sense
1b) an historical sense
1b1) one who is a spectator of anything, e.g. of a contest
1c) in an ethical sense
1c1) those who after his example have proved the strength and genuineness of their faith in Christ by undergoing a violent death

****

13 Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen tykö hänen kastettavakseen.
14 Mutta tämä esteli häntä sanoen: "Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!"
15 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus". Silloin hän salli sen hänelle.
16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
17 Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".
Joh. 3:13-17

Jumala tunnusti ihmisen edessä ihmisen omaksi pojakseen, johon hän on mielistynyt! Jeesus itse puhui itsestään Ihmisen Poikana. Jumalan lapseksi uudestisynnytään ylhäältä. Taivaasta tulee sydämeen vastaus: "Sinä olet minun poikani, tyttäreni ja olen sinuun mielistynyt". Et ole silloin armon kerjäläinen etkä kurja syntinen, vaan Jumalan lapsi ja perillinen. 

5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä (anothen).
8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
Joh. 3:5-8

anothen 509 (13)
1) from above, from a higher place
1a) of things which come from heaven or God
2) from the first, from the beginning, from the very first
3) anew, over again

Jeesus on ylösnousseitten esikoinen. 


22 Mutta Jumalan avulla, jota olen saanut tähän päivään asti, minä seison ja todistan sekä pienille että suurille, enkä puhu mitään muuta, kuin minkä profeetat ja Mooses ovat sanoneet tulevan tapahtumaan,
23 että nimittäin Kristuksen piti kärsimän ja kuolleitten ylösnousemuksen esikoisena julistaman valkeutta sekä tälle kansalle että pakanoille."
Ap.t. 26:22-23


Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.
Kol. 1:18

Raamatun mukaan Jeesus syntyi ihmiseksi - aivan samanlaiseksi kuin me. 

17 Sentähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi (homoioo) samanlaiseksi, että hänestä tulisi laupias ja uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä, sovittaakseen kansan synnit.

18 Sillä sentähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa.
Hepr. 2:17-18

homoioo 3666 (15)
1) to be made like
2) to liken, compare
2a) illustrate by comparisons

homoios 3664 (47)
1) like, similar, resembling
1a) like: i.e. resembling
1b) like: i.e. corresponding to a thing

Jeesus on ylhäältä - me olemme ylhäältä
Jeesus uudestisyntyi ylhäältä, Pyhä Henki tuli häneen - me uudestisynnymme ylhäältä ja saamme Pyhän Hengen lahjan.

21 Kun siis kaikkea kansaa kastettiin ja myöskin Jeesus oli saanut kasteen ja rukoili, niin tapahtui, että taivas aukeni
22 ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".
Luuk. 3:21-22

Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Apt. 2:38

8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
10 ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
Kol. 2:8-12

Ja hän sanoi heille (fariseuksille): "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta."
Joh. 8:23


Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.
Joh. 17:6

He (opetuslapset) eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.

Joh. 17:16

18 Jos maailma teitä (opetuslapsia) vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä.
19 Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.
Joh. 15:18-19

Jos ihminen on uudestisyntynyt, hän ei ole enää tästä maailmasta. Me olemme ylhäältä, sieltä mistä Jeesuskin. Saman Isän lapsia. Jeesus on meidän veljemme.

Jeesus sanoi hänelle (Maria): "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö".
Joh. 20:17

46 Hänen vielä puhuessaan kansalle, katso, hänen äitinsä ja veljensä seisoivat ulkona, tahtoen häntä puhutella.
47 Niin joku sanoi hänelle: "Katso, sinun äitisi ja veljesi seisovat ulkona ja tahtovat sinua puhutella".
48 Mutta hän vastasi ja sanoi sille, joka sen hänelle ilmoitti: "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?"
49 Ja hän ojensi kätensä opetuslastensa puoleen ja sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni!
50 Sillä jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini."
Matt. 12:46-50


Jeesus on meidän opettajamme ja isäntämme, Herramme. Työnjohtaja, jolle Jumala on delegoinut kaiken vallan. Aivan kuten Joosefilla oli valta faaraon hovissa. Faaraoa palveltiin kunnioittamalla hänen määräämäänsä johtajaa. Kunnioittamalla ja palvelemalla Jeesusta palvelemme hänen kauttaan Korkeinta Jumalaa. 

Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.
Joh. 13:13

Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä.
Matt. 23:8

Saatana on saanut uskovat palvomaan ja rukoilemaan Nehustania, pronssikäärmeen kuvaa. 

Hän (Hiskia) poisti uhrikukkulat, murskasi patsaat, hakkasi maahan asera-karsikon ja löi palasiksi vaskikäärmeen, jonka Mooses oli tehnyt; sillä niihin aikoihin asti israelilaiset olivat polttaneet uhreja sille; sitä kutsuttiin nimellä Nehustan.
2. Kun. 18:4

Saatana on näivertänyt uskon ytimen, se on saanut uskovat palvomaan Nehustania, kuvaa Jeesuksesta, pronssiKÄÄRMEEN kuvaa. Saatana tietää, että Jeesus ei ota vastaan palvontaa eikä yistystä ihmisiltä. Hän ei tee itsestään mitään, vaan Isä tekee omia töitään hänen kauttaan. Uskovat rukoilevat ja ylistävät Jeesusta, vaikka hän on välimies Jumalan ja ihmisen välillä. Ihmisen Poika, niinkuin hän itse kymmeniä kertoja sanoi. Hän tuli tekemään ainoastaan Lähettäjänsä tahdon. Hän syntyi ihmiseksi ja eli ihmisen elämän kaikkine kiusauksineen - mutta ilman syntiä, antaen meille esimerkin Jumalan tahdon mukaisesta elämästä. "Seuraa minua". Hän ei ole Jumala eikä hän ole Isä. Isä Jumala on suuri, hänelle kuuluu kaikki ylistys, ei Ihmisen Pojalle. Me rukoilemme Isää Jeesuksen nimessä, johon olemme saaneet valtuutuksen. 

Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!"
Gal. 4:6

Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
Room. 8:15

Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa.
Joh. 4:24

6 Ja he kulkivat Frygian ja Galatian maan kautta, sillä Pyhä Henki esti heitä julistamasta sanaa Aasiassa.
7 Ja tultuaan Mysian kohdalle he yrittivät lähteä Bityniaan, mutta Jeesuksen Henki ei sallinut heidän sitä tehdä.

Apt. 16:6-7 

Jumala on Henki. Isä ja Jeesus ovat yhtä; heissä on sama Henki, Totuuden Henki.

Pyhä Henki, Pyhyyden Henki, Jumalan Henki. Ei mikään Jumaluuden kolmas persoona, vaan ylösnousseen Jeesuksen Henki, joka meissä huutaa Isän puoleen. Kiitos Jumalalle!

Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.
Joh. 16:7

16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
18 En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.
19 Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää.
20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.
Joh. 14:16-20

Me, jotka olemme saaneet saman Hengen, meidät on kutsuttu kuolemaan itsellemme ja seuraamaan Jeesusta. Hän ei ota kiitosta ihmisiltä - ei edes jouluna. Hän ei halua syntymäpäiväjuhlaa. Miksi mekään enää niin tekisimme? Meidät on kutsuttu seuraamaan Jeesusta.

28 Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
29 vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.
Room. 2:28-29


Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: kun olit nuori, niin sinä vyötit itsesi ja kuljit, minne tahdoit; mutta kun vanhenet, niin sinä ojennat kätesi, ja sinut vyöttää toinen ja vie sinut, minne et tahdo.
Joh. 21:18

Siitä me olemme oppineet tuntemaan rakkauden, että hän antoi henkensä meidän edestämme; meidänkin tulee antaa henkemme veljiemme edestä.
1. Joh. 3:16


1 Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli-sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä-
2 ettette enää eläisi tätä lihassa vielä elettävää aikaa ihmisten himojen mukaan, vaan Jumalan tahdon mukaan.
1. Piet. 4:1-2

Room. 6

****

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti